2007-es bevezetése óta a Golf-alapokra épített SUV rendszeresen a Volkswagen legkelendőbb modellje világszerte.
Eddig mintegy 7,5 millió darabot gyártottak belőle,
ebből 1,2 milliót csak az elmúlt két évben, vagyis a Tiguan még a második nemzedék életciklusának végén is elképesztően kelendőnek bizonyult.
Az új, 2024 elején piacra kerülő nemzedék fejlesztése nagyrészt párhuzamosan zajlott a legújabb Passatéval: ugyanarra az MEB-Evo platformra épülnek, és ugyanazt az MIB infotainment rendszert használják, valamint a továbbfejlesztett digitális funkciók nagy része is közös. 4539 mm hosszú, 1639 mm magas és 1842 mm széles a karosszéria, vagyis 30 mm-rel hosszabb, 4 mm-rel magasabb és ugyanolyan széles, mint korábban.
Talán a beltérben történtek a legfontosabb változások, a harmadik generációs Tiguan utastere letisztultabb dizájnt, (állítólag) igényesebb anyagokat, jobb technológiát és több helyet kínál, mint az elődé. Az újratervezett műszerfal 10,3 colos digitális műszeregységgel, valamint egy
hatalmas központi érintőképernyővel rendelkezik,
amely alapfelszereltségként 12,9 colos, illetve feláras kivitelben 15,0 colos. Az infotainment-kijelző a Passatéhoz hasonló, háttérvilágításos csúszkavezérlőket kapta, a képernyő alsó részébe integrálták a klímaberendezés virtuális gombjait. Igaz, a kormányról viszont elhagyták a kapacitív érintőfelületeket, és újra hagyományos gombokat tettek rá.
A középkonzolon lévő hatalmas forgótárcsa a hangerőszabályzáson kívül a vezetési üzemmódok, és az „Atmospheres"-nek nevezett – lényegében a belső világítás és más funkciók, például a Spotify és az Apple Music lejátszási listáinak előre programozott beállításai – hangulatprogramok közötti váltásra szolgál. Mivel minden új Tiguan alapáron duplakuplungos automatizált sebességváltót kap,
az előválasztó kar a kormányoszlopra került,
hogy hely szabaduljon fel a középkonzolon. A benzines és dízel Tiguánok hétfokozatú, a plug-in hibridek pedig hatfokozatú DSG-vel készülnek.
A négyhengeres turbómotorok között egy új, 1,5 literes eTSI (lágy-hibrid) benzinmotor is szerepel, amely 130 vagy 150 lóerős teljesítménnyel lesz választható, elsőkerék-hajtással. A hagyományos kétliteres benzinmotor frissített változata 204 lóerős és 265 lóerős teljesítménnyel rendelhető majd (csak összkerékhajtással), a később érkező R változatban azonban már kb. 320 lóerőt ad majd le az EA888-as kódnevű négyhengeres. Megmaradt a kétliteres TDI is (150 és 190 lóerővel), de a kipufogórendszerét alaposan áttervezték, hogy megfeleljen az Euro 7-es emissziós szabványoknak.
A plug-in hibrid hajtás a régebbi 1,4 literes helyett mostantól az 1,5 literes TSI motoron alapul, és erősebb villanymotorral rendelkezik, a rendszerteljesítménye azonban maradt 204, illetve 272 lóerő. Fontos változás, hogy az új, 19,7 kWh-s akkumulátorral
az elektromos hatótáv már elérheti a 100 km-t,
ráadásul az 50 kW-os egyenáramú tölthetőséggel a feltöltés is sokkal gyorsabb lesz.
Felárért a vásárlók új, kétszelepes, folyamatosan változó feszességű adaptív lengéscsillapítókat is választhatnak az átdolgozott Dynamic Chassis Control Pro rendszer részeként. Ez a rendszer az elektronikusan differenciálzár (XDS) mellett mostantól a Golf GTI-ből származó Vehicle Dynamics Manager rendszert is tartalmazza, amely lehetővé teszi a vezető számára, hogy 15 különböző futóműhangolás-beállítás közül választhasson.