Räikkönen az élen, a Mercedesek hátul kullogtak
2015. április 17. 12:53
Egy előszezoni tesztnapra hasonlított a Bahreini Nagydíj pénteki 1. szabadedzése, mivel a gyenge tapadás és a várhatónál jóval magasabb hőmérséklet miatt a versenyzők egy része nem volt túl aktív, ráadásul a köridők sem adnak sok támpontot a továbbiakra nézve.
Ez abból is leszűrhető, hogy az általános teljesítménynövekedés ellenére az idei legjobb köridő 3 tizedmásodperccel elmaradt a tavalyitól, viszont a leggyorsabbnak bizonyuló Ferrari mérnökeinek feje valószínűleg nem ettől, hanem Sebastian Vettel motorhibájától fájhat.
Kimi Räikkönen futotta a legjobb időt 1:37.827-tel csapattársa, Vettel előtt: idáig minden rendben is lenne, de a német pilóta az edzés nagy részét kénytelen volt az autója mellett, a bokszban tölteni, miután a Ferrari teljesítménye hirtelen csökkent, ezért őt a csapata is lassításra utasította.
Vettel visszavergődött a bokszba, majd „egy kisebb hiba” kijavítása után először ismét lassú tempóban, majd felgyorsulva ismét dolgozni kezdett, szűk negyedórával a tréning vége előtt. Hasonlóan felemásan kezdett a McLaren is: Jenson Button már rögtön az elején megpördült egy elektromos hiba miatt, és kénytelen volt kiszállni az autójából, Fernando Alonso viszont rövid ideig az élen is állt, s bár rengetegszer elfékezte magát, végül a 7. helyre ért oda.
Szokatlan módon a két Mercedes kezdte az edzést. A legrosszabb tapadási viszonyok közepette érték el korai, 1:39-1:40-es időiket, majd a későbbiekben alig-alig merészkedtek ki a pályára, így nem meglepő, hogy csupán a 15-16. helyen zártak. Hamilton egy szett gumit kockásra fékezett, és megint a felforrósodott ülés miatt szenvedett.
Ismét jól mentek a Toro Rossók: egy ideig Max Verstappen állt az élen. Ő végül a 6. helyen zárt, néhány perccel az edzés vége előtt pedig Carlos Sainz is futott egy erős időt, amely a 4. pozíciót érte számára. Ígéretesen kezdett a Williams is. Valtteri Bottas is vezetett egy ponton, és a másfél órás edzés végén 3. lett, Felipe Massa pedig bár csak a 10. helyen végzett, sokáig az élmezőny közelében szerepelt.
Több versenyzőnek – köztük a Williams pilótáinak – is meggyűlt a baja a 10-es kanyar féktávjával, ahol egy huppanó is kialakult. Emellett előfordultak kicsúszások a 11-es és a célegyenesbe vezető kanyarban , illetve a pálya legkeményebb fékpontja után, az 1-esnél, amely leginkább Fernando Alonso életét keserítette meg.
Vettelhez hasonlóan a Sauber pilótái is igen sok időt töltöttek a bokszban, ennek oka, hogy miután összehasonlítottak két különböző első vezetőszárnyat, nem érezték hasznosnak a további körözést a folyamatosan változó állapotú pályán. A svájciak minden bizonnyal a Ferrari motor futásteljesítményével spóroltak, de az edzés végén azért visszatértek a pályára. Felipe Nasr 8., Marcus Ericsson 17. lett.
Megbízhatóan szerepelt a születésnapos Romain Grosjean helyén vendégszereplő Jolyon Palmer is, aki Kína után ismét lehetőséget kapott a Lotusnál. A többször kicsúszó Pastor Maldonadónál 4 tizeddel lassabb volt ugyan, de látványos hiba nélkül teljesítette a neki járó 90 percet.
