Alapmotorral is négy Golf áráért adták – Mercedes-Benz 280 SE (1979) veteránteszt

Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Friedrich Geiger utolsó alkotása volt, aki hosszú időre meghatározta a márka formajegyeit. Bruno Sacco vette át tőle a stafétát, ő rajzolta a kortalan szépségű utódot, a W126-ot
Vágólapra másolva!
Vele vezették be hivatalosan az S-osztály típusnevet, első és máig utolsó luxuslimuzinként elnyerte az Év autó díjat, a biztonsága pedig a forradalmi ABS-szel, párnázott műszerfallal és más Barényi Béla-féle fejlesztésekkel világelső volt. Kétségtelen, hogy a W116-os a márka fontos mérföldköve, amelyet nálunk a rendszerváltásig csak a Kádár-korszak elitje használhatott, utána azonban megjelent jó pár használt példány is az utakon. Kipróbáltunk egy szépen felújított, hathengeres alapváltozatot.
Vágólapra másolva!

Hat évig tartó aprólékos munkával tervezték meg a W116-os modellcsaládot, aminek fejlesztése még 1966-ban, alig egy évvel az elődmodell W108/109 megjelenése után kezdődött. E felső kategóriás limuzinnál a modern külső-belső formavilágon volt a hangsúly, igaz, a nyugdíj előtt álló Friedrich Geiger főstiliszta aligha töltött sok álmatlan éjszakát az új külcsín vizionálásával. Azt ugyanis már megtette a műszakilag rokon SL roadsternél (R107), ott jelentek meg először az álló helyett fekvő fényszórók, a hátul bordás lámpák és a többi stílusjegy, melyek véget vetettek a korábbi barokkos korszaknak.

Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt

Ezt az új formavilágot néhány módosítással át kellett plántálnia az új limuzinra, mely természetesen sportos helyett klasszikus (de ez elődénél szélesebb) hűtőmaszkot kapott, kiálló csillaggal a tetején. Maga a karosszéria nagyobb és laposabb volt, mint a régi W108/109 teste,

a mérnökök sokat bíbelődtek az aerodinamikával és különösen a passzív biztonsággal.

Utóbbi fejlesztésében oroszlánrésze volt Barényi Bélának; az újdonság erős utascellát és gyűrődő zónákat kapott, a benzintartályt a hátsó tengely fölé helyezték, 1978-tól pedig a világ első autójaként ABS-szel is meg lehetett rendelni.

Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt

Gyakorlatilag új felépítményt építettek a meglévő technikának, a hajtáslánc ugyanis az R107-ből érkezett. 1972-ben a Párizsi Autószalonon együtt mutatkozott be a 2,8-as soros hathengeres motorú porlasztóval (280 S) vagy befecskendezéssel (280 SE), illetve drágább és izmosabb, a 3,5 literes V8-as változat (350 SE). Egy évvel később tovább emelték a tétet a W108/109-est is mozgató 4,5 literes nyolchengeressel (450 SE és a hosszabb 450 SEL), de nem ez volt a kivitel, amely elhomályosította a konkurenciát, még ha a 225 lóerő és a 210 km/h végsebesség potenssé is tette az NSZK-s sztrádákon.

Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt

Komoly motorválaszték és rangos európai díj

Az igazi csúcsgép csomagtérfedelén ugyanis a 450 SEL felirattal átellenes oldalon 6.9 típusjelzés is szerepelt, ami a márka személyautóinál sosem látott lökettérfogatra utalt. Ez a 7380 példányban gyártott, 286 lóerős, hidropneumatikus rugózású, álló helyzetből százra 7,4 másodperc alatt gyorsító csúcslimuzin ma is féltett gyűjtői kincs. Ugyanakkor a gyártónak az olajválságra is kellett reagálnia, felvették a kínálatba a 3,0 literes, 111 lóerős, öthengeres turbódízelt, alapáron automataváltóval. Amerikának az emissziós szabályok miatt 160-ról szerény 120 lovasra fojtott 280 S kivitelt is kínáltak.

Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt

Más előírásoknak is meg kellett felelni az Egyesült Államokban, ezek következménye volt az exportmodellek dupla kerek fényszórója, és a kasztból közel 30 centire kiálló biztonsági lökhárítója.

Ami a váltókat illeti, a hathengeres modelleknél a négysebességes manuális volt a standard,

míg az ötös kézi, illetve a háromfokozatú automata feláras; a V8-asokhoz pedig három- vagy négyfokozatú automatát adtak. Kiváló mérnöki munka volt a W116 limuzin, olyannyira, hogy 1974-ben Európában az Év Autójának választották (a 450 SE kivitelt); hasonló méretű és árkategóriájú limuzint azóta sem szavazott győztesnek a zsűri.

Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt

Ha eltekintünk a felső tízezernek szánt Rolls-Royce és a Bentley luxusautóktól, az európai kínálat királyává vált az S-osztály, számtalan korabeli összehasonlító teszten leiskolázta a konkurenciát (BMW E3, majd 7-es sorozat, Jaguar XJ6, Opel KAD-modellek, Fiat 130). Uralkodása nyolc évig, 1980-ig tartott, ez alatt 473 ezer készült belőle, utódja a harmonikus W126 volt, amit később a Bálna követett. Nálunk sokan a Dallas tévésorozatból ismerték a W116-ot, mint Jockey Ewing autóját, de használtan is sok érkezett az országba, ezek zöme végül gázosra alakítva, leharcolva került bontóba.

Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt

Kevés extrával, hat hengerrel is van méltósága

Nagyon kevés igazán szép példány maradt fenn tehát Magyarországon, de mit találtunk egyet: a modellciklus végéről való, korábban már restaurálták, és végig lelkiismeretesen karbantartották. Ez a legkisebb benzinmotoros változat, hozzáértők szerint azonban az M110 sorozatú DOHC hathengeres nem a legjobb választás, mert a 3,5 literes V8-as (M116) ugyanakkora fogyasztás mellett 15 lóerővel izmosabb, sokkal nyomatékosabb és nem utolsósorban tartósabb. Tesztautónkat porlasztó helyett Bosch K-Jetronic eteti, ez 1975-ben váltotta le a korábbi D-Jetronicot, és jóval takarékosabb annál.

Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt

Hiába keresnénk üléseket és ablakokat mozgató villanymotorokat, vagy éppen légkondicionálót, mert bizony ezek luxuslimuzin létére hiányoznak, ennek a példánynak mindössze két értékes extrája van: az elektromos napfénytető és a négyfokozatú automataváltó.

Aki ült már korabeli Mercedesekben, annak ismerős lehet a beltér sok részlete és a műszerkiosztás is,

fordulatszámmérő helyett is az alapáras időórát láthatjuk. Kellemes, sőt, kifejezetten megnyugtató a környezet, a nagy, puha fotelekkel és jól fogható kormánnyal, érződik rajta a minőség, a sok fabetét és a Becker Europa rádió is autentikussá teszi.

Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt

Visszafogottan és rezzenéstelenül, de bent is jól hallhatóan forog a hathengeres motor, gázadásra pedig felmordul, és ha nem is vehemensen, azért szépen elindítja a több mint másfél tonnát. Váltója a Daimler saját fejlesztése, alapesetben a négyből csak három fokozatot használ, egyesbe csak padlógázra kapcsol vissza, vagy akkor, ha L-be tesszük a választókart. Jól teszi a dolgát, kellő időben kapcsolgat, apró, alig észrevehető rántásokkal. Nyomatékos a motor, az alagsorból is tisztességesen húz, ha pedig odalépünk, összekapja magát, és bő 11 másodperc alatt gyorsít a 100-as tempóra.

Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt

Lágyan mozog, mégsem leszünk tengeribetegek

Bár megfutná a 200-at is, a kényelmes utazósebessége 140 km/h körül alakul, és diszkréten sokféle a zaj szegődik mellénk kísérőként, a motorétól egészen a finom mechanikai rezgésekig. Cserébe az utódokkal ellentétben itt még élő a vezető kapcsolata a technikával, úgy érezheti, valóban vezeti az autót, nem csak utazik benne. E szemléletet tükrözi a kormány is, amely alapáron szervós, de csak visszafogottan segédkezik, hogy parkoláskor ne kapjunk izomlázat, menet közben megmarad a pontos kontroll. Hatásos a négytárcsás fékrendszer, amely itt nem kapta meg a forradalmi ABS-t.

Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt

Luxuslimuzinhoz illően finom és puha a futómű, amely elől friss fejlesztésű kettős keresztlengőkaros volt (a C111 tanulmányban próbálták ki), hátul a bevált független szerkezetet használták. Rendkívüli kényelmet kapunk,

finoman ringva nyeli az úthibákat, de itt nincs meg az amerikai autókra jellemző hullámzás és bólogatás.

Jól fekszik az úton a W111, kanyarban pedig megfogja az első-hátsó kanyarstabilizátor, így kis dőléssel, biztonságosan veszi az íveket, de nem volt tervezés szempont a sportosság: az epedás ülések, a hangolás és ballonos abroncsok összjátéka főúri komfortot teremt.

Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt
Mercedes-Benz 280 SE (W116) veteránteszt

Ez a modell érdekes elegye a régi és az új Mercedes világnak, még a krómok és a klasszikus értékek hirdetője, de óriási előrelépés volt például biztonság terén (alapjaira épült például a ma a gyári múzeumban látható ESF 22 tanulmány). Ma sokan elismerik és nagyra értékelik nálunk máig sokszor Jockey-Merci néven emlegetett típust, de messze nem a márka legnépszerűbb veteránja. Szép állapotban, veteránminősítéssel nagyjából 6-8 millió forintért hirdetik itthon eladó példányait, persze a sok extrás, V8-as (gyakran amerikai) kivitelek drágábbak, nem is beszélve a szent grál 6.9-esekről.

Műszaki adatok - Mercedes-Benz 280 SE (W116)

Motor: DOHC-vezérlésű, soros hathengeres benzines, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 2746 cm3. Furat x löket: 86,0 x 78,8 mm. Kompresszióviszony: 9,0:1. Teljesítmény: 185 LE, 6000/perc fordulaton. Nyomaték: 238 Nm, 4500/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul háromszög lengőkaros független. Elöl-hátul csavarrugók, hidraulikus lengéscsillapítók és kanyarstabilizátorok. Kétkörös fékrendszer rásegítővel, elöl-hátul tárcsafékek.

Felépítmény: négyajtós, ötüléses, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4960 x 1865 x 1425 mm. Tengelytáv: 2865 mm. Csomagtartó: 579 l. Tank: 96 l. Saját tömeg: 1665 kg.

Végsebesség: 200 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 10,5 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júliusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!