Rosberg megizzadt a győzelemért Brazíliában
2014. november 09. 16:42
Lewis Hamilton igazat mondott, amikor azt állította, hogy nem változtat a hozzáállásán, és nem elégszik meg a 2. hellyel az utolsó két versenyen, amelynek megszerzésével bebiztosíthatná magának a világbajnoki címet. A brit versenyző a Brazil Nagydíjon az utolsó pillanatig keményen támadta az élről induló Nico Rosberget, és annak ellenére is a sarkában loholva ért célba, hogy a 27. körben megpördült a 4-es kanyarnál, és 7 másodperc fölé nőtt a hátránya.
Ekkor úgy tűnt, hogy Rosberg megkönnyebbülhet, Hamilton azonban fokozatosan lefaragta a hátrányát, és az 52. körben, amikor már mindketten átestek utolsó, harmadik kerékcseréjükön, ismét egymás mögött haladt a két Mercedes. A célig hátralevő 19 kört tandemben tették meg, de Hamiltonnak nem sikerült valódi támadási pozícióba kerülnie, Rosberg pedig ezúttal nem hibázott, így a júliusi Német Nagydíj óta először nyert.
"Nagyon elégedett vagyok a hétvégével. Sikerült uralnom a különbséget Lewishoz képest a versenyen. Minden jól alakult, és ez nagyszerű. A támogatás is kitűnő volt" - mondta a német, aki portugálul köszönte meg a helyieknek a buzdítást.
Hamilton előnye 17 pontra csökkent a két hét múlva esedékes idényzáró előtt, és oda már világbajnokként utazna, ha megelőzte volna csapattársát, illetve nem osztanának dupla pontokat Abu-Dzabiban. "Lenyűgöző verseny volt. Nagyot hibáztam a táv közepén, de ettől eltekintve az autó szuperül működött" - nyilatkozta a brit.
Gumigyilkos verseny volt
A vasárnap ismét 50 fokra melegedő aszfalton az élmezőny tagjai nagyon hamar, az 5. és a 8. kör között megszabadultak a rajt után a lágy gumiktól, és átváltottak a közepes keverékre, melyet csak Nico Hülkenberg, Romain Grosjean, Danyiil Kvjat, valamint a bokszutcából induló Adrian Sutil választott a rajthoz. Bár több autón is feltűnően hólyagosodtak a Pirellik, ebből szerencsére végül nem lett komoly probléma. A mezőny nagy része egyébként háromszor járt a bokszban.
Az élbolyban a sorrend nem változott az első kanyarnál, csak Sebastian Vettel veszített két pozíciót Kevin Magnussennel és Fernando Alonsóval szemben, miután kicsúszott a 4-es kanyarnál. A Williamsnek egy darabig sikerült a Mercedesek mögött tartania a pilótáit, de a bokszkiállások során kis túlzással több kalandot éltek át, mint a pályán, így örülhettek, hogy legalább Felipe Massa megmentette a 3. helyet hazai környezetben.
A brazil az első kiállása során túllépte a megengedett sebességet a bokszutcában, amiért 5 másodperces büntetést kapott - csakúgy, mint később Sergio Pérez -, majd a harmadiknál majdnem a McLarenhez állt be friss gumikért - a rivális szerelők szerencsére éberek voltak, és elugrottak az érkező Williams elől. Valtteri Bottas azonban csak az utolsó pontszerző pozícióba kapaszkodva, Kvjat elől menekülve tizedik lett, miután az egyik bokszkiállásánál meg kellett szorítani a meglazult övét, utána pedig a légterelőiből kellett törmeléket kiszedni.
"Azt hiszem, ilyen nehezen még soha nem szereztem pontot, nagyon sokat kellett küzdenem érte. A gumijaim sokkal korábban elkoptak, mint amire számítottunk" - fejtette ki egyéb problémáit is. "Az egyik bokszkiállásomnál probléma volt a biztonsági övvel, de ennél többet nem mondhatok. A második kiállásom is kicsit lassúra sikerült - ez nem az én napom volt."
Massa magabiztosan tartotta a távolságot Jenson Button előtt, aki idén negyedszer ért célba a 4. helyen. "Nagyon örülök ennek - persze mindig többre vágyunk, például egy dobogóra. Volt olyan időszak, amikor azt hittük, hogy eljátszadozhatunk a Williamsszel" - mondta. "Legyőztük mindkét Ferrarit és az egyik Williamst is, szóval nem volt rossz napunk." Csapattársa, Kevin Magnussen 9. lett, bár a táv elején ennél előkelőbb pozícióban is állt.
