Hamilton nyert, Vettel a táv feléig tapadt a Mercedesekre
2015. április 12. 07:39
A Kínai Nagydíjon kettős győzelmet aratott a Mercedes, de ezúttal korántsem volt annyira nyomasztó fölényük, mint Ausztráliában. Ez a Ferrarinak köszönhető, ugyanis Sebastian Vettel a távnak nagyjából a feléig, a kerékcserék második fordulójáig látótávolságban tartotta Lewis Hamiltont és Nico Rosberget, és csak a közepes gumikra váltva nőtt meg a lemaradása. Ekkor viszont már csapattársára, a rajtnál a Williamseket átugró Kimi Räikkönenre kellett inkább figyelnie, aki 4 körrel frissebb abroncsokon közelített hozzá.
A rajtnál a vezetést megőrző Hamilton az első kerékcseréig - az élmezőny számára a 11-13. körig - még a sarkában érezte Rosberget, de korábbi kiállásának köszönhetően ezután jobban leszakította, s miután megejtette második kerékcseréjét is, már több mint 6 másodperces előnyt tudhatott magáénak. Ebből kicsit vesztett az utolsó etapban, de magabiztosan tartotta az 1. helyet a kockás zászlóig, melyet a biztonsági autó mögött látott meg a mezőny.
"A csapat fantasztikus munkát végzett, hogy visszavágjunk az előző verseny után, ahol kicsit szenvedtünk" - közölte a dobogón, kínaiul is megköszönve a helyi szurkolók bíztatását. "Ma az volt a fő feladat, hogy vigyázzunk a gumikra, és az edzéseken elvégzett munkával ezt teljesítettük. Az autó balansza nem is lehetett volna jobb, nagyon tetszett."
Vettel a rajtrácsra menet még idegesíteni tudta Hamiltont - a próbarajtnál majdnem összeütköztek a bokszutcából kijövet -, ám végül nemhogy a britet, még Rosberget sem tudta megelőzni. Mindkét bokszkiállásánál megpróbálkozott az elévágással, de nem jött be a húzás. A német ennek ellenére nem csalódott, hiszen a Ferrarit még nem érzi erősebbnek a Mercedesnél. "Összességében jó versenyt futottunk. Az elején sikerült nyomást gyakorolnunk (a Mercedesekre), amit megpróbáltunk növelni azzal, hogy korábban átváltunk a közepes gumikra, de ezen a keveréken végül ők voltak a gyorsabbak" - mondta.
A ferraris ugyanakkor még mindig megelőzi Rosberget a világbajnoki tabellán 4 ponttal. Ezzel a bizonyos elévágási kísérlettel annyit mindenesetre elért, hogy esetleg elindítsa egy újabb belső ellentét felé a Mercedest.
Honfitársa bosszúsan nyilatkozott a leintést követően, mert érzése szerint a középső etapban Hamilton feltartotta, aminek a rádión is hangot adott. "Nem tudom, hogy Lewis szándékosan csinálta-e így, mindenesetre érdekes megnyilvánulás volt a részéről" - mondta Rosberg. "Az utolsó etapom túl hosszúra nyúlt, mert korábban ki kellett mennem a bokszba, nehogy Sebastian elém vágjon. Emiatt teljesen tönkrementek az abroncsaim a verseny végére."
Hamilton ellenben nem érezte úgy, hogy befolyásolta volna csapattársa versenyét: "Ha szorosan mögöttem haladt volna, akkor talán beszélhetnénk az esetről, de nem erről volt szó, végig egyedül voltam." Az ügynek még biztos lesz folytatása a Mercedesnél. Hamilton a gumijait óvta a 20-30. kör között, amikor Rosberg felzárkózott hozzá 2 másodpercre, és ennek előnyét élvezve később sorozatban futotta a leggyorsabb köröket, mielőtt a 33. fordulóban kiállt a bokszba.