Nem akadtak problémái ezúttal a Red Bullnak sem: noha a bahreini pálya alaposan igénybe veszi a fékeket, Daniel Ricciardo és Danyiil Kvjat autója megbízhatóan működött. Az ausztrál egy ideig vezetett is, végül 5. lett, és ismét kikapott az egyik Toro Rossótól.
Nincs viszont ok az örömre a Manor háza táján, hiszen Will Stevens és Roberto Merhi megint csont nélkül utolsó lett (Buttontól eltekintve, aki nem futott mért kört), ráadásul bő fél másodpercet kaptak a GP2 mezőnyének leggyorsabb tagjától, aki nem mellesleg Jordan King, az istálló átmeneti elnökének fia, és a Manor tartalékpilótája.
Köszöntünk mindenkit a Bahreini Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Alig öt nap telt el a legutóbbi verseny óta, de a mezőny máris Szahírba utazott, ahol a futamot este fogják rendezni. Helyi idő szerint egyelőre délután 2 óra lesz, úgyhogy az idő is ennek megfelelő: a levegő 37, az aszfalt 53 fokos. Uh!
Az elmúlt napok során több homokvihar is lecsapott a pálya térségében, ennek megfelelően a pályán szemmel is látható homok és porréteg rakódott le. Először ezt kell majd letakarítani a mezőnynek, de ebben a GP2 pilótái is segítségükre lesznek. Tegnap este viszont még elég rossz volt a helyzet...
Romain Grosjean, a Lotus pilótája, ma, Sir Frank Williams pedig tegnap ünnepelte születésnapját. Vajon ünnepelhet valamelyikük vasárnap is?
Azt hihetnénk elsőre, hogy filter van a képen, de valószínűleg nem így van. Ennyire poros a szahíri pálya aszfaltja az 1. szabadedzés előtt.
A szahíri pálya nagy igényeket támaszt a fékekkel szemben, és az üzemanyag-fogyasztás is jelentős. Egyik sem kedvez a halmozottan problémás RB11-nek.
A versenyzők népes csoportja rögtön kihajtott a pályára, valószínűleg csak egy istallációs kört teljesítenek.
Megpördült az 1-es kanyarban Jenson Button, és nem is tud tovább haladni. A McLaren pilótája szinte biztosan újabb műszaki hiba áldozata lett. A sportbírók letolták az autót a pályáról, Button kiszállt, az edzést nem szakították meg.
A Sky Sports riportere, Ted Kravitz szerint nincs jó hangulat a Mercedes bokszában a múlt heti incidens után. Hamilton a tegnapi sajtótájékoztatón nem nagyon akart kitérni a Kínai Nagydíjon történtekre, Rosberg pedig azt mondta, túllépett az ügyön. A brit hangsúlyozta: a pályán ad választ minden kétkedőnek.
A tavaly Hamiltonnal nagy csatát vívó Rosbergé az első mért kör: a német 1:40.077-tel kezd.
Lewis Hamilton is gyorskört kezdett Szahírban. Tavaly már az 1. szabadedzésen is ő volt a leggyorsabb, akkor 1:37.502 volt a legjobb ideje. Rosberg 2 tizedet kapott tőle.
Hamilton óvatosan kezdett, 1:41.147-es idejébe egy hallható gázelvétel is belefért, így csak egyelőre a 2. helyen áll. Rosberg sem javított újabb gyorsköre során. A mezőny többi tagja egyelőre vár.
Nem jellemző, hogy egy élcsapat, jelen esetben a Mercedes már rögtön az edzés elején, az optimálisnál mindenképpen rosszabb körülményez között rögtön munkához lát. A csapatok általában várakoznak, amíg a többiek letakarítják a pályát. Ez most is így történik, a két Mercedes után most Ericsson és Stevens lépett pályára, a többiek továbbra is a bokszban maradnak.
A svéd pilóta 1:39.676-ra javítja a legjobb időt a Sauberrel. Ez még csak a kezdet, bő 2,5 másodperc van még legalább a pályában.
