A téli szezon beköszöntével eljött a téli gumicsere ideje is. Ebben az időszakban sok autósban vetődik fel a kérdés, miszerint a három, esetleg öt éve gyártott téli gumiabroncsok hasonló teljesítményre képesek-e, mint a pár éve gyártott társaik. A válasz igen, hiszen a legfeljebb 3 évesek még a gyárak szerint is frissen gyártottnak minősülnek, a 3-5 éves abroncsok pedig új gumiabroncsnak számítanak, amennyiben még nem használták és szakszerűen tárolták őket. A téli gumi csere sokáig elodázható, mert a gumik lassan romló árunak számítanak, a gyártók egyre több öregedésgátló adalékot is kevernek a kaucsuk mellé, hogy elősegítsék a tartósságot. Korábban a Pirelli több tesztet is végzett, amelyeken a vadonatúj abroncsokat vetették össze a háromévesekkel azonos körülmények között versenypályán, és még a profi autóversenyzők sem éreztek különbséget közöttük.
Az egyik legnagyobb gumigyártó, a Continental szerint az akár három-öt éve készült gumiabroncs is újként, teljes áron értékesíthető, mivel megfelel minden előírásnak, amennyiben megfelelően tárolták és nem állnak fent olyan külső tényezők, amelyek gyorsíthatták az öregedést. A gumikat száraz, hűvös és sötét helyen kell tartani, ahol nem éri őket káros UV-fény vagy nedvesség, nincsenek nagy hőhatásnak kitéve.
A vásárlóknak nem kell aggódniuk a gumikereskedésben, gumihotelekben történt tárolás időtartama miatt, hiszen az itt használt modern tárolási technikák segítségével az abroncsok hosszú ideig megőrzik rugalmasságukat és teljesítményüket, akár 5 éven túl is. Bár nincs arra vonatkozó előírás, a gumikereskedők az ennél idősebb, nem használt abroncsokat ne értékesíthetnék, de ekkor illik értékcsökkent áruként tekinteniük rájuk, vagyis kedvezményes áron adni őket a vevőknek.
Azonban a megfelelő tárolásra nem csak a kereskedőknek érdemes figyelniük: amennyiben otthon, felnire szerelve tároljuk az abroncsot, érdemes a levegőnyomást csökkenteni, hogy elkerüljük a feszültséget.
Alapszabály, hogy felnivel együtt egymásra fektetve, felni nélkül viszont állítva kell tárolni a gumikat.
Utóbbi esetben a pár havonta végzett 90 fokos forgatással megakadályozható a gumi deformálódása.
Ahhoz, hogy a gumik korai öregedését elkerülje az alábbiakat érdemes betartani:
A német autóklub, az ADAC téli gumi tesztjei kimutatták, hogy a téli abroncsok téli tulajdonságai hat év után érezhetően romlanak. A minden évben profi gumiteszteket lebonyolító szervezet szerint nyolcévesen már illik lecserélni őket. Azonban abban a gumikereskedők is egyetértenek, hogy a tíz évnél régebbi abroncsokat már végképp le kell cserélni, még akkor is, ha a futófelületeik nem túl kopottak, mert az anyaguk általában keménnyé, rideggé válik (ami növeli a fékutat és csökkenti a tapadást), és apró repedések is megjelenhetnek rajtuk.
Az abroncs oldalfalán található, négy számjegyből álló DOT szám árulja el a gyártás idejét egy hetes pontossággal. A kód utolsó négy számjegye a gyártás évét és hetét jelzi, így könnyen ellenőrizhető, hogy mikor készült az abroncs (például a „4123” kód azt jelenti, hogy az abroncsot a 2023-as évnek a 41. hetében (október közepén) gyártották. A vásárlóknak érdemes figyelmet fordítani erre az információra, különösen, ha régebben vásárolt abroncsok vásárlását, felhasználását tervezik.
