Harminc évvel ezelőtt új tulajdonosa hazavitte a képeken látható vadonatúj Skoda Favoritot egy athéni bemutatóteremből. Hosszú évek óta ez volt az első alkalom, hogy a volán mögé ült, a 34 kilométert azonban így is gond nélkül tette meg a görög főváros kaotikus forgalmában. Lehet, hogy a Skoda nem igazán tetszett neki, mert miután leparkolta egy mélygarázsban az otthona közelében,
egyszerűen úgy döntött, hogy a vezetés már nem neki való.
Ennek ellenére az autót nem adta el, így a következő három évtizedben a Favorit kilométer-számlálója változatlanul 34 kilométert mutatott. Tavaly ősszel árverésre bocsátották az autót, és végül nemrég került vissza Csehországba az új tulajdonosához, aki sok szállal kötődik a márkához.
„Görögországban fedezték fel az autót 2022 őszén, és rögtön árverésre bocsátották. Amikor megláttam, arra gondoltam, hogy a történelem eme darabkáját meg kell szereznem" – meséli az új tulaj, ifj. Jiří Mičánek autóversenyző, aki mindössze hétéves volt, amikor a Favorit elindult első és egyetlen útjára. Édesapja, Jiří Mičánek együléses, Skoda-motorral hajtott versenyautókkal indult formula sorozatokban az akkori Csehszlovákiában és Kelet-Európában. Tíz csehszlovák bajnoki címet szerzett a gyorsasági és hegyi bajnokságokban, vagyis nagyjából akkora sztár lehetett a hazájában, mint nálunk a nemrég elhunyt Cserkuti József.
„A szüleimnek volt egy Favoritja a mindennapi teendőkre, amelyet édesapám a 90-es évek elején használni kezdett a versenyzőiskolájában is" – mondta Mičánek, aki a családi kötődés miatt döntött úgy, hogy a görög Favoritot megvásárolja. Az a terve, hogy a régi autót is felújítja, és a kettőt együtt fogja kiállítani valahol.
Az utolsó licitálási szakaszban már csak ő, és egy másik cseh autóversenyző, a Dakart is megjárt Boris Vaculík vett részt. „Amikor megtudtuk, hogy már csak mi ketten maradtunk, felhívtuk egymást, és elmondtuk egymásnak, hogy mi a licitkorlátunk. Az enyém magasabb volt, úgyhogy megegyeztünk, hogy nem fogjuk tovább felnyomni az árat" – mondta nevetve. Ennek ellenére az autó nem volt olcsó,
24 ezer euróba, azaz körülbelül 9 millió forintba került.
Ez körülbelül hatszor több, mint az 1993-as új ára. De ha az inflációt is figyelembe vesszük, akkor a vételár szinte pontosan megegyezik az újkori értékkel, ma egy hasonló kategóriájú Scalát lehet venni újonnan ennyiért.
A harminc évet mélygarázsban töltött cseh veterán valóban úgy néz ki, mintha most gördült volna le a Mlada Bolesláv-i gyártósorról: az üléseken még ott van műanyag védőfólia, a motortérben teljesen sértetlen papírcímkék találhatók, a kerékjárati ívek hófehér festése pedig azt mutatja, hogy a Favorit száraz úton tette meg a 34 kilométert a bemutatóteremtől a garázsig. Ennek ellenére van pár apró hiba a fényezésen, ami nem csoda, hiszen egész életét egy dél-európai garázsban töltötte a Favorit, ahol a mellette lévő helyeken autók álltak ki és be gondatlan tulajdonosokkal, akik karcokat ejtettek ajtajain.
Ez a példány az 1993-as ráncfelvarrás utánról származik, ami elsősorban a nagy lökhárítókról és a szimmetrikus hűtőmaszkról látható (a korai példányok még oldalt hordták az emblémát). Ekorra már két országra szakadt Csehszlovákia, a Volkswagen pedig megvásárolta a kihívásokkal küzdő Skoda-gyárat.
Igyekeztek javítani a minőségen a VW-mérnökök, így a faceliftnél a belső tér is változott,
már szürkék a műanyagok, ami modernebb hatást kelt, mint a korábbi bézs műszerfal, amely az 1980-as évek végének ízlését tükrözte. A görög Skoda-kereskedő – valószínűleg az első tulajdonos kérésére – néhány dizájnkiegészítővel szerelte fel az autót: nem a legjobb ízlésről tanúskodik a fautánzatú műszerfal-dekoráció, az akkoriban divatos színes matricák viszont jól mutatnak a karosszéria oldalain.
Egyébként ez egy LX alapverzió, amelynek fapadosságára jellemző, hogy a fordulatszámmérőt helyét egy hatalmas óra foglalja el a műszerfalon. A motorháztető alatt az a motor található, amelynek története egészen az 1964-es 1000 MB-ig vezethető vissza, igaz, ebbe Favoritba már korszerűsítve, nagyobb lökettérfogattal, Bosch-motorvezérléssel és befecskendezővel, valamint alumínium hengerfejjel került. Persze így sem lett erőgép az 1,3 literes négyhengeres,
a legnagyobb teljesítménye 54 lóerő, a legnagyobb nyomatéka 93 Nm.
Az új tulajdonos csak az olajat és a szűrőket cserélte le, no meg az akkumulátort. Ennek köszönhetően a kulcs elfordítása után azonnal beindult a motor, de Mičánek önmegtartóztató volt, eddig csak 3 km-t tett az autóba, így a futásteljesítmény jelenleg 37 km. Ez az jelenti, hogy veterán kora ellenére a meseszép és rekordértékű Favorit még mindig bejáratós, a 137 km/h-s végsebességét vétek lenne kipróbálni.
Kis szériában amúgy a Favoritot elektromosra is átépítették (Eltra néven), egy ilyen magyarországi példányt korábban kipróbáltunk.