Új terepre merészkedett - Toyota bZ4X menetpróba

Vágólapra másolva!
Léteznek ugyan más zöld rendszámos Toyoták, de olyan, amibe kizárólag áramot lehet „tankolni”, és így nálunk állami támogatásra is jogosult, mindezidáig csak egy akad. Kipróbáltuk a szokatlan nevű és formájú bZ4X-et, méghozzá úgy, hogy jó néhány kilométerre letértünk vele az aszfaltozott útról.
Vágólapra másolva!

Hajtásfajták sokféleségével készül évtizedünk második felére a világpiacot (és a hazait is) uraló Toyota: a vevők első számú választásnak számító full hibridek mellett megjelentek plug-in modelljei, miközben még a hagyományos benzinesek is elérhetők, a kísérletező kedvűek pedig üzemanyagcellás Mirait vásárolhatnak. Villanyautók terén eddig nem kapkodták el a fejlesztéseket, ám hamarosan indul az offenzíva, melynek első kézzelfogható bizonyítéka az immár Magyarországon is nagyobb számban, akár raktárkészletről elérhető elektromos crossover, a porszívótervezői fantáziával elkeresztelt bZ4X. 

Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Különlegesek a fényszóróig nyúló fekete sárvédőbetétek. A fura név megfejtése: nulla lokális emissziós (beyond Zero), 4-es, vagyis közepes méretű, és crossover (X)
Fotó: Origo


Tágas és modern belül, de nem űrhajó

Nagyjából akkora alapterületet foglal el, mint egy RAV4, mivel azonban picit hosszabb, alacsonyabb és főleg nagyobb a tengelytávja, mások az arányai. Kevésbé szögletes, és a frissebb Toyota modelleknél megszokott elemekből építkezik a formaterv; a zárt orrnak, a trükkös hátsó szárnynak, a burkolt kocsihasnak és a légfüggönynek köszönhetően szerény légellenállással (Cd 0,279). Felépítéséből adódik, hogy hatalmas utasteret ígér, különösen a hátsó üléseknél, ami széltében és főleg hosszában teljesül is, ám az akku miatt magas a padló: így átlagos a belmagasság, felhúzott lábakkal kell ülni. 

Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
4,7 méteres hosszával egyáltalán nem kicsi, de az arányai miatt kevésbé drabális, mint a SUV-ok. Tágasabb a hátsó üléssora, mint a RAV4-é
Fotó: Origo

Könnyen pakolható és bővíthető a csomagtartó, igaz, alaphelyzetben 452 literes térfogatával messze elmarad a RAV4 feneketlen bendőjétől, és egyszerű műanyag oldalburkolata, illetve rolója sem túl szívderítő. 

A vezetőülésbe huppanva sokkal modernebb világ fogad, mint a hagyományos építésű rokonban;

hatalmas (12,3 colos) multimédia kijelző trónol a két emeletre osztott középkonzol tetején, forgótárcsa lett az irányváltó kar, a digitális műszercsoport pedig a szélvédő tövébe került – így kiváltja a head-up kijelzőt, akárcsak a Peugeot modellekben, de olykor itt is beletakar a kormány karimája.

Hasonló az elrendezés, mint az oroszlános francia márkánál, ám látványos 3D megjelenítés nélkül
Fotó: Origo

 Most még hagyományos, kis átmérőjű volánt építenek be, később érkezik majd az első kerekekkel mechanikus helyett elektromos kapcsolatban álló szarv. Érződik a beltér hangulatában és a felhasznált anyagok minőségében, hogy tisztes távolságot akartak tartani a hasonló műszaki alapokra épülő, de drágább Lexus RZ-től, ugyanakkor kétségtelen előnye, hogy bőven maradtak fizikai gombok, illetve önálló egység a klímapanel, kifejezetten könnyen kezelhető. Modern villanyautóhoz illően hőszivattyús a fűtés, emellett a párásodást a klíma kétáramú légáramvezetésével akadályozzák meg.

Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Egyszerű az ajtóborítás, műanyag kilincsekkel. Szövetbetét dobja fel a komor műszerfalat, felárért fehér műbőr kárpit is kérhető
Fotó: Origo


400 kilométer feletti hatótáv, feltéve, hogy…

Belföldi menetpróbánk programjában enyhe terepezés is szerepelt, így a drágább AWD modellel indultunk útnak, de a rend kedvéért meg kell emlékeznünk a várhatóan az eladások zömét kitevő fronthajtásúról is: ebben előre építenek be egy 204 lóerős maximális teljesítményű villanymotort. Aki hajlandó felszereltségtől függően nagyjából 2-2,5 millió forint felárat fizetni, a kétmotoros, 218 lóerős verzióban kapja meg a 4x4-rendszert, a padlóba épített akku viszont mindig azonos: 71,4 kWh-s kapacitású, és egyedülálló garanciát vállal rá a Toyota (lásd a cikk végén keretes írásunkat). 

Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Kalaptartó helyett roló takarja a csomagokat, a két szintben rögzíthető padló alá az egyik töltőkábelt is be lehet hajtogatni
Fotó: Origo

Optimális esetben, nagy teljesítményű oszlopnál akár 150 kW-tal is lehet tölteni, de a váltakozó áramú táplálás terén eddig lemaradásban volt a bZ4X a mindössze 6,6 kW-os fedélzeti egységgel. 

