Nem beszélhetünk teljesen új játékosról a mezőnyben, ám amikor 15 éve debütált az előd Urban Cruiser, meg nem értett zseni lett. Mára fordult a kocka: az európai vevők sorra ülnek át a kisautókból mini-SUV modellekbe. Ebből a Yaris Cross is profitált, egyedül tavaly 200 ezer talált gazdára belőle, most pedig a sikerét látva óvatosan, de a kritikákra választ adva újították meg.
Miféle ráncok? – kérdezhették a fejlesztők, és jelzés értékűen sem módosították a karosszériát. Egyedül a Limited Edition nevű csúcsmodell hoz némi újdonságot a választható barnászöld („Urban Khaki”) fényezéssel és a 18 colos alufelnikkel.
Így aztán a Yaris Cross maradt, ami volt: egy barátságos tekintetű, nem túl formabontó városi SUV,
a Suzuki Vitara méretében. Hátra is be lehet ültetni felnőttet, de ott azért nem zavarba ejtő a helykínálat, és szűk az ajtókivágás. Elöl kellemesebb a térérzet, a 397 literes csomagtér pedig jól használható és ügyesen bővíthető.
Sokan örömmel fogadják majd, hogy megmaradtak a jól kezelhető fizikai gombok, van önálló klímapanel, a fokozatválasztó kar sem zsugorodott pöcökké. Ám a klasszikus elrendezés mögött – magasabb felszereltségnél legalábbis – modern újítások is megjelentek, úgy, mint a 12,3 colos, konfigurálható digitális műszeregység, a felhőalapú navigációs, hangvezérlésű multimédia vagy a kulcsot helyettesítő, a klíma távindítására is alkalmas MyT telefonos applikáció. Fejlődtek az asszisztensek is, a Yaris Cross például a vezető rosszulléte esetén állóra tudja fékezni magát.
Törölték a kínálatból a mezei benzines kivitelt, így már csak a népszerű full hibridként kapható a kis Toyota SUV, igaz, a jól ismert 116 lóerős mellé most egy új, 130 lovas rendszerteljesítményű modell is érkezett.
Utóbbinál nem az 1,5-ös, szívó háromhengerest izmosították, hanem a két villanymotort,
illetve áthangolták a vezérlőegységet és az e-CVT erőátvitelt. E verziót vezettük, és tény, hogy élénkebben reagál a gázadásra, ügyesebben előz országúton, de azért nem sportos gép, amit a 0-100 km/h-s sprint idejéből lefaragott mindössze fél másodperc (10,7 s) is jelez.
Különféle praktikákkal, többek közt vastagabb üvegekkel és több hangszigeteléssel javították a Yaris Cross komfortját, ami útközben érződik is, ám sztrádán így is inkább átlagos a zajszintje. Nagyon harmonikus a hibrid hajtás, városban sokszor leáll a benzines, lassításnál érződik a hatékony (térképadatokat is figyelembe vevő) rekuperáció. Bár nem spotosan közvetlen, azért könnyed és kiszámítható a mozgása kanyarokban, amit a GR Sport felszereltséggel tehet kicsit élesebbé tenni; összességében nyugis vezetési stílusnál mutatja legkellemesebb arcát a Toyota.
Aki sport helyett eco módban, a gázt csak érzéssel tiporva autózik (leginkább városi-elővárosi környezetben), könnyedén hozhatja a gyári fogyasztást, nálunk változatos utakon és tempónál végül 5,3 literre jött ki a vegyes átlag, ami nagyszerű érték.
Kétségtelenül a spórolás, és persze a megbízhatóság ígérete a Yaris Cross aduásza,
amely belépőmodellként akciósan 9,2 millió forinttól érhető el, míg az árlista csúcsán a full extrás, 130 lóerős hibrid áll 14,49 millióval – ehhez a VIP csomag (üvegtető, JBL hifi stb.) mellett kardán nélküli összkerékhajtást is adnak.
A Yaris Cross prémium testvérmodelljéről nemrég részletes bemutatót írtunk, néhány riválisról pedig alább olvashat:
Itt pedig mozgás közben is láthatja a legkisebb Toyota SUV-ot:
Egy feláras extrával leparkolás után az autó figyelmeztet, ha például egy bringásra rányitnánk az ajtót, vagy netán gyereket, illetve háziállatot felejtenénk a hátsó ülésen.