Cyber Odyssey néven európai bemutatkozó körútra indult a Tesla pickup, és a 100 állomás egyike Budapest. Itt vettük szemügyre az új modellt, amely túl azon, hogy elképesztő formájú, nem kicsi (5,6 méter hosszú és 2,2 széles). Igaz, nem is olyan hatalmas, mint a fotók alapján vártuk, Amerikában elmarad a full size pickupok garzonnyi alapterületétől. Világszerte komoly érdeklődés övezi az első hírek, a betört golyóálló üveges premier és a kiszállítások kezdete óta.
Kevés új modell létezik, ami megosztóbb: van, aki szerint csúf és elnagyolt, mások rajonganak a bátor, cyberpunkdizájnért, amivel a Tesla direkt játszik rá az apokaliptikus hangulatra. Szó sincs klasszikus pickup-arányokról, az övvonal feletti profilnézete egy háromszög, ám a csíklámpáktól az aero dísztárcsákig rengeteg érdekes részletet rejt.
Különlegessége, hogy hidegen hengerelt (elvileg teljesen rozsdamentes) acél a szögletes karosszéria,
akárcsak a híres DeLorean DMC-12-nél. Ezt sem fényezik, aki netán színt szeretne, nagyjából 5-6000 dollárért kérheti gyári fóliázással.
Tágas utastér és magas üléshelyzet fogadja a vezetőt és utasát, a műszerfal és a kocsi orráig kitolt szélvédő között akkora a hely, hogy kiskertet is be lehetne rendezni az üvegházban. Ezt leszámítva a teslásokat nem fogadja különösebb meglepetés, minden más autóst viszont igen: csak az ablakemelőnek és a vészvillogónak van fizikai gombja, minden mást (beleértve az irányváltást) a hatalmas, kiváló grafikájú érintőképernyőről kell intézni, még bajuszkapcsolók sincsenek. Szarv- helyett karimás a kormány, de viccesen aprócska méretű és fura formájú.
Már a jövőre érkező egymotoros, hátsókerék-hajtású alapmodell 6,5 másodperces 0-100 sprintideje is bőven túlmutat a farmerek igényein, igaz, a 60 ezer dollár körüli ár jelzi, hogy inkább életmódautónak szánták. 600 lóerőt mozgósít a középső, kétmotoros és 4x4-es modell, akár 540 kilométeres hatótáv mellett, míg a csúcsot a 100 ezer dolláros „Cyberbeast” jelenti. Ez utóbbi három villanymotorral 845 lóerős csúcsteljesítményre és
szupersportautós, mindössze 2,6 másodperc alatti százra gyorsításra képes, nem elhanyagolható áramfogyasztás mellett.
Szó sincs alvázas, laprugós igavonóról, a Cybertruck alá légrugók kerülnek, így állatható a hasmagasság, a kormányzása pedig a hátsó kerekeket is elfordítja, és steer-by-wire rendszerű. Mindezek kedvéért 12 helyett 48 voltos kisfeszültségű elektromos rendszert használnak, míg a hatalmas akkucsomag a márkánál először 800 voltos, és megfelelő helyen (pl. V4 Supercharger) akár 250-350 kW-tal is tölthető. Az 1900 literes platón külső eszközöket konnektorról is el lehet látni árammal, ám a ferde rolót lezárva megszűnik a kilátás hátra, a kameraképre vagyunk utalva.
Tesztvezetésre egyelőre nincs mód, már csak azért sem, mert a Cybertruck nem kaphat európai rendszámot. Egyelőre nem is tervezik a bevezetését, próbálják az észak-amerikai rendeléseket teljesíteni, de nálunk
egybehangzó szakértői vélemények szerint gond lenne a törésteszteken a gyalogosvédelemmel,
illetve a hatalmas, 4,2 tonna feletti össztömeg miatt a B-s jogosítványos vezethetőséggel is. Extrém megjelenése, teljesítménye és különleges tudása miatt egy szűk réteg valószínűleg itt is vevő lenne rá, persze nem munkaeszközként, hanem játékszerként.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:
A texasi gigagyárból (több év késés után) gyártásba kerülő Cybertruck akkuja 123 kWh-s kapacitású, de tetemes felárért a platóra egy extra hatótávnövelő telepet is felszerelnek.