Hamilton megőrizte a vezetést, most Rosberg került bajba
2014. november 01. 15:50
Lewis Hamilton volt a leggyorsabb az USA Nagydíj szombat délelőtti szabadedzésén is, amelyen azonban a Mercedes meglepően nehezen tudott összehozni gyors köröket. A közepes gumikkal a világbajnokság éllovasa az 5. helyen állt, és a 12-es kanyarnál meg is pördült, Nico Rosberg pedig a balhátsó fék felüvegesedésével küzdve csak az utolsó pillanatban szenvedte fel magát a 17-edikről a 2. helyre, csapattársa mögé.
Ennek ellenére egyértelmű volt, hogy amikor nem akadt gondjuk, a Mercedesek könnyedén az aszfaltba döngölték a mezőnyt: Hamilton még a mögöttük végző Williams párosára is 1,1 másodpercet vert, megőrizve péntek délutáni előnyét. Fernando Alonso ezúttal csak 5. lett, de Daniel Ricciardót azért sikerült megelőznie, míg a másik Red Bullt vezető Sebastian Vettel –aki a hajtáslánc cseréje miatt úgyis a bokszból fog rajtolni – az időmérő-szimulációkból kimaradva ismét a versenyre készült, így nem mozdult el a mezőny végéről.
Bár a szél tegnap óta elállt, a hűvös, alig 20-24 fokos aszfalt megtréfálta a versenyzőket. A gumikat nehezen tudták bemelegíteni, és közben páran le is sodródtak a hideg pályáról – köztük Adrian Sutil, akinek ennek ellenére sikerült bejuttatnia a Saubert a legjobb tíz közé. Ha a futamon is sikerülne ott tartania, abból az egyelőre pont nélkül álló csapata sokat profitálhatna, mert lenne esélye megelőzni a konstruktőri összetettben még mindig előtte álló Marussiát.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az USA Nagydíj utolsó szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Austinban ismét szép, napsütéses idő fogadta a csapatokat, de egyelőre kissé hűvös, van, a hőmérséklet jóval alacsonyabb, mint tegnap délután volt.
Hamiltont és Rosberget péntek délután csak 3 ezred választotta el egymástól, de 1,1 másodperc mindenki mástól. Az előnyük azonban csak egy mért körön volt jelentős, a versenytempója ugyanis a Williamsnek is hasonlóan erős volt, különösen a lágy gumikon - és ők rendszerint az időmérőre is gyorsulnak valamelyest. A részletes esélylatolgató elemzésünk itt olvasható el.
A tegnapi sajtótájékoztatón szenedélyes és végre-valahára értelmes vita alakult ki a csapatfőnökök között a versenyzés túl magas költségeiről, amelyek miatt a Marussia és a Caterham már itt sincs Austinban. A nagyok, mint a Mercedes és a McLaren képviselői azt az álláspontot képviselték, hogy aki nem engedheti meg magának az F1-et, az ne akarjon részt venni benne, a kicsik viszont a pénzdíjak igazságtalan elosztása miatt háborogtak. A rossz hír az, hogy épkézláb megoldás az érdekellentétek miatt nincs a láthatáron.
2 perccel az edzés kezdete előtt a levegő mindössze 10, az aszfalt 20 fokos. A gumiknak hidegebb az ideálisnál. A szél viszont csak fele olyan erős (3-4 m/s-os), mint tegnap, amikor komolyan megbolygatta az autók aerodinamikai egyensúlyát.
Bottas, Maldonado és Räikkönen azonnal kihajtottak a bokszból, hogy megkezdjék a felkészülést az időmérőre. A körülmények tegnap óta megváltoztak, amihez a beállításokkal is fontos lesz igazodni. Egyelőre természetesen mindenki a közepes gumikat használja.
Még olyan hírek is terjedtek a paddockban tegnap este, hogy a kisebb csapatok - a Lotus, a Sauber és a Force India - tiltakozásul távol maradnak az USA Nagydíjtól, ezt azonban cáfolták. Hatalmas öngól is lenne, hiszen az amerikai közönségben már a 2005-ös indianapolisi Michelin-botrány is mély nyomokat hagyott, és egy újabb foghíjas mezőnyt soha nem bocsátanának meg az F1-nek. Ez a kicsiknek sem érdeke.
1:48.261 alatt teljesíti, ez még nem mérvadó. A McLaren tegnap szenvedett a lágy gumikon, márpedig ez az időmérőn döntő lesz, ezért most arra fognak törekedni, hogy ezzel a keverékkel gatyába rázzák a teljesítményüket. Magnussen másodszorra 1:41.567-re faragta le az idejét.
Az utolsó kanyar külső rázókövén túl letettek három kis fekvőrendőrt, hogy elvegyék a versenyzők kedvét a pálya kiszélesítésétől, miután tegnap a Porsche Supercup autói felszedték ott a műfüvet. Közben már négyen tettek meg mért kört, továbbra is Magnussen vezet.
Miután tegnap délelőtt Grosjean kipróbálta az új, 2015-ös specifikációjú orrkúp prototípusát, ma mind ő, mind Maldonado visszakapta a jól ismert kettős nyúlványt az autó elejére.
