A Forma-1 mezőnyének nem sok ideje volt kipihenni a Kínai Nagydíj fáradalmait: öt nappal azután, hogy Lewis Hamiltont elsőként intette le a kockás zászló Sanghajban, a versenyzők máris több ezer kilométerrel nyugatabbra, Bahreinben hajtanak pályára a pénteki szabadedzéseken.
Sokan valószínűleg nem is bánják, hogy a kínai futam viszonylag gyorsan feledésbe merülhet, az eseménydúsabb és meglepő eredménnyel zárult Malajziai Nagydíj után ugyanis némileg laposabb verseny láthattunk múlt hétvégén. A Bahreini Nagydíj azonban könnyen javíthat a mérlegen, legalábbis a versenyzők szerint, akik előzésekben gazdag és változatos stratégiákkal fűszerezett futamra számítanak. A bahreini pálya valóban tanúja volt már emlékezetes csatáknak, gondoljunk csak a tavalyi versenyre, amely egy késői Safety Car-fázis után az idény egyik legizgalmasabb befutójával és két Mercedes kerék-kerék elleni csatájával zárult.
A versenyt még látványosabbá teszi, hogy 2014-től Bahreinben is alkonyatkor rajtol el a mezőny, és a sivatagi a pálya a leintés idejére már teljes sötétségbe borul. Nico Hülkenberg szerint ilyenkor a kivilágított arab pálya paddockja úgy néz ki, „mintha egy tündérmese helyszíne lenne", de a késői időpont persze nem csak a látványt változtatja meg.
„Nagy különbséget jelent, hogy este versenyzünk. Bahreinben napközben hőség van, éjjelre viszont némileg lehűl az idő. Azt nem mondanám, hogy kifejezetten hűvös van, de ez mindenképpen megkönnyíti a versenyzők dolgát" – nyilatkozta Danyiil Kvjat. „A világítást nagyon jól megoldották, ezért semmilyen problémánk nem származik abból, hogy mesterséges fények alatt versenyzünk."
A Bahreini Nagydíj 2004-ben debütált a Forma-1-ben, és bár a sportág első arab versenyeként eleinte sokan kételkedve fogadták, a mezőny hamar megkedvelte. „A paddock építészetileg is érdekes, és mindig különleges hangulata van, szeretek idejönni. Az emberek egyre érdeklődőbbek, számos közel-keleti országból látogatnak el rajongók a futamra" – mondta Sergio Pérez, aki tavaly a két Mercedes mögött dobogóra állhatott Bahreinben.
A nagydíjat 2011-ben nem tudták megrendezni az országban dúló kormányellenes zavargások miatt, és az utána következő években is többször kérdéses volt, hogy ellátogat-e a Forma-1 Bahreinbe. A helyiek közül manapság is rengetegen ellenzik a verseny megrendezését, mert a kormány fényűzésének egyik jelképét látják benne, miközben az ország nagy részében komoly problémákat okoz a szegénység és az éhezés. A korábbi években több nemzetközi szervezet is arra kérte a Forma-1 mezőnyét, hogy bojkottálja a nagydíjat, de idén már csak elvétve lehetett kisebb tiltakozásokról hallani.
A Bahreini Nagydíjak eddigi legeredményesebb versenyzője Fernando Alonso, aki háromszor állhatott fel a dobogó legfelső fokára, Felipe Massa és Sebastian Vettel pedig kétszer ünnepelhetett. A jelenlegi mezőnyből még Lewis Hamilton és Jenson Button nyert itt futamot, a csapatok közül pedig a Ferrari a legeredményesebb négy sikerrel.
A bahreini pálya többfajta vonalvezetés használatára is lehetőséget ad, de a Forma-1-ben az eddigi tíz nagydíjból kilencszer ugyanazt az 5412 méter hosszú verziót használták. 2010-ben megpróbálkoztak egy hosszabb, 6,2 km-es vonalvezetéssel, ez azonban a versenyzők és a csapatok körében is népszerűtlennek bizonyult, ezért visszatértek az eredeti kialakításhoz.
A Hermann Tilke által tervezett pályán négy hosszabb egyenes található, amelyeket többnyire lassabb kanyarok kötnek össze. A mérnököknek ezért itt sincs könnyű dolguk, hiszen olyan beállításokat kell találniuk, amelyekkel az autó végsebessége az egyenesekben is megfelelő, az alacsonyabb sebességi fokozatban bevett kanyarokban viszont elegendő tapadást biztosítanak.
