5 motorkerékpár, amely nem kapható nálunk, és ezt igazán sajnálhatjuk

Vágólapra másolva!
Mindig is létezett számos belpiacos vagy korlátozott exportra szánt motor (és robogó), amit álmodozva nézegettünk az újságokban vagy az interneten, élőben szinte esély sem volt találkozni velük. Újabban pedig egyre több olyan motorkerékpár is akad, ami jelen volt nálunk, ám sok év után egyszerűen kivezettek az európai piacról. Szubjektív összeállításunkban megmutatjuk, mely különleges motorok hiányoznak legjobban öt nagy márka kínálatából az EU-ban.
Vágólapra másolva!

Legendás márkák és motorok közül választhat, akit magával ragad a kétkerekűek szenvedélye, számos érdekes újítást tartogatnak a motorpiac legújabb fejlesztései, és a trendek alapján ígéretes a motorok jövője. Csakhogy, még ha az autóiparban tapasztalhatónál sokkal kevésbé szigorúak is a környezetvédelmi és biztonsági előírások, azok számos motorkerékpár értékesítését lehetetlenné tették az Európai Unióban, hiszen nem érte meg gyártójuknak a műszaki (és anyagi) ráfordítás. Szoros az árverseny világszerte, és aligha véletlen, hogy a tíz legnagyobb motorgyártóból négy kínai.  

Még a 125-ösök kínálatát is elérte a ritkítás - e műfajban hatványozottan számít az ár, és a motorok kárára nő a robogók népszerűsége
Fotó: Yamaha

Emellett a vásárlói preferenciák átalakulása is sok változást hozott, így jó néhány motorkerékpár kategóriája elnéptelenedik. De mi az, amit keresett? Nos, egyre népszerűbb az elektromos hajtású motorok (főleg a kisebbek) és robogók szegmense, míg a nagyvasak között a túraenduró a sláger, míg mások ikonikus motorok, retró gépek mellet döntenek. 

Mellettük visszafogottabb kereslet mutatkozik a hagyományos túramotor, terepmotor és főleg sportmotor kategóriában,

úgyhogy főleg ezekből törlik modelljeiket Európában a gyártók. Top 5 motor összeállításunkból kiderül, hogy ezek közül történelmük, műszaki megoldásaik vagy karakterük némelyek igenis űrt hagytak maguk után.

Néhány kultikus modell legfeljebb szürkeimportban juthat el a kontinensünkre. Ez a helyzet a csak Japánban (akár Bol d’Or változatban) is kapható Honda CB1300-zal is
Fotó: Honda

1. Honda CB1300 Super Four - a klasszikus nagyvas

Nem véletlenül lelkesednek sokan a japán big bike-okért, amelyek ikonikus ősei a 70 évektől kezdték el feje tetejére állítani a világ eleddig európai márkák uralta motorpiacát. A klasszikus forma és a szinte örökéletű, hatalmas sornégyesek miatt nagy kultusz övezi ezeket a gépeket, amelyek korábban mind a négy nagy gyártó kínálatában meghatározóak voltak: a 90-es és 2000-es években a Honda, a Kawasaki, a Suzuki és a Yamaha is kínált ilyen motorokat nem kevés sikerrel.

Nagy teljesítmény helyett (a leghosszabb ideig gyártott szériája 116 lóerős) nyomatékos, kellemes karakterű a négyhengeres motor, összhangban a harmonikus külsővel
Fotó: Honda

A Honda a CB1300-as képében még mindig őrzi a lángot, és 1998 óta folyamatosan kis frissítésekkel tartja életben Japánban - egyszerűen nálunk nem adnak el akkora mennyiséget, hogy érdemes lenne a környezetvédelmi előírásokhoz igazítani. Az 1300 cm3-es gép a jól ismert fehér-vörös színkombinációban egy különösen maszkulin beütésű motor, amely ride-by-wire gázkarral, üzemmódválasztóval és tempomattal büszkélkedhet. Akinek jobban bejönnek a 80-as évek stílusát idéző idomos gépek, az választhatja a Bol D’Or kivitelt is. 

2. Suzuki GSX-R 600/750/1000 - rajongás tárgya

1984-ban a Kölni Motorkiállításon egycsapásra minden megváltozott a Suzuki GSX-R 750-es érkezésével, amely új polcra emelte a márkát, egyszersmind új utat is jelölt ki a korábbi cikkünkben bemutatott turbósítási irány helyett. A később 600-as, 1000-es és 1100-as verziókban elérhető modellcsalád az egész világot, így Magyarországot is meghódította. Aki sportmotort keresett, annak gyakorlatilag alapvetés volt a GSX-R, amelynek fejlesztési üteme egy idő után lelassult és az európai vetélytársak az alkalmat kihasználva gyakorlatilag fejére nőttek a legendás típusnak.