A Mercedes és a Ferrari mögötti mezőnyben érdekesség volt, hogy a csapatok már a második etapjukra is a közepes gumikat adták oda versenyzőiknek. A Williamsek eseménytelen körözéssel hozták az 5. és a 6. helyet - ennél előrébb kerülni esélyük sem volt, miután Räikkönen Felipe Massát és Valtteri Bottast is átugrotta a rajtnál. A finn néhány kanyarra megelőzte a brazilt, de végül mögötte ért célba.
Eleinte a Lotusok és a Sauberek követték az első három csapat autóit, azonban néhány körrel a cél előtt már csak egy-egy versenyzőjük, Romain Grosjean és Felipe Nasr maradt állva a pontszerző helyeken. Marcus Ericssont többen is megelőzték, az addig a 7. helyet birtokló Pastor Maldonado versenye pedig a második bokszkiállása előtt vett negatív fordulatot a már-már szokásos formában.
A venezuelai a bokszutca bejárati balkanyarjánál lesodródott - ahogy az egyik edzésen már megtette -, és sok időt vesztett, mire tovább tudott hajtani Lotusával, majd előbb magától, aztán Jenson Button közreműködésével megpördült. Buttonnal a 13. helyért vívtak a 49. körben, amikor a brit egy optimista manőverrel megpróbált bebújni a Lotus mellé a célegyenes végén, de kiforgatta azt. "Rosszul mértem fel a helyzetet" - ismerte el Button, akit utólag időbüntetéssel sújtottak a koccanásért.
Maldonado nem jutott el a célig, ahogy a műszaki hibát szenvedő Nico Hülkenberg, Danyiil Kvjat és Max Verstappen sem. Utóbbi motorjának csak néhány kört kellett volna kibírnia a célig. "Jó érzés a legjobb tíz között haladni. Szinte a kezemben volt a pontszerzés lehetősége, ezért nagyon elkeserítő, hogy kiestem" - nyilatkozta a Renault motor erőhiánya dacára több szép előzést is bemutató, ám a 8. pozíciót elbukó pilóta a Sky Sportsnak. Csapattársa, Carlos Sainz is majdnem kiesett, de sikerült életet lehelnie autójába, amikor látszólag végleg elszállt a hajtása.
A célegyenesben lerobbant Toro Rosso miatt be kellett küldeni a Safety Cart, e mögött futott be a mezőny a célba. Verstappen kiesésével Nasr, Daniel Ricciardo és Ericsson jutott ajándék pont(ok)hoz.
Ebből kiderül, hogy a Red Bull pocsék hétvégét zárt - bár Ricciardo és Kvjat bemutatott egy szép küzdelmet annak ellenére, hogy az oroszt a más taktikán lévő csapattárs elengedésére szólították fel. Neki azonban korán fel kellett adnia a viadalt. "Láttam, hogy az autó hátuljából ömlik a füst, és nyilván azonnal meg kell állnom" - mondta. "Nem vagyunk könnyű helyzetben, de muszáj erősnek lennünk."
A McLarennél ellenben legalább örülnek, hogy mindkét autójuk eljutott a célig. "Télen 12 körös volt a leghosszabb etapom, Malajziában 22 körig jutottam. Azzal, hogy mindkét autónk célba ért, sok értékes információhoz jutottunk" - emelete ki a pozitívumot Alonso, aki 12. lett.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Kínai Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Magyar idő szerint 8 órakor rajtol a 2015-ös idény harmadik versenye Sanghajban.
Az időmérőt simán nyerték, a 3. helyezett Vettel 9 tizedet kapott a pole pozíciót megszerző Hamiltontól. A Mercedes ennek ellenére úgy véli, a Ferrrari a remek versenytempójának köszönhetően akár újra megtréfálhatja őket, ahogy azt Malajziában is tették. Vettelék szerint itt a Mercedes a legesélyesebb, de persze igyekeznek majd minden lehetőséget kihasználni.