Button mögé a bokszkiállások második fordulójánál, egy elévágással ugrott fel Vettel, aki elismerte, hogy keményen kellett harcolnia a rajt utáni kicsúszását követően. A brit ellen azonban nem tudott támadást indítani. "Reméltük, hogy erősebbek leszünk a McLarennél, de nagyon ütőképesek voltak" - közölte, utalva az előtte 2,7 másodperccel végző Buttonra.
Egymással is csatáztak a Ferrarik
Buttont és Vettelt a két Ferrari követte a rangsorban, és egy szép csatával Fernando Alonsóhoz került a 6. hely. A spanyol 3 körrel a cél előtt ment el csapattársa mellett, aki két kerékcserével teljesítette a távot, s épp ezért ekkor már könnyű préda lett a hozzá képest friss gumikon köröző vetélytársaknak. A Ferrari ugyanakkor nem szólt közbe a házi párbajba.
"Nem (számítottam csapatutasításra)" - mondta Räikkönen. "Szerintem a csapatot nem igazán érdekli, hogy melyikünk ér célba a 7. helyen." Ő amúgy veszített néhány másodpercet a második kerékcseréjekor, mert összerogyott az autó első emelője.
A 8. helyen Nico Hülkenberg futott be, akinek a taktikája nem volt szinkronban a többiekével, és ennek köszönhetően az utolsó körökben a frissebb abroncsokon megelőzte Magnussent, s kis híján Räikkönent is megfogta.
A versenyt csak Daniel Ricciardo és Romain Grosjean nem fejezte be. Ricciardo a futam elején Vettel nyomában haladt, de utána leszakadt tőle, és a 39. kör végén fel kellett adnia a versenyt a sérült futómű miatt. "A féktávokon már éreztem, hogy rángatózik az autó. Aztán amikor az 1-es kanyarnál fékeztem, jobbra húzott, és azt gondoltam, hogy a fék ment tönkre. Bementem a depóba, és a csapat szólt, hogy a felfüggesztéssel van gond" - nyilatkozta az ausztrál.
Grosjean néhány körrel a leintés előtt parkolta le a Lotusát.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brazil Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! A 2014-es idény utolsó versenyét rendezik meg a brazíliai Interlagosban. Az élről Nico Rosberg indulhat, idén tizedik alkalommal szerezte meg a pole pozíciót. Lewis Hamilton azonban csak 33 ezreddel maradt el tőle az időmérőn, és azt ígéri, annak ellenére is harcolni fog a győzelemért, hogy a világbajnoki címhez elég két második helyet szereznie.
A Mercedes ezúttal is gyorsabb volt náluk, de Massa úgy is csak 2 tizeddel maradt el a pole pozíciós időtől, hogy az utolsó köre nem sikerült jól. A brazil reménykedik benne, hogy egy jó rajttal legalább egy Mercedest meg tud előzni, és izgalmasabbá teheti a versenyt.
A Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery erre számít a viszonylag magas hőmérsékletek miatt. A legfrissebb hírek szerint eső nem várható, de Brazíliában soha nem lehet biztosan tudni, mikor érkezik meg a csapadék.
Továbbra sem született megállapodás a szezon közbeni motorfejlesztésről, a Mercedes javaslatát nem fogadták el. Erről bővebben itt olvashat.
Ahogy az elmúlt versenyeken is láthattuk, a versenyzők felsorakoztak a rajtrács elején, és együtt hallgatták meg a brazil nemzeti himnuszt. Interlagosba szokás szerint rengeteg néző látogatott ki, a legtöbben honfitársuknak, Massának szurkolnak.
A Sky Sports úgy tudja, a turbóval van valami gondja, ezért nem tud felállni a rajtrácsra. Pedig viszonylag jó helyről, a 13. rajtkockából indulhatott volna.
Az aszfalt hőmérséklete pedig 46 fokos, valóban lehet aggódni a gumik gyors elhasználódása miatt. A Brazil Nagydíjon a közepes és a lágy gumikat lehet használni.
Hülkenberg, Sutil, Grosjean és Kvjat választotta a keményebb gumikat, a többiek a lágyakon kezdik meg a versenyt.
Mindenki rendben eljött a rajtrácsról, kivéve persze a bokszutcában várakozó Sutilt. Perceken belül megkezdődik a futam.
A rajt simán lezajlott, csak Vettel bukott két helyett, Magnussen és Alonso is megelőzte őt. Massa az első kanyar előtt blokkolta a kerekeit, de sikerült megtartania a 3. helyet a Mercedesek mögött.
