Vágólapra másolva!
Egy héttel a Mercedesek kettős győzelmét hozó Kínai Nagydíj után a Ferrari Bahreinben próbálkozhat a visszavágással. A sivatagi pályán rendezték a tavalyi szezon egyik legjobb versenyét, a pilóták most is sok előzésre számítanak.

A Forma-1 mezőnyének nem sok ideje volt kipihenni a Kínai Nagydíj fáradalmait: öt nappal azután, hogy Lewis Hamiltont elsőként intette le a kockás zászló Sanghajban, a versenyzők máris több ezer kilométerrel nyugatabbra, Bahreinben hajtanak pályára a pénteki szabadedzéseken.

Sokan valószínűleg nem is bánják, hogy a kínai futam viszonylag gyorsan feledésbe merülhet, az eseménydúsabb és meglepő eredménnyel zárult Malajziai Nagydíj után ugyanis némileg laposabb verseny láthattunk múlt hétvégén. A Bahreini Nagydíj azonban könnyen javíthat a mérlegen, legalábbis a versenyzők szerint, akik előzésekben gazdag és változatos stratégiákkal fűszerezett futamra számítanak. A bahreini pálya valóban tanúja volt már emlékezetes csatáknak, gondoljunk csak a tavalyi versenyre, amely egy késői Safety Car-fázis után az idény egyik legizgalmasabb befutójával és két Mercedes kerék-kerék elleni csatájával zárult.

A versenyt még látványosabbá teszi, hogy 2014-től Bahreinben is alkonyatkor rajtol el a mezőny, és a sivatagi a pálya a leintés idejére már teljes sötétségbe borul. Nico Hülkenberg szerint ilyenkor a kivilágított arab pálya paddockja úgy néz ki, „mintha egy tündérmese helyszíne lenne", de a késői időpont persze nem csak a látványt változtatja meg.

Tavaly óta a bahreini verseny is villanyfényes Forrás: AFP

„Nagy különbséget jelent, hogy este versenyzünk. Bahreinben napközben hőség van, éjjelre viszont némileg lehűl az idő. Azt nem mondanám, hogy kifejezetten hűvös van, de ez mindenképpen megkönnyíti a versenyzők dolgát" – nyilatkozta Danyiil Kvjat. „A világítást nagyon jól megoldották, ezért semmilyen problémánk nem származik abból, hogy mesterséges fények alatt versenyzünk."

A Bahreini Nagydíj 2004-ben debütált a Forma-1-ben, és bár a sportág első arab versenyeként eleinte sokan kételkedve fogadták, a mezőny hamar megkedvelte. „A paddock építészetileg is érdekes, és mindig különleges hangulata van, szeretek idejönni. Az emberek egyre érdeklődőbbek, számos közel-keleti országból látogatnak el rajongók a futamra" – mondta Sergio Pérez, aki tavaly a két Mercedes mögött dobogóra állhatott Bahreinben.

A nagydíjat 2011-ben nem tudták megrendezni az országban dúló kormányellenes zavargások miatt, és az utána következő években is többször kérdéses volt, hogy ellátogat-e a Forma-1 Bahreinbe. A helyiek közül manapság is rengetegen ellenzik a verseny megrendezését, mert a kormány fényűzésének egyik jelképét látják benne, miközben az ország nagy részében komoly problémákat okoz a szegénység és az éhezés. A korábbi években több nemzetközi szervezet is arra kérte a Forma-1 mezőnyét, hogy bojkottálja a nagydíjat, de idén már csak elvétve lehetett kisebb tiltakozásokról hallani.

A Bahreini Nagydíjak eddigi legeredményesebb versenyzője Fernando Alonso, aki háromszor állhatott fel a dobogó legfelső fokára, Felipe Massa és Sebastian Vettel pedig kétszer ünnepelhetett. A jelenlegi mezőnyből még Lewis Hamilton és Jenson Button nyert itt futamot, a csapatok közül pedig a Ferrari a legeredményesebb négy sikerrel.

Egyenesek és technikás kanyarok

A bahreini pálya többfajta vonalvezetés használatára is lehetőséget ad, de a Forma-1-ben az eddigi tíz nagydíjból kilencszer ugyanazt az 5412 méter hosszú verziót használták. 2010-ben megpróbálkoztak egy hosszabb, 6,2 km-es vonalvezetéssel, ez azonban a versenyzők és a csapatok körében is népszerűtlennek bizonyult, ezért visszatértek az eredeti kialakításhoz.

A Hermann Tilke által tervezett pályán négy hosszabb egyenes található, amelyeket többnyire lassabb kanyarok kötnek össze. A mérnököknek ezért itt sincs könnyű dolguk, hiszen olyan beállításokat kell találniuk, amelyekkel az autó végsebessége az egyenesekben is megfelelő, az alacsonyabb sebességi fokozatban bevett kanyarokban viszont elegendő tapadást biztosítanak.

