Hat hónap sem kellett hozzá, hogy újrakezdje újra a termelést a szentpétervári autógyár, amelyet a Nissan 2022 novemberében, 1 rubelért adott el az orosz állami NAMI autóipari kutatóintézetnek, amely aztán az időközben a tulajdonába került Ladának ajándékozta azt 2023 februárjában.
Az itt gyártott új típus az X-Cross 5, amely nem más, mint a FAW-hoz tartozó kínai Bestune autógyártó T77-ese, csak éppen Lada-emblémákkal. Az eredeti változat 2018-ban mutatkozott be Kínában,
a kompakt SUV 4525 mm hosszú, 1845 mm széles és 1600 mm magas,
a tengelytávja 2700 mm. 1,5 literes, négyhengeres, benzines turbómotor hajtja, amely 160 lóerőt és 258 Nm-t képes leadni az első kerekekre, hatfokozatú kézi vagy hétfokozatú duplakuplungos automatikus váltón keresztül.
Egyelőre még nem zajlik valódi összeszerelés Szentpétervárott, csak felhelyezik a Lada-emblémákat a Kínából küldött komplett autókra, aztán feltöltik őket folyadékokkal, végül felprogramozzák a kulcsokat. Később már csak építőkészletek érkeznek majd Kínából, és tényleg az oroszok dolga lesz az összeszerelés.
Idén a tervek szerint 10 ezer autó gördül majd ki az 1500 embert foglalkoztató egykori Nissan-gyárból, ahol jövőre a prés- és fényezőüzem is újraindulhat, ami felgyorsíthatja a termelést.
2024-ben egy középkategóriás kínai szedán gyártása is elkezdődhet itt,
ami az új csúcsmodellje lesz a Ladának.
Az X-Cross 5 árai még nem ismertek, csak
2023 harmadik negyedévében indul a forgalmazása
a helyi piacon. Várhatón nem lesz drágább, mint a kínai változat, amely 2020 óta kapható Oroszországban, nagyjából 9 millió forintnak megfelelő rubelért.