Vettel kezdte az élen az előszezont a Ferrarival
2015. február 01. 08:49
Jól indult Sebastian Vettel pályafutása a Ferrarinál: a Red Bulltól átigazolt négyszeres világbajnok az élen zárta a Forma-1 2015-ös előszezonjának első tesztnapját a spanyolországi Jerezben, míg Fernando Alonso, akinek a helyére lépett, az utolsó lett a továbbra is gyerekbetegségekkel küszködő McLaren-Honda volánjánál. Az új autóját csak a Barcelonai tesztsorozatra elkészítő Force India egyáltalán nem utazott el Jerezbe, a Lotus pedig azért hagyta ki a nyitónapot, mert a felszerelése nem ért oda időben.
A legelégedettebb minden bizonnyal a címvédő Mercedes lehet. A W06 – amelyet a héten már bejárattak Silverstone-ban – kapásból annyira megbízható volt, hogy Nico Rosberg 157 kört, vagyis több mint két teljes versenytávot teljesített vele. Ez felülmúlja az egy évvel ezelőtti kezdést, akkor ugyanis Lewis Hamilton mindössze 18 kört tudott megtenni a Mercedesszel.
Bár az időeredmények listáján Rosberg végül visszacsúszott a 3. helyre, a tesztelés első öt órájában simán tartotta a vezetést. 1:23.106-os körideje, amelynek eléréséhez alig 75 percre volt szüksége, már 8 tizeddel jobb, mint amire a Mercedes egy évvel ezelőtt képes volt Jerezben. „Ez a téli tesztszezon nagyszerűen kezdődött. Eleinte minden a megbízhatóságról szól, és ma rengeteg időt tudtunk a pályán tölteni" – mutatott rá Rosberg, aki már hosszú etapokat is megtett, és a bokszkiállásokat is gyakorolta a nap folyamán. „A srácok a főhadiszálláson egy teljesen új autót építettek, amely azonnal remekül működött, vagyis csodálatos munkát végeztek a télen."
Vettel ezzel szemben délután negyed 3-kor, egy három körös etap során állt a tabella élére, majd még kétszer javított, utoljára 1:22.620-nál állítva meg a stoppert. Az eredménye biztató ugyan, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy tavaly is a Ferrari volt a leggyorsabb az előszezon első napján – akkor Kimi Räikkönen 1:27.104-es idővel nyitott az élen, 31 kört teljesítve. A Ferrari ma délután egy telemetriai hibával vesztett értékes időt.
Vettel később „viszonylag elégedettnek" minősítette magát, és azt mondta, a Ferrariról szerzett első benyomásai kedvezőek, a köridőkkel viszont nem törődik. „A megtett körök száma fontosabb" – vélte. „Persze jobb a tabella elejére kerülni, mint a végére, ami azonban a futásteljesítményünket illeti, még bőven van hová fejlődnünk. Továbbra is a Mercedes jelenti a viszonyítási alapot. Ma rögtön 150-200 kört húztak le, bizonyítva, hogy megbízható autójuk van – de remélhetőleg nem olyan gyors, mint a tavalyi."
Már most hárman is jobb kört futottak, mint a tavalyi jerezi teszt négy napja során bárki. Vettel és Rosberg mellett Marcus Ericsson volt képes erre, aki immár nem a Caterham, hanem a Sauber versenyzőjeként lépett pályára, és a kék-sárga C34-et a 2. helyre kormányozva meglehetősen sok, 73 kört húzott le. Ez szintén több a nagydíjak 305 km-es távjánál. Egyébként 290,3 km/ó-val Ericsson érte el a legnagyobb végsebességet, pedig ő provokálta ki az előszezon első piros zászlós megszakítását, amikor az első óra végén lerobbant az autója, szűk másfél órával később pedig megpördült a pályán.
A Sauber vezető versenymérnöke, Giampaolo dall'Ara ettől függetlenül elégedett volt, és elmondta, hogy mivel a C34 „kezdettől fogva jól működött", a kötelező rendszerellenőrzésekről hamar át tudtak térni az érdemi munkára, aztán csak az alaposság kedvéért tartottak hosszabb szüneteket. Jutott idejük foglalkozni a beállításokkal, valamint megtenni hosszabb etapokat is.
A Red Bull csak feleennyi körre volt képes, de így is nagyságrendekkel jobb nappal indította az előszezont az egy évvel ezelőttihez viszonyítva, amikor hűtési problémák miatt a négy nap alatt össz-vissz 21 kört tudtak a pályán tölteni. Daniel Ricciardo, a tavalyi egyéni világbajnokság 3. helyezettje már most 35-öt teljesített a nagy feltűnést keltő, zebramintás RB11-gyel, alig 2 tizedmásodperccel maradt le Rosberg Mercedesétől, és a pálya első szektorában mindenkinél gyorsabb volt. Igaz, a drámák nem kerülték el egészen a csapatot: miután az autójuk háromnegyed 10 körül szikrákat vetve és égett szagot árasztva döcögött vissza a garázsba, egy órán át szerelték. Később pedig az hátráltatta őket, hogy egy akkumulátorprobléma miatt túlmelegedtek a hátsó fékek.
Ricciardo többé-kevésbé elégedett volt a napjával, és azt állította, a Mercedes villámrajtja nem félemlítette meg a Red Bullt. „Már tavaly is lenyűgöző autóval érkeztek ide, most pedig alighanem még tovább finomítottak rajta, tökéletesítették. Arra számítok, hogy Melbourne-ben ismét őket kell majd legyőzni" – mondta az ausztrál. „De nem félek, mert szerintem ez nem lehetetlen cél számunkra." Ricciardo hozzátette, hogy az RB11 vezethetőségén még csiszolni kell, ez azonban „ilyenkor még teljesen normális."