Vettel a rajtrácsra menet, a bokszkijáratnál előzte meg Hamiltont. A brit a csapatrádión azt mondta, hogy a Ferrari manővere "veszélyes volt, majdnem összeütköztünk". Végül nem történt baj, már mindkét autó felállt a rajtrácsra.
Megint ki kellett cserélni az erőforrását. Most még nem kap érte büntetést, de ha így folytatják, hamar túllépik a megengedett limitet.
Nemcsak a Ferrari gondolja úgy, hogy a versenyen sokkal erősebbek lehetnek, mint az időmérőn. A Red Bull abban reménykedik, hogy akár a Williamseket is elkaphatják, Ricciardo mindenképpen az első 5 között szeretne végezni. A Toro Rosso és a Lotus is úgy nyilatkozott, hogy hosszú távon erősebbek lesznek, mint egy körön.
A levegő 21, az aszfalt 46 fokos, és süt a nap. Úgy tűnik, idén egyszer sem zavarja meg eső a versenyhétvégét.
Tavaly szinte mindenki ezt a taktikát választotta, és a Pirelli idén sem számít másra. Noha a Ferrari jobban tudja kímélni a gumikat, mint a Mercedes, a németeknél nem hiszik, hogy bárki is megpróbálkozna az egykiállásos stratégiával. Kínában egyébként a közepes és a lágy gumikat lehet használni.
Mindenki rendben eljött a rajtrácsról. Idén először indul 20 autó a versenyen - a Malajziai Nagydíjon Stevens nem tudott részt venni a Manorral, az idénynyitón pedig több hiányzó is volt.
Az első három versenyző sorrendje nem változott, Räikkönen viszont megelőzte mindkét Williamst, és feljött a 4. helyre. Grosjeannak is sikerült előrelépnie, a 7. helyen áll, Ricciardo viszont visszaesett a mezőny végére.
Nem ért össze senkivel, az első kanyarban magától forgott meg, de folytatja a versenyt. A rajt vesztese a Red Bull volt, Kvjat a 13., Ricciardo a 17., az ausztrál valószínűleg koccant valakivel. A sorrend: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Massa, Bottas, Grosjean, Nasr, Ericsson, Maldonado.
Már a 15. helyen áll. Alonso Button elé került a rajtnál, a McLaren egyelőre csak a Manorokat és a megpördülő Sainzt előzi meg. A Toro Rosso spanyol versenyzője egyébként a közepes gumikon indult, csakúgy, mint Kvjat.
Hamilton és Rosberg hasonló köridőket fut, de Vettel lemaradása már 3 másodperc mögöttük. Räikkönen további 1 másodperces hátránnyal követi a csapattársát.
Utolérte a csapattársát, de egyelőre nem tudja megelőzni. Alonso szorosan követi őket, valószínűleg lecsapna bármilyen adódó lehetőségre.
Küszködve, de végül sikerült elmennie Kvjat mellett. A Red Bull is azt kérte az orosztól, hogy ne tartsa fel a csapattársát, hiszen eltérő taktikán vannak, Kvjat most a lassabb közepes gumikat használja.
Az előző körökben csak néhány század különbség volt a Mercedesek köridői között, legutóbb Rosberg több mint 1 tizeddel gyorsabb volt. Hamilton tartja a körülbelül 1 másodperces előnyét, amit még az első körben szedett össze. A Ferrarik és a Williamsek sem sokkal lassabbak, Vettel lemaradása most 4 másodperc Hamilton mögött.
Nasrt hagyta maga mögött a hajtűkanyar kijáratánál. Verstappen pedig egy agresszív előzéssel megszerezte a 10. helyet Ericssontól, a Saubert már Hülkenberg fenyegeti.
Egy Force Indiától kell elsőként elbúcsúznunk, a német a 7-es kanyarnál állt félre egy műszaki hiba miatt.
Lehet, hogy a Sauber azt hitte, hogy Hülkenberg autója miatt a pályára küldik a Safety Cart, de ez nem történt meg. Egy körrel később Maldonado is kiállt a bokszba a 8. helyről, közepes gumikat kapott.
