A Volkswagen konszern szeptember elején jelentette be hivatalosan, hogy a magas energia- és bérköltségek, a kemény ázsiai verseny, az európai és kínai kereslet gyengülése, valamint a vártnál lassabb elektromos átállás miatt felmondani készül az 1994 óta érvényben lévő munkahelyvédelmi programját, amely 2029-ig gátat szab az elbocsátásoknak. A Volkswagen hétfőn közleményben adta tudtul, hogy a szerkezetátalakítás elengedhetetlen szükségessége miatt szerdán, a negyedéves eredménybeszámoló publikálásával és a bértárgyalások második fordulójának megkezdésével egyidőben nyilvánosságra hozza a munkaerőköltségek csökkentésére vonatkozó konkrét javaslatait.
Európa legnagyobb autógyártója hetek óta tárgyalásokat folytat a szakszervezetekkel
tevékenysége átszervezésének és költségei csökkentésének a tervéről, németországi üzemek bezárását is beleértve. A német autógyártók attól is tartanak, hogy az Európai Unió és Kína közötti kereskedelmi háború célkeresztjébe kerülnek, mivel a héten hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett magas uniós vámok.
„A vezetőség teljesen komolyan gondolja mindezt. Ez most nem puszta kardcsörtetés a kollektív tárgyalási fordulóban” – mondta Daniela Cavallo, a Volkswagen üzemi tanácsának vezetője az autógyártó legnagyobb üzemében, Wolfsburgban a dolgozóknak.
Nem részletezte, hogy mely üzemek lennének érintettek, és azt sem, hogy a Volkswagen-csoport mintegy 300 ezer németországi alkalmazottja közül hányat bocsátanának el.
Cavallo azt is elmondta, hogy a munkavállalók és az igazgatóság között egyetértés van a problémák természetét illetően, amelyekkel az autógyártó – és számos európai versenytársa – egyaránt szembesül. „Nem állunk messze egymástól, amikor a problémák elemzéséről van szó. De mérföldekre vagyunk egymástól a rájuk adandó válaszok tekintetében” – mondta. Az üzemi tanács vezetője szerint Berlinnek sürgősen egy „mestertervet” kellene kidolgoznia a német ipar számára, hogy az ne „a lefolyóban végezze”.
„A helyzet súlyos, és a tárgyaló partnerek felelőssége óriási ... A versenyképesség visszaszerzését célzó átfogó intézkedések nélkül nem engedhetjük meg magunknak az alapvető beruházásokat a jövőben” – tette hozzá Gunnar Kilian, a Volkswagen-csoport igazgatótanácsának tagja.
Thomas Schaefer, a Volkswagen márkaigazgatója szerint a német gyárak nem elég termelékenyek, és 25-50 százalékkal a tervezett költségek felett vannak, ami azt jelenti, hogy egyes telephelyek kétszer olyan drágák, mint a versenytársaké.
A Volkswagen részvényei a bejelentés után több mint egy százalékkal estek. A német autógyártó részvényei az elmúlt öt évben 44 százalékot veszítettek értékükből, míg a Renault 12 százalékot esett, a Stellantis pedig 22 százalékot erősödött.