A többiek már lényegesen lassabbak voltak. Valtteri Bottas 5. lett az elhúzódó rendszerellenőrzések miatt viszonylag későn pályára hajtó Williams FW37-tel, de a grove-i istállónál így sem voltak elégedetlenek. „Az autónk tele van új hardverrel, új a hajtáslánc is, és ilyenkor mindent alaposan le kell tesztelnünk, mielőtt elkezdhetünk a teljesítményre koncentrálni" – mondta a vezető tesztmérnök, Rod Nelson. „Jerez egyébként sem igazán reprezentatív pálya, mert az aszfalt felülete nagyon érdes, ami eleve határt szab annak, hogy mennyi hasznos munkát végezhetünk itt." A tavalyi konstruktőri 3. helyezett Williamsnél nem titkolják, hogy még előrébb szeretnének lépni az idén.
A Toro Rosso STR10-et a Mercedeshez hasonlóan már korábban bejáratták az olaszországi Misanóban, ma mégsem zártak vele túl eredményes napot: az újonc Carlos Sainz csalogatta elő másodszor a piros zászlókat a pálya körül, az autója ugyanis a hátsó egyenesben megállt. A csapat ezzel be is fejezte a programját mára, hogy felkészülhessen a következő napra, amikor Max Verstappen ül majd a volánhoz. „Elkerülhetetlenül szembesültünk pár gyerekbetegséggel, s bár egyik sem volt vészes, a munkánkat meg-megszakították néha" – ismerte el Phil Charles, a Toro Rosso vezető versenymérnöke. „Carlos jól beilleszkedett hozzánk, és már a beállításokra is tudtunk időt fordítani, hogy elkezdjük javítani az új STR10 balanszát."
Alonso első napját a McLarennél komoly várakozás előzte meg, de a Honda-motoros MP4-30 egyelőre mindössze 6 kört tudott a pályán tölteni: 3 fel/levezető kört, valamint egyetlen 3 körös etapot, melynek során a spanyol versenyző elérte mai időeredményét. Ennek ellenére nem volt csalódott, és azt állította, pont ilyen döcögős kezdetre számított, hiszen tavaly a többi motorszállítónak is hasonló nehézségekkel indult a turbókorszak.
„Az elmúlt öt évben bebizonyosodott, hogy türelmes vagyok – nincs semmi baj" – mondta a Ferrarinál töltött időkre utalva. „Az F1-ben jelenleg használt technológia bonyolult, ezért időre van szükségünk, hogy a megtett kilométerek során kiismerjük az autót. Amely egyébként kifejezetten agresszív, innovatív és extrém tervekre épül, úgyhogy fokról fokra kell felfedeznünk." Alonso hozzátette, hogy szeretett volna több kört teljesíteni, de „a garázsban így is mindannyian nagyon boldogok és izgatottak voltunk. Fantasztikus volt a hangulat, különösen, amikor kigurultam a bokszból megtenni az első kört. Megtisztelő, hogy huszonkét év után én lehettem az első, aki vezet egy igazi McLaren-Hondát."
A Honda sportprogramjának főnöke, Arai Jaszuhisza egyébként azt állította, „egy kisebb elektromos problémáról volt szó, valamint a vezérléssel akadt gondunk, de nem különösebben komoly. Máris megoldottuk." Az MP4-30 festése egyelőre a Mercedes-korszakot idézi, a csapatfőnök, Ron Dennis azonban ma megerősítette, hogy előbb-utóbb lecserélik. "Azt nem árulom el, hogy mikor" - tette hozzá.
Alonso hozzátette, hogy az idén nem vár annyi győzelmet a Mercedestől, mint amennyit tavaly arattak. „Igen, ők számítanak a favoritnak, de szerintem a többi csapat sokkal felkészültebb az egy évvel ezelőttihez képest" – jelentette ki.
Miután az enstone-i bázison beindították, a Lotust egyelőre nem tudták pályára küldeni, mert ma a felszerelést szállították Jerezbe. Mivel az E23-at még össze is kell szerelni, Nick Chester, a csapat technikai igazgatója elárulta, hogy az érdemi munkát várhatóan csak kedden kezdik majd meg vele.
A tesztelés Jerezben szerdáig folytatódik, majd február későbbi részében a csapatok még két, egyenként négynapos gyakorlást bonyolítnak le Barcelonában, mielőtt a március 15-i idénynyitó helyszíne, Melbourne felé veszik az irányt.
A 2015-ös autók:
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az első előszezoni tesztnapról élőben készülő tudósításunkban! Bár néhány csapat, mint a Mercedes és a Toro Rosso, már korábban bejáratta 2015-ös autóját, a többségük ma fogja először kipróbálni a sajátját a spanyolországi Jerezben. Egész nap igyekszünk majd háttérinformációkkal szolgálni a pályán és azon kívül zajló eseményekről.
Eseménydúsan indult a reggel: a Mercedes W06-ot és a Williams FW37-et élőben is megmutatták a sajtónak az elmúlt percek során. Igaz, képeken már mindkettőt láttuk - illetve a Williamst eddig csak számítógépes grafikákon. Így néz ki valójában:
A W06-ról Nico Rosberg és Lewis Hamilton rántotta le a leplet:
Hamarosan bemutatják a Red Bull RB11-et is. Természetesen mindegyik új autóról külön cikkben is jelentkezünk nemsokára.
A legtöbb csapat már az első idei tesztnapon beveti új igazolásait, csupán a Red Bull bízza a tapasztaltabb Daniel Ricciardóra az RB11 bejáratását. Vettel, Alonso, Sainz és Ericsson mellett a McLaren és a Lotus is tartogat újdonságot, köszönhetően a Honda és a Mercedes erőforrások érkezésének.