A finn Valtteri Bottas vette át a vezetést (és rögtön utána egy leggyorsabb 1. szektorral folytatta) 1:39.206-tal, a kétszeres bahreini győztes csapattársa, Felipe Massa a 3. helyre ért oda Ericsson mögé.
A Ferrari pilótája a 4. hely után az élre ugrott, az 1. szektorban abszolút leggyorsabb idővel. Csupán 4 ezredet vert Bottas eredményére.
A teljes mezőny volt már kint a pályán, egyelőre csak Jenson Buttontól kellett elbúcsúznunk, aki valószínűleg újabb motorhiba miatt megpördült, és feladta az edzést.
Hirtelen lelassult Vettel autója, a német pilóta azt jelentette, hogy elfogyott az erő az autójából, erre mérnöke lassításra utasította. A malajziai futamgyőztes most vergődik vissza a bokszba, gyakran a bukótereket is használva. Közben Räikkönen vezet.
Próbálgatják a határokat a versenyzők: először Maldonado csúszott ki a még a pályánál is porosabb bukótérbe, majd Alonso és Pérez is elfékezte magát. Vettel vissza tudott térni a bokszba, autóját betolták a garázsba.
Miközben Vettel Ferrarija elromlott, Kimi Räikkönen 1:38.917-tel átvette a vezetést, ezzel egyelőre ő az egyetlen, aki 1:39 alá tudott menni. Vettel kiszállt az autóból, miközben a szerelők levették a motortakaró elemet. Ez nem tesz jót a német hétvégéjének.
Az eredmény viszont a legkevésbé sem reprezentatív a pálya állapota, és a Mercedesek pihenője miatt. Az Ezüstnyilak az edzés eleje óta nem jöttek ki, így a középmezőnybe csúsztak vissza.
Az első félóra után kisebb pihenő vette kezdett, Bottas ki is szállt az autójából. A levegő hőmérséklete 34, a pályáé 52 fok. Vettel autóját rengeteg szerelő állja körül.
...viszont a Manor autói egyelőre lassabbak a leggyorsabb GP2-es időknél. Közben Hamilton ismét pályára lépett, a Ferrarinál pedig tanácstalannak tűnnek a szerelők a motorhibával kapcsolatban. Vettel is igen komor arcot vág.
A legjobb időn viszont nem tudott javítani és csak az 5. helyen áll, most Rosberg is követi a pályán. Vettel közben egy szolíd mosolyt is megeresztett a bokszban. Nem úgy tűnik, hogy visszatérni készül.
A német pilóta 1:39.293-ra javította egyéni legjobb idejét, ezzel most Räikkönen, Vettel és Bottas mögött a 4. helyen áll. Hamilton a 6., köztük Kvjat állomásozik.
Ezúttal is tesztlehetőséget kapott a Lotusnál a GP2 tavalyi bajnoka, Jolyon Palmer. A brit pilóta Romain Grosjean helyét vette át az 1. edzés erejéig. A brit pilóta jelenleg a 17., de most ismét a pályára hajtott. Hamilton közben csúnyán elfékezte magát, de még éppen a pályán maradt.
Bár korábban úgy tűnt, megoldották a problémát, Lewis Hamilton ismét jelentette a rádión, hogy túlmelegedett az ülése, és égeti a hátát. Egyébként sem fáznak a versenyzők, de ez a kényelmetlenség komoly gondokat is okozhat.
A tavalyi 3. helyezett Sergio Pérez ugrott ideiglenesen az élre, 1:38.793-mal, Hülkenberg pedig a 3. helyre jött fel. Alonso ismét a pályán, Hamilton kockásra fékezte az egyik kerekét.
Jegyezzük fel a pillanatot, egy McLaren-Honda áll az élen. 39 perc van hátra az edzésből.