A verseny elején még nincs teljesen sötét Forrás: AFP

Daniel Ricciardo szerint a bahreini azok közé a pályák közé tartozik, amelyek egy körön nem nyűgözik le túlságosan a pilótákat, versenyezni viszont kifejezetten élvezetes rajtuk. „Tavaly az itteni volt az egyik legjobb verseny. Lehet előzni, és az is izgalmasabbá teheti a versenyt, hogy éjszaka rendezik – tavaly is csak találgatni tudtuk, milyen lesz a gumik viselkedése" – magyarázta. „Tényleg jó itt versenyezni, és van néhány trükkös kanyar. A 10-es például nagyon technikás, jó érzés, ha sikerül rendesen bevennünk, de amúgy nincs olyan része a pályának, amely különösebben sokkolna minket."

A kanyarok technikás jellegét a többi versenyző is kiemelte, Romain Grosjean szerint az egyeneseket követő hajtűkanyarok és a középső szektor fordulói jelentik a legizgalmasabb feladatot a pilóták számára. „Nagyon sokat kell dolgoznunk az autóban, és a megbeszéléseken sem unatkozunk, hiszen nehéz eltalálni a beállításokat. Mindig nagyon jó érzés, amikor sikerül a pálya minden pontján kihozni a legtöbbet az autónkból, és egy igazán gyors kört tudunk futni" – mondta a francia. Hülkenberg szerint a hátsó egyenest megelőző két balkanyar, a 9-es és a 10-es a legnehezebb, a pilóták itt nagyon gyakran blokkolják a kerekeiket.

Szahír pályarajza Forrás: FIA

Nagyon fontos, hogy a fékek kitűnő állapotban legyenek, hiszen a kör során nyolc alkalommal is nagy tempóról kell hirtelen lelassítani – az 1-es, a 4-es és a 10-es kanyarokat 2-es sebességi fokozatban veszik be a versenyzők, miközben a tempójuk a 100 km/ó-t sem éri el. A bahreini ezért a négy egyenes ellenére nem tartozik a leggyorsabb pályák közé, pedig a célegyenes több mint egy kilométer hosszú, és a végén a 330 km/ó-t ie meghaladja a tempó. Az egyik DRS-zóna egyébként itt helyezkedik el, a másik pedig a 10-es és a 11-es kanyarok között.

A csapatoknak az üzemanyag-fogyasztást is szigorúan kell ellenőrizniük a verseny közben: az autók átlagosan 1,8 kg benzint használnak el körönként, ami az idény összes pályáját figyelembe véve az egyik legmagasabb érték.

Csak a széltől kell tartani

A megfelelő beállítások megtalálását az is nehezíti, hogy a sivatagban fekvő pálya a hétvége elején még nagyon poros, utána viszont – bár tökéletes soha nem lesz – rohamosan javul az állapota. Kivéve, ha közbeszól egy homokvihar, amely meglehetősen gyakori jelenség errefelé, bár a Forma-1-es hétvégéken a korábbi években még nem okozott nagyobb problémát. Az április elején rendezett GP2-es tesztet azonban el is kellett halasztani, mert annyi homok került a pályára és a levegőbe, hogy a látótávolság mindössze néhány méterig terjedt.

Tavaly Hamilton nyert Bahreinben Forrás: AFP

A Pirelli ugyanazokat a közepes és lágy gumikat viszi el Bahreinbe, mint korábban Ausztráliába és Kínába, de ezen a pályán máshogy viselkedhetnek az abroncsok. A bahreini aszfalt keményebben bánik a gumikkal, javít azonban a helyzeten, hogy a futam közben várhatóan egyre csökken majd a hőmérséklet.

„Bahreinben sokkal melegebb időre számítunk, mint amilyet Kínában tapasztaltunk, de az esti időpont miatt mégsem lesz akkora hőség, mint Malajziában" – magyarázta a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery. „A bahreini hétvége egyik legfontosabb jellemzője most az, hogy az esti edzések felé haladva egyre hűvösebb lesz az idő, így a pálya állapota és a gumik viselkedése is folyamatosan változik. A tavalyi Bahreini Nagydíj utolsó 10 köre szenzációs volt a Safety Car miatt. Azt nehezebb megjósolni, hogy idén mire számíthatunk – azon kívül, hogy az eső valószínűleg nem fog esni."

A Safety Car pályára küldésére egyébként az átlagosnál kisebb az esély ezen a pályán, mert a modern létesítményben a bukótereknek is nagy helyet hagytak a széles aszfaltcsík mellett. Incidensek persze így is előfordulnak, tavaly például Pastor Maldonado öklelte fel Lotusával a sauberes Esteban Gutiérrezt, aki szaltózott is egyet a levegőben.