A csapatok felállása az első nap során
Mercedes – Nico Rosberg
Red Bull – Daniel Ricciardo
Williams – Valtteri Bottas
Ferrari – Sebastian Vettel
McLaren – Fernando Alonso
Toro Rosso – Carlos Sainz Jr
Lotus – Pastor Maldonado
Sauber – Marcus Ericsson
Őrület! Így néz ki Ricciardo és Kvjat verdája, az RB11... De nyugalom, ez csak a teszteléshez való rejtőszín, hogy összeszavarják az ellenfeleket. #CamoBull
Az első 2014-es teszt végén Kevin Magnussen volt a leggyorsabb Jerezben a McLarennel. Az idei szezon során tesztpilótává lefokozott dán 1:23.276-ot ért el. Az elmúlt öt év során 2012-ben volt a leggyorsabb a kezdés, akkor Nico Rosberg 1:17.613-at futott a Mercedesszel, bár az korántsem volt annyira kiforratlan konstrukció, mint a tavalyi autók.
Az Autosport információi szerint csak alapos késéssel várható, hogy pályára lép a Lotus E23 Hybrid, mivel különböző alkatrészek jelenleg is úton vannak Jerez felé, így az enstone-i istállónak egyelőre várnia kell, hogy megtegyék első köreiket a Mercedes erőforrásával.
Sebastian Vettel hajtott ki elsőként a bokszutcából 2015-ben, de ahogy ez megszokott, a kör végén vissza is tért a csapatához.
Rosberg, Vettel, Ricciardo és Ericsson hajtott ki elsőként a bokszból, de a zöld lámpánál már Vettel volt a sorban az első Jerezben. Közben a McLaren arról számolt be Twitter csatornáján, hogy sikeresen beindították az új, Honda motoros autót, és jelenleg rendszerellenőrzéseket végeznek. A tavalyi utolsó teszten néhány kört is alig tudtak megtenni, ma vajon sikeresebbek lesznek?
A Red Bull álcázott külső megjelenéssel jelent meg Jerezben, és a Mercedeshez hasonlóan zárt garázs mögött, a lehető legjobban elrejtőzve dolgoznak új autóikon. A Red Bull szerelői közben vízfoltokat takarítanak a garázs előtt, de a szurkolók megnyugodhatnak: az nem az autóból származik.
"Jó reggelt az igen hűvös Jerezből" - köszöntötte követőit a Twitteren Jenson Button, majd hozzátette, hogy "ma ne várjunk sokat a McLarentől, mert leginkább rendszerellenőrzés folyik majd." A Twitteren megjelent képek szerint a wokingiak jelenleg leginkább matricákat ragasztgatnak az MP4-30-ra.
A brit pilóta ma reggel Mark Webberrel viccelődött, miután az ausztrál egy régi újságcikket posztolt, amin Fernando Alonso fekszik a fűben gokartja mellett. Válaszában Button rávágta: "Emlékszem! (Alonso) lezúzta némi kétkerekes akció után a sikánban Genkben, miközben 5 másodperccel vezetett!"
Az installációs kör után visszatért a pályára Marcus Ericsson a Sauberrel, sőt egy második kört is megkezdett. Kigördült a bokszból Carlos Sainz is az új Toro Rossóval, valamint Valtteri Bottas a Williams színeiben. A faenzai kiscsapatnál a háttérben figyeli az eseményeket Max Verstappen, valamint édesapja, Jos is.
Az első tesztnap Jerezben többek számára is egy új korszak kezdetét jelenti, közülük is kiemelkedik Sebastian Vettel első igazi fellépése a Ferrari színeiben. Noha a négyszeres világbajnok tavaly már kipróbált egy 2012-es autót, a dermesztő hidegben ennek inkább a beilleszkedése szempontjából volt jelentősége. Ma viszont már a Scuderia új, SF15-T kódjelű modelljét teszteli, ami hat év után az első olyan autó, amit nem Adrian Newey tervezett számára.
Anthony Davidson, a Sky Sports szakértője szerint kulcsfontosságú lehet a mai nap Vettel és a Ferrari kapcsolatában. „Úgy vélem, néhányan igencsak alábecsülik, hogy egy ilyen szintű versenyző mennyire ’hozzánő’ az autójához” – nyilatkozta a tavalyi sportautó világbajnok. Erről valószínűleg Vettel csapattársa, Kimi Räikkönen sokat tudna mondani, miután a finn a 2014-es szezon során végig küszködött a Ferrarival, ezért sokan várják, hogy az idei autó megoldja majd a problémáit. Räikkönen holnapután váltja Vettelt, addig feltehetőleg a néhány napja született kisfiával, és párjával, Minttu Virtanennel marad.
Felségjelzés és szponzori matricák nélkül jelentek meg a McLaren kamionjai Jerezben, adta hírül a Twitteren Adam Cooper szakújságíró. Ez arra utal, hogy a spekulációknak megfelelően a melbourne-i idénynyitóig még változhat a wokingi istálló autóinak megjelenése, ami világszerte csalódást okozott a rajongóknak.
Sokan a ’80-as évek McLaren-Hondáinak piros-fehér színösszeállítását látnák szívesen, de akadnak olyanok is, akik a klasszikus narancssárga visszatérését várják. Egy biztos, a héten bemutatott MP4-30-as kódjelű autón feltűnően kevés a szponzor, ráadásul a versenyzők overallja is szinte üres. Cooper arról is beszámolt, hogy a jelenlévő csapatok közül a McLaren küldte a legkevesebb kamiont, mindössze három érkezett Jerezbe.
Ricciardo vezetheti ma először:
Tapogatózó jelleggel 1:29.141-gyel kezdett a Red Bull ausztrál versenyzője Jerezben a zebrának álcázott RB11 volánja mögött, majd ismét visszatért a bokszba.
Az aszfalthoz érve szikrákat vetett, és a bokszba visszatérve égett szagot árasztott az új Red Bull, írja az Autosport, bár hozzáteszik, hogy utóbbi nem szokatlan egy új autó esetében. Eközben Rosberg visszatért a pályára, miután hosszasan dolgoztak az autóján a zárt garázsajtó mögött. Kívülre csak fúrás-faragás hangja szűrődött ki...
