Ha a gyári fotó alapján ismerősnek tűnik az új elektromos Lada, az azért lehet, mert a típus a Largus nevű 4,49 méter hosszú kombin alapul, amely néhány esztétikai különbségtől eltekintve nem más, mint az első generációs, 2006-ban bemutatott Dacia Logan MCV. Az AvtoVAZ és a Renault-Nissan Szövetség együttműködéséből született 5, illetve 7 személyes verzióban kapható Lada Largust már 2012 óta gyártják Togliattiban, legutóbb tavaly kapott egy modellfrissítést, amikor modernizálták a külsejét és a belsejét is.
Eddig az 1,6 literes négyhengeres benzinmotor 8, illetve 16 szelepes változatával lehetett megvásárolni a román-orosz kombit, az AvtoVAZ azonban most bemutatott egy teljesen elektromos hajtású prototípust is belőle, amely
állítólag egy hamarosan érkező szériamodell előfutára.
Az e-Largus kívülről majdnem teljesen úgy néz ki, mint a belső égésű motoros változat, azt leszámítva, hogy teljesen zárt a hűtőmaszkja és más az első lökhárítója, valamint, hogy az elektromos hajtásra utaló kék matricákkal díszítették fel a karosszériáját.
Bár kevés az információ az autóról, annyit tudni lehet, hogy a 2004 óta létező B0 platformot megtartották,
a villanymotor a benzinmotor helyére került, az akkumulátorokat pedig valahogy sikerült a padlóba bepasszírozni.
Még CCS-csatlakozón keresztüli villámtöltésre is felkészítették a személyszállító és furgon kivitelben is létező villanyautót.
Bár a Lada hivatalos technikai információkkal még nem szolgált az e-Largusról, az orosz média megszellőztette, hogy a hatótávja elérheti akár a 400 km-t is, ami viszonylag nagy kapacitású akkumulátort feltételez. Egyelőre csak annyi biztos, hogy az orosz autógyártó jövőre készül el egy prototípus-flottával, ami után meg is kezdik a közúti, és az extrém körülmények közötti tesztelését. Ebből kiindulva
könnyen elképzelhető, hogy a gyártás már 2024-ben elkezdődhet az izsnyevszki gyárban.
Ott jelenleg még a Vesta készül, de annak a gyártását hamarosan a jóval nagyobb kapacitású Togliattiba költöztetik.
Az e-Largus nem az első próbálkozása a Ladának a villanyautó-témában. Már 1976-ban bemutatták a kereklámpás kombi, a 2102-es alapjaira épített villanyautót, amit 2801-esnek neveztek el. Ebben a hátsó ülések helyére került a 380 kilós nikkel-cink akkumulátorcsomag, így az autó önsúlya 1,6 tonnára nőtt. A 34 lóerős villanymotorral a hátsó ablak nélküli kombi végsebessége elérte a 90 km/h-t, de a 110-130 km-es maximális hatótávot csak 40 km/h-s sebességgel tudta. A 80-as évek elejéig összesen 47 példányt gyártottak belőle, de a kereslet és a töltő infrastruktúra hiánya miatt a projektet végül leállították.
2012-ben már a Kalina kombiból készítettek egy elektromos prototípust, amelybe az akkori tulajdonos Renault technikáját építették be. A Kangoo Z.E.-ből származó hajtáslánc teljesítménye 82 lóerő volt, amivel az ELLada nevű autó 13 másodperc alatt gyorsult 0-100 km/h-ra, végsebessége pedig 130 km/h volt. Egy feltöltéssel nagyjából 150 kilométert volt képes megtenni, ami jónak számított 2012-ben, de a sorozatgyártásából így sem lett semmi.