Daniel Ricciardo szerint a bahreini azok közé a pályák közé tartozik, amelyek egy körön nem nyűgözik le túlságosan a pilótákat, versenyezni viszont kifejezetten élvezetes rajtuk. „Tavaly az itteni volt az egyik legjobb verseny. Lehet előzni, és az is izgalmasabbá teheti a versenyt, hogy éjszaka rendezik – tavaly is csak találgatni tudtuk, milyen lesz a gumik viselkedése" – magyarázta. „Tényleg jó itt versenyezni, és van néhány trükkös kanyar. A 10-es például nagyon technikás, jó érzés, ha sikerül rendesen bevennünk, de amúgy nincs olyan része a pályának, amely különösebben sokkolna minket."
A kanyarok technikás jellegét a többi versenyző is kiemelte, Romain Grosjean szerint az egyeneseket követő hajtűkanyarok és a középső szektor fordulói jelentik a legizgalmasabb feladatot a pilóták számára. „Nagyon sokat kell dolgoznunk az autóban, és a megbeszéléseken sem unatkozunk, hiszen nehéz eltalálni a beállításokat. Mindig nagyon jó érzés, amikor sikerül a pálya minden pontján kihozni a legtöbbet az autónkból, és egy igazán gyors kört tudunk futni" – mondta a francia. Hülkenberg szerint a hátsó egyenest megelőző két balkanyar, a 9-es és a 10-es a legnehezebb, a pilóták itt nagyon gyakran blokkolják a kerekeiket.
Nagyon fontos, hogy a fékek kitűnő állapotban legyenek, hiszen a kör során nyolc alkalommal is nagy tempóról kell hirtelen lelassítani – az 1-es, a 4-es és a 10-es kanyarokat 2-es sebességi fokozatban veszik be a versenyzők, miközben a tempójuk a 100 km/ó-t sem éri el. A bahreini ezért a négy egyenes ellenére nem tartozik a leggyorsabb pályák közé, pedig a célegyenes több mint egy kilométer hosszú, és a végén a 330 km/ó-t ie meghaladja a tempó. Az egyik DRS-zóna egyébként itt helyezkedik el, a másik pedig a 10-es és a 11-es kanyarok között.
A csapatoknak az üzemanyag-fogyasztást is szigorúan kell ellenőrizniük a verseny közben: az autók átlagosan 1,8 kg benzint használnak el körönként, ami az idény összes pályáját figyelembe véve az egyik legmagasabb érték.
A megfelelő beállítások megtalálását az is nehezíti, hogy a sivatagban fekvő pálya a hétvége elején még nagyon poros, utána viszont – bár tökéletes soha nem lesz – rohamosan javul az állapota. Kivéve, ha közbeszól egy homokvihar, amely meglehetősen gyakori jelenség errefelé, bár a Forma-1-es hétvégéken a korábbi években még nem okozott nagyobb problémát. Az április elején rendezett GP2-es tesztet azonban el is kellett halasztani, mert annyi homok került a pályára és a levegőbe, hogy a látótávolság mindössze néhány méterig terjedt.
A Pirelli ugyanazokat a közepes és lágy gumikat viszi el Bahreinbe, mint korábban Ausztráliába és Kínába, de ezen a pályán máshogy viselkedhetnek az abroncsok. A bahreini aszfalt keményebben bánik a gumikkal, javít azonban a helyzeten, hogy a futam közben várhatóan egyre csökken majd a hőmérséklet.
„Bahreinben sokkal melegebb időre számítunk, mint amilyet Kínában tapasztaltunk, de az esti időpont miatt mégsem lesz akkora hőség, mint Malajziában" – magyarázta a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery. „A bahreini hétvége egyik legfontosabb jellemzője most az, hogy az esti edzések felé haladva egyre hűvösebb lesz az idő, így a pálya állapota és a gumik viselkedése is folyamatosan változik. A tavalyi Bahreini Nagydíj utolsó 10 köre szenzációs volt a Safety Car miatt. Azt nehezebb megjósolni, hogy idén mire számíthatunk – azon kívül, hogy az eső valószínűleg nem fog esni."
A Safety Car pályára küldésére egyébként az átlagosnál kisebb az esély ezen a pályán, mert a modern létesítményben a bukótereknek is nagy helyet hagytak a széles aszfaltcsík mellett. Incidensek persze így is előfordulnak, tavaly például Pastor Maldonado öklelte fel Lotusával a sauberes Esteban Gutiérrezt, aki szaltózott is egyet a levegőben.