A maiakkal bővítettük a galériánkat:
Bár nem sokat jelentenek a mai köridők, érdekes lehet megjegyezni, hogy Rosberg már majdnem gyorsabb, mint egy évvel ezelőtt a harmadik nap végén, pedig igen hideg van Jerezben. A jelenlegi köridő 1:23.986, a levegő hőmérséklete éppen 5 Celsius fok felett van, a pálya is csak 10 fokos. Rosberg honfitársa, Vettel tartózkodik még a pályán, ő egyelőre 1:35-nél tart.
Marcus Ericsson parkolt le a pályán a Sauber C34-gyel, ezzel már az első óra végén elérkezett az idei első piros zászló a jerezi teszten. Az autó viszont két perc alatt el is tűnt, így a körözés gondtalanul folytatódhat, de egyelőre mindenki a bokszban van. Rosberg továbbra is vezet, ideje 1:23.653, mögötte Vettel következik 1:25.754-gyel.
A csapatok belecsaptak a lecsóba, máris vannak köridők, persze egyelőre csak néhány:
1. Rosberg (Mercedes W06) 1:23.653 - 8 kör
2. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:25.764 - 6 kör
3. Ericsson (Sauber C34) 1:27.037 - 7 kör
4. Ricciardo (Red Bull RB11) 1:29.141 - 4 kör
5. Sainz (Toro Rosso STR10) - 1 kör
Noha az álcázott megjelenés célja pont a feltűnés elkerülése, a Red Bull alaposan meglepett mindenkit a zebrára emlékeztető átmeneti külsejével. A formabontó megoldás egyik oka az időhiány is lehet, hiszen a karosszéria felületének nagy része nem fényezett, így az utolsó pillanatban, a lehető legrövidebb idő alatt megépített első RB11-es dekorációjával is gyorsabban el lehetett készülni. A Red Bull ismét bemutatja, hogyan kell publicitást generálni egy apró trükkel.
A Sky Sports bokszutcai riportere, Ted Kravitz jelentette a Twitteren, hogy 2015-ben is Andrea Stella lesz Fernando Alonso versenymérnöke, ezúttal már a McLarennél. Az olasz szakember viszont egyelőre nincs ott Jerezben, mert a Ferrari egyelőre nem engedte át Stella szolgálatait új munkaadójának. Az átigazolás már régóta a levegőben volt, de az nem volt biztos, hogy a spanyol-olasz duó ilyen szoros munkakapcsolatban marad.
A Mercedes egyelőre ott folytatja, ahol tavaly abbahagyta: Nico Rosberg már 11 kör után gyorsabb időt futott, mint a teljes tavalyi teszt során Jerezben, jelenleg 1:23.106-nál tart. Közben Carlos Sainz is futott mért kört, a spanyol újonc 1:26.081-gyel a harmadik. A hazai pályán szereplő fiatalt rali legenda édesapja is a helyszínen figyeli.
A BBC-s Jenny Gow azzal viccel a Twitteren, hogy a ma bemutatott Red Bull RB11 megjelenése feltűnően hasonlít a Porsche 2014-es Le Mans-i tesztautójának a külsejére. Az álcázás természetesen bevett gyakorlat az autóiparban és alkalomszerűen a motorsportokban is, de érdekes párhuzam, hogy a Red Bullnál korábban versenyző Mark Webber tavaly igazolt a Porschéhoz.
„Nagy nap a mai a McLaren-Honda számára. Ron is itt van, és felidézni sem tudom, hogy Ron Dennis mikor látogatott ki utoljára egy tesztre, főleg a bokszban, miközben a csapat megpróbálja a pályára bocsátani az autót” - jelentkezett be ismét Ted Kravitz a Sky Sports-on.
„Az autót felbőgették, amikor átkukucskáltam a paravánokon, de mostanában még nem számíthatunk rájuk a pályán. Fernando (Alonso) még mindig farmerben és pufidzsekiben van, miközben Jenson Button is a bokszban lóg, az idei autóját vizslatja."
Következetesen 1:23-as köröket futott az eddigi leghosszabb, tízkörös etapja során Nico Rosberg. A német pilóta a közepes keverékű abroncsokon próbálkozott. Jelenleg két másodperccel gyorsabb Ricciardónál, aki viszont a kemény gumikat használja. Ne felejtsük, hogy a pálya hőmérséklete mindössze 10 Celsius fok körül van.
A BBC-s Tom Clarkson szerint Fernando Alonso felvette az overallját, az Autosport pedig arról számolt be, hogy Carlos Sainz rajtot gyakorolt az új Toro Rossóval. A spanyol közönség nagyon várja Alonso első köreit, rendszeres az üdvrivalgás, amikor a nézők meghallják a Honda erőforrás moraját a bokszban.
...üdvözöljük mosolyogva!
A McLaren-Honda hangja a fültanúk szeirnt nem tűnt túl simának, de rendben visszaért a bokszba:
Megtette első körét a McLarenhez visszatérő Fernando Alonso is, de a rendszerellenőrzés után leállította a Honda erőforrást, és a csapat visszatolta autóját a bokszba. A pálya hőmérséklete közben 10 Celsius fok alá süllyedt, ez nem fogja lelkesíteni a csapatokat.
Az előző képet posztoló Craig Scarborough szerint a McLarenbe szerelt Honda erőforrás "remekül szól". Reménysugár a tavalyi motorhangokból kiábrándult szurkolóknak? Ezt sajnos egyelőre nem tudhatjuk, mert az újságírók nem készíthetnek hangfelvételeket és mozgóképeket a teszten.
Emlékezetes, hogy egy éve katasztrofálisan kezdték az előszezont: Jerezben az első két nap alatt 11 körre futotta az erejükből, és a négy nap alatt is csak 21-et tettek meg. Nos, Ricciardo már most, szűk két órával a tesztelés kezdete után 14-nél jár!