A DOT számon kívül az egyéb jelölések is fontos útmutatást adnak a felhasználóknak. A téli és négy évszakos gumiabroncsokon például
a három hegycsúcs és hópehely (3PMSF) szimbólumok garantálják, hogy az abroncs alkalmas a téli körülmények közötti használatra.
Ezzel szemben a MS, M/S, M&S vagy M+S jelölések a „mud and snow” vagyis sár és hó szavakat jelentik. Bár a csak ilyen jelöléssel rendelkező abroncsok hó és sártűrő tulajdonságúak, de nem nyújtanak olyan szintű védelmet a téli megcsúszás ellen, mint a 3PMSDF gumik. Az M+S jelzéssel ellátott gumiabroncsok önmagukban nem jelentenek magasabb minőséget, bár mérsékelt téli körülmények között elfogadhatók. A kizárólag M+S jelöléssel ellátott abroncsok négy évszakos használatra alkalmasak, azonban nem tekinthetők igazi téli guminak. Az ilyen gumik már minimum hatévesek (az alpesi jelzést 2018 januárja óta helyezik el a téli gumiabroncsokon), ezért négy éven belül le kell cserélni őket.
Nem véletlen, hogy Németországban is csak a stilizált hegycsúccsal és hópehely szimbólummal ellátott gumiabroncsokat ismerik el téli gumiabroncsnak 2024. október 1-jétől. Akinek még vannak régi, ilyen jelölés nélküli téli gumiabroncsai (az M+S nem elegendő), az továbbra is közlekedhet velük száraz úton vagy nedves úton az országban, de téli körülmények között, azaz hóban, jégen és latyakban már nem. Ellenkező esetben 75 eurós bírságra és egy büntetőpontra lehet számítani egy rendőri ellenőrzés esetén.
Az abroncsok karbantartása kritikus szerepet játszik az autó biztonságában és a gumiabroncsok élettartamának meghosszabbításában. A futófelület mélysége az egyik legfontosabb tényező, amelyet figyelemmel kell kísérni. A megfelelő abroncsnyomás szintén kulcsfontosságú. Az alacsony nyomás fokozza a futófelület kopását, míg a túl magas nyomás csökkentheti a tapadást, és a futófelület is gyorsabban kopik. „A járművezetőknek havonta egyszer ellenőrizniük kell az abroncsnyomást, hogy biztosítsák a gumiabroncsok optimális teljesítményét” – tanácsolja a szakértő. Emellett arra is érdemes figyelni, hogy a pótkerék nyomása megfelelő legyen, hiszen defekt esetén ez nélkülözhetetlen lehet.
Általánosságban elmondható, hogy a négy évszakos gumik drágábbak a nyáriaknál, de olcsóbbak a télieknél. A speciális semi-slick és verseny gumikat leszámítva a téli gumi szett ára a legmagasabb. A gyártók között jellemzően a nagy prémiumgyártók (Michelin, Goodyear, Pirelli, Continental, Bridgestone) a legdrágábbak, de cserébe a garanciális problémákat is velük a legkönnyebb rendezni. Természetesen a SUV abroncsok a nagyobb méretük, teherbíró képességük miatt drágábbak a személyautó-abroncsoknál, és újabban már kifejezetten villanyautókhoz tervezett abroncsok is kaphatók. Ezek jellemzően csendesen futnak, elviselik a nagy tömeget és nyomatékot, de emiatt az átlagosnál szintén magasabb áron kerülnek forgalomba.
Ma egy átlagos kompakt autókra való 205/55 R16-os méretben egy szett prémium gumiabroncs kb. 180-210 ezer forintba, egy szett középkategóriás abroncs kb. 130-180 ezer forintba, egy szett olcsó „budget” abroncs kb. 80-130 ezer forintba kerül. Egy ennél is kevesebbért megkapható olcsó téli gumi általában olyan komoly hiányosságokkal rendelkezik, hogy mindennapos, általános használatra nem ajánlott. Csak akkor érdemes megvenni, ha a speciális igényeinknek éppen megfelelnek a képességei, amit a részletes teszttáblázatok böngészéséből deríthetünk ki.