Jogosan lett a 2024-es Év autója? - Renault Scenic E-tech 220 Long Range teszt

Vágólapra másolva!
Vége, nincs több Scenic hagyományos, kőolajalapú hajtáslánccal. A Renault merészet húzott, és teljesen elektromos alapokon gondolta újra az egyik legfontosabb családi modelljét. Izgalmas (SUV-os) forma, gyönyörű kárpitozás, nagy hatótáv és sok érdekes extra áll a mérleg egyik serpenyőjében - de mit tartogathat a másik?
Vágólapra másolva!

Bő egy évtized telt el a Nissan Leaf, az első használható, elektromos autó tömeges elterjedése óta, a fejlődés rohamos, látványos és az utcaképen is érezhető. Ám két dolog még igen lassan változik: az elektromos autók árszintje továbbra is érezhetően magasabb a belsőégésűeknél az akkutechnológia miatt, illetve a hatótávpara sem múlik, ezért még mindig hosszas tervezést igényel egy egyszerű horvát tengerparti utazás is. A Renault meghallotta a siralmainkat, beleadott apait-anyait, így a Mégane E-Tech nagy testvérének szánt modell jutalma a rangos 2024-es Év Autója díj lett.

Nem kifejezetten agresszív az ábrázata, de nem is lenne szükség rá egy családi autónál. Úgy jövőbemutató a forma, hogy nem lett nagyon megosztó
Fotó: Vékey Zoltán / Vékey Zoltán

Felfújt egyterűként kezdte még 1996-ban

Érdekes a Scenic koncepciójának fejlődési íve, mintha lekövetné a nyugat-európai gyermekvállalási trendeket. Közel harminc éve a Mégane-ból kerekített első nemzedék még egy kedvező árú, magasított családi autó volt. A harmadik generációra, a 2010-es évekre szép nagy egyterűvé alakult át, kellemes méretű harmadik sorral. Akár limitált büdzsével rendelkező három-négy gyerekes családok számára is élhető buszlimuzinként tett szert komoly népszerűségre. A mostanit megelőző generáció hiába sikerült kifejezetten szépre, szűkebb lett, apró szükségülésekkel a harmadik sorban. Ez a mostani meg majdnem 4,5 méter hosszú és a tükrökkel együtt 2 méter 8 centi széles, már opcionálisan sem készül hét üléssel, sőt a második sor is csak két személyre van formázva. 

Sokáig lehet nézegetni a forma összetettségét, a kép élőben szépen összeáll. Nagyjából 30 centivel rövidebb, mint a Tesla Model Y 
Fotó: Vékey Zoltán / Vékey Zoltán

Amúgy a SUV-os forma annyira izgalmasra sikerült, hogy engem már képek alapján is megvett kilóra, és élőben sem okozott csalódást. Nem akartak túlzásokba esni a franciák, nincsenek allűrök, pont annyira futurisztikus a forma, hogy még évek múlva is izgalmas legyen meglátni az utcán. A képeken egy méretes kompaktnak tűnt, 

de élőben azért érezhetően súlyos a jelenléte a sarkokba kitolt 19-es kerekekkel és a magas motorházzal.

Játékos elemek is bőven akadnak rajta, a hűtőrács helyén lévő áttűnő gyémántok vagy az élre vasalt lemezek és a lágyan hullámzó domborítások kontrasztja. Talán a hátsó traktusba még a legendás Avantime fenekét is bele lehet látni.