1:24.641-re javította legjobb idejét Daniel Ricciardo, ezzel ő is bejutott 1:25 alá, de Rosberg idejétől még így is másfél másodperccel elmarad. A német pilóta is a pályán tartózkodik jelenleg, 1:25-ös köröket fut.
Alonso a garázsban:
Két óra után Nico Rosberg minden szempontból jobban áll az ellenfeleknél Jerezben.
1. Rosberg (Mercedes W06) 1:23.106 - 31 kör
2. Ricciardo (Red Bull RB11) 1:24.641 - 21 kör
3. Ericsson (Sauber C34) 1:25.729 - 16 kör
4. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:25.764 - 9 kör
5. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:26.081 - 14 kör
6. Alonso (McLaren MP4-30) - 1 kör
A Toro Rosso és a Red Bull vezetése nem tart attól, hogy megismétlődik a tavalyi fiaskó, és a sorozatos motorhibák miatt értékes időt vesztenek a tesztek során. „A Renault előrelépést ért el, e felől nincs kétség” – jelentette ki Franz Tost a Toro Rosso STR10 szombati bemutatóján. „Ez viszont csak egy dolog, minden azon múlik, hogy a Mercedes mennyit javított. „Én viszont nagyon pozitívan állok a Renault által elvégzett munkához, hiszen szerdán mi voltunk az első csapat a (misanói) pályán egy filmforgatás során, és 96 kilométert megtettünk bármilyen probléma nélkül.”
Nagy füstfelhőt eregetve Marcus Ericsson megpördült a pályán, de folytatni a munkát, a piros zászlóra sem volt szükség. Közben Fernando Alonso egy újabb ellenőrző kört tett meg, így a McLaren-Honda egy kis lépést már tett a tavalyi, kudarcba fulladt első próbálkozások után.
A Mercedes a motorfejlesztéssel kapcsolatos szabályok fellazulása után sem változtatott idei tervein annak ellenére, hogy adott esetben az eredetileg tervezettnél később, az első futam után is lesz lehetőség a megmaradt fejlesztési zsetonok felhasználására.
„E döntés nem befolyásolta a 2015-ös fejlesztési stratégiánkat, ami mindig is az volt, hogy gyűjtsük be a szükséges adatokat a szezon előtti teszteken, mielőtt definiáljuk, és beküldjük az első futamra érvényes motorspecifikációt" – jelentette ki Andy Cowell, a Mercedes motorfejlesztési igazgatója. „Ugyanakkor, most lehetőségünk van kiaknázni ezt az értelmezést, hogy a szezon későbbi szakaszában további előnybe kerüljünk, amennyiben így döntünk.”
Ez azt jelentheti, hogy a Mercedes kivárásra is játszhat, hiszen a Renault-nak, a Ferrarinak, és valószínűleg a Hondának is jelentős hátrányt kell ledolgoznia, hogy a hajtáslánc terén labdába rúgjanak a Mercedes mellett.
Több körének végén is áthajtott a bokszutcán, majd annak végén rajtgyakorlattal haladt tovább a Toro Rosso újonca, Carlos Sainz. A spanyol fiatal korábban a Red Bull színeiben vezetett már F1-es autót, de versenyen még nem mutatkozott be, így eddig ilyen jellegű tapasztalatra nem volt szüksége.
A pályára már megérkezett autók közül eddig már csak a Williams nem tett meg egy kört sem (már a McLaren is háromnál tart), ennek oka Valtteri Bottas szerint, hogy szombaton a csapat mindent duplán kezdett ellenőrizni az új autón, így alakult ki a késés. Az finn azt mondta az Autosportnak, hogy a többi csapat részéről is a Williamséhez hasonló orrkiképzésre számított.
Bár a helyszíni beszámolók között volt némi ellentmondás azzal kapcsolatban, hogy az új Lotus megérkezett-e Jerezbe, a csapat a Twitteren közölte, hogy az autót jelenleg szállítják a teszt helyszínére, miután tegnap sikeresen beindították az istálló enstone-i központjában. Az E23 Hybrid várhatóan még ma odaér Jerezbe, de azt nem tudni, hogy pályára is lép-e.
Első mért körében 1:40.738-at futott Fernando Alonso a McLarennel, ami egyelőre még nincs egy kategóriában Rosberg eredményével, de ez a wokingiak esetében még nem is várható el. A Honda motoros autó most kezd három körös etapokat futni. Ben Anderson, az Autosport helyszíni tudósítója szerint "ez az a program, amin Eric Bouller, a McLaren csapatfőnöke már Abu-Dzabiban szeretett volna túljutni."
A Williams is rászánta magát, hogy megkezdjék a kilométerek gyűjtését az új autójukkal, de Valtteri Bottas már a szokásos installációs kör végén visszatért a bokszba. E közben az aszfalt hőmérséklete 16 Celsius fokra emelkedett. Rosberg egy rajtgyakorlat során alaposan kipörgette a kerekeit, az Autosport szerint a Honda motor egyelőre valószínűleg csökkentett módban működik, mert a célegyenes végén fura dadogást lehet hallani a motorból.
A Williamsnél tudják, hogy nehéz lesz előrelépniük 3. helyről, de attól még ez a céljuk. Erről bővebben itt írtunk.
A Toro Rosso STR10 szombati bemutatóján az autó mellett minden idők legfiatalabb pilótapárosa is a figyelem középpontjába került. Max Verstappen már Melbourne-ben feliratkozna a pontszerzők listájára, Carlos Sainz viszont ennél óvatosabb duhaj.
„Amennyiben erős autónk lesz, és nem követek el hibákat, akkor esélyem lesz a pontszerző befutóra” – jelentette ki Verstappen. „Sokkal erősebbnek érzem magam annál, amikor először ültem a volán mögé” – utalt a tavalyi Japán Nagydíj pénteki szabadedzésére.