Készletről még ilyen autók is elérhetőek, de az új gyártásúakba már 11 kW-os töltőt építenek be.

Menetpróbánk során ilyesmivel nem kellett bajlódni, „teletankolva” várták az indulást a tesztautók – a miénk kijelzője 379 kilométeres hatótávot írt ki, ami tisztességes, de azért jócskán elmarad 411-470 kilométeres WLTP értéktől, a fűtést bekapcsolva vagy tempósan hajtva pedig jelentősen csökken az érték.

Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Forgókapcsolót lenyomva válthatunk előre- és hátramenet között, a parkolófokozat nyomógombos. Egypedálos módot is lehet aktiválni
Fotó: Origo

Az országúti szakaszokon kellemes társnak bizonyult a bZ4X: sok riválisával ellentétben nem irreálisan erős, ugyanakkor a bármikor azonnal hadrendbe állítható 336 Nm nyomatékkal kifejezetten fürgén és egyenletesen gyorsít, amit jelez a 6,9 másodperc alatt megfutott százas sprint. Mivel az akku miatt alacsonyan van a tömegközéppontja, stabilan és kiszámíthatóan fordul, finoman adagolható a fékje, csak az élettelen kormány rontja a szórakozást. De nem is sport SUV-nak, hanem komfortra tervezték, aminek alacsony zajszintjével és (a 18-as kereken legalábbis) finom rugózásával remekül eleget tesz.

Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Kapható 20-as kerekekkel is, de a 18-as aero felnik a hatékonyság mellett a rugózásra is jótékonyan hatnak. Ez az első Toyota az e-TGNA platformon
Fotó: Origo


Érdemes letérni vele az épített útról?

Kedvesen gondolnák, hogy érdemes terepre vinni egy villanyautót, márpedig pont ezt történt a hazai rendezvényen: szőlők közötti dűlőkön, majd Tatán egy épített pályán poroltunk vele. Utóbbit persze úgy építették, hogy az első-hátsó lökhárítók adta terepszögeket, illetve a 21 centis hasmagasságból és a nagy tengelytávból adódó szerény rámpaszöget figyelembe véve ne bontsa le a karosszériát, hiszen nem Somogybabodra szánt offroaderről van szó. Tény ugyanakkor, hogy négyszer több nyomatékot tud hátra juttatni, mint a RAV4, és diffizár-funkcióval képes pontosan lekövetni a tapadási viszonyokat. 

Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Meg sem kottyan neki némi laza talaj vagy leátlózás, de a lökhárítókra és a küszöbre vigyázni kell. Nincs hátsó ablaktörlő, később napelemes tetővel is rendelhető lesz 
Fotó: Origo

Így buckákon átkelve, egy-egy levegőbe lógó kerékkel is tovább tudott mászni, illetve kihúzta magát a nagyjából 35 centi mély vizesárokból (a padlóban lévő akku dacára fél méterig engedélyezett a fürdő). Érződik a rendszeren, hogy a Solterra néven testvérmodellt kínáló Subaru specialistái dolgoztak az összkerékhajtáson, ennek megfelelően kétféle X-mode is kapcsolható hó/murva, illetve a kikapcsolt kipörgésgátló miatt igen szórakoztató mély hó/sár programmal. 

A lejtmenetvezérlés mellett grip control néven pedálérintés nélküli kúszóprogramot aktiválhatunk emelkedők megmászására. 

Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Alvázmosás, másként. Összkerekes módban 109-109 lóerő jut az első és a hátsó tengelyre, természetesen nincs köztük mechanikus kapcsolat
Fotó: Origo

Persze a legtöbben legfeljebb felázott füves parkolóban vagy évi néhány havas napon teszik próbára képességeit, jó hír viszont, az AWD kivitel aszfaltúton sem ismer olyan tapadási gondokat, mint az FWD. Utóbbi a legalacsonyabb felszereltséggel, 11 kW-os töltővel és akciósan 18,3 millió forinttól, míg a kínálat csúcsát jelentő, JBL hibrid, összkerekes Executive 22,9 millióért vihető el, tehát a Tesla Model Y-t és a BYD Seal U-t kivéve nagyjából a riválisok árszintjével lehet számolni. Főleg azoknak érdekes, akik a Toyota értékeivel szállnának be a villanyautózás világába – akár állami vásárlási támogatással. 

10 év vagy 1 millió kilométer garanciát ad a Toyota az akkura, ezalatt az összes funkció működésén túl az eredeti kapacitás 70%-át is tudnia kell. E vállalással a villanyautók világában is erősíteni akarják a márka hagyományos megbízhatóságába vetett hitet, ám a garancia igénybevételének feltétele az évenkénti átvizsgálás. 

Úton a konvoj az etyeki dűlők közt. A fura név megfejtése: nulla lokális emisszió (beyond Zero), 4-es méret, és crossover (x)
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Jókora képernyő és két szintre osztott középkonzol uralja a belteret, sok fizikai gomb megmaradt. Az anyósülés elé szövetkárpit került a műszerfalra
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Hasonló az elrendezés, mint az oroszlános francia márkánál, ám látványos 3D megjelenítés nélkül
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba
Toyota bZ4X menetpróba, 2024, Toyotamenetpróba

 


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!