Vettel nyert Belgiumban is
2011. augusztus 28. 15:46
Üdvözöljük kedves olvasóinkat a Belga Nagydíjról élőben készülő szöveges tudósításunkban. A pole pozícióból - idén már kilencedik alkalommal - Sebastian Vettel indulhat, mögüle Lewis Hamilton és Mark Webber várhatja a rajtot. A Forma-1-es debütálásának 20. évfordulóját ünneplő Michael Schumacher kereke leesett az időmérőn, így csak a 20. helyről indulhat.
A pénteki és szombati esős edzések után most úgy tűnik, száraz pályán rajtolhat el a mezőny. Az ég felhős, a levegő 17 fokos, a pálya hőmérséklete pedig csak 23 fok.
A tegnapi időmérő edzés után az élcsapatok autóinak első gumijain nagymértékű hólyagosodást tapasztaltak, ezért a csapatok kérték az FIA-t és a Pirellit, hogy lecserélhessék az abroncsokat. A szabályok értelmében azonban azzal a szett gumival kell megkezdeni a versenyt, amellyel a versenyző a leggyorsabb körét futotta, így a kérelmet elutasították. A Pirelli mindenesetre biztonsági okokból 17 új szett gumit szállított a pályára az éjszaka folyamán, arra az esetre, ha az FIA hozzájárult volna a cseréhez.
Webber nagyon beragadt, Rosberg viszont feljött a második helyre, sőt, meg is előzte Vettelt! Mögöttük Massa, Hamilton, Alonso, Buemi, Perez, Webber az első nyolc sorrendje. Alguersuari első szárnya és első felfüggesztése megsérült.
Alonso a Les Combes előtt megelőzte Hamiltont. Schumacher már a 13. helyre jött fel, Rosberg előnye pedig négytized másodperc.
A britre már Buemi is kezd feljönni. Vettel megelőzte Rosberget az Eau Rouge utáni egyenesben. Alonsóé a leggyorsabb kör, 1:56.493-mal.
Senna és Alguersuari összeütközött az első kanyarban - a spanyolnak eltörött a futóműve, Sennának orrkúpcserére volt szüksége. Button orrát is le kell cserélni.
A brazil gyorsabb a Mercedesnél, támadja Rosberget. Úgy tűnik, Hamiltonnak is sikerült felvennie a tempót. Közben Webber is a bokszban járt, neki és Buttonnak is gumit cseréltek.
A két Ferrari fej-fej melletti küzdelmet vívott egymással, Massát végül Alonso és Hamilton is megelőzte. Vettel az élről áll ki a bokszba, újabb szett lágy gumit kap.
A brazilt a rajtnál történt incidensért büntetik, amikor Alguersuarival ütközött.
Az Eau Rouge után, a DRS zónában előzte meg Rosberget. Hamilton szorosan követi Rosberget a 3. helyen.
A német 1:54.733-as időre képes a gumikkal. Közben Hamilton a DRS segítségével megelőzte Rosberget. A brit jobb első gumija látványosan hólyagosodik, de egyelőre nem állt ki a bokszba.
Az élről kiálló spanyol is megkapja az új szett lágy gumit. Pont Webber elé tért vissza, de az ausztrál az Eau Rouge-ban visszavette a helyét.
Ismét a DRS zónában történt az előzés. Hamilton az élről kiáll kereket cserélni. Vettel nagyon gyors, de panaszkodik, hogy hólyagosodik a bal első gumija.
A 12. helyen álló németnél jelenleg csak Alonso gyorsabb az egész mezőnyből. Rosberg kiállt a bokszba, Alonso pedig 1:53.747-tel megfutotta az eddigi leggyorsabb kört. Rosberg kiállása nem volt tökéletes, és a 14. helyre jött vissza.
A sikán előtt előzte meg az oroszt, aki ezután egyből kiállt a bokszba.
Hamilton versenyének vége! A brit Kobajasit előzte a Les Combes előtt, de a japán a szélárnyékban mögötte tudott maradni. Hamilton ezt valószínűleg nem vette észre, a két autó összeért, Hamilton előbb a korlátnak, majd a gumifalnak csapódott. Kijött a Safety Car.
Vettel a Safety Car mögött végrehajtotta második kerékcseréjét, a harmadik helyre jött vissza, így nagyon jó helyzetből várja a folytatást. Kobajasi és di Resta először állt ki a bokszba. Ricciardo a Blanchimont kanyar előtt félreállt, vége a versenyének.
A kaotikus első 15 kör után a sorrend: Alonso, Webber, Vettel, Massa, Rosberg, Sutil, Pérez, Petrov, Schumacher, Barrichello, Button, Maldonado, di Resta, Kobajasi, Senna, Trulli, D'Ambrosio, Liuzzi, Kovalainen, Glock. A versenyt eddig Hamiltonnak és a két Toro Rossónak kellett feladnia.
A Safety Car elhagyta a pályát, az újraindítás után Rosberg megelőzte Massát. Alonso tartja a pozícióját a két Red Bull előtt.
