Hamilton nyerte a fordulatos Német Nagydíjat
2011. július 24. 13:54
Események
![Lewis Hamilton, Német nagydíj, vasárnap, Forma-1](https://cdn.origo.hu/2024/02/cA6WkIWlBZVuu8J4ksNvt-OFATrwWCtepApyTdCDPF8/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2ViOTIxM2I1M2U3ODRjMzY4MWIxMjk5NTk4NTdmYzY1.webp)
Bár a biztosra jósolt eső elmaradt, fantasztikus izgalmakat hozott a Német Nagydíj, amelyen Lewis Hamilton a korábban esélytelennek tűnő McLarennel szerezte meg a futamgyőzelmet. Már a rajtnál megelőzte Mark Webbert, aki idén harmadszorra is képtelen volt megőrizni vezető pozícióját az első métereken. Csapattársához hasonlóan pozíciót vesztett Sebastian Vettel is, aki így Fernando Alonso mögé esett vissza. A spanyol nem sokkal később lecsúszott a pályáról, elveszítve ezzel a harmadik helyet, ám néhány körrel később sikerült visszaelőznie a tavalyi világbajnokot.
Vettel nem sokkal később mepördült, és innentől kezdve folyamatosan esett hátra az élmenőkhöz képest, mint utóbb kiderült, fékproblémák hátráltatták. Az élen közben a Hamilton-Webber-Alonso trió ádáz csatát vívott egymással, a Red Bull-os egy pillanatra meg is előzte Hamiltont, aki azonban nem hagyta magát. A kerékcserék első fordulóját az ausztrál kezdte meg, amivel egy időre visszavette a vezetést.
Másodjára azonban az idén sokszor bevált elévágás - valószínűleg a hideg miatt lassan melegedő gumikon - már nem működött: a néhány körrel később kiálló Hamilton ugyan csak centikkel, de Webber elé jött vissza a pályára. Még egy körrel később cserélt kereket Alonso, aki egy pillanatra átvette a vezetést, azonban egy apró hiba is elég volt a bokszból kifelé menet, hogy a melegebb gumikon agresszívan támadó Hamilton kívülről megelőzze a hármas kanyarban - ami utóbb kulcsfontosságúnak bizonyult.
Az addig látványosan szenvedő Vettel közben kezdett magára találni, fékproblémái is megoldódtak, így megérkezett a 4. helyen haladó Felipe Massa nyakára, ám lelkes próbálkozása ellenére sem sikerült túljutnia rajta. Közben Webber kezdett lemaradni az élen haladó Hamilton-Alonso párostól, akik az utolsó kerékcserék alkalmával megtartották pozíciójukat.
A Pirelli jóslatának megfelelően a csapatok a lehető legkésőbbre halasztották a közepes keverékek feltételét: Webber mindössze 4. körrel a leintés előtt, Vettel és Massa pedig az utolsó körben - egyszerre - látogattak ki a bokszba. A címvédőt korábban arra utasították, hogy a braziltól eltérő stratégiát kövessen, ám vagy nem tudta, vagy nem akarta teljesíteni a kérést, így úgy tűnt, a Red Bull esélye elveszett az előzésre. A ferrarisok azonban elrontották Massa kerékcseréjét, így Vettel hajtott ki elsőként a bokszból, megszerezve a negyedik helyet.
Mögöttük a nap egyik meglepetését szolgáltató Adrian Sutil ért célba, aki az előtte haladóktól eltérő, kétkerékcserés stratégiájának köszönhetően szerezte meg a 6. helyet. Őt a már lekörözött Nico Rosberg és Michael Schumacher követte - utóbbi egy Vetteléhez teljesen hasonló megpördülés után küzdötte magát vissza a pontszerzők közé, ahova rajtuk kívül még Kamui Kobajasi és Vitalij Petrov fért be.
A nap csalódását minden bizonnyal Jenson Button okozta, aki már a rajtnál hátraesett, és bár néhány helyett javított, végül hidraulikai probléma miatt feladni kényszerült a versenyt. Rajta kívül a Sébastien Buemivel ütköző Nick Heidfeld, a motorproblémával küszködő Rubens Barrichello és a szintén műszaki hibát elszenvedett Vitantonio Liuzzi esett ki.