A holland új csapattársa, Carlos Sainz szerint ugyanakkor még nem kell jóslatokba bocsátkozni. „Szerintem ez nem az a pillanat, amikor elvárásokat vagy célokat kell megfogalmazni. Most a tanulás, a fejlődés, és az autó fejlesztésének jött el az ideje Maxszal és az egész csapattal közösen. Eddig elvégezték a feladatukat, mert mi voltunk az elsők, akik pályára léptek az autóval, és megtettünk 10-20 kört vele."
A teszt harmadik órájában nem történt jelentős változás, de Sebastian Vettel kivételével mindenki járt a pályán. Vettel több, mint egy órája vesztegel a bokszban, egyelőre nincs hír arról, hogy ennek van-e különös oka.
1. Rosberg (Mercedes W06) 1:23.106 - 44 kör
2. Ricciardo (Red Bull RB11) 1:24.641 - 22 kör
3. Ericsson (Sauber C34) 1:24.804 - 24 kör
4. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:25.764 - 9 kör
5. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:26.081 - 19 kör
6. Alonso (McLaren MP4-30) 1:40.738 - 6 kör
Pedig tavaly novemberben, Abu-Dzabiban két nap alatt is csak 5-öt, úgyhogy ez már előrelépés. A Twitteren azt írják, jól haladnak.
Nico Rosberg már közel 50 kört megtett Jerezben probléma nélkül, és jelentős előnnyel a köridőtáblázat élén áll. Paddy Lowe, a Mercedes technikai ügyekért felelős csapatfőnöke azt mondta az Autosportnak, hogy "minden simán" zajlik a bajnoki címvédőnél. Lowe azt is megemlítette, hogy a tesztre kilátogató népes közönség a bizonyíték arra, hogy a Forma-1 nincs válságban. Érdemes megjegyezni, hogy egy tesztnapra a versenyhétvégék jegyáraihoz képest aprópénzért bejuthat a közönség.
Niki Lauda csatlakozott a Mercedes bokszfalán kollégájához, Toto Wolffhoz, miután integetéssel köszönte meg a közönség üdvözletét. Lewis Hamiltonról viszont reggel óta nem hallottunk. Három órája posztolt képeket Twitter csatornájára, akkor nem tűnt túl lelkesnek. Ma egész nap Rosbergé a Mercedes ülése.
Norbert Vettelnek is új, hogy egy Ferrariban látja a fiát. Már a telefontokot is aktualizálta :-)
Egyelőre a hatodik helyre, Alonso előtt állt be a sorba Valtteri Bottas, aki első mért körében 1:28.479-et futott. A Mercedes erőforrással szerelt autóval még ez is egyértelműen tapogatózó körnek tekinthető. Összesen négy megtett kör után a finn vissza is tért a bokszba.
Rájár a rúd a Mercedes csapatfőnökére, aki a tavalyi Magyar Nagydíj óta szinte folyamatosan sérüléseiből gyógyul. 2014 júliusában egy csapatépítő biciklistúrán esett el, akkor a könyökét törte el Ausztriában, idén pedig a térde sérült meg, ezért jelenleg is mankók segítségére szorul. Jobbulást kívánunk neki!
Barcelonával ellentétben Jerezben nincs hivatalos ebédszünet, de olyan csönd honol a pályán, hogy a csapatok minden bizonnyal engedélyeztek maguknak egy kis szünetet. A nyugalmat csupán a McLaren Honda motorjának felbőgetése töri meg néha. Közben a Sauber elégedettségének adott hangot a Twitteren a délelőtti fejleményekkel kapcsolatban. Marcus Ericsson jelenleg 1:24.804-gyel a harmadik, 30 kört tett meg.
Nem jutott minden versenyzőnek autó a mai tesztre, a távolmaradók pedig különböző tevékenységekkel hasznosítják a szabadidejüket. Mivel a Force India a napokban váratlanul lemondta a jerezi részvételt, Twitter csatornája szerint Nico Hülkenberg jobb híján az Alpokban, 3000 méter magasan síel, míg Romain Grosjean kisfiával, Sachával tölti a napot.
Max Chilton viszont nem élvezi annyira mai napot. Ahogy saját Twitter csatornáján írta, "ma úgy ébredtem, hogy valami hiányzik. Ez egy mozgó F1-es autó, és a sisakrostélyam alá bejutó, csípős reggeli levegő" - nosztalgiázott a csődbe ment Marussia egykori versenyzője, aki még mindig bízik csapata visszatérésében, mert tweetjét a #stillhoping hashtaggel zárta.
A Mercedes szemlátomást annyira lendületben van, hogy Rosberg az ebédhez sem akar kiszállni a pilótafülkéből:
Jelentősen változhatnak még a csapatok autói a melbourne-i idénynyitóig, főleg az orrkúpok kialakítása terén. Az Auto Motor und Sport úgy értesült, hogy a Ferrari, a Red Bull és a McLaren is rövidebb, a Mercedes megoldására hasonlító orrkiképzésre tervez átállni, mivel az jelentős aerodinamikai előnyökkel, illetve tavalyhoz képest kisebb veszteséggel járna.
A módosítás viszont nem egyszerű feladat, hiszen az orrkúp és az első szárny nem csak az autó körüli teljes légáramlást befolyásolja, hanem igen szigorú előírásoknak is meg kell felelnie a törésteszteken, amit újból teljesítenie kell a változtatásokat tervező csapatoknak.
A Sky Sports kigyűjtötte Rosberg legutóbbi köreinek idejeit, amelyből látható, hogy a német pilóta következetesen 1:25-ös időket futott, amelyek a legjobb 1:23-as eredményéhez képest nem kiemelkedőek, de problémamentes tesztelésre utal.
1:25.291; 1:25.775; 1:25.352; 1:25.389; 1:25.197; 1:25.370; 1:25.562
A tavalyi egyéni világbajnokság második helyezettje ma már 86 körnél jár, kezdi beérni a többiek által összesen megtett körök számát.