5 motorkerékpár, ami hiányzik Európából
Egykor Magyarországon rengeteg kamaszfiú szobájában feltűnt poszterként a GSX-R, és a tévében is sokan nézték Superbike-versenygépként
Fotó: Suzuki

Az egyre csökkenő eladások miatt először a 600-as és 750-es típusokat vezették ki a régiónkból, majd a közelmúltban a zászlóshajó, 1000-es superbike is búcsúzott. 

Pedig több piacon is kapható még a legendás 600/750/1000-es triumvirátus,

mint a japán sportmotorgyártás alfája és omegája. Mindegyik típusban közös a pörgős, soros négyhengeres blokk és persze a Suzuki motorsport tapasztalatán alapuló megoldások sokasága – innentől a rajongóknak a használt motorok életben tartása marad. 

3. Harley-Davidson Road Glide 3 – több, mint motorkerékpár

Bár a Harley túramotorjainál hagyományosan a denevéridomos modellekből készítik a háromkerekű gepeket (melyek közül korábban egy veterán Servi Cart is bemutattunk), nemrég megtört a jég, és a cápaidomos Road Glide-ból is piacra dobtak egy ilyen kivitelt. Már a bázis Road Glide is egy bő hárommázsás gép, a Trike verzió tömege viszont eléri az 500 kg-ot, vagyis vezetővel és utassal együtt akár 700 kg-ot is mozgatnia kell az 1868 cm3-es, 90 lóerős V2-es motornak.

Többéle háromkerekű is feltűnt a H-D újkori kínálatában (Tri Glide Ultra Classic, Freewheeler), ez a Trike a csúcsot jelenti. Manőverezéshez hátramenetet is lehet kapcsolni
Fotó: Harley-Davidson

Az üléspozíció a Harley nagy túramotorjaihoz hasonlóan komfortos, a hosszú utazásákhoz jól jön a csúcskategóriás audiorendszer vagy a 6,5 colos képernyőt használó navigációs rendszer. Ha pedig valaki igazán stílusos verziót szeretne, az választhatja az 1000 dolláros felárért elérhető sharkskin fényezést, amely a cápák bőrszínét idézi. Mindebből látszik, hogy a stílus és a kényelem áll ma a középpontban (korábban ilyen háromkerekűeket autószervizek, rendőrörsök és futárok használtak előszeretettel), a vevők között sokan vannak tehetős idősek, akik már nem akarnak monstrumokkal egyensúlyozni.

Igazi parancsnoki híd fogadja a Harley „kapitányát”, a hagyományos analóg műszerek mellett LCD kijelzővel; komoly fejidom tereli a szelet
Fotó: Harley-Davidson

4. Kawasaki Vulcan 1700 - Amerika visszainteget

Az európai piacról szinte teljesen eltűntek a japán cruiserek, de vannak még bizonyos helyek a világon, ahol a paletta részét képezik. Például a Kawasaki kifejezetten az amerikai piac igényeinek megfelelően feljesztette ki a Vulcan 1700-ast, amelyben a műfajnak megfelelően öblös V2-es erőforrás dohog, a váltóáttétel pedig szellős, országúti tempónál szinte pihen a motor. 

A Kawasaki két kivitelben gyártja a típust, a Voyager a háttámlás utasüléssel és magas szélvédővel ellátott túragőzös, a Vaquero pedig a sportosabb, bagger kivitel

- utóbbinak nincsenek kiegészítő fényszórói. Hogy a vezetőnek a lehető legkönnyebb legyen a termetes túragép terelgetése, a gyártó K-ACT fékrendszert alkalmaz, vagyis az első fék működtetésekor hátulra is juttat fékerőt, hogy stabil maradjon a motor. 

1985 óta szerepel a japán gyártó palettáján a Vulcan, egy időben akár kétliteres motorral is, temérdek alapáras és rendelhető extrával 
Fotó: Kawasaki

5. Egy bájos homokfutó motor

125-ös motorból Dunát lehetne rekeszteni, de vannak olyanok, akiknek kevés egy nyolcadliteres ereje, miközben nem vágynak nagytestű gépre. Nekik lenne alternatíva például a Yamaha TW200-as, amely 1987 óta a paletta oszlopos tagja, nálunk mégsem kapható. A dizájn ugyan retró és egy alapvetően egyszerű felépítésű gépről van szó (pl. dobfék), ballonos abroncsaival jól bírja a rossz minőségű utakat és egy laza terepezéstől sem riad vissza. Nem véletlenül szeretik a világ sok pontján, hiszen egy könnyű (126 kg), strapabíró és híresen megbízható motorról van szó, amely a kifejezetten olcsón fenntartható kétkerekűek közé tartozik. Megjegyezzük, a hasonló stílusú Suzuki RV 125/200 VanVan sem kapható már a motorszalonokban. 

Egy könnyű, és vidám motorkerékpár. A TW200-as 196 cm3-es, léghűtéses erőforrását kiegyensúlyozó tengellyel látják el
Fotó: Yamaha

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!