Jellemző, hogy a legnagyobb motorok toplistáján 1800 cm3-s lökettérfogat jelenti a belépőt, miközben Európában a megfizethető új autók vásárlóinak már ennél kisebb hengerűrtartalommal kell beérnie. Hiába, két keréken a nyolcvanas évek elejének kísérletei után nem terjedt el a turbófeltöltés, helyette más megoldásokkal hajszolják a teljesítményt. Persze a sok köbcenti nem minden, a lenti gépek sok más érdekességet is tartogatnak, ugyanakkor le kell szögezni, hogy konstrukció terén a gyártók nem másolják egymást – növekvő sorrandben bemutatott legek közt a V2-től a sorhármason át a boxer hathengeresig sok csemegét találunk.
Guruló műalkotás - lenyűgöző formája és kidolgozási minősége miatt akár így is nevezhetjük az R 18-ast, amelynek értékesítési eredményei ugyan nem erősek, ám ettől még igazi unikum. Az első boxermotoros BMW-ket idéző cruiserből egész modellcsaládot készített a müncheni gyártó, az alapkivitel mellett B, Rocktane, Classic és Transcontinental változat is rendelkezésre áll. Mindegyikben közös az 1802 cm3-es, tolórudas szelepmozgatású kéthengeres motor, amely a BMW Motorrad történetének legnagyobb lökettérfogatú erőforrása.
Bár a lég-olajhűtésű egység abszolút klasszikus, a müncheni modell sok-sok modern technikai megoldással büszkélkedhet.
Ilyen többek között a tempomat, a nappali fénnyel kiegészített világítás, és az abroncsnyomás-figyelő,
sőt, van hátrameneti fokozata is. Utóbbira leginkább a Transcontinental nehézbombázónál lehet szükség, hiszen menetkész állapotban 427 kg-ot nyom a mérlegen, így a manőverezés komoly kihívás elé állítaná a vezetőt.
A Gold Wing big bike-ként született, és a hetvenes évek ikonikus kétkerekűi között van a helye, idővel azonban túramotorrá nemesítette a Honda, és az aktuális, 2018 óta kapható generáció is igazi mérce kategóriájában. Abban, hogy a Gold Wing kifinomultság terén viszonyítási pont, nagy szerepet játszott, hogy kizárólag boxermotorral kínálták, a jelenlegi típusban is egy kivételesen selymes járású, 1833 cm3-es, hathengeres erőforrás dolgozik.
Az egyedülálló konstrukció előnyei megkérdőjelezhetetlenek, az alacsony súlypont és a jellegzetes hang is kiemeli az átlagból, miközben a Honda újító szellemét dicséri, hogy DCT, azaz duplakuplungos automata sebességváltóval is kínálja. Hogy a Gold Wing a legek motorja, azt alátámasztja a tény, miszerint ütközéskor légzsák igyekszik csökkenteni a sérülés kockázatát, extrái között pedig minden megtalálható, amire a hosszú túrázások alkalmával szükség lehet.
Valaha alapvetés volt a nagy túramotorok között az Indian, mint Amerika legrégebbi motorgyártója, manapság (a márka feltámadása óta) pedig inkább a Harley-Davidson érdekes alternatívájaként tarthatjuk számon. A nagy lökettérfogatú erőforrások itt is a márka DNS-ébe ivódtak, a Challenger baggert például 1890 cm3-es, V2-es benzinmotor hajtja.
A 122 lóerős masina a bázisváltozat mellett Dark Horse, Limited és Elite verzióban is elérhető,
mindegyiknél kicsit más a külső stílus és a felszereltség. Az biztos, hogy az Indian apait-anyait beleadott a típusnál, az óriásblokk mellett a prémium audiorendszer és az adaptív fényszórók is megérnének egy külön misét.
A Harley-Davidson mindig is híres volt arról, hogy hatalmas V2-eseket kínál, és ezt a hagyományt a mai napig őrzik (igaz, néhány éve már elektromos modell is megjelent a palettán). Ám ettől még nem az övék a világ legnagyobb lökettérfogatú motorkerékpárja! Persze azért a milwaukee-i gyártó 1890 és 1923 cm3-es erőforrásai sem éppen piskóták, ráadásul a tavalyi évtől kezdve a CVO (Custom Vehicle Operations) túramotoroknál, a cápaidomos Road Glide-hoz és a denevéridomos Street Glide-hoz is elérhető az új, 1977 cm3-es szív.
Ez a Harley történetének legnagyobb “elsőszerelésű” blokkja, de a modellpáros azért is érdekes, mert igazi nehézbombázók, menetkész tömegük alulról súrolja a négy mázsát. Így aztán a 189 Nm-es nyomaték fényében nem meglepő, hogy a CVO tulajok nem szoktak erő hiányára panaszkodni, legfeljebb csak arra – főleg idősebb korban -, hogy nehéz manőverezni az óriásokkal. Szerencsére erre is van egy régi megoldás a H-D kínálatában: háromkerekű nagyvasakat is lehet rendelni, igaz, valamivel kisebb lökettérfogattal.
Íme, a legnagyobb lökettérfogatú motorok királya. Közel öt éves fejlesztőmunka eredményeként 2002-ben debütált a Rocket első nemzedéke, melynél a mérnökök kezdetben V6-os és sornégyes konfigurációkkal is kísérleteztek, ám végül a Triumph védjegyének számító soros háromhengeres konfiguráció mellett döntöttek. Az azóta legendává vált típus már a premierjekor a legek gépe volt, a 2294 cm3-es lökettérfogatot azonban tovább fokozták, hiszen az aktuális Rockethez már egy teljesen új, 2458 cm3-es erőforrást terveztek.
Nem csak megjelenésében, hanem hangjával is különleges a „rakéta”, és 167 vagy 180 lóerős teljesítményét sem érheti kritika.
De még izgalmasabb a motorkerékpárok világában bődületesnek számító, 227 Nm-es nyomaték,
ez az érték már kompakt autókat is tisztességesen tud mozgatni. Bár bő 10 millió Ft-os gépről van szó, a Triumph-nak egyáltalán nem kell lasszóval fognia a vásárlókat, a Rocket 3-as topmodell létére az egész világon jól fogy, a vevői visszajelzések – és a tesztek - alapján bizony könnyen függőséget okozhat.
Egy ritka amerikai szörny V8-as motorral
Mivel nem sorozat-, hanem kisszériás gyártmány, nem kerülhetett fel a top 5 listára, de feltétlen említést érdemel a motorkerékpárok abszolút rekordere, a Boss Hoss. Az 1990 óta működő cég nem éppen könnyen vezethető kétkerekűit V8-as Chevrolet autómotorok mozgatják, a legtöbb esetben standard 5,7 literes lökettérfogattal. Ám néhány különösen bátor és tehetős kuncsaft kérésére akár a 8,7 literes big block is bekerülhet a vázba, elképesztő hangot, látványt és erőt demonstrálva.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: