Égések, vágások és orrvérzés ellátását tanították óvodásoknak budaörsi Mákszem óvodában egy kísérleti program keretében, sőt arról is szó volt, hogyan kell segítséget hívni vészhelyzetben, mit kell tenni, ha valaki eszméletlen, és mi az újraélesztés.
"Sokan kérdezték tőlem, hogyan lehet óvodásoknak elsősegélyt okatni, hogyan lehet közel vinni hozzájuk a témát? Tapasztalataim szerint a gyerekek rendkívül érdeklődőek és nyitottak erre is. A foglalkozások játékra épülnek, az imitációs gyakorlatok, kötözések szerepjátékba ágyazottan valósulnak meg" - mondja Varga Szilvia óvónő, a foglalkozások vezetője.
Az itthon még rendhagyónak számító ötnapos programot egy gimnazista, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium 11. évfolyamos diákja állította össze, óvónők és elsősegélyt oktató szakemberek segítségével. "Az iskolámban mindenki kötelezően dolgozik egy szabadon választott témán, egy éven keresztül. Régóta tanulok elsősegélynyújtást, amivel kapcsolatban több ötlet is eszembe jutott" - mondja Koszorú Kamilla. "Végül az elsősegélytanárom, Marsi Zoltán segítségével született meg a végleges döntés: összeállítok egy óvodásoknak szóló foglalkozás-sorozatot, melynek során megismerkedhetnek az elsősegélynyújtás alapjaival, és néhány egyéb, ehhez kapcsolódó fontos dologgal."
Nézze meg a foglalkozások további képeit a galériánkban!
A foglalkozások a közvetlen tevékenységeken keresztül szerzett ismeretekre, tapasztalásra épülnek. Általában csoportos, célzott beszélgetéssel kezdődnek, majd a mindennapi élet helyzetein, helyszínein (sport, konyha, játszótér, strand, fürdőszoba) alapuló szituációs gyakorlatokkal folytatódnak, ahol a gyerekeknek lehetősége van a segítő és segített szerep megtapasztalására, illetve kipróbálhatják az elsősegélynyújtó eszközöket és megtanulhatják azok helyes használatát.
"Az egyes sérülések ellátását párokban gyakorolják úgy, hogy az egyikőjük eljátssza, hogy megsérült, a másik pedig ellátja őt. Ezen kívül sok játékos feladat van, például egymás felöltöztetése védőfelszerelésbe, vagy elsősegélydoboz összeállítása. A foglalkozások további eleme a színezés és a rajzolás. A gyerekek nagy lelkesedéssel fogadták a témát: szívesen csináltak meg minden feladatot, bátran ötleteltek, meséltek és kérdeztek. Sokat beszéltek az élményeikről otthon is, illetve hetek múlva is jelentős részben emlékeztek a foglalkozásokra" - mondja Kamilla.
"A cél az óvodások segélynyújtói hajlandóságának, empatikus, segítőkész attitűdjének kialakítása, az esetleges félelmek leküzdése. Ebben az életkorban a szabályok és tapasztalatok nagy része egy életre szólóan rögzül. A gyerekek ráéreztek a segítés fontosságára, beépül személyiségükbe. Élményeiket elmesélik az óvoda falain kívül is, a tanultak pedig hosszú idő után is előhívhatók" - mondja Varga Szilvia.