Ahogy arról korábban beszámoltunk, az AvtoVAZ első próbálkozása a szentpétervári egykori Nissan-gyár beüzemelésére csúfos kudarcot vallott, mert nem tartották be a kínai partnerrel, az FAW-val kötött szerződést. Emiatt a modern megjelenésű Lada X-Cross 5 pályafutása mindössze 120 (más források szerint 170) példány elkészülése után zátonyra is futott, a kínálatban a régi Niva Legend és a némileg továbbfejlesztett Niva Travel maradt.
Annak érdekében, hogy az új kínai partner (Chery) ne legyen kitéve a Ladát érintő szankcióknak, gyorsan megalapították az XCite nevű almárkát, és villámgyorsan elkezdték gyártani az új, szintén kínai eredetű szabadidő-autókat. Akkor még csak jól értesült forrás szólt arról, hogy a Chery Tiggo 7 Pro-t veszik át, most pedig itt vannak a hivatalos bizonyítékok, az XCite X-Cross 7-es első hivatalos fényképei.
A karosszéria hossza 4500 mm, szélessége 1842 mm, magassága 1702 mm, a hasmagasság 19 cm, a csomagtartó alaphelyzetben 475, támladöntés után 1500 literes.
Csak egyféle hajtást kínálnak, az 1,5 literes turbómotor 147 LE/210 Nm teljesítményű és fokozatmentes automata váltón keresztül hajtja az első kerekeket.
Gazdag az XCite X-Cross 7 felszereltsége, 4 fűthető ülés, elektromos csomagtérajtó-mozgatás, kulcsnélküli bejutás és motorindítás, 10,25 colos érintőképernyős fejegység mind alapfelszerelésnek számít.
A Lada és a Chery évi 25 000 autó gyártásáról kötött szerződést, az első autók már áprilisban megérkeznek az oroszországi kereskedőkhöz, hiszen pár hete már folyik a gyártás. Később árulják el a vételárakat, mindenesetre az AutoVAZ-nak nagy szüksége volt már egy korszerű SUV-ra - más kérdés, hogy a vásárlók ezekkel az emblémákkal mennyire fogják Ladaként azonosítani, miközben a régi-új rivális márka Moszkvicsként forgalmazza kínai eredetű autóit.