Most több mint 4 tizedet adott Rosbergnek, és már 1,6 másodperccel vezet. Grosjean is a bokszban járt, nála is lecserélték a lágy gumikat közepesre.
Vettelt a Mercedesek előtt hívták ki a bokszba, kapott egy új szettet a lágy gumikból. Hamilton megint megfutotta a leggyorsabb kört.
Vettelhez hasonlóan lágy gumikat kapott. Vettel elé, a 3. helyre ért vissza. A két Williams is járt már a bokszban, ők a közepes gumikra váltottak.
A német is kereket cserélt, lágyakat kapott. Sikerült Hamilton és Vettel közé visszatérnie, de a Ferrari közelebb került hozzá. Räikkönen is kapott egy új szettet a gyorsabb keverékből, az élmezőnyből már mindenki cserélt kereket.
A motorja adta meg magát, füstölő autóval állt félre a 6-os kanyarnál. A Renault erőforrásával továbbra is súlyos gondok vannak.
A bokszkiállások első köre után így áll a mezőny: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Massa, Bottas, Maldonado, Grosjean, Nasr, Verstappen.
Eltérő stratégián vannak, Button a lágy, Alonso a közepes gumikat kapta meg a kiállásánál. A McLaren valószínűleg szólt a spanyolnak, hogy ne tartsa fel a csapattársát, mert küzdelem nélkül helyet cseréltek. A 15-16. helyen állnak.
Most Nasr Sauberét hagyta maga mögött, a 9. helyet vette el tőle. Sainz a korai megpördülése után egyelőre a 14. helyre jött fel.
Most valóban a német a gyorsabb, de nem szeretne közelebb kerülni Hamiltonhoz, mert akkor gyorsabban elhasználódnak az abroncsai. Ezért arra kérte a csapatát, szóljanak Hamiltonnak, hogy próbáljon meg gyorsabban hajtani.
Megpróbált feljönni a 12. helyre, de a svéd jól védekezett a 14-es kanyarban, Ricciardo pedig szélesen fordult, ezért újra lemaradt a Sauber mögött.
Rosberg még mindig néhány századdal jobb köröket fut, de már nem panaszkodhat Hamilton tempójára. 2 másodperc köztük a különbség. A Ferrari nem szakadt le, Vettel lemaradása csak 1,6 másodperc Rosberg mögött.
A hátsó egyenesben nagyon lassan haladt, úgy tűnt, az ő versenye is véget érhet. Utána viszont magához tért a Toro Rosso, valószínűleg a váltóval voltak gondok.
Massa lemaradása már 18 másodperc Räikkönen mögött, amihez persze az is hozzájárult, hogy a Williamsek a közepes gumikat kapták meg a második etapra.
A Red Bull körök óta nem bír a Sauberrel. Ricciardo az előbb újabb támadást indított, és az első kanyar után sikerült is elé kerülnie, de a 6-os kanyart elrontotta, és Ericsson visszavette a 11. helyet.
Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Massa, Bottas, Maldonado, Grosjean, Verstappen, Nasr.
Végre sikerült neki, átvette Ericssontól a 11. helyet. A Ferrari megkérdezte Vetteltől, hogy tudna-e gyorsabban menni, mire a német azt válaszolta, hogy "nem nagyon".
Ahogy várható volt, megint a Mercedesek előtt cserélt kereket. Most muszáj volt a közepes gumikat feltenni az autójára, hiszen azokat még nem használta. A Mercedes máris szólt Rosbergnek, hogy a következő körben ő is álljon ki a bokszba.
A német is megkapta a közepes gumikat. A bokszkiállása lassabb volt, mint Vettelé, de sikerült a Ferrari előtt maradnia. Most 1,7 másodperc köztük a különbség.
Alaposan belehúzott az előző körökben, a leggyorsabb időt is megfutotta. Rendben lezajlott a kiállása, simán visszaállt Rosbergék elé.
