Webber Schumacher előtt kezdett az esőben
2011. július 08. 09:57
Az eső és a befújt diffúzorokra vonatkozóan életbe lépő tilalom sem zavarta Mark Webbert, hogy érvényesítse a Red Bull fölényét a Brit Nagydíj péntek délelőtti szabadedzésén: a vizes pályán is csaknem 199 km/órás átlagsebességet elérve, 1:46.603-as körével 6 tizedet vert mindenki másra.
Az edzés leintése után Webber autója megállt a bokszbejáratnál, de valószínűleg csak azért, mert szándékosan kifogyasztották belőle a benzint, hogy lemérjék a befújt diffúzorok nélkül megváltozott fogyasztást. Az ausztrál versenyzőnek az edzés korábbi részében a meglazuló fejtámasz okozott bosszúságot, míg csapattársa, Sebastian Vettel autója túlmelegedett. A világbajnokság éllovasa szerényen, a 13. helyen kezdte a hétvégét.
Webber közvetlen üldözője Michael Schumacher volt, aki a második félidőben több kisebb kicsúszás ellenére is végig a tabella tetején tudta tartani Mercedesét. Átmenetileg visszaesett ugyan néhány helyet, de a hajrában, amikor újra elállt az eső, és Jarno Trulli Lotusán kívül mindenki a pályán volt, megint javított. Az edzés során egyébként az egész mezőny az intermediate gumikat használta, bár Lewis Hamilton egy aerodinamikai teszthez kipróbálta a slickeket is.
Schumacher mögé az utolsó percekben Rubens Barrichello, Sergio Pérez és Felipe Massa zárkózott fel, míg Lewis Hamilton hiába érte el az abszolút legjobb részidőt az első szektorban, maradt a 8. helyen.
Az eső ellenére csak egy komolyabb baleset történt a másfél óra alatt: Kamui Kobajasi a célegyenesre vezető kanyarban megpördült a rázókő melletti műfüvön, és a bal oldali védőkorlátnak csapódva totálkárosra törte Sauberjét. Amely egy pillanatra meg is billent, és kis híján fejtetőre állt.
Daniel Ricciardo az utolsó helyen mutatkozott be a Hispaniánál, 1.191 másodperccel elmaradva csapattársától, Tonio Liuzzitól.
Az edzésről élőben, percről percre írt részletes beszámolónk az eredménylista alatt olvasható.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brit Nagydíj péntek délelőtti szabadedzéséről élőben írt tudósításunkban! Silverstone-t, ahogy az előrejelzések ígérték, már hajnalban eláztatta az eső, amely egy-két órával ezelőtt még hevesebben kezdett zuhogni, úgyhogy az aszfalt jelenleg nagyon vizes. De a felhők észak-nyugati irányban lassan elvonulnak, várhatóan rövidesen kitisztul az idő, és a pálya a nap folyamán fel fog száradni. Szombatra és vasárnapra nem ígérnek több esőt.
Kellemetlen hűvös fogadta a csapatokat a Brit Nagydíj helyszínén: a levegő 14, az aszfalt 15 fokos. Kb. 7 km/órás szél fúj. A pálya vonalvezetését egyébként tavaly óta nem alakították át, de a célegyenest áthelyezték az Abbey-kanyar elé, az új bokszépület, a The Wing mellé. Részletes futamelőzetesünk itt olvasható.
A Hispania új versenyzője, aki Narain Karthikeyant váltotta le, az elsők között teszi meg bemelegítő körét. Most vezeti először ezt az autót. Két héttel ezelőtt, Valenciában még a Toro Rosso pénteki tesztpilótája volt, a múlt hétvégén pedig a Hungaroringen versenyzett a WSR-ben. Ott készítettük vele ezt az interjút, ha valaki még nem olvasta volna.
A vizes körülmények ellenére már sokan megtették a bemelegítő körüket. Alguersuari épp most jelenti a rádión, hogy jobb a tapadás a vártnál, úgyhogy teljes esőgumik helyett intermediate-ekre van szükség.