Rosberg több kört tett meg eddig, mint a következő három csapat együttvéve, de a Mercedes azért diszkréten kent egy kis neonzöld áramlásjelző festéket az autójára aerodinamikai tesztelés céljából:
Több órás várakozás után Sebastian Vettel ismét kihajtott a bokszból a Ferrarival. A négyszeres világbajnok egy rövid reggeli próbálkozás után nem sok örömét lelte az SF15-T-ben, mindössze a 10. körét kezdi meg, és csupán Fernando Alonso van mögötte.
Közben Bottas is befért 1:24 alá, és kereken 0,8 másodpercre megközelítette Rosberg idejét, ezzel feljött a második helyre. Egyelőre tovább tart a teljes Mercedes-uralom.
Egy másodpercen belülre került honfitársával, Nico Rosberggel szemben. Vettel a 14. kör végén 1:24.000-t futott, ami 0,894 ezredmásodperccel lassabb a Mercedes pilótájának eredményétől, amit még reggel, jóval hűvösebb időjárás közepette ért el. Rosberg azóta nem a nyers tempót helyezi az előtérbe. Jelenleg a három leggyorsabb pilóta, Rosberg, Bottas és Vettel van a pályán.
A többiek összesen 118 kört tettek meg eddig. Úgy tűnik, a Mercedes egyelőre kívánni sem tudna szerencsésebb kezdést. Vettel szenzorhiba miatt töltött két órát a bokszban. Jelenleg csak Rosberg és Sainz köröz a pályán.
A Ferrari közölt néhány részletet Sebastian Vettel mai feladatairól, ezek elvégzése jelenleg is tart, mivel a Scuderia átütemezte a mai menetrendet. „A rendszerek ellenőrzése volt a legfőbb tétel a programban, de ezt a reggel során megváltoztattuk, hogy javuljon a csapat és a versenyző közötti rádiókommunikáció. Ezért aztán úgy döntöttünk, hogy előrehozzuk az ebédszünetet, így a tervezett programot folytathattuk a délután során” - írták honlapjukon.
Egymás után két körében is lement 1:23 alá Sebastian Vettel, jelenleg 1:22.958-cal vezeti az időtáblázatot Rosberg előtt. A négyszeres világbajnok egy négykörös etapot teljesített, Rosberg reggeli idejénél jobb körülmények között. Tavaly 1:24.812 volt a Ferrari legjobb ideje, azt Kimi Räikkönen érte el.
Az Autosport tudósítója látta, ahogy Daniel Ricciardo overallba öltözve siet a Red Bull bokszához, így elképzelhető, hogy az ausztrál is hamarosan visszatér a pályára. Adam Cooper szakújságíró korábban egy szemtanúra hivatkozva azt írta a Twitteren, hogy délelőtt jelentős mennyiségű olaj elfolyt a Red Bullból, füst is képződött, de tűz nem ütött ki.
A Lotusnak közben továbbra sincs nyoma Jerezben, miközben az E23 Hybridet repülővel szállítják Spanyolországba, a csapat kamionjait látták a közeli autópályákon, de a tudósítók szerint még nem érkeztek meg.
A második legszorgalmasabb Carlos Sainznál is majdnem háromszor annyi kört tett meg, így 100 forduló után Nico Rosberg egy kis pihenőt tart. A pályán közben Bottas egy hosszabb etapot teljesít, Ricciardo és Sainz nemrég csatlakozott, Vettel továbbra is a leggyorsabb.
Hosszú kihagyás után Daniel Ricciardo ismét kilátogatott a pályára, de mindössze egy csonka kört teljesített, és rögtön vissza is tért a bokszba a mai nap közönségkedvenc autójával, az álcázott Red Bull RB11-gyel.
Az abszolút legjobb első szektoridőt megfutva Daniel Ricciardo is befurakodott 1:24 alá a Red Bull-lal, és 1:23.338-cal feljött a harmadik helyre. Ez mindössze 0,38 másodperccel lassabb Vettel jelenlegi idejénél. Közben Ted Kravitz, a Sky Sports tudósítója a Ferraritól megtudta, hogy "szokásos első tesztnapi, kisebb hibákkal" küszködnek. Vettel eddig 23 kört tett meg, Rosberg 110-et.
Szintén Ted Kravitz, a Sky Sports tudósítója számolt be arról is, hogy a Honda szakemberei folyamatosan javítgatják az erőforrás problémáit, ennek is betudható, hogy gyakran beindítják a rendszert a bokszban. Kravitz szerint mindenki bizakodó, a kulcsemberek is ritkán hagyják el az autó környékét. Ron Dennis folyamatosan figyelemmel tartja a munkát, és közben Eric Boullier-vel egyeztet, Fernando Alonso viszont a leggyakrabban a McLaren új aerodinamikai szakértőjével, Peter Prodromou-val beszélget.
A jerezi pálya környékét még hétvégén, jó időben is csendesnek írták le az oda látogató nemzetközi újságírók, de a napos, bár hűvös időjárás ellenére úgy tűnik, sokan döntöttek úgy, hogy a helyszínen tekintik meg az idei első F1-es tesztet, akár Spanyolország más pontjairól is. A közönség lelkesen üdvözölte a helyi kedvenceket, Fernando Alonsót és Carlos Sainzot, de a világbajnoki címvédő Mercedesnek is jutott a rivaldafényből.
Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője elismerte, hogy Sebastian Vettel tavaly monzai sisakja inspirálta a Red Bull ma bemutatott átmeneti megjelenését, adta hírül Twitter csatornáján Adam Cooper szakújságíró. Arra a kérdésre, hogy a speciális külső megmarad-e Barcelonára is, Horner annyit mondott, hogy "majd meglátjuk."
Lara Alvarez elkísérte az immár McLaren-versenyzőt Jerezbe:
Másfél órával a mai tesztnap vége előtt jelen pillanatban senki sincs kint a pályán. Az elmúlt körök során Daniel Ricciardo próbálkozott, de nem tudott javítani, továbbra is a harmadik helyen tartózkodik. Közben újabb híres felmenő bukkant fel a paddockban: Jos Verstappen és Carlos Sainz Sn. után Keke Rosberg is tiszteletét teszi Jerezben. Világbajnoki második helyezett fia eddig 136 kört tett meg a mai nap során a Mercedesszel.