Vettel az újraindítás után csapattársát előzte meg, majd Alonsót is, és rögtön megfutja a leggyorsabb kört, 1:52.281-el, ez két teljes másodperccel jobb, mint Webber ideje. Button nagy csatában két helyet nyert, Pérezt és Petrovot előzte, a brit így nyolcadik.
A spanyol mérnöke rádión közli Alonsóval, hogy a stratégiájuk miatt nem állnak rosszul. A ferrarisnak még van egy új szett lágy gumija. Schumacher a 6. helyen álló Sutilt üldözi, de már Button is utolérte őket.
A buszmegállónál próbált elmenni a Mercedes mellett, Schumacher azonban egyelőre tartja 7. helyét. Button a DRS zónában is próbálkozott, de itt sem sikerült az előzés.
Végül a Buszmegálló kanyarban sikerült megelőznie. Pérez ütközés okozásáért áthajtásos büntetést kapott, Hamilton és Kobajasi ütközését viszont nem vizsgálják tovább a versenyfelügyelők, mindkét versenyző megúszta a büntetést.
A McLaren versenyzője gyorsan jön előre, a DRS segítségével már a hatodik. Vettel előnye már több mint négy másodperc Alonso előtt, de megint elkezdtek hólyagosodni az első gumijai. Webbernél még így is 8 tizeddel gyorsabb.
A spanyol a régebbi gumival is majdnem olyan gyors már, mint Vettel. Button a Buszmegállóban Massát is megelőzte, így az ötödik helyre jött fel.
Rosberg mellett is elment a DRS-zónában. Vettelhez hasonlóan Button is kétszer járt már a bokszban, jelenleg a brit a leggyorsabb a pályán. Webber 8,5 másodperccel áll előtte.
Vettel előnye a hólyagosodó gumik ellenére is 5,6 másodpercre nőtt, de valószínűleg hamarosan a kemény gumira kell váltania.
Az előző körben másfél másodperccel volt gyorsabb az ausztrálnál, pedig a hátsó szárnyáról lóg egy kisebb darab. Alonso kiállt kerékcserére, a közepes keverékű gumit kapta meg.
A német is megkapta a közepes keverékű gumit. Rosberg, Massa és Petrov is kiállt a bokszba, ők is a közepes gumin folytatják. Vettel Button mögé jött vissza.
Az ausztrál is megkapja a közepes gumit. Alonsóval közlik rádión, hogy Button talán a futam végéig is kibírja a jelenlegi gumijain.
A német az új gumikon előzte meg Buttont, és rögtön megfutotta a leggyorsabb kört is, 1:51.015-ös idővel. Button kiállt a bokszba, ő lágy gumikat kap. Massa is kereket cserélt, közepes keveréket raktak a Ferrarira.
1:49.883-as kört futott. Massának azért kellett ismét kiállnia a bokszba, mert defektet kapott. Schumacher gyors, Sutilt meg is előzte a DRS zónában. A Mercedes versenyzője hatodik helyen áll három bokszkiállás után, Rosberg mögött 2,6 másodperccel lemaradva.
Egy másodpercen belüli köztük a különbség. Alonsónál Button is több mint egy másodperccel gyorsabb, így még a dobogós helyezése is veszélybe kerülhet.
Schumacher közelít Rosberghez. A két Mercedes azt az üzenetet kapta a csapattól, hogy amíg tisztán versenyeznek, nem szólnak bele a küzdelmükbe.
A DRS segítségével előzte meg Alonsót, így a két Red Bull áll az élen. Button 1,8 másodperccel gyorsabb Alonsónál, és alig öt másodperccel követi őt hat körrel a futam vége előtt.
Már csak hat tized a lemaradása Rosberghez képest, így a DRS-t is használhatja. Egyelőre azonban nem történt komolyabb próbálkozás.
Négy kör van hátra, és Button már csak 2,6 másodpercre van Alonsótól. Schumacher ebben a körben lassabb volt, mint Rosberg.
Webber gyorsabb Vettelnél, de nem jelent veszélyt rá. A Mercedes arra kérte Rosberget, hogy spóroljon az üzemanyaggal.
A brazil a Buszmegállóban kis híján összeakadt a japánnal, majd kiállt a bokszba.
A Les Combes előtt megelőzte a spanyolt, így dobogós helyen áll. Schumacher is el tudott menni Rosberg mellett, így már ötödik.
Webber és Button a leggyorsabbak a pályán, azonban egyikük sem kerülhet már támadóhelyzetbe.
Sebastian Vettel megnyerte a Belga Nagydíjat. Webber második, Button harmadik.
A pontszerzők további sorrendje: Alonso, Schumacher, Rosberg, Sutil, Massa, Petrov, Maldonado. Massa az utolsó körben előzte meg Petrovot. Maldonado az első pontját szerezte meg a Williamsszel.