Nemcsak a Ferrari, hanem a McLaren is új hátsó vezetőszárnyat hozott Silverstone-ba, amely a zárt állásban állítólag kisebb leszorítóerőt állít elő, mint a régebbi változat, de ha felnyitják a felső terelőlapját, több sebességet nyernek vele az előzéshez.
A hétvégétől nem lehet használni sem a forró, sem a hideg befújásos diffúzorokat. Egyelőre nem tudni, hogy ez mennyire fogja megváltoztatni az erőviszonyokat, de az autók stabilitására a féktávokon mindenképpen negatív hatással lesz, és a nem padlógázos kanyarokban a balanszot is felboríthatja majd. A gázelvételnél idétlenül recsegő motorhangnak végre szombatonként is búcsút inthetünk.
2:03.001 alatt teljesíti a Virginnel. Jelenleg nincs is más a pályán.
Baseball-sapkában nyugodtan, de nem túl vidáman üldögél a garázsban. A Ferrarinál elismerik, hogy ez a hétvége "vízválasztó" lesz számukra.
Az új bokszutca annyira rövid, hogy a csapatok felvetették: a versenyen 100 helyett 60 km/órára kellene csökkenteni a megengedett sebességet, különben túl gyorsak lesznek a bokszkiállások, ezért kiugróan sok lesz belőlük a versenyen. Charlie Whiting pedig arról tájékoztatta őket, hogy áthajtásos helyett stop&go büntetéseket fognak kiszabni a futamon, különben nem vesztene elég időt, aki vétséget követ el.
Az ideje 1:51.590, ezzel Webbert, Buttont és Barrichellót előzi meg.
Második körében kicsap a Ferrari fara a Stowe kanyarban, Alonso megforog. Simán folytatja. A többiekhez hasonlóan ő is az intermediate gumikat használja.
Az ideje 1:50.032. Őt Button, Rosberg, Schumacher és Alonso követi a listán. Még mindig csak nyolc versenyzőnek van mért köre.
1:49.651-gyel feltornázza a McLarent a tabella tetejére, pedig a középső szektorban 6 tizeddel lassabb volt Webbernél.
Azt mondja, a befújt diffúzorokra vonatkozó tilalom miatt kénytelen lesz máshogy vezetni, mint eddig, amit a héten gyakorolt is a szimulátoron. Az autóra ható leszorítóerő egészében is csökkenni fog, mert a diffúzor eddiginél kisebb szívóhatását ellensúlyozandó az első szárnyon is kénytelenek lesznek lazítani a csapatok, hogy elkerüljék a túlkormányzottságot.
A zöld nyomjelző festék jól látható a Red Bull hátsó szárnyának alsó összekötő elemén és a diffúzor tetején. Nyilván kíváncsiak a légáramlat útjára. Vettel egyébként beférkőzött Button és Hamilton közé, a 2. helyre. Button ideje 1:49.203.
Trullinak szólnak a rádión, hogy 10-15 perc múlva megint eshet. Webber ennek ellenére nem siet ki megint a pályára: nyugodtan beszélget a mérnökeivel a garázsban sétálgatva.
Vettel 1:48.794-gyel új etalont állított fel, de a célegyenesre vezető kanyarban kisodródott kissé. Közben mindkét Sauber is tett egy kirándulást a pálya mellé. Pérez járt rosszabbul, aki megforgott, és amikor megpróbált egy kövér gázzal helyben visszapördülni a helyes irányba, a kavicságyban sikerült kikötnie, ahonnan csak nagy nehézségek árán kecmergett ki.
4 tizedes előnnyel, 1:48.388-as körrel hátrébb szorítja Vettelt a tabellán. Pedig egy perccel korábban ő is kiment a kavicságyba, a Mercedes kerekei látványosan köpködték a felvert köveket.
Schumacher, Vettel, Massa, Button, Hamilton, Rosberg, di Resta, Webber, Kobayashi, Alguersuari, Hülkenberg. Schumacher egyébként időközben tovább javított, 1:48.278-ra, így már több mint fél másopderc az előnye. A Mercedes is átalakított diffúzort tesztel, hasonlóan a Williamshez.