Már 1:40.837-re. Mögötte Button, Hülkenberg, Pérez, Vergne, Gutiérrez és Sutil van a tabellán. Rajtuk kívül csak Kvjat köröz.
A hideg aszfalton a közepes Pirellik lassan kelnek életre, mindenkinek beletelik pár körbe, amíg munkára tudja fogni őket. Alonso napszemüvegben üldögél a garázsban, onnan figyeli a többiek körözgetését.
Rögtön mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt ér el, 1:39.820-as idejével egy teljes másodpercet verve az eddig vezető Magnussenre. Pérez kisodródott, már 10-en feliratkoztak a tabellára. Bottas a 4. helyen kezdett.
Juan-Pablo Montoya meglátogatta régi barátait, és a garázs sarkából figyeli a csapat ténykedését.
2 ellenőrző kört már ő is megtett, akárcsak Hamilton, de a Mercedes szerelői egyelőre babrálnak valamit az autóján. Massa mögé Kvjat zárkózott fel, Bottas már a 3. helyen áll.
0,25 másodperccel marad le Massától. Grosjean érdekes módon megfutotta az abszolút legjobb részidőt a pálya első szektorában, aztán a 4. helyre kormányozta a Lotust. De jön Bottas...
Előbb 1:39.693-mal Ricciardo, aztán Bottas, aki az első két szektorban gyorsabb volt a Red Bullnál, összességében mégis lemaradt tőle egy tizeddel. A Red Bullnak tegnap is a pálya csiki-csuki utolsó része volt az erőssége. A sorrend bő 20 perc után: Ricciardo, Bottas, Massa, Kvjat, Räikkönen, Grosjean, Magnussen, Button, Hülkenberg, Sutil, Pérez.
Vettel pedig, aki már a versenyre gyúr, hiszen a bokszból fog rajtolni, magas üzemanyagszinttel 4 másodpercet kap még az utolsó előtti helyen álló Gutiérreztől is.
A rádión arról számolt be, hogy a vállát birizgálja valami, talán az öv. Ettől függetlenül még mindig kint van a pályán, és mindenkinél több, 12 kört tett meg. Továbbra is Ricciardo áll az élen, de most kiment a pályára Rosberg is.
"Boksz, boksz, boksz!" - szólnak rá, amikor még az első mért köre közepén tart. A hátsó fékjén akarnak álllítani. Közben Hamilton is kihajtott a pályára.
Hamilton 1:45-tel, Rosberg 1:47-tel iratkozik fel a tabellára. A némettel közlik, hogy a fékjei nem tökéletesek, de arra biztatják, hogy éljen együtt a problémával, és maradjon kint a pályán.
Egyelőre fél másodperccel elmarad Ricciardótól, bár az utolsó szektorban mindenkinél gyorsabb volt. Rosberg mégiscsak visszatért a bokszba, a jelekt szerint nem volt kibékülve a fékekkel.
Most nem a szél, hanem a hideg gumik tréfálják meg a versenyzőket. Itt például Gutiérrez fékezte el magát:
Erről beszéltünk! Az első szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de a 12-es kanyarnál, a hajtűnél megforgott a féktáv végén. Úgy tűnik, blokkolta a hátsó kerekeket éppen a bekormányzás előtt. Vissza is tért a bokszba, míg Rosberg épp most jelent meg újra a pályán, még mindig a közepes Pirelliken.
A közepes gumikon egyik Mercedes sem tudott jó kört teljesíteni eddig, úgyhogy a sorrend: Ricciardo, Bottas, Massa, Alonso, Hamilton, Kvjat, Grosjean, Räikkönen, Button, Maldonado. Vettel továbbra is a versenyre készül, és a 17. helyen áll. Hamarosan előkerülnek a lágy Pirellik is.
A Mercedes tovább senyved a féktávokon, ezúttal Rosberg csúszott le a pályáról a 12-es kanyarnál. Még mindig csak 17., míg Alonso már a lágy gumikon van kint.
A lágy gumikkal 1:39.108-as kört fut, fél másodpercet verve Ricciardo közepes gumis idejére, de elmaradva Hamilton és Rosberg tegnap délutáni legjobbjától. Útközben kicsit szélesen fordult a 19-es kanyarban.
Javában tartanak az időmérő-szimulációk, a Williams finn versenyzője végre megfutotta a hétvége legjobb idejét: 1:38.437. Räikkönen felkapaszkodott a 3. helyre, alig 35 ezreddel Alonso mögé. Rosberg az előbb már a lágy Pirelliken hajtott pályára, de megint visszatért a garázsba valamiért. Ez nem fest jól...
A lágy gumikat is időbe telik életre kelteni: Alonso másodszorra 1:38.727-es kört futott, 3 tizedre megközelítve Bottast. De jön Massa és Hamilton...
Amikor Ricciardo és Rosberg még nem tette meg a körét a lágy gumikkal: Hamilton, Massa, Bottas, Alonso, Hülkenberg, Sutil, Räikkönen, Magnussen, Button, Pérez.
A fékekkel szenvedve is 3 tizeddel megelőzi Massát, viszont Hamiltonnál 8 tizeddel lassabb. Ez csak kármentés.
Hamilton maradt elöl, mögötte Rosberg, a két Williams és Alonso végzett. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménytáblázattal és az összefoglalóval is.