Az eddigi tizenkét futamból csak ötöt nem Vettel nyert, a német előnye már 92 pont Webber előtt. Pályafutása során ez volt Vettel 17. győzelme.
Az edzéseken fontos szerepet játszó eső a vasárnapi Belga Nagydíjon megkímélte a mezőnyt, azonban a spái versenypálya ismét rendkívül eseménydús versennyel ajándékozta meg a közönséget. A hűvös, felhős időben zajló futamon végül a pole pozícióból rajtoló Sebastian Vettel diadalmaskodott, immár hetedik győzelmét szerezve a szezonban.
Egyes csapatok - a Red Bull és a McLaren is - kérték az FIA-t, hogy lecserélhessék a versenyre az edzéseken használt gumikat felhólyagosodás miatt, de nem kaptak engedélyt erre, mert az abroncsok nem baleset, hanem az elhibázott futómű-beállítás miatt károsodtak. Nagyobb kerékdőlést alkalmaztak, mint amit a Pirelli előírt, ezért az első kerekek belső élén hólyagok keletkeztek.
Már a rajt is tartogatott meglepetéseket: a Vettel mellől induló Mark Webber ugyanis beragadt, és rögtön a nyolcadik helyre esett vissza. Az ötödik helyről rajtoló Nico Rosberg viszont közvetlenül Vettel mögött találta magát a második pozícióban, ezzel azonban nem elégedett meg, a Les Combes előtt a KERS segítségével a vezetést is átvette a világbajnoki éllovastól. A két Ferrari rajtja is jól sikerült, Massa Hamiltont előzte meg, Alonsónak pedig a nyolcadik helyről az ötödikre sikerült feljönnie. Schumacher kilenc autót előzött meg az első három kanyar alatt.
Az időmérő meglepetésemberei, Bruno Senna és Jaime Alguersuari összeakadtak a hatodik helyért vívott csatában. Alguersuarinak végül fel kellett adnia a versenyt, Senna pedig az incidensért kapott áthajtásos büntetés miatt veszítette el esélyét a jó szereplésre első renault-s versenyén.
Rosberg előnye csak a harmadik körig tartott, ugyanis Vettel az állítható hátsó szárny segítségével megelőzte a Kemmel egyenesben. Ekkor azonban még úgy tűnt, hogy a Red Bull versenyzői bajban lehetnek, mert a használt lágy gumik hólyagosodása náluk jelentkezett a legjobban. A hólyagos gumin versenyző Webber már a harmadik körben kiállt a bokszba friss gumikért, a következő körben pedig Vettel is követte őt.
Rosberg ezúttal sem örülhetett sokáig vezető helyének, előbb Alonso, majd Hamilton is elment mellette. A két versenyző egyaránt a 11. körig bírta az időmérő edzésen használt abroncsokon, a késői bokszkiállás azonban nem segített rajtuk, ismét Vettel került az élre.
Hamilton versenye nem tartott sokáig, a szezonban már számos incidensben rész vett brit a 13. körben Kobajasi megelőzése után összeakadt a japánnal, és a falban kötött ki. Hamilton valószínűleg nem vette észre, hogy az előzés után a Sauber a McLaren szélárnyékában maradt. A sportfelügyelők versenybalesetnek minősítették az esetet, egyik versenyzőt sem büntették.
A baleset miatt a pályára hajtott a Safety Car, Vettel ezt kihasználva kiállt a bokszba egy újabb szett lágy gumiért. Ideiglenesen Alonso került az élre, az újraindítás után azonban Vettelnek sikerült visszaszereznie a vezetést. A háromkiállásos taktikával versenyző német győzelme ezután nem forgott veszélyben. A rajtnál pórul járt Webber más stratégiát választott, ő Alonsóhoz hasonlóan kétszer állt ki a bokszba. A Ferrari teljesítménye a közepes keverékű gumin jelentősen romlott, így Alonso mellett nemcsak Webbernek, hanem a 13. helyről rajtoló Jenson Buttonnak is sikerült elmennie.
Button három kiállás és egy orrkúpcsere után végül a harmadik helyen ért célba, sebessége elsősorban annak köszönhető, hogy rossz rajtpozíciója miatt több friss gumi állt rendelkezésére. A Forma-1-ben 20 évvel ezelőtt debütáló Michael Schumacher is előnyt kovácsolt a tegnapi időmérő edzésen történt balesetéből, a 42 éves német az utolsó helyről rajtolva egészen az ötödik helyig jött fel, a futam végén megelőzve az üzemanyaggal spóroló, keményebb gumin haladó Rosberget.
A Force India folytatta jó szereplését, Adrian Sutil ismét értékes pontokat szerzett hetedik helyével, és Paul di Resta is alig maradt le a tizedik helyről. Az utolsó pontszerző pozíciót végül Pastor Maldonadónak sikerült elcsípnie, a venezuelai pályafutása első pontját szerezte meg. A futam vesztese a Toro Rosso, az ígéretes időmérő után végül mindkét versenyzőjük kiállni kényszerült.
A versenyről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.