A levezető körben kifogyott Alonso Ferrarijából az üzemanyag, a spanyol ezért Webber autójára kapaszkodva érkezett meg az eredményhirdetésre.
A versenyről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Üdvözöljük kedves olvasóinkat a Német Nagydíjról élőben készülő szöveges tudósításunkban. A pole pozíciót tegnap Mark Webber szerezte meg Lewis Hamilton és Sebastian Vettel előtt.
Az FIA szabálytalannak találta a Toro Rossóból vett üzemanyagmintát, így utólag törölték a versenyző idejét, aki ezzel elvesztette 16. helyét, és a rajtrács végéről indul. A csapatnál este arról tájékoztattak, hogy a pénteki üzemanyagnyomás problémák miatt az egész üzemanyagrendszert kicserélték, és emiatt adódott a probléma.
Ahogy azt várni lehetett, nemrég elkezdett esni az eső a Nürburgringen... azt persze még nem tudni, meddig tart, és milyen intenzitással. A versenyzők tegnap egyetértettek abban, hogy az időjárás jelentős szerepet játszhat majd a verseny során. Az előrejelzések szerint az sem elképzelhetetlen, hogy egy heves zápor miatt a Kanadai Nagydíjhoz hasonlóan megszakításra lesz szükség.
Mindenki rendben eljött a rajtrácsról, egyelőre száraz gumikon.
Webber már megint képtelen volt megtartani első helyét, Hamilton azonnal elment mellette, Alonso pedig feljött a 3. helyre. Vettel negyediknek esett vissza.
Button tegnapi csalódást okozó 7. helyéről még eggyel hátrébb csúszott, és folyamatosan esik vissza...Schumacher ezúttal nem tudott villogni a rajtnál, csak egy helyet javított, ő most a 9. helyen halad.
A spanyol lecsúszott a pályáról, így a Red Bull visszavette tőle a 3. helyet. Button közben már a 10. helyre csúszott vissza. Schumacher elment Petrov mellett, így már ő a 8.
A hibája után visszazárkózott a németre, ettől a körtől kezdve már a DRS-t is használhatja a támadáshoz.
1:38.322-vel megfutja a verseny leggyorsabb körét, Alonso közben megint lecsúszik a pályáról, de nem veszít sokat. Liuzzi az utolsó előtti helyről indulva már a 19.
A brazil versenymérnöke, Rob Smedley a csapatrádión szólt rá, hogy próbálja meg visszaelőzni Rosberget, mivel gyorsabb nála.
1:38.189-cel megfutotta a leggyorsabb kört, lemaradása jelenleg 1,8 másodperc Hamiltonnal szemben. Alonso közben ott van Vettel nyakán. Massának újra szólnak, hogy a KERS segítségével próbálja magát átverekedni Rosbergen. A brazil tesz is egy kísérletet, azonban végül nem sikerül előznie.
A spanyol alig fél másodpercre van lemaradva a címvédőtől, egyelőre azonban nem talál fogást rajta.
A két versenyző a rajtnál ütközött, a sportfelügyelők vizsgálják az esetet. Közben Webber folyamatosan közelít Hamiltonhoz, már 1 másodpercre csökkentette a lemaradását. Az ausztrál idén még egyetlen kört sem töltött az élen...
A spanyol az első kanyarban bújik be a német mellé, esélyt sem hagyva neki a védekezésre - és mindezt a DRS használata nélkül.
Továbbra sem talál fogást a Mercedesen, hiába használhatja a DRS-t. Közben Pérez látogat ki elsőként a bokszba, miután egy pillanatra elhagyta a pályát. Lehet, hogy megsérültek a gumijai, általában ő az, aki az utolsók között jön ki kerékcserére...
A spanyol 1:37.647-tel megfutja a verseny leggyorsabb körét.
