A kutatók nem bizonyították a sztárok reklámjai és az elhízás közötti kapcsolatot, ugyanakkor a Pediatrics folyóiratban hétfőn publikált tanulmányban rámutattak, hogy a hirdetések befolyásolhatják a viselkedést.
Hangsúlyozták, hogy a hírességeknek inkább az egészséges életmódról szóló üzeneteket kellene tolmácsolniuk a rajongóikhoz.
A tanulmány szerint a tinédzserek körében legnépszerűbb 20 zenei sztár - köztük Justin Timberlake vagy Katy Perry - egészségtelen ételekhez adja a nevét tévéreklámokban és más hirdetésekben. A vizsgált promóciók között voltak YouTube-reklámok, zenés videók és olyan felvételek, amelyekben a koncertjeiket szponzoráló cégeket hirdettek.
A kutatók olyan sztárok hirdetéseit vizsgálták, akik szerepeltek a tizenévesek közönségdíjait átadó Teen Choice Awards gálákon, valamint akik 2013 és 2014-ben a Billboard százas toplistáján jelen voltak számaikkal. A sztárokkal készült reklámokat 2000 és 2014 között elemezték.
A hirdetésekben 107 ennivalót és innivalót számoltak össze, amelyek közül
alig néhány volt egészséges táplálék. 80 százalékban magas kalóriájú étkek fordultak elő:
chips, csokoládé vagy gyorséttermi ételek, az innivalók közül pedig főleg a cukros üdítőket reklámozták.
"A celebeknek arra kellene használni a befolyásukat, hogy egészségesebb üzeneteket küldjenek" - írták a kutatók felidézve, hogy a kormány statisztikái szerint
az amerikai tinédzserek 20 százaléka túlsúlyos és az elhízottak aránya még ennél is magasabb.
Marie Bragg, a New York-i Egyetem tudósa, a tanulmány vezető szerzője elmondta: nem volna életszerű, ha azt várnánk, hogy a kamaszok csak egészséges ételeket egyenek vagy azt kívánnánk a sztároktól, hogy csak egészséges termékeket reklámozzanak, az volna az ideális, ha mindkettő esetben sikerülne eltalálni a jobb egyensúlyt.