A 17. helyről indult, már a 13. pozícióban áll Hülkenberg mögött. Az indulásnál Räikkönen is vesztett egy helyet, Gutiérrez mögé csúszott vissza a 11. helyre.
Több mint egy másodperc az előnye, ezért Hamilton még a DRS-t sem használhatja. A két Red Bull viszont közelről követi egymást, Ricciardo már támadja Vettelt.
1,4 másodpercre leszakadt Magnussentől, a két Red Bull szemmel láthatóan gyorsabb nála, de egyelőre nem próbálkoztak előzéssel.
Az előző kör végén Maldonado is a bokszban járt, most Massa és Pérez cserél kereket. A brazil közepes gumikat kapott, jól sikerült a kiállása.
Egy körön belül Bottas, Button és Vettel is kiállt a bokszba. Nem változott köztük a sorrend, és Massa is kényelmesen előttük maradt. Mindenki közepes gumikat kapott.
A brazil túl gyorsan hajtott a bokszutcában, 5 másodperces büntetést kapott érte. Közben Hamilton, Magnussen, Alonso és Ricciardo is kereket cserélt.
Rosberg a bokszkiállások után is csapattársa előtt maradt, de már csak néhány tized köztük a különbség. Most Hülkenberg vezet Kvjat előtt, ők persze még nem cseréltek kereket, mert a közepes abroncsokon rajtoltak.
Más változás nem történt az élmezőnyben a bokszkiállások után. A jelenlegi sorrend: Hülkenberg, Rosberg, Kvjat, Hamilton, Grosjean, Massa, Bottas, Sutil, Button, Magnussen.
A frissebb gumikon könnyedén megelőzte Hülkenberget, és újra ő vezeti a versenyt. Hamilton még a Force India mögött autózik, 1,7 másodperccel marad el Rosberg mögött.
Ez részben Grosjeannak köszönhető, aki egy ideig feltartotta a Williamst. Közben Hamilton is megelőzte Hülkenberget, újra a két Mercedes áll az első helyeken.
A 3. helyről állt ki első kerékcseréjére. Közben Massa megelőzte Kvjatot, ezzel feljött a Mercedesek mögé.
A jobbelső gumival küszködik a több mint 50 fokos aszfalton. Rosberg közben arra panaszkodott, hogy túlkormányzott az autója.
Megfutotta a verseny leggyorsabb körét, már 2,4 másodperccel vezet Hamilton előtt. A két Williams között 2,9 másodperc a különbség, ezt azért érdemes figyelni, mert vár rá egy 5 másodperces büntetés a következő kiállásánál.
Számos versenyző abroncsai hólyagosodnak, a Red Bull is közölte Ricciardóval, hogy a vártnál korábban elhasználódnak a gumik. Hamilton most gyorsabb, mint Rosberg, 1,8 másodpercre csökkentette a különbséget.
A francia még mindig nem járt a bokszban, most a 7. helyről csúszott vissza, miután Alonso és Vettel is megelőzte. Hamilton továbbra is gyors, 1,2 másodpercre faragta le a hátrányát.
Vettel és Massa másodszor is kiállt kereket cserélni, Grosjean pedig a verseny során először állt ki a bokszba. Massa letöltötte a gyorshajtásért kapott 5 másodperces büntetését is.
Kiállt kerékcserére, de a tervezettnél sokkal több időt töltött a bokszban - úgy tűnt, meglazulhatott az egyik biztonsági öve, és azt kellett megigazítani. Közben Rosberg is kiállt a második kerékcseréjére, Hamilton vezet.
A 4-es kanyarban félig megpördült, veszített néhány másodpercet. Utána ő is kiállt kerékcserére, és Rosberg mögé tért vissza a pályára.
Ezzel a 8. helyen áll. Bottas pedig a 12. helyre, Ricciardo mögé tért vissza a pályára a bokszutcai késlekedés után.
Most Hamilton gyorsabb, két körön belül több mint másfél másodpercet faragott a hátrányából. Rosberget figyelmeztették is, hogy próbálja tartani a különbséget.
Csak 7 tized köztük a különbség a 10. helyért folytatott küzdelemben, de az ausztrál egyelőre nem indított komolyabb támadást.
Ő még nem állt ki másodszor a bokszba, csakúgy, mint a mögötte autózó Hülkenberg. A valós sorrend alapján továbbra is Massa áll a 3. helyen.
