Így nem lett népautó a Trabant őse - AWZ P70 (1955) veteránteszt

AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
Nem spóroltak az alumínium díszlécekkel, a ponton karosszéria sokkal modernebb volt, mint az özönvíz előtti (amúgy műszaki donor) IFA F8-é
Vágólapra másolva!
Elsősorban a kezdetleges gyártási körülményeknek köszönhető, hogy a favázas, de úttörő módon műanyag karosszériás, természetesen kétütemű P70-ből csak 36 ezer példány készült. Mégis, történelmi jelentőségű a keletnémet kisautó, hiszen kitaposta az utat a később évtizedeken át, összesen hárommillós darabszámban eladott Trabantnak, és egy időben Magyarországon is sokan álmodtak róla – rendszerint hiába.
Vágólapra másolva!

Miután a szovjetek bábáskodásával létrejött az új német szocialista állam, az NDK, és elültek az erőszakos államosítás viharai, a régi Audi telephelyen megalakult a VEB Automobilwerk Zwickau, amely IFA F8 néven DKW-másolatokat kezdett gyártani. Ezeken a II. világháború előtt tervezett, kiálló sárvédős modelleken addigra már régen túlhaladott az autódivat, ráadásul Kelet-Németországban akkora volt a vashiány, hogy az utolsó sorozatokat már impregnált bőrkarosszériával építették. Közben a kormány elrendelte egy új kisautó kifejlesztését, és szigorúan leírta a paramétereket is.

AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt

Ezek sarokpontjai a következők voltak: 600 kg saját tömeg, 5,5 l/100 km-es átlagfogyasztás, négyszemélyes utastér, 4000 keletnémet márkás ár és műanyag karosszéria.

Ám a mérnökök jól tudták, hogy – mint annyi minden más a tervgazdálkodásban – ez hiú ábránd,

egyszerre nem, csak két lépésben lehet megvalósítani. Úgy trükköztek, hogy az IFA F8 technikáját használták fel; vagyis az alvázat, a laprugós futóművet, a „madzagos" dobfékeket, a háromsebességes aszinkron váltót és a kéthengeres, kétütemű motort – utóbbi hőháztartásáért amúgy termoszifonos vízhűtés felelt, nyári napokon és lassú tempónál mérsékelt sikerrel.

AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt

Annyit módosítottak, hogy új hengerfejjel és picit megemelt sűrítéssel 20-ról 22 lóerőre növelték a teljesítményt; emellett a motort 180 fokkal elfordították, így a hűtő hátra került. Egyedül a karosszéria lett jóval modernebb az elődénél, ponton formája és anyaga volt újdonság: az NDK-s fejlesztésű, Duroplast nevű, részben szerves műgyantát gyapotszálakkal erősítették meg, majd a paneleket fakeretre rögzítették. Ez a vázszerkezet már az 1930-as évektől idejétmúltnak számított, maga a műanyag borítás azonban érdekes újítás volt, ilyesmit akkor csak a Chevrolet Corvette C1 kínált.

AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt

Burzsoá luxus lenne a csomagtérajtó?

1954-re sikerült összehozni az AWZ P70 prototípusát, melynek neve az Automobilwerk Zwickau (Zwickaui Autógyár) és a Personenkraftwagen (személyautó) kezdőbetűiből, illetve a 70-es számból (lökettérfogat centiliterben) állt össze. Egy évvel később elindult a limuzin sorozatgyártása, igen spártai kivitelben, eleinte szellőztetni sem lehetett, csak '56-ban jelentek meg az első ajtókon a tolóablakok. Lespórolták róla a csomagtérajtót is, a hátsó ülést előrehajtva, az utastér felől kellett bepakolni, ezen a tulajok barkácsolással vagy utólagos készlettel segítettek, később a gyárban is vághattak rá fedelet.

AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt

Eleinte 6 voltos elektromos rendszerrel próbálkoztak, melynek teljesítményét látva az AWZ gyorsan a 12-es rendszer mellett döntött, és érdekességként a kétütemű motort Dynastart, vagyis kettős funkciójú indítódinamó keltette életre:

e megoldás sok nyugati kisautónál is bevált, szíjas generátorral a mai lágy hibrid rendszerek is hasonló alapelven működnek.

Hamarosan a P70 sokoldalú kombi változata (műbőr tetővel, és természetesen csomagtérajtóval) is megérkezett, majd jött a végtelenül bájos, acél karosszériás, B-oszlop nélküli kupé, igaz, erősen limitált darabszámban, és elsősorban exportra.

AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt

Kezdettől fogva nyilvánvaló volt, hogy átmeneti modellről van szó, amíg megérkezik az új fejlesztésű keletnémet népautó, a szintén Durpolast karosszériás, de acélvázas, és kisebb lökettérfogatú, léghűtéses motorral hajtott P50, avagy későbbi nevén Trabant 500. Erre végül 1957-ben került sor, és a következő évben le is állt az addigra számos ponton továbbfejlesztett (új kormányösszekötők, porlasztó, vízhőmérő stb.) P70 gyártása, legalábbis a limuzin és kupé változatoké. A népszerű kombik frontján ugyanis késett a Trabant utódmodell, így csak 1960-ban történhetett meg az őrségváltás.

AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt

Ismerték nálunk, ám sokáig tabu volt az autózás

Magyarországon csak a gyártása vége felé kezdtek a P70-essel foglalkozni, már csak azért is, mert a Rákosi-rendszer örökségeként egészen 1958-ig néhány kivételezettől eltekintve magánszemélyek nem juthattak autóhoz. Ebben az évben jelentek meg a hamarosan a Kádár-korszak utcaképét meghatározó új rendszámok (előszőr CA kezdőbetűvel), a keletnémet kisautó pedig a szűkös kínálat legolcsóbbja volt, a Moszkvicsért, a Skodáért és az új púpos Wartburgért jóval többet kellett fizetni. Ám bőségről nem lehetett beszélni, '58-ban félezernél is kevesebb új autó érkezett csak az országba.

AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt

Így aztán – utódjával ellentétben – nagyon kevés maradt fenn a P70-ből, azok közül is néhányat „hazavittek" a nosztalgiázó németek. Ám tesztautónk különlegességet éppen az adja, hogy nem kivitték, hanem behozták: Drezda mellől érkezett Magyarországra, méghozzá nagyon jó állapotban.

Csak a repedt motorháztetőt kellett kijavítani, a vasrészekről eltávolítani a felületi rozsdát, illetve felújítani a fékeket.

Nem nyúltak a hajtáslánchoz, az összes kezelőszerve megvolt, minden funkció működött. A kárpitos nagyon profi munkát végzett, látványos műbőr-szövet huzatokkal készítette el az üléseket.

AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt

Korábban már bemutattunk egy P70 Kombit, ez a limuzin ugyanabból a gyűjteményből való, és az OT-rendszám megszerzése óta forgalomképes. Fronthajtású, így kardánalagút nem szűkíti a lábteret, utastere tágasabb a Trabantokénál: hosszában szűk, de széltében jól el lehet férni a kicsi, meglepően kényelmes üléseken. Meglepő, hogy a vízhűtés ellenére hangosan és nyersen szól a motor, teljesen más hangon, mint a Trabik későbbi fejlesztésű kétüteműje. Szinkron nélküli, háromsebességes, szabadonfutós váltóval dolgozhatunk, a szerkezet gyakorlatilag az IFA F8-asé, apró változtatásokkal.

AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt

Sétakocsikázás 22 lóerővel és „madzagfékekkel"

Indulás előtt gyorstalpaló a kapcsolási sémáról: a műszerfal közepéből vízszintesen kiálló váltókart balra fordítva és betolva található az egyes fokozat, kihúzva, jobbra kettes, balra pedig hármas. Nem a legésszerűbb, de gyorsan meg lehet szokni. Finoman és puhán jár a kar, de mivel szinkronizálatlan, visszakapcsolásoknál dupla kuplungolással, felfelé pedig kivárással kell kezelni. Nagyon rövid az egyes, szinte csak az autó megmozdítására jó, a második már hosszabb, 45-50 km/h-nál pedig már jöhet is a harmadik. Nagyjából 70 km/h az utazósebessége, vagyis lassabb a legtöbb mai kamionnál.

AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt

Mivel a motor üvölt és remeg a vékony kasztni, már a rövid távú országúti autózás is fárasztó. Meglepően jól teljesít az egyszerű, a Trabantéhoz hasonlóan elöl-hátul keresztlaprugós, de még karos lengéscsillapítós és nagyobb, 16-os kerekekkel kombinált futómű: a kisebb úthibákat kiválóan elnyeli, csak a nagyobbakat érezzük meg.

Rövid tengelytávja miatt a P70 időnként pattog az úton, kanyarban viszont stabilan viselkedik,

a fogasléces kormány holtjátéka minimális, és könnyű forgatni – igaz, menet közben viszonylag sokat kell vele korrigálni, mert az egyenesfutás eléggé pontatlan.

AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt

Hiába az újszerű állapotú duplex fékrendszer, harmatos a kétütemű kisautó lassulása, ráadásul a négy mechanikus dobfék precíz beállítása is kihívás a legtöbb szerelőnek, néhány rutinos tulaj maga tudja elvégezni ezt a feladatot. Érdekes szerzetet ismertünk meg a Trabant ősében, nem az általa nyújtott vezetési élmény, hanem a különleges megjelenés és történelmi jelentőség teszi izgalmassá. Mivel minimális az európai kínálat, nehéz meghatározni az árát, de az biztos, hogy a német Classic Data adatbázis szerint remek (Zustand 2) állapotban 8700 euróra taksált Trabant P50-nél többet ér.

AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt
AWZ P70 Limousine (1955) veteránteszt

Műszaki adatok - AWZ P70 Limousine (1955)

Motor: kétütemű, kéthengeres, vízhűtéses benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 690 cm3. Furat x löket: 76,0 x 76,0 mm. Kompresszióviszony: 6,8:1. Teljesítmény: 22 LE, 3500/perc fordulaton. Nyomaték: 53 Nm, 1900/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú kézi váltó, többlamellás kuplung olajfürdőben, elsőkerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl független keresztlengőkaros, hátul merevtengelyes hosszanti vezetőkarokkal. Elöl-hátul félelliptikus keresztlaprugók, karos szerkezetű lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul mechanikus dobfékek.

Felépítmény: kétajtós, négyüléses, favázra rögzített Duroplast karosszéria alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 3740 x 1500 x 1480 mm. Tengelytáv: 2380 mm. Tank: 32 l. Saját tömeg: 800 kg.

Végsebesség: 90 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil februári számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!