Ahogy a hétvégén már sokszor láttuk, a jobb hátsó kerekével elég volt kimennie a fűre, és azonnal elvesztette uralmát az autója felett, ami megpördült. Folytatni tudta, de 9.6 másodpercre esett vissza Alonso mögé, közvetlenül Rosbergék elé. Alaposan beletaposott a fékbe, hogy megfogja a kocsit, ez a gumijainak sem tett túl jót...
A versenyző Buemivel akadt össze, bal első kereke hozáért a Toro Rosso jobb hátsó gumijához, ami rögtön megdobta az autóját, kis időre a levegőbe emelkedett, szerencse, hogy nem borult fel... A német idegesen integetett az eset után, az autóját már a pályamunkások próbálják eltakarítani a kavicságyból.
Végül sikerül megelőznie a németet, pont ott, ahol Alonso néhány körrel előbb Vettel mellett ment el. Nem hagyot sok lehetőséget ellenfelének, kiterelte a pályáról a Mercedest.
Webber egy pillanatra megelőzte Hamiltont a célegyenesben, de a McLaren visszavette a helyét. Alonso közben ott van a nyakukon, hátulról figyeli a küzdelmet. Hamilton kicsit elrontotta a célegyenes előtti sikánt, Webber így került támadási pozícióba.
Bebújik Webber mellé a 1-as kanyarnál, a Red Bull azonban végül gyorsabb a kigyorsításnál.
A Red Bullnál úgy döntenek, behívják az ausztrált, aki egy újabb szett lágy gumit kapott. Talán az elévágásos taktikával próbálkoznak, mindenesetre Webber nem a legjobb helyre jött vissza, éppen Adrian Sutil Force Indiája mögé. Közben Vettel nem tud ellőrébb verekedni, már 10.8 másodperc a lemaradása. Rosberg szintén a bokszban járt.
Egyelőre azonban nem sikerül megelőzni az oroszt, helyette jó nagyot kénytelen fékezni a célegyenes előtti sikánban. Az 1-es kanyarban újra bepróbálkozik, de egyelőre marad a 9. helyen. Csapattársa közben vezeti a versenyt...
Massa megelőzte Vettelt, a címvédő azonban rögtön ezután kijött a bokszba. Ahogy Hamilton is Alonso is. Webber taktikája bejött, Hamilton és Alonso mögé jöttek ki a bokszból!
Idén először áll az élen. Mögötte ádáz csata folyik Hamilton és Alonso között. Massa bejött előlük a bokszba, így most nincs előttük senki. Közben mintha szemerkélne az eső...
1:36.947-tel megfutja a verseny leggyorsabb körét, közben Button végre átverekedte magát Petrovon, így feljött az 5. helyre. Ők viszont még nem jártak a bokszban... Vettel szénája nem áll jól:a 9. helyre jött vissza, Massa mögé.
A brazilt betolták a bokszba. Közben Hamilton megjavítja Webber leggyorsabb körét, 1:36.719.
Már csak 0,8 másodperc a lemaradása, Alonso bő 1 másodperccel követi őket. Közben Massa elment Kobajasi mellett, nem sokkal később Vettel is követte a példáját, ezzel azonban egy kicsit lemaradt a braziltól. A sauberes még nem járt a bokszban, most azonban kilátogat.
A brazi és Vettel megérkeztek a Renault nyakára. Úgy tűnik, Massa valóban kezd magára találni, szokatlanul támadó szellemben vezet ezen a versenyen, sikerül is megelőznie Petrovot. Vettel egyelőre marad az orosz mögött. De nem sokáig... A célegyenesben könnyedén elmegy mellette.
Mindketten elmennek Petrov mellett, majd nekiesnek egymásnak. Rosberg azonban tartja a pozícióját, jelenleg a 8-9. helyen haladnak.
Az élen állók közül egyedül ő nem járt még a bokszban, most azonban a negyedik helyről kiáll.
Ugyanott csúszott meg, ahol korábban Vettel: a 10-es kanyar előtt a jobb hátsó kerekével érintette a műfüvet, amitől megindult az autó hátulja. Végül a bukótérben állt meg, iránybí fordította a Mercedest, és folytatta, ezzel azonban a 11. helyig csúszott vissza. Kár, mert ezúttal sikerült felvennie a versenyt csapattársával...