A tavalyi versenyt Hamilton két bokszkiállással nyerte meg, és a mezőny nagy része ezt a taktikát választotta, az etapok hosszúságában és a két keverék felhasználásának sorrendjében azonban nagy eltérések mutatkoztak. Hembery az idén is hasonló helyzetre számít, de azt is el tudja képzelni, hogy többen három kerékcserével is megpróbálkoznak majd a gumikat nem kímélő pályán.
Vettel malajziai győzelme után Kínában ismét a Mercedes aratott kettős győzelmet, a Ferrarinak ezúttal nem volt komoly esélye az élre kerülni. A Bahreini Nagydíjnak is a Mercedes vág neki favoritként, azonban a németek is elismerik, hogy a Ferrariról nem vehetik le a szemüket, hiszen bármikor újra megtréfálhatják őket. Az olaszok a hétvégén ismét profitálhatnak abból, hogy képesek kíméletesen bánni az abroncsaikkal, és a sanghajinál némileg magasabb hőmérséklet is segítheti őket.
A Bahreini Nagydíj programja Péntek: Szombat: Vasárnap: Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk. | |
A Mercedesnél nem győzik hangsúlyozni, hogy az egyeduralmuk fenntartása érdekében nagyon fontos a szoros együttműködés és a csapatmunka, a két pilóta között azonban már az idény harmadik futamán a belviszály jelei mutatkoztak. Rosberg úgy érezte, az egész versenyt az irányítása alatt tartó Hamilton veszélybe sodorta a 2. helyét, amikor gumispórolás céljából lelassított, és később azt is számon kérte csapattársán, hogy miért csak a saját versenyével törődött. A Mercedes-főnök Toto Wolff szerint a verseny utáni megbeszélésen hamar tisztázni tudták a helyzetet, és nincs harag a pilóták között, Niki Lauda azonban elismerte, hogy az idény hátralévő részében is elkerülhetetlenek lesznek a hasonló viták.
Rosberg eddig mindhárom versenyen kikapott Hamiltontól, és ő is pontosan tudja, hogy sürgősen javítania kell ezen a mérlegen. „A csapat megint hihetetlen autót épített, és nagyszerűen kezdtük az idényt. Nekem viszont kicsit többet ki kell hoznom magamból, ha újra fel akarok állni a dobogó tetejére" – nyilatkozta. „Még nem nyertem Bahreinben, de a legutóbbi két alkalommal én szereztem meg a pole pozíciót, az első F1-es versenyemen pedig megfutottam a leggyorsabb kört. Tudom, hogy gyors lehetek ezen a pályán, és remek lenne, ha a tavalyihoz hasonló csatával ajándékozhatnánk meg a közönséget, csak most fordított eredménnyel."
A Ferrarinál Kimi Räikkönennek kell bizonyítania, hogy le tudja győzni Vettelt, hiszen az első három versenyen csak két 4. helyezés volt a legjobb eredménye. Erről azonban nemcsak ő tehet, számos problémával kellett megküzdenie az első futamokon. Azt viszont ő is elismeri, hogy a pénteki és szombati edzéseken jobb munkát kell végeznie az év eleji hibái után. Az egyhetes szünet alatt szerinte nem sokat változott az erősorrend, de nem zárja ki, hogy megnehezíthetik a Mercedes dolgát. „Új hétvége vár ránk egy új pályán – mi a lehető legtöbbet fogjuk kihozni magunkból" – jelentette ki.
A Williamsnél a hét elején elismerték, hogy a Mercedes és a Ferrari mögött jelenleg csak a harmadik erőt képviselik, a bahreini pálya azonban papíron jobban fekszik nekik, és megint bevetnek majd néhány új alkatrészt. A Kínában az első pontjait megszerző Lotus úgy gondolja, az autójuk versenytempóját tekintve ők állnak a rangsor 4. helyén, ezért most gőzerővel dolgoznak azon, hogy elkapják a Williamst. Ebbe a küzdelembe a Red Bull is beleszólhat, bár a Renault a Kínai Nagydíj után figyelmeztette az osztrákokat, hogy az ott látott motorhibák után Bahreinben is számíthatnak nehézségekre.
A McLaren Kínában először ért célba mindkét autójával, de lekörözöttként csak a mezőny hátsó felében, a pontszerző helyektől távol végeztek. Köztudott azonban, hogy még mindig csökkentett üzemmódban használják a Honda-motort, és továbbra is azt állítják, hogy az autójukban egyébként óriási lehetőségek rejlenek. A versenyigazgató Eric Boullier elárulta, a kínai kettős célba érésen felbátorodva ezentúl a teljesítmény növelésére is nagyobb hangsúlyt fektetnek, de ennek valószínűleg csak Barcelonában lesz látványos eredménye.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!