A 4. helyre állt vissza a közepes gumikon. Hamilton közben megint arra panaszkodik, hogy kezd felforrósodni az ülése, ez már az edzéseken is előfordult vele.
A Lotusokhoz hasonlóan csak az első etapot teljesítették a lágy keveréken. Alonsónak közben szóltak, hogy a szokásosnál hosszabb kiállásra számítson, megtisztítják a hátsó szárnyát is.
Pontszerző helyen állt, de a McLarenek között találta magát, miután a kiállása előtt kicsúszott a bokszbejáratnál. Folytatni tudta a versenyt, de több pozíciót veszített.
Már 6 másodperc a hátránya Rosberg mögött. Hamilton kényelmesen vezet, a csapattársa 5 másodperces lemaradással követi őt.
Ez nem a venezuelai legjobb versenye, az újabb incidenssel megint Button mögé került, pedig a tempója alapján könnyen pontszerző lehetett volna. Pérez közben Nasrral csatázik a 9. helyért.
14 kör van hátra, az állás: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Massa, Bottas, Grosjean, Verstappen, Nasr, Pérez.
A Sauber megint a Red Bull elé került a bokszkiállásoknál, Ricciardónak újra meg kellett küzdenie a 10. helyért. Egy remek csata után megszerezte az utolsó pontszerző helyet.
Ez biztosan fáj neki, de legalább még versenyben van a futam utolsó szakaszában is. A 15. pozícióban áll, Button két hellyel előzi meg.
A közepes gumikon nem tud jó tempót futni, Räikkönen is egyre közelebb kerül hozzá. Rosberg már 12 másodpercre elhúzott Vetteltől.
Megpróbálja utolérni a csapattársát, de a lekörözöttekkel meggyűlik a baja. Közben a mezőny hátsó felében zajlik egy kemény csata a McLarenek és Maldonado között. Button az előbb visszaelőzte a Lotust, közben Alonso is megérkezett mögéjük.
Csúnya véget ért a küzdelmük: a célegyenes végén Button megpróbált elmenni a Lotus mellett, de kiforgatta Maldonadót. Mindketten tovább tudnak hajtani, de az autók megsérültek, Button az első szárnyára panaszkodik. Alonso ezzel feljött a 13. helyre.
Az ütközés után fékhibára panaszkodott, s bár egy bokszkiállás után még visszatért a pályára, egy körrel később be kellett tolni a garázsba. A másik Lotusszal Grosjean a pontszerző 7. helyen halad.
Továbbra is gyorsabb Vettelnél, 1,6 másodpercre megközelítette őt. Frissebbek a gumijai is, még 3 köre van arra, hogy előzéssel próbálkozzon.
Verstappen motorja is megadta magát, és a Toro Rosso a célegyenesben állt meg, ezért be kell küldeni a biztonsági autót. Már csak 2 kör van hátra, nem tudni, milyen gyorsan tudják eltávolítani Verstappen autóját.
Verstappen autója egyre jobban füstöl, és még mindig a célegyenesben van. Nem valószínű, hogy időben el tudják vinni, a Safety Car mögött futhat be a mezőny.
A Safety Car mögött futott be a mezőny, így az utolsó körökben már nem változott a sorrend. Hamilton pályafutása során negyedszer nyert Kínában, idén pedig a harmadik futamon a második győzelmét aratta, és növelte az előnyét a világbajnokságban. 16 autó ért célba, a sorrend: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Massa, Bottas, Grosjean, Nasr, Ricciardo, Ericsson, Pérez, Alonso, Button, Sainz, Stevens, Merhi.
Ez idén először fordult elő, de pontot most sem tudtak szerezni, csak a Manoroknál és a gyenge versenyt futó Sainznál voltak gyorsabbak. A Lotus viszont megszerezte az idei első pontjait.
Vettel továbbra is második a bajnokságban, Rosberg további 4 pontos lemaradással a harmadik.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és a szöveges összefoglalóval.