Ő is lágy gumikat kapott, és ezzel Sutil mögé, a 8. helyre jött vissza. Alonso közben megfutotta a verseny leggyorsabb körét: 1:36.258. Az első három még mindig 3 másodpercen belül halad.
A csapat arról tájékoztatja, hogy gond lehet a hátsó fékekkel. Talán ez magyarázza a lemaradását... Jelenleg fél másodperccel lassabb köridőket fut az élen álló hármasnál.
A csapat ezért kérte, hogy adja fel a versenyt, mielőtt komolyabb baja esik az erőforrásnak.
A Lotus technikai igazgatója, Mike Gascoyne szerint 35-40 perc múlva kezdhet esni az eső.
A spanyolra rászólnak a rádión, hogy csökkentheti a különbségét Webberrel szemben, akinek kezdenek fogyni a gumijai. Az olaszok egész évben küszködtek az abroncsok felmelegítésével, viszont az etapok végén jellemzően jobban tudták őket kímélni az ellenfeleknél.
Alonso meg is futja a verseny leggyorsabb körét, Webbert pedig a csapat kihívja a bokszba. Az ausztrál lágy gumikat kap megint, vagyis még ki kell jönnie egy kerékcserére... vagy a csapat abban bízik, hogy úgyis megérkezik az eső, így nem kell feltenniük a közepes keveréket. Chandhok közben - a hétvége során nem először - megpördül.
Ezzel Alonso veszi át a vezetést... és Hamilton Webber elé jön vissza, azonban a bokszból kifelé menet egy kicsit lecsúszik, kerék-kerék elleni csatában küzd Webber ellen, talán egy kicsit össze is érnek, végül azonban ő marad elöl.
... és az első helyre jön vissza! Hamilton azonban nem hagyja magát, melegebb gumikon támadja a spanyolt, és sikerül is megelőznie.
Úgy tűnik, az elévágásos stratégia ezúttal nem igazán működik, valószínűleg azért, mert az alacsony hőmérséklet miatt a csapatok a szokásosnál lassabban tudják bemelegíteni a gumikat, így nem annyria tudják kihasználni a friss abroncsok nyújtotta előnyt.
A spanyol valószínűleg megint a gumik felmelegítésével küzd, így Webber támadni tudja. A Red Bull azonban megcsúszik, így Alonso egy lélegzetvételnyi előnyhöz jut. Hamilton közben szárnyal, megfutja a leggyorsabb kört.
A német elfékezte magát az 1-es kanyarban, így a mclarenes könnyedén bebújt mellé.
A versenyzőt kihívják a bokszba, hidraulikai probléma miatt kénytelen feladni a versenyt... azonnal betolják a garázsba, és ki is mászik az autóból.
Most már 2 másodperccel lasabb köridőket megy, mint az élen állók. Az előbb a csapat arra kérte, állítson a fékerő-eloszláson, mivel a problémát észleltek a hátsó fékjeivel.
Schumacher mögé jön vissza a pályára, a hétszeres világbajnok azonban még csak egyszer járt a bokszban. A mezőny végéről rajtoló Buemi közben feljött a 15. helyre, és most megejti második kerékcseréjét is.
A pálya körül sötét felhők gyülekeznek.
Mindketten 1:35.213 alatt teljesítették az utolsó kört, mondhatni, szoros a verseny az élen. Közben Webber kezd visszaesni, már 4,3 másodpercre halad Alonso mögött.
Többedik próbálkozásra sikerül elmennie a japán mellett az 1-es kanyarban. Közben Liuzzi is feladta a versenyt.
A Red Bull ezúttal tökéletesen dolgozik, 3,1 másodperc alatt teszik fel az új lágy gumikat, ez azonban már nem sokat segít a címvédőn.
Alguersuari mellett megy el a célegyenesben, ezzel egy helyre kerül a pontszerzéstől. Közben Massa is bejön a bokszba, szintén lágy gumikért, amiket azonnal elfékez, amint visszaér a pályára. Pont Vettel elé érkezett meg, aki agresszívan támadja őt bemelegített gumijain.
A címvédő nagy igyekezetében elfékezi magát, így a menekülőúton kell visszatérnie a pályára.