5 év garancia van az autóra, 8 az akksira, jövőálló családi beruházásnak ígérkezik – még ha nem is igazán olcsó
Fotó: Vékey Zoltán / Vékey Zoltán

Odabenn Párizs fényei – és néhány árnyoldala

Otthonos, kényelmes a beltér, minden irányban szellős a hely, a kárpitozás (a tetőn is) is barátságos szürke textilből van, még a műszerfal és az ajtó egy részén is. Igaz, hogy 600 ezer forintos extra, de semmiképp nem hagynám ki a Solarbay fantázianevű üvegtetőt, ami egyrészt rengeteg fényt ereszt be, másrészt látványos módon – gombnyomásra - folyadékkristályok segítségével szabályozható az áttetszősége. Bezárva a nap korongja szépen kirajzolódik és úgy árad be fény, hogy a hőt tényleg nagyon hatékonyan zárja ki. A lábtér és a fejtér is bőséges mindenhol, de a hátsó sor középső helye nem igazán kényelmes a párnázás miatt – tényleg legfeljebb kétgyerekes családoknak tervezték.

Két felnőtt (vagy gyerek) maximális kényelemben, kinyújtózva utazhat itt, a fejtér is szellős, de középen kakasülőt találunk
Fotó: Vékey Zoltán / Vékey Zoltán

Frunk, vagyis a motortérbe rejtett csomagtartó nincsen, de a hátsó traktus 545 literje sok mindenre elég, ahogy a belső tér is tele van mindenféle tárolókkal meg rekeszekkel, ebben méltó az elődök hagyatékához. A digitális rendszerek szépen és akadás nélkül futnak, a vezetéknélküli CarPlay is gyorsan és magától értetődően működik. 

Szerencsére a klímát továbbra is fizikai kapcsolókkal lehet állítgatni,

a kormányon lévő kapcsolók pedig a látszat ellenére nem érintősek, ezért örök hála a francia mérnököknek. Kevés a személyre szabhatóság a menüben, a színen kívül nagyjából minden adott, de legalább könnyen megszokható, logikus a rendszer.

Kellemes a beltér, fekvő digitális műszeregységgel és álló multimédia kijelzővel (utóbbi alján jelennek meg a klíma adatai). Sport módban a fények vörösre váltanak
Fotó: Vékey Zoltán / Vékey Zoltán

Tele van a Scenic kellemes anyagokkal és igényes megoldásokkal, ezek közül két elem lóg ki, de az nagyon. Nem túl bizalomgerjesztő minőségű, fényes műanyagból készültek a kijelzők keretei és a légbeömlő, ráadásul utóbbiakhoz olykor nyúlkálni is kell – olyan érzetet adnak, mintha egy Daciában lennénk. Hasonlóan szomorú élmény vár hátramenetbe kapcsolva, mert ilyenkor a középső kijelzőre pillantva megjelenik a tolatókamera képe. Elmosódott, pixeles, torz a megjelenítés, egy idő után már inkább nem is néztem, hanem beértem a tükrökkel és azzal, hogy a csipogásra hagyatkozom.

Nagynevű márkáknál a mai autóiparban nemigen használnak már ennyire pixeles kameraképet
Fotó: Vékey Zoltán / Vékey Zoltán

Csendes, dinamikus és nagyon hatékony

Sokféle elektromos autót próbáltam már, de ennyire gondtalanul egyikben sem éreztem magam. A Scenic Long Range kivitel ugyanis nem csak papíron ígér meggyőző hatótávot, hanem az akár 35 fok körüli vénasszonyok nyarán, állandó klímázással is bizonyított, de nézzük a részleteket. A 87 kW-os akksi 12 modulból, illetve 24 cserélhető cellából áll, az első kerekeket hajtó villanymotor 220 lóerős. Utóbbi nem tűnik soknak bivalyerős Teslák és más elvetemült kínai típusok árnyékában, de az igazság az, hogy tökéletesen elég mindenre. 8 másodpercen belül eléri a 100 km/h-t, kényelmesen lehet vele előzni, de aki túlvilági, agyzsibbasztó sprinteket szeret tolni az ne ilyet vegyen. 

Valódi fizikai, jó nyomásponttal rendelkező kapcsolók vannak a kormányon.  Teljes töltöttségnél is örülni lehetne ilyen (487 km-es) hatótávnak, nemhogy 78%-os akkuval
Fotó: Vékey Zoltán / Vékey Zoltán

Menüből lehet választani a 30 km/h-ig kötelező gyalogos-figyelmeztető hangot, ebbe az autóba Jean-Michael Jarre sajátkezűleg komponált egy űrsiklószerű zümmögést - a három lehetőség közül nekem egyértelműen az tetszett a legjobban. 

