Kémiai horgonnyal rögzítik magukat a baktériumok a gazdához

bakteriális horgony
A bakteriális horgony művészi illusztrációja
A kutatók legújabb felfedezése, miszerint a baktériumok kémiai horgonyokkal rögzítik magukat a gazdaszervezetben nagy jelentőségű lehet az antibiotikum-rezisztens baktériumok elleni harcban.

A University of St Andrews és a John Innes Centre kutatói felfedezték, hogy a sokféle fertőzést (az egyszerű torokgyulladástól az életveszélyes „húsevő betegségig”) okozó Streptococcus pyogenes baktérium vegyi horgonyokat használ ahhoz, hogy rögzítse magát a testben.

Az is fontos felismerés volt, hogy ezt a taktikát sok más, emberi fertőzést okozó baktérium is alkalmazza, így például a felnőttekben tüdőgyulladást okozó Streptococcus pneumoniae és a súlyos bélfertőzésekért felelős Clostridium difficile.

A bakteriális horgony művészi illusztrációja Forrás: University of St Andrews

– mondta dr. Uli Schwarz-Linek, a kutatások vezetője.

Fontos eleme a fertőzésnek

„Ezek fontos célt szolgálnak, mert lehetővé teszik a baktériumok számára, hogy hozzákapcsolódjanak a gazdaszervezet szöveteihez, például a tüdő vagy a bél belsejét bélelő sejtrétegekhez. Felfedeztük, hogy miként használják a baktériumok ezeket a felszíni fehérjéket, hogy megvalósítsák a fertőzési folyamat e lényeges lépését.”

„Úgy vélem, hogy ezek az eredmények jelentősen megváltoztathatják a képünket arról, hogyan szállják meg a baktériumok a gazdáikat.

Felfedezésünk utat nyit olyan molekulák kifejlesztése előtt, amelyek képesek inaktiválni ezeket a kémiai szigonyokat, és ily módon megakadályozni a baktériumokat abban, hogy „megvessék a lábukat” a testben.

Ez nagy tudományos érdeklődésre tarthat számot, hiszen a társadalmunk szempontjából kiemelkedő jelentőségű témát érint” – zárta eszmefuttatását Uli Schwarz-Linek.