A csapat erről tájékoztatja a németet, aki továbbra is lelkesen támadja Massát.
Hamiltonnak a fülére szólnak, hogy a lehető legtovább kell kibírnia a lágy gumikon, hogy minél később kelljen feltenni a jelentősen lassabb közepes keveréket. Valószínűleg a többi csapat is hasonló stratégiát követ.
Elrontja a kanyart, és a füvön kénytelen átvágni a Ferrarival. Vettel ennek ellenére mögötte marad.
Az NGK sikánban egy kicsit ráijeszt az oroszra, aki a menekülőúton tér vissza a pályára, végül a német megelőzi.
Lassan elkezdi csökkenteni a körök óta állandósult 3 másodperc körüli különbséget. Közben Petrov bejön a bokszba egy szett közepes keverékű gumiért.
Korábbi problémái után most megfutja a leggyorsabb kört: 1:34.587 - erről Massát is azonnal tájékoztatják, aki maga is észrevehette a Red Bull tempóját, ha belepillantott a visszapillantó türkeibe.
Lemaradása azonban már 5,7 másodperc Alonso mögött. A spanyol viszont szintén közelít Hamitonhoz, már csak 2 másodperc köztük a különbség.
"Kezdenek kopni a gumik" - tájékoztatta a csapatot nem sokkal korábban. Az élmezőnyből ezek szerint ő kapja meg elsőként a közepes gumikat...
A spanyol egyelőre kint marad a pályán... ez érdekes lesz. Hamilton közben jó időket meg az új közepes gumikon. Webber szintén remek tempót diktál.
A spanyol forgalom hátráltatta bevezető körén, a kerékcsere azonban jól sikerül. Valószínűleg hiba volt két körrel tovább kint tartani, így ugyanis Hamilton mögé tért vissza a pályára.
Rászólnak a rádión, hogy taposson bele a gázba. Rosberg éppen elé jön vissza a bokszból, azonban azonnal félrááll az útjából.
Nem tudja magát átverekedni a Ferrarin. Webber közben vezeti a versenyt, neki azonban még ki kell jönnie kerékcserére, hiszen nem használta a közepes keveréket.
"Maradj nyugodt, vezess okosan!" - mondják neki a csapatrádión, hozzátéve: jelenleg is jól áll pontok tekintetében.
4 körrel a vége előtt kapja meg a közepes gumikat, és a harmadik helyre jön vissza. Ezzel eldőlni látszik a végeredmény, mivel Alonso kezd lemaradni Hamiltontól.
Ő is az utolsó körökre teszi fel a keményebb keveréket, csapattársa mögé jön vissza a 8. helyre.
Még nekik is be kell jönniük a közepes gumikért. "Ha bejön, maradj kint, ha kint marad, gyere be" - mondták Vettel fülére. Ennek ellenére mindketten kint maradtak a pályán. Ez az utolsó körben dől el...
Egyszerre érkeznek meg, Vettel majdnem belerohan Massába. És a Ferrarisok elrontják! Túl lassú a kerékcsere, így Vettel hajt ki elsőnek, és megszerzi a 4. helyet.
Azok után, hogy egész hétvégén esélytelennek tartotta magát. Alonso 4 másodperces lemaradással másodikként fut be, őket Webber, Vettel és Massa követi. Sutil 6. helye remek eredmény a Force Indiának, mögötte Rosberg és Schumacher szeli át a célvonalat. A pontszerzők soránt Kobajasi és Petrov fejezi be.
... mi is nehezen. Boldogan nevetgélve köszöni meg a munkát a csapatnak a rádión. A McLaren két gyenge verseny után újra a dobogó legfelső fokára állhat.
A ferraris Webber Red Bullján ülve érkezik vissza a Parc Fermébe, megismételve Nigel Mansell és Ayrton Senna legendás jelenetét. Bár mostanában a sporfelügyelők nem igazán díjjazzák az ilyen jeleneteket...
A csapat arra kérte Alonsót, azonnal állítsa le a kocsit a pályán. A cikket hamarosan bővítjük a teljes eredménytáblával.