A kerékcseréjét azonban elrontották, az emelővel volt gond. Sok időt veszített a hibával. Hülkenberg is a bokszban járt, megint közepes gumikat kapott.
Már csak 4,1 másodperc köztük a különbség, a brit szinte minden körben gyorsabb. Massa 14,8 másodperces lemaradással követi őket.
A rádión azt jelentette, hogy nem működik a balelső fékje, a visszajátszásból pedig látszott, hogy a felfüggesztése is tönkrement. A bokszba hajtott a Red Bull-lal, és már nem is tudott kijönni onnan.
Először Hülkenberg előzte meg a Senna S-nél, a finnek a bukótérbe is ki kellett menekülnie. Ezt használta ki Räikkönen, aki a 4-es kanyarban ment el a Williams mellett, és feljött a 9. helyre.
Már csak 2,7 másodperc a hátránya Rosberg mögött. Bottas a bokszban járt, de megint lassú volt a kiállása, 5,8 másodpercig tartott.
A dánnak sikerült kivédenie a kétszeres világbajnok első támadásait, de a 4-es kanyarban már nem tudta maga mögött tartani. Alonso a 6. helyre jött fel, Vettel 5,2 másodperccel autózik előtte.
Rosberg, Hamilton, Massa, Button, Vettel, Alonso, Magnussen, Hülkenberg, Räikkönen, Gutiérrez. Még 23 kör van hátra.
Harmadszor is kiállt kerékcserére, az előző körben Magnussen is így tett. Mindketten közepes gumikat kaptak.
Hamilton ezzel ideiglenesen átvette a vezetést. Rosberg kiállása jól sikerült, közepes gumikat kapott. Massa és Button is kiállt a bokszba.
Rosberg megtartotta az első helyet, de Hamilton közelebb került hozzá - csak 4 tized köztük a különbség, már a DRS-t is használhatja. A visszajátszásból látszott, hogy Massa a bokszkiállásánál először a McLaren garázsához akart beállni, de végül különösebb időveszteség nélkül megtalálta a helyét.
A középső szektorban Rosberg rendszeresen gyorsabb nála, Hamilton egyelőre nem tudja támadni.
Stabilan 6 tized a különbség a két Mercedes között, Hamilton egyelőre nem tud mit kezdeni a csapattársával. Alonso közeledik Vettelhez, de még mindig 5,1 másodperc köztük a különbség.
A két háromszoros világbajnok a Mercedes bokszából figyeli a győzelemért zajló küzdelmet. 10 körrel a verseny vége előtt Hamilton továbbra is szorosan követi Rosberget, 5 tized közük a különbség.
Egy remek csata után a 4-es kanyarban tudott a finn elé kerülni, feljött a 4. helyre. A küzdelmüket kihasználva Vettel is megelőzte a Ferrarit, Räikkönen két pozíciót vesztett. Hülkenberg közben kiállt a bokszba, a 9. helyen folytatja a versenyt.
A finn hamarosan újabb helyet veszíthet. Alonso sokkal gyorsabb, hiszen a két Ferrari teljesen eltérő stratégiával versenyez.
A pálya szélén parkolta le a Lotust, Ricciardo után ő az idei második kieső. Alonso továbbra sem bír Räikkönennel, a finnre valószínűleg nem szóltak rá, hogy engedje el a gyorsabb csapattársát.
A háromkiállásos taktikával versenyző Alonso az első kanyarban ment el a sokkal régebbi gumikon autózó Räikkönen mellett. A 6. helyet vette el a finntől.
Az utolsó előtti körben járunk, Hamilton továbbra sem tud támadást indítani. Massa több mint fél perccel halad mögöttük, de a dobogós helyezése biztosnak tűnik.
A Mercedes újabb kettős győzelmet aratott, idén már a tizenegyediket. Hamilton végül beérte a 2. hellyel, de valószínűleg így sem lesz túl csalódott, hiszen 17 pontos előnnyel várja az idényzárót. Abu-Dzabiban is elég lenne neki egy második hely a bajnoki címhez.
A pontszerzők: Rosberg, Hamilton, Massa, Button, Vettel, Alonso, Räikkönen, Hülkenberg, Magnussen, Bottas.
Óriási hangzavar a lelátókon, a közönség Massát élteti. A brazil idén másodszor állhat fel a dobogóra.
Legutóbb a Német Nagydíjon állhatott fel a dobogó legfelső fokára, azóta csak Ricciardo és Hamilton nyert versenyt.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és a szöveges összefoglalóval.