Egymásnak adják a kilincset a versenyzők az élen, most a Toro Rosso tinédzsere, Max Verstappené a legjobb idő 1:38.504-gyel. Sokkal jobb időre lehetett volna képes, de elvette a lábát a gázről a célegyenesbe fordulva. Altat a kisebb olasz csapat?
Messze még az edzés vége, de Jolyon Palmer teljesítménye meggyőzőnek tűnik. A brit pilóta minimális tapasztalattal, nehéz körülmények között egyelőre gyorsabb a Lotus állandó versenyzőjénél, Pastor Maldonadónál. A venezuelai ismét kicsúszott a célegyenesbe vezető kanyar kijáratánál.
A német pilóta viszont továbbra is komor arccal üldögél az autó mögött a bokszban. A szerelők sem túl aktívak a Ferrari körül.
A Saubernél azt mondták a Sky Sports riporterével, hogy "nincs mit tanulni" jelenleg a pályán, ezért egyik versenyzőjük sem tervez mostanában autóba ülni. Az 1. szabadedzés elején összehasonlították két különböző első vezetőszárny teljesítményét, azóta jobb pályára várnak.
A célegyenes végén elmérte a féktávot a McLaren pilótája, állóra fékezte a kerekeit, és a bukótérből tért vissza. A Renault szerint a szahíri pálya legkeményebb féktávja pont a célegyenes végén található.
1:38.455 az új legjobb idő, Verstappen, Alonso, és Kvjat következik, aki szintén az elmúlt percekben javított eredményén.
Bottas és Massa is állóra fékezgeti autóját, de a finn pilóta 1:38.390-nel így is vezet, de következő körében nem tudott faragni az idején. Massa jelenleg a 6. helyen áll.
Marcus Ericsson ismét a pályán, a svéd pilóta most kezdi újabb gyorskörét. Jelenleg a 15. helyen áll, pont Lewis Hamilton mögött. Ericsson nem kapott új gumit második etapjára.
"Kisebb probléma volt csak" - jelentette a Sky Sports riportere. Vettel már újra az autóban ül, a gumimelegítő paplanok fel vannak szerelve, még 15 perce van, hogy visszatérjen a pályára.
Az előző évekhez hasonlóan a hossző egyenes előtti éles jobbos több pilóta dolgát is megnehezíti, a két Williams, Alonso és Hülkenberg is elfékezte már ott magát. A többi kanyarban is előfordulnak kicsúszások, Rosberg legutóbb a 11-esben hagyta el a pályát.
Lassításra utasították a német pilótát, de Vettel a csapat kérésére kint maradt a pályán. Mért kört kezdett, de 2 másodperccel lassabb időt ment már az 1. szektorban.
Nem sokat hallatott magáról Carlos Sainz az edzés eddigi szakaszában, de most feljött Bottas mögé a 2. helyre. Vettel közben körbeért a pályán, de igen lassú tempót diktált. Újabb kört kezdett, ahogy Kimi Räikkönen is, aki a leggyorsabb volt az 1. szektorban.
Ideiglenesen a legjobb idővel az élre állt, majd Räikkönen mögött a 2. helyre került Sebastian Vettel. A finn 1:37.827-et futott, a német 1:38.029-et.
A spanyol versenyző újra a bukótérben kötött ki, miután elfékezte magát a célegyenes végén. Ennyi hiba nem jellemző Alonsóra ugyanazon a ponton, elképzelhető, hogy ő is küszködik az autójával.
Aerodinamikai méréseket végezhet a Force India, Hülkenberg autójának oldaldobozán hatalmas zöldes sárga folt volt látható a légáramlást jelző festéknek köszönhetően.
Räikkönen, Vettel, Bottas, Sainz, Ricciardo, Verstappen, Alonso, Nasr, Kvjat sorrendben zártak a legjobbak. A két Mercedes nem vitte túlzásba a munkát, csupán a 15-16. helyen zártak. Button a teljes edzést kihagyta műszaki hiba miatt.