A tavalyi versenyt Hamilton két bokszkiállással nyerte meg, és a mezőny nagy része ezt a taktikát választotta, az etapok hosszúságában és a két keverék felhasználásának sorrendjében azonban nagy eltérések mutatkoztak. Hembery az idén is hasonló helyzetre számít, de azt is el tudja képzelni, hogy többen három kerékcserével is megpróbálkoznak majd a gumikat nem kímélő pályán.

Feszült hangulat a Mercedesnél

Vettel malajziai győzelme után Kínában ismét a Mercedes aratott kettős győzelmet, a Ferrarinak ezúttal nem volt komoly esélye az élre kerülni. A Bahreini Nagydíjnak is a Mercedes vág neki favoritként, azonban a németek is elismerik, hogy a Ferrariról nem vehetik le a szemüket, hiszen bármikor újra megtréfálhatják őket. Az olaszok a hétvégén ismét profitálhatnak abból, hogy képesek kíméletesen bánni az abroncsaikkal, és a sanghajinál némileg magasabb hőmérséklet is segítheti őket.

A Bahreini Nagydíj programja

Péntek:
13.00-14.30 - 1. szabadedzés
17.00-18.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
14.00-15.00 - 3. szabadedzés
17.00-18.00 - Időmérő

Vasárnap:
17.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



A Mercedesnél nem győzik hangsúlyozni, hogy az egyeduralmuk fenntartása érdekében nagyon fontos a szoros együttműködés és a csapatmunka, a két pilóta között azonban már az idény harmadik futamán a belviszály jelei mutatkoztak. Rosberg úgy érezte, az egész versenyt az irányítása alatt tartó Hamilton veszélybe sodorta a 2. helyét, amikor gumispórolás céljából lelassított, és később azt is számon kérte csapattársán, hogy miért csak a saját versenyével törődött. A Mercedes-főnök Toto Wolff szerint a verseny utáni megbeszélésen hamar tisztázni tudták a helyzetet, és nincs harag a pilóták között, Niki Lauda azonban elismerte, hogy az idény hátralévő részében is elkerülhetetlenek lesznek a hasonló viták.

Rosberg eddig mindhárom versenyen kikapott Hamiltontól, és ő is pontosan tudja, hogy sürgősen javítania kell ezen a mérlegen. „A csapat megint hihetetlen autót épített, és nagyszerűen kezdtük az idényt. Nekem viszont kicsit többet ki kell hoznom magamból, ha újra fel akarok állni a dobogó tetejére" – nyilatkozta. „Még nem nyertem Bahreinben, de a legutóbbi két alkalommal én szereztem meg a pole pozíciót, az első F1-es versenyemen pedig megfutottam a leggyorsabb kört. Tudom, hogy gyors lehetek ezen a pályán, és remek lenne, ha a tavalyihoz hasonló csatával ajándékozhatnánk meg a közönséget, csak most fordított eredménnyel."

A Ferrarinál Kimi Räikkönennek kell bizonyítania, hogy le tudja győzni Vettelt, hiszen az első három versenyen csak két 4. helyezés volt a legjobb eredménye. Erről azonban nemcsak ő tehet, számos problémával kellett megküzdenie az első futamokon. Azt viszont ő is elismeri, hogy a pénteki és szombati edzéseken jobb munkát kell végeznie az év eleji hibái után. Az egyhetes szünet alatt szerinte nem sokat változott az erősorrend, de nem zárja ki, hogy megnehezíthetik a Mercedes dolgát. „Új hétvége vár ránk egy új pályán – mi a lehető legtöbbet fogjuk kihozni magunkból" – jelentette ki.

A Ferrarik tavaly gyengén szerepeltek ezen a pályán Forrás: AFP

A Williamsnél a hét elején elismerték, hogy a Mercedes és a Ferrari mögött jelenleg csak a harmadik erőt képviselik, a bahreini pálya azonban papíron jobban fekszik nekik, és megint bevetnek majd néhány új alkatrészt. A Kínában az első pontjait megszerző Lotus úgy gondolja, az autójuk versenytempóját tekintve ők állnak a rangsor 4. helyén, ezért most gőzerővel dolgoznak azon, hogy elkapják a Williamst. Ebbe a küzdelembe a Red Bull is beleszólhat, bár a Renault a Kínai Nagydíj után figyelmeztette az osztrákokat, hogy az ott látott motorhibák után Bahreinben is számíthatnak nehézségekre.

A McLaren Kínában először ért célba mindkét autójával, de lekörözöttként csak a mezőny hátsó felében, a pontszerző helyektől távol végeztek. Köztudott azonban, hogy még mindig csökkentett üzemmódban használják a Honda-motort, és továbbra is azt állítják, hogy az autójukban egyébként óriási lehetőségek rejlenek. A versenyigazgató Eric Boullier elárulta, a kínai kettős célba érésen felbátorodva ezentúl a teljesítmény növelésére is nagyobb hangsúlyt fektetnek, de ennek valószínűleg csak Barcelonában lesz látványos eredménye.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!