Gazdálkodj okosan! - Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba

Vágólapra másolva!
Félidei frissítésen esett át Európa legnépszerűbb Toyotája, a városbarát méretű és fogyasztású Yaris Cross. Öt pontban mutatjuk be fő tulajdonságait.
Vágólapra másolva!

Nem beszélhetünk teljesen új játékosról a mezőnyben, ám amikor 15 éve debütált az előd Urban Cruiser, meg nem értett zseni lett. Mára fordult a kocka: az európai vevők sorra ülnek át a kisautókból mini-SUV modellekbe. Ebből a Yaris Cross is profitált, egyedül tavaly 200 ezer talált gazdára belőle, most pedig a sikerét látva óvatosan, de a kritikákra választ adva újították meg.

Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Három éve vezették be a Yarisnál 24 centivel hosszabb, de így is kis alapterületű SUV-ot, amely most csak a lemezek alatt változott
Fotó: Toyota

1. Nem totojáztak a külsővel

Miféle ráncok? – kérdezhették a fejlesztők, és jelzés értékűen sem módosították a karosszériát. Egyedül a Limited Edition nevű csúcsmodell hoz némi újdonságot a választható barnászöld („Urban Khaki”) fényezéssel és a 18 colos alufelnikkel. 

Így aztán a Yaris Cross maradt, ami volt: egy barátságos tekintetű, nem túl formabontó városi SUV,

a Suzuki Vitara méretében. Hátra is be lehet ültetni felnőttet, de ott azért nem zavarba ejtő a helykínálat, és szűk az ajtókivágás. Elöl kellemesebb a térérzet, a 397 literes csomagtér pedig jól használható és ügyesen bővíthető. 

Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Aki összkerékhajtással rendeli, 77 literrel kisebb csomagtérrel gazdálkodhat. Ügyes, hogy három részre osztva dönthető a háttámla
Fotó: Toyota

2. Diszktéten digitalizálták

Sokan örömmel fogadják majd, hogy megmaradtak a jól kezelhető fizikai gombok, van önálló klímapanel, a fokozatválasztó kar sem zsugorodott pöcökké. Ám a klasszikus elrendezés mögött – magasabb felszereltségnél legalábbis – modern újítások is megjelentek, úgy, mint a 12,3 colos, konfigurálható digitális műszeregység, a felhőalapú navigációs, hangvezérlésű multimédia vagy a kulcsot helyettesítő, a klíma távindítására is alkalmas MyT telefonos applikáció. Fejlődtek az asszisztensek is, a Yaris Cross például a vezető rosszulléte esetén állóra tudja fékezni magát.

Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Új a digitális óracsoport, a műszerfal középső borítása puha lett. LED-es díszcsíkok derengenek a sötétben, head-up kijelző is elérhető
Fotó: Toyota

3. Tuningot kapott a hibrid hajtás

Törölték a kínálatból a mezei benzines kivitelt, így már csak a népszerű full hibridként kapható a kis Toyota SUV, igaz, a jól ismert 116 lóerős mellé most egy új, 130 lovas rendszerteljesítményű modell is érkezett. 

Utóbbinál nem az 1,5-ös, szívó háromhengerest izmosították, hanem a két villanymotort,

illetve áthangolták a vezérlőegységet és az e-CVT erőátvitelt. E verziót vezettük, és tény, hogy élénkebben reagál a gázadásra, ügyesebben előz országúton, de azért nem sportos gép, amit a 0-100 km/h-s sprint idejéből lefaragott mindössze fél másodperc (10,7 s) is jelez. 

Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Kétszínűek a jobban felszerelt kivitelek. Az új hibrid hajtásnál a nyomaték 141-ről 185 Nm-re nőtt, a gyári átlagfogyasztás 4,5-5,2 l/100 km
Fotó: Toyota

4. Ideje elcsöndesedni

Különféle praktikákkal, többek közt vastagabb üvegekkel és több hangszigeteléssel javították a Yaris Cross komfortját, ami útközben érződik is, ám sztrádán így is inkább átlagos a zajszintje. Nagyon harmonikus a hibrid hajtás, városban sokszor leáll a benzines, lassításnál érződik a hatékony (térképadatokat is figyelembe vevő) rekuperáció. Bár nem spotosan közvetlen, azért könnyed és kiszámítható a mozgása kanyarokban, amit a GR Sport felszereltséggel tehet kicsit élesebbé tenni; összességében nyugis vezetési stílusnál mutatja legkellemesebb arcát a Toyota. 

Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Új kárpitok is megjelentek, a Premier Edition színes varrásokat kap. Hátra kicsit nehéz beszállni, de elöl egész kellemesek az ülések
Fotó: Toyota

5. Mennyire kell megfizetni a spórolást?

Aki sport helyett eco módban, a gázt csak érzéssel tiporva autózik (leginkább városi-elővárosi környezetben), könnyedén hozhatja a gyári fogyasztást, nálunk változatos utakon és tempónál végül 5,3 literre jött ki a vegyes átlag, ami nagyszerű érték. 

Kétségtelenül a spórolás, és persze a megbízhatóság ígérete a Yaris Cross aduásza,

amely belépőmodellként akciósan 9,2 millió forinttól érhető el, míg az árlista csúcsán a full extrás, 130 lóerős hibrid áll 14,49 millióval – ehhez a VIP csomag (üvegtető, JBL hifi stb.) mellett kardán nélküli összkerékhajtást is adnak. 

Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Háttérben a Premier Edition, fehérben a GR Sport látható – egyedi lökhárítókkal, 18-as felnikkel és hűtőráccsal, ugyanazzal a hibrid hajtással
Fotó: Toyota

Egy feláras extrával leparkolás után az autó figyelmeztet, ha például egy bringásra rányitnánk az ajtót, vagy netán gyereket, illetve háziállatot felejtenénk a hátsó ülésen. 

Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba
Toyota Yaris Cross (2024) menetpróba

A Yaris Cross prémium testvérmodelljéről nemrég részletes bemutatót írtunk, néhány riválisról pedig alább olvashat:

Itt pedig mozgás közben is láthatja a legkisebb Toyota SUV-ot:

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!