Valamilyen túlmelegedés okozhatott problémát, mert a szerelők sietve hoztak egy ventillátort az autóhoz. Vettel bosszúsan próbálta elhessegetni a füstöt a kezével.
Lehet, hogy csak aerodinamikai teszteket végez, a gumik ugyanis jelentősen befolyásolják az autó fölötti légáramlatokat. Az a baj, hogy a csapatoknak most rengeteg kilométert kellene menniük, hogy a befújt diffúzorok nélkül adatokat szerezzenek, de ez most lehetetlen. Hamilton össze-vissza csúszkál a slickeken, amelyekhez nyilván túl vizes még az aszfalt.
Újabb apró baki a Red Bullnál: a fejtámasz mozog Webber autóján, amikor megérkezik a bokszba.
Schumacherre 0.117 másodpercet verve, 1:48.161-es körrel az élre repíti Ferrariját, de közben Webber is felkapaszkodik a 2. helyre, alig 24 ezredes hátránnyal. Petrov a bokszbejárat utáni balosban továbcsúszik az aszfaltozott bukótérbe, de folytatni tudja.
Annak ellenére, hogy ideálisnak nehezen nevezhető körülmények között kell először vezetnie a Hispaniát, csak 3 századdal van lemaradva csapattársától, Liuzzitól - igaz, így is az utolsó előtti helyen áll, csak D'Ambrosiót előzi meg. Riválisa a WSR-ből, Robert Wickens közben a Virgin garázsában beszélget.
Schumacher épp rosszkor tért vissza a pályára: azután, hogy újra eleredt az eső. A pályaviszonyok gyorsan romlanak, a német egy pillanatra le is sodródik a fűre, aztán bemegy a bokszba. Alguersuarinak viszont, aki már a 4. helyen áll, szólnak a rádión, hogy ne törődjön az esővel, tolja szépen tovább. Rövidesen mégis visszatér a garázsba. Valószínűtlen, hogy mostanában bárki javítani fog.
Nem elégedett a beállításokkal: a hátsó keresztstabilizátoron és központi lengéscsillapítón bütykölgetnek a szerelői.
A célegyenesre vezető kanyarban a vizes műfűre sodródik, de nem igazán veszi el a lábát a gázról. Amikor a jobboldali kerekei visszakerülnek az aszfaltra, Sauberje azonnal megpördül, és a füvön átszánkázva nagy sebességgel a védőkorlátnak csapódik. Ripityára is tört. A legijesztőbb az volt, hogy amikor a rázókőről lejött, és keresztbe fordult, az autó kis híján felborult, fejtetőre is állhatott volna. Kobajasi épségben kiszállt a roncsból, az edzést meg sem szakították.
Egyre többen kezdenek javítani legalább a részidejeiken. Sőt: Webber át is veszi a vezetést Alonsótól. 1:47.553-as körével kemény 6 tizedet ver rá. Massa is javított, bejött Schumacher és Alguersuari közé. Mozgalmas utolsó percek várnak ránk.
Az új eredménye 1:46.881. Ez 1.3 másodperccel jobb Alonsóénál, aki most jött ki a pályára, s akit az imént Massa is megelőzött. Trulli és Kobajasi kivételével mindenki kint van.
Az első szektorban abszolút legjobb részidőt fut, a hátránya csak 0.877 másodperc Webberhez képest. Schumacher is a pályán van, de az elmúlt körökben nem tudott javítani. Pedig a pályaviszonyok szemlátomást egyre kedvezőbbek.
Az utolsó körében ő, Barrichello és Massa is lefaragott az idejéből, úgyhogy ilyen sorrendben zárkóztak fel Webber mögé. De Hamilton még gyors körön van...
Hamilton az első szektorban mindenkinél jobb, 32.5-ös részidőt ért el, de középen már lassú volt. Webbernek gondjai vannak: a motorja leállt, és kikapcsolta az elektronikát is, aztán még gurulás közben kivette a kormányt. A Red Bull a bokszbejáratnál megállt. Valószínűleg szándékosan kifogyasztották belőle a benzint. Mindjárt jelentkezünk a teljes eredménylistával.