Autós riport a hőskorból: házi építésű Zuk lakóautó

Vágólapra másolva!
Kényelmetlen a sátor, drága a szálloda, de szerencsére létezik mobil szállás is a nyaralásra. Csak saját kezűleg meg kell építeni. Negyven évvel ezelőtt egy ilyen, Zuk-alapokra készített, Lada-motoros „guruló víkendházról” számolt be az Autó-Motor.
Vágólapra másolva!

1984 nyarán járunk, a Magyar Népköztársaságban egyre többen gondolnak arra (főleg, akiknek nincs balatoni nyaralójuk), hogy SZOT-üdülő helyett más formában oldják meg utazásaik során a szállást: kempingezéssel. Ennek alapértelmezett, leggyakoribb formája a sátorozás volt, az egy fokkal kényelmesebb pedig a Skif M vagy Camptourist sátras utánfutó. Akinek jobban ment a sora, és tudta hol tárolni, lakókocsit vásárolhatott (ilyen volt a lengyel Predrom vagy az NDK-s Bastei), de akárcsak ma, úgy akkor is sokaknak nem ez volt az igazán ideális családi csigaház. 

Zuk lakóautó archív bemutató
Évtizedeken át jól ismert idill a kempingekből, sátrakkal és lakókocsikkal
Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

Hanem a lakóautó, amivel ugyanakkor akadt egy nem elhanyagolható probléma. Nálunk nem lehetett csak úgy Volkswagen T3 Westfaliát vagy hasonló nyugati csodát rendelni, a méretben megfelelő KGST-furgonokból pedig nem készült és került forgalomba ilyen kivitel. Magad uram, ha szolgád nincs, ismerte fel néhány magyar szövetkezet, például a kisszériás sporkocsikról ismert Csonka József gmk-ja, a Helix, és lakófelépítményeket készített az Arókra és társaikra. Győrben pedig a kétütemű Barkasokat építették át kis szériában emelt tetős kempingautóvá.

Zuk lakóautó archív bemutató
Így festett eredeti formájában a lengyel Zuk furgon. Jellegzetes a hullámlemezes karosszéria, de lakóautónak szűkös lenne
Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr 

Íme, lelemény és kézügyesség eredménye

Sokszor magánszemélyek faragtak a kertjükben, vagy szabadidejükben munkahelyük egyik szegletében „guruló nyaralót” – ilyen akcióról számolt be az Autó-Motor ’84-es száma, melynek szövegét olvashatja a folytatásban. Németh László „ezermester” tudatta velünk, hogy ő is alkotott egy lakóautót, melynek alapja Zuk-alváz. Szerintünk ez a jármű nagyon szép, minden a helyén van, a kivitelezése remek kézügyességre vall. A lakóautó tömege (teljesen feltöltve) 2000 kg, a megengedett össztömege pedig 2500 kg, és hivatalosan hat személyt szállíthat.

Jócskán nőtt a hossza, szélessége és a magassága is, mutatósak az aranyszínű felnik. Jellegéhez illően személyautó-sorozatú, K-kezdőbetűs rendszámot kapott
Fotó: Autó-Motor Archív

Ami a hajtását illeti, egy Lada 2103-asból származó motor mozgatja (1500 cm3, 75 lóerő), és négysebességes váltója is Togliattiban készült. A mellső, illetve a hátsó futómű, valamint a kormányszerkezet a Zuk eredetije, természetesen felújítva. Felépítménye a Zuk kisteherautó meghosszabbított alvázára épült, az oldalfalak külső borítása alumínium, a belső farost- és dekoritlemez. Köztük hungarocell szigetelés található. Német úr a lakótér mellső, vezetőfülke fölé kinyúló részét alapvetően csomagtérnek alakította ki, lenyitható és zárható ajtóval. 

Fotó: Autó-Motor Archív

Ez a helyet (amit alkóvnak is szoktak nevezni) matracok behelyezésével akár három személy részére alkalmas hálóhellyé is át lehet alakítani, melynek -igény szerint- két oldalsó ablaka adhat megvilágítást. De lássuk a lakótér hátsó részét! Itt ülőgarnitúra fogja közre az étkezőasztalt, amelynek lapszintje süllyeszthető. Teljesen leeresztve, majd az ülőrész háttámláinak párnáit ráhelyezve, összefüggő fekvőhellyé alakítható át a „nappali” „hálószobává”, újabb három személy elszállásolását megoldva; természetesen az ablakok körben lefüggönyözhetők. 

Fotó: Autó-Motor Archív

Komplett felszerelés a családi utazásokhoz

Menetirány felé nézve a lakótér jobb oldalán találjuk a munkapultot, amely egy asztalt és a mosogatót foglal magában, alattuk rakodórésszel. A minikonyhával szemben, a bal sarokban kapott helyet a ruhásszekrény, mellette bal oldalon a zuhanyozó és a WC-fülke. Utóbbiak fölött helyezte el Németh úr a tusolót, illetve a mosogatót ellátó víztartályt, amely külső csapra való csatlakozással tölthető fel. A lefolyó szennyvíz egy műanyag tartályban gyűlik össze, amely megálláskor kiüríthető, vagy álló helyzetben egy külön csővel akár közvetlenül is kivezethető.

Németh László a képen a nappali berendezésű lakótérben. Ikarus eredetű a mennyezeti világítótest, sztereó rádiómagnót is beépítettek
Fotó: Autó-Motor Archív

Alapesetben a lakótér belső világítását két, a mennyezetre felszerelt 12 voltos, a jármű akkumulátoráról üzemeltetett lámpatest biztosítja. Dugós fali csatlakozó teszi lehetővé a 220 V-os külön fényforrás, vagy az elősátort megvilágító 12 V-os lámpa csatlakoztatását. Lényeges, hogy a gépkocsi megfelelő helyen (kertben, kempingben) parkolása során lehetőség van külső 220 voltos hálózatra való csatlakoztatására is. A belső villás konnektorokhoz háztartási gépek (kávéfőző, kistévé stb.) csatlakoztathatók, és van a fedélzeten beépített Lehel hűtőszekrény is. 

Íme, a lakótér a Zuk-vezetőfülke felé nézve. Linóleum borítja a padlót, jobbra látszik a hordozható gázfőző. Természetesen a szemetes sem hiányozhat a "konyhából"
Fotó: Autó-Motor Archív

Néhány más megoldással ellentétben Németh László lakóautójában nincs fixen beépített tűzhely, főzési lehetőséget egy, az elősátorban is használható, PB-palackról üzemelő gázfőző biztosít. A lakótér temperálása a Zuk eredeti berendezéseivel történik, külön fűtési lehetőséget kempingezésnél a hordozható, hálózati árammal működő elektromos fűtőtest jelent. Meleg időben a tetőablakon és az alsó oldalszellőzőn lehet friss levegőt beengedni, táborozásnál a jobb oldalon rögzíthető elősátor ad kellemes árnyékot. Ezúton is gratulálunk a lelkes építőnek!

Végezetül megmutatjuk a rendhagyó Autó-Motor lapszám címlapját is:

Fotó: Autó-Motor Archív

 
 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!