Az aktuálisan futó 4. generációs Octavia frissítését természetesen nem pusztán a fejlesztői érzelmek, sokkal inkább a Volkswagen-csoport kőkemény stratégiai menetrendje vezényelte. Ez abszolút rendben is van, hiszen a modellből eddig legyártott közel 7,2 millió példány aligha tükröz tévedést (a modell az idei első negyedévben is Magyarország legnépszerűbb új autója volt), az Octavia pedig – ahogy eddig - ezután is alapozhat a sikerre.
Az osztrák-cseh határvidéket érintő, hangulatos, de sok falucskát és kisvárost útba ejtő menetpróba-szakaszokon keresve sem találhattam volna meglepetést, így nem is tolakodó lelőni a poént: az Octavia továbbra sem jelent kockázatos választást, aki (persze elsősorban a cégek) erre voksol, garantáltan elégedett lesz! Csendes és kényelmes autó, alacsony fogyasztással, ötletes, skodás részletekkel és gyakorlatilag az örökkévalóság ígéretével.
Visszafogottan nyúltak a megjelenéshez, az első lökhárítóban már teljes szélességű az alsó légbeömlő, a fényszóró menetfény-pálcikája a hűtőrács mellé nyúlik, de a hátsó lökhárítót is átrajzolták.
Alapáron is teljesen LED-es a világítás, opciós a 2. generációs mátrix-LED fényszóró,
amelynél egy bi-LED (tompított és távolsági fény) és két sorban 36 kisebb dióda világít. A legolcsóbb változat kivételével már 16 colos könnyűfém felnit adnak, van pár új szín is, a Hyper Zöld majd az RS-hez kérhető, az attraktív Phoenix Narancs pedig a kombi sajátja.
Az utastérben főként a fenntartható forrásból származó kárpitanyagok használata jelent újdonságot, ami dicséretes módon nem tükröz olcsóságot. Alapáron még mindig analóg műszeregység tájékoztat, feláras a 10 colos digitális műszeregység, hasonló méretű a központi érintőképernyő, amit opciósan 13 colos monitor válthat.
Az új generációs fejegység erősebb hardvert és még több digitális szolgáltatást nyújt, a világnyelveken elérhető beszédvezérlésnél már akár a ChatGPT segítségével válaszol a rendszer. Összesen kilencféle belső hangulat közül lehet választani, felszereltségtől függően módosul a megjelenés, elérhető masszázsfunkciós, fűthető-szellőztethető első ülés is.
Az 1,0 literes, háromhengeres benzinmotor száműzésével a sornégyes, 1,5-ös turbómotor a belépő,
ami 115 vagy 150 lóerővel kérhető, alapesetben hatfokozatú manuális váltóval, de aki befizet a hétfokozatú DSG váltóra, rögtön lágy-hibrid rásegítést is kap. A 2,0 literes TDI ugyancsak 115 vagy 150 lóerős teljesítménnyel konfigurálható, a gyengébb hatfokozatú kézi váltót kap, az erősebb pedig hétfokozatú DSG-t.
A 2,0 literes turbómotor először az RS-be kerül majd 265 lóerős teljesítménnyel, jövőre pedig lesz egy 204 lóerős változata is, amelyet összkerékhajtással adnak. Ami az árakat illeti, jelenleg az 1.5 Tsi ACT Essence a belépő 11 343 550 forinttól, a kombi felára 316 230 forint, míg a legolcsóbb dízel kombi 12 671 170 forintért elvihető. Mint már megszokhattuk, ezzel a modellel a SUV-divatnak ellenálló vevők kegyeit keresi a Skoda, mégpedig a ráncfelvarrott Scala és a vadonatúj Superb közötti méretben.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:
Újdonság, hogy a parkolósegédnél már lehetőség van távirányításra is, amivel szűk helyeken manőverezhető az autó. A meglévő rendszerek jele alapján működik a fáradtságfigyelő, amely először pihenőt javasol, majd csilingeléssel figyelmeztet, végül közbeavatkozik – rángatja a biztonsági övet, és ha továbbra sincs reakció, lefékezi az autót.