Na meg a fogyasztás, ami katalógus szerint 17 kWh/100 km körül van, így egyáltalán nem rossz érték,

de nagy meglepetésemre a valóság még ennél is kedvezőbben alakult.  Óvatosan, de nem idegesítően lassan használva 14 kWh delejt kért 100-on, és ebben legalább 50%-nyi autópályázás is benne volt, 110 km/h körüli tempóval. 

Középen, a padló alatt helyezték el az akkut, így tágas (alaphelyzetben 545 literes) a csomagtér. Három részben dönthető az üléstámla, de így sem kirívóan jó a variálhatóság
Fotó: Vékey Zoltán / Vékey Zoltán

Vagyis a 620 kilométer hatótáv nem mese, tényleg tudja, kipróbáltam - ezt már nem ciki Long Range-nek nevezni.  Mindez azt is jelenti, hogy otthonról a horvát tengerpartig vagy éppen Bajorországig egyszer sem megállni és töltőt hajkurászni, ha eltekintünk a száguldástól. Akik próbáltak már elektromos autóval külföldre utazni, pontosan tudják, hogy ez mennyire felszabadító érzés. További előnyös tulajdonsága, hogy a kormány mögötti flepnikkel állítható a visszatöltés mértéke, és a legmagasabb fokozatban gyakorlatilag egypedálossá válik a vezetés: ilyenkor csak vészfékezéskor kell a fékpedált használni.

Karok túladagolása: menetirány-választó, ablaktörlő és zenetávirányító a kormányoszlop jobb oldalán 
Fotó: Vékey Zoltán / Vékey Zoltán

Mint sok villanyautónál, érdemes utánaszámolni

Nem csak fogyasztásban, de töltésben is remekel a Scenic. Kábellel a maximális töltési sebessége 150 kW, nekem a valóságban 120-szal sikerült a Shell gyorstöltőn, ahol 15-ről 80 %-ig nagyjából 20 perc alatt tudtam felnyomni. Sajnos ez nem olcsó mulatság, hiszen így nagyjából 7-8 literes benzinfogyasztás árából lehet 100 kilométernyi elektromos energiát szerezni. Otthon normál konnektorra dugva 2 kW/h töltésre volt képes, vagyis egy este alatt otthon körülbelül 180 kilométernyi hatótáv ment bele. Az én napi rutinomban a napok 95%-ban elegendő lenne, de a tulajok rendes rendszert is kiépíthetnek otthon, a többire meg belefér a méregdrága gyorstöltés.

Kellemes, pihentető hangulat uralkodik a kabinban, a szürke textilből sok helyre jutott. Ilyen amikor csak félig opálosítjuk be a tetőablakot
Fotó: Vékey Zoltán / Vékey Zoltán

Összességben a Scenic kívül-belül szimpatikus – de mennyiért? A 60 kW-os akksival 430 kilométeres hatótávot ígérő alapverzióval indul a lista, de itt a ménes is szolidabb, 170 lóval kell beérni. Cserébe 18,5 millió az alapára, amire – vállalkozásként vásárolva - 4 millió forint állami támogatás kérhető. 

Listaáron a tesztelt autó 22 millió forintba kerül,

ebben a Harman Kardon csúcshifitől az izgalmas üvegtetőn át az összes asszisztens rendszerig minden benne van. Stimmel tehát az ár-érték arány, ám azokat is meg lehet érteni, akik siratják a Renault megfizethetőbb és tágasabb, belső égésű motoros egyterűit. Vagy netán azokat már a Dacia háza táján kell keresni? 

Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024
Renault Scenic teszt 2024, renaultscenicteszt, elektromos autó, Év autója 2024

  
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!