Globális modell volt az első Toyota C-HR, amelynek a formáját ugyan a Dél-Franciaországban található ED2-es stúdióban készítették el, de a fejlesztés műszaki részét már Japánban végezték a TNGA-C elnevezésű alapon. A belső égésű motor (piactól függően 1,2-es turbó vagy 2,0 literes szívó) alternatívája az öntöltő hibrid volt, illetve Kínában akkumulátoros-elektromos változatot is kínáltak. Nálunk is népszerű volt az extravagáns megjelenésű crossover, mindenekelőtt hibrid hajtással, ám hét év és nem kevesebb, mint 840 ezer eladott autó után elérkezett az idő a modellváltásra.
Ezúttal kifejezetten Európának készül a második generációs C-HR: radikálisan új megjelenését az ED2 stúdióban álmodták meg, sőt, ezúttal már a műszaki fejlesztését is kontinensünkön végezték a bevált padlólemezen. Japánból a tervezés idejére Brüsszelbe áttelepült Toshio Kanei főmérnök, akinek munkáját a török Ozgur Testekin segítette. Az itteni igényekhez, azaz a fokozott elektrifikációhoz igazították a konstrukciót, és immár alapáron adják az öntöltő hibrid hajtást – nemrég részletesen beszámoltunk a nemes egyszerűséggel Hybrid néven futó, akár 4x4-esként is elérhető modellről.
Úgy alakította át Kanei szan csapata a C-HR karosszériaszerkezetét, hogy meg tudják alkotni mostani cikkünk főszereplőjét, a Plug-in Hybrid (PHEV) modellt.
Ehhez első lépésként az utastérpadló alatt helyet kellett találniuk a nagy méretű és lapos akkumulátornak,
míg a hátsó ülés alatti részben a fedélzeti töltőket helyezik el. Vevőként nézve ennél hajtásnál csak tömeg (+200 kg) és csomagtér (-15% a full hibridhez képest, de a 310 liter még mindig nagyobb, mint az elődé) szempontjából kell kompromisszumot kötni, illetve vételárban, ezért cserébe kapunk némi helyi károsanyag-kibocsátás nélküli kilométert, illetve más kedvezményeket.
Lényegében ugyanaz a hajtás, mint az erősebbik öntöltő hibridnél, 2,0 literes, Atkinson-ciklusú szívó benzinessel, de itt az első kerekeket hajtó villanymotor jóval izmosabb, 163 lóerős maximális teljesítményű lett, elvégre nagyobb akkumulátor táplálja. Így rendszerteljesítmény már 223 lóerő, legalábbis amíg van elég szusz az akkuban, tehát a számok alapján is ez a kínálat csúcsmodellje. Amúgy a delej pótlásáról érdekes módon gondoskodnak: csak AC csatlakozót látunk a fedél alatt, a 7,4 kW-os gyorstöltést úgy valósították meg, hogy 2 darab 3,7 kW-os fedélzeti töltőberendezést használnak.
Magát a plug-in hibrid hajtást annyival fejlesztették tovább például a Priusban használt rendszerhez képest, hogy a geokerítéshez kötötték az áramhasználatot. Vagyis, ha a navigációba beprogramozott útvonal csökkentett emissziós zónán vezet keresztül, az elektronika automatikusan úgy gazdálkodik az elektromos energiával, hogy ott – jellemzően zsúfolt belvárosi utakon – használja fel az áramot a CH-R, egyébként pedig hibrid üzemmódban halad. Persze arra is van lehetőség, hogy saját magunk állítsuk be azt a zónát, ahol elektromosan halad az autó, például lakó-pihenő övezeteken áthajtva.
Kétségtelen, hogy a kompakt méretű karosszéria és a 223 lóerős teljesítmény együttesen izgalmasan hangzik, de a volán mögött már nem jön át a sportos élmény. A magas építés és a már említett két mázsás többletsúly miatt kényelmes a futóműhangolás, így
jól lép át az úthibákon a C-HR PHEV, de kanyarban érezhetően dől a felépítmény, a kormányzás pedig érzéketlen.
Ez az autó az elektromos haladás lehetőségéről szól, a 13,6 kWh kapacitású akkumulátorral szabványos mérésen 66 kilométer tehető meg helyi károsanyag-kibocsátás nélkül, a gyakorlatban érdemes inkább 50+ körül számolni.
Persze a Toyota saját tapasztalatai és a témában elvégzett európai közvélemény-kutatások szerint ez is bőven elég a napi használat fedezésére. Ami az anyagiakat illeti, a plug-in hibrid hajtás Style szinttől választható a szabadidő-kupénál, azonos körülmények között 3,35 millió forinttal drágább a 140 lóerős és 2,62 millióval kerül többe a 197 lóerős öntöltő hibridnél. Mindhárom változatnál ugyanazt a 700 ezer forintos árkedvezményt adják, így a zöld rendszámos indulóára 16,4 millió Ft. Tény, hogy akad ennél olcsóbb plug-in hibrid hajtású kompakt SUV rivális a piacon, de látványosabb aligha.
Műszaki adatok
Hajtás
Benzinmotor
Lökettérfogat: 1987 cm3. Hengerek/szelepek: S4/16. Max. teljesítmény: 112 kW (152 LE) 6000/perc. Max. forgatónyomaték: 190 Nm 4400-5200/perc.
Villanymotor
Max. teljesítmény: 120 kW (163 LE). Max. forgatónyomaték: 208 Nm
Hibrid rendszer
Max. rendszerteljesítmény: 164 kW (223 LE). Üzemanyagtank: 43 l. Akkumulátor-kapacitás: 13,6 kWh.
Méretek, tömegek
Hossz./szél./mag.: 4362/1832/1564 mm. Tengelytáv: 2640 mm. Saját tömeg/terhelhetőség: 1645/485 kg. Csomagtér: 310-1076 l.
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,4 s. Max. sebesség: 180 km/h. Átlagfogyasztás (benzin): 0,9 l/100 km. Átlagfogyasztás (áram): 14,96-15,32 kWh/100 km. CO2-kibocsátás: 19 g/km.
Költségek
Alapár: 16 400 000 Ft.