A Sauber-Ferrari pályára küldte a csapathoz a Caterham csődje után csatlakozott Marcus Ericssont. A svéd fiatal 1:24.804-gyel jelen pillanatban bő másfél másodperccel lassabb a gyári Ferrarival induló Sebastian Vettelnél, de eddig 43 kört megtett annak ellenére, hogy a nap egyetlen piros zászlóját és az egyetlen említésre méltó megpördülést is az ő nevéhez fűzhetjük.
A helyezések terén nem, de au időtáblázaton előre tudott lépni Marcus Ericsson, aki Sauber-Ferrarijával 1:24.383 alatt ért körbe, és továbbra is az 5. helyen áll.
Jerezben csak a hőmérsékletre lehet panasz.
Két autó tartózkodott a pályán, Sebastian Vettel 1:22.690-re szorította le a legjobb köridő, míg a másik, Carlos Sainz gyaníthatóan a középső szektorban megállt. Műszaki hiba lehet az ok, ez mindössze a mai második piros zászló.
Egy komolyabb váltás esetén még néha a versenyzők sinccsenek teljesen képben a kormányukon található gombok és kapcsolók rengetegének működésével, annyira összetetté vált a Forma-1-es autók kezelése és finomhangolása. Az alábbi grafika a Red Bull jelenlegi kormánykerekét mutatja be.
Visszaszállították a Sainz Toro Rossóját a csapathoz, de a ponyvával letakart autóról nem derült ki, hogy mi okozta a műszaki hibát. Az újraindítás után Ericsson lágy, Bottas, Rosberg és Vettel közepes keverékű gumikkal lépett pályára.
A felségjelzések és szponzori matricák nélkül felbukkanó McLaren kamionok láttán sejthető volt, hogy a McLaren még korántsem a végleges arculatát mutatta be az új autójával együtt. Ron Dennis Jerezben el is ismerte, hogy a wokingi csapat változás előtt áll. Azt viszont nem árulta el, hogy mikor, és egyéb részleteket sem osztott meg.
Az új lágy keverékkel a Sauber-Ferrari 0,087 másodpercre megközelítette a közepes keveréken hajtó Sebastian Vettelt, aki továbbra is őrzi a vezető pozíciót a gyári Ferrarival. Elképzelhető viszont, hogy a fennmaradó 38 perc során még változások történnek az élmezőnyben.
"Az első napunk jól alakult. Az autó jelentős előrelépés, de nehéz lesz valóban komolyan versenyre kelni a bajnoki címért" - idézte a BBC-s Tom Clarkson a Red Bull sztártervezőjét, Adrian Newey-t, akinek talán az idei autó az utolsó az F1-ben, amit igazán magáénak érezhet. Newey jelenleg 50-50%-ban osztja meg munkaidejét a Red Bull F1-es, és egyéb innovációs projektjei között. Az RB11 ma reggel lépett a nyilvánosság elé, egyelőre erősen álcázva.
Valószínűleg nem lesz névadó szponzora a McLarennek, erre utal legalábbis, hogy Ron Dennis szerint a névadó szponzorok kora lejárt, mert egy ilyen megállapodásnak a teljes költségvetés 40-50%-át kellene lefednie, ezt pedig a magas költségek mellett senki nem tudja vállalni. Dennis azt is elmondta, hogy nem szimpatizál a pénzügyileg instabil csapatokkal.
A Hondával való együttműködés kapcsán elárulta, hogy a következő, barcelonai teszten már új erőforrás-specifikációt vetnek be, és csak azután próbálják majd ki a Melbourne-be szánt változatot, adta hírül Adam Cooper szakújságíró,
A mai nap eddigi három leggyorsabb versenyzője osztozik jelenleg a jerezi aszfaltcsíkon. Sebastian Vettel csekély mértékben gyorsulni tudott, így 1:22.620-ra szorította le a legjobb köridőt, mögötte továbbra is Ericsson és Rosberg következik. Spanyol újságírók szerint Alonso ma már nem ül autóba, valószínűleg neki is szenzorokkal gyűlt meg a baja.
Bár egy filmforgatásnak nevezett privát teszten korábban kipróbálták már a W06 Hybridet, Rosberg 150 köre az első tesztnapon mindenképpen figyelemre méltó. A Ferrari, a Sauber és a Williams is elérte egyenként az 50-et, de a Mercedes erőforrások ma így is kétszer annyit mentek, mint a Ferrarik. Adrian Newey egy jerezi sajtótájékoztatón azt mondta, hogy ma is a Renault motorral, illetve az akkumulátorokkal gyűlt meg a Red Bull baja.
Percek vannak hátra az első 2015-ös tesztnapból, de Nico Rosberg 150 körön túl is folytatja a munkát, ahogy Vettel, Ericsson és Bottas is. A Ferrari hátulja a légáramlatokat kimutató festékkel van bevonva, Rosberg is aero tesztet végez az utolsó percek során. A Lotus E23 közben leszállt, így holnap talán újabb résztvevővel bővül a mezőny.
Kora délutáni mért köreinek köszönhetően Sebastian Vettel volt a leggyorsabb a jerezi teszt nyitónapján. A négyszeres világbajnok az SF15-T volánjánál 1:22.620-at futott közepes keverékű gumival, mögötte Marcus Ericsson végzett a Sauberrel, és lágy gumis körrel, a harmadik pedig a legmeggyőzőbb teljesítményt nyújtó Nico Rosberg-Mercedes páros lett egy délelőtt, hidegben, közepes keverékkel futott körrel.
Köszönjük az egész napos figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a részletes összefoglalóval, holnap pedig az újabb élő tudósítással.