Hamiltoné a pole, a Ferrari a Williamsszel vívott
2015. április 11. 08:44
Lewis Hamilton zsinórban harmadszor indulhat a pole pozícióból, miután a Kínai Nagydíj időmérő edzésén is mindenkit maga mögé utasított. Ezúttal Nico Rosberg is nagyon közel került az első rajtkockához, a Ferrari lemaradása azonban 9 tized volt.
Hamilton már a szabadedzéseket is uralta, a hétvége összes gyakorlását az élen zárta, és az időmérő első két szakaszában is gyorsabb volt a csapattársánál. A Q3 utolsó perceiben mégis kérdéses volt, hogy ki szerzi meg a pole-t, mert Hamilton a második próbálkozásánál nem tudott javítani a korábban futott idején. Az 1:35.782-es köre azonban így is elég volt, mert Rosberg 42 ezreddel lassabbbnak bizonyult nála, a többieknek pedig esélyük sem volt megközelíteni a Mercedeseket.
„A kínai pálya továbbra is jól bánik velem" – mondta Hamilton, miután megszerezte pályafutása 5. sanghaji pole pozícióját, vasárnap pedig a 4. itteni győzelmére törhet. „Az autóm egész hétvégén fantasztikusan működött, sokkal jobban, mint Malajziában. Az utolsó köröm persze nem sikerült túl jól, de szerencsére így is sikerült megtartanom az első helyet."
A címvédő nem számít könnyű versenyre, szerinte Rosberg mellett akár a Ferrarik is veszélyt jelenthetnek a győzelmére. „Mindig nagyon gyorsak voltak ezen a pályán, szerintem szoros verseny lesz" – vélekedett.
Rosberg nem titkolta, hogy rendkívül csalódott a pole elvesztése miatt. „4 század az szinte semmi. Ez nagyon bosszantó, hiszen közel kerültem az első rajtkockához, és nyilvánvalóan ezzel a céllal vágtam neki az időmérőnek" – nyilatkozta. A németet vigasztalhatja, hogy állítása szerint vasárnap számos lehetősége lesz Hamilton elé kerülni. „Döntő tényező lehet a rajt, a stratégia, a gumikopás – egyértelműen van rá esélyem, hogy megelőzzem őt."
A várakozásoknak megfelelően a Ferrari volt a Mercedes elsőszámú üldözője, a hátrányuk azonban a vártnál nagyobb volt. A 3. helyen záró Sebastian Vettel 9 tizeddel kapott ki Hamiltontól, Kimi Räikkönen pedig hibázott az utolsó körében, ezért a két Williams is megelőzte. „A Q3-ban kicsit más stratégiát alkalmaztunk, mint a többiek, mert csak egy szett új gumit használtunk, de a Mercedes amúgy is gyorsabb volt, mint amire számítottunk" – ismerte el Vettel. „Ma ez volt a legtöbb, amit megtehettünk, de holnap közelebb kerülhetünk."
Räikkönen elismerte, hogy egyszerűen rossz kört futott a Q3 végén. „Az első két kanyar nagyon csúszós volt, több kisebb hibát is elkövettem, és utána már tudtam, hogy nem lesz jó a köröm" – nyilatkozta csalódottan. A Williamsek közül Felipe Massa volt a gyorsabb, mégsem volt teljesen elégedett, hiszen Valtteri Botasszal együtt elismerték, hogy a Ferrari a kínai pályán is erősebb náluk. „Mindent megteszünk azért, hogy felvegyük velük a versenyt, de reálisan nézve nekik van nagyobb esélyük a dobogóra" – mondta a finn.
A 7. helyen Daniel Ricciardo végzett, aki „többé-kevésbé" elégedett volt a helyezésével, különösen annak fényében, hogy csapattársa, Danyiil Kvjat a Q3-ba sem jutott be. A Lotus versenyzői közül is csak Romain Grosjean vehetett részt az utolsó szakaszban, ő egy remek körrel maga mögé utasította a mindössze egy mért körrel próbálkozó Saubereket. A két Toro Rosso ezúttal nem jutott tovább a Q2-ből, a Force Indiák előtt végeztek a mezőny második felében.
A McLaren az időmérő előtt még reménykedett benne, hogy a folyamatos fejlődésüknek köszönhetően bejuthatnak a Q2-be, de ezúttal is csak a két Manort tudták megelőzni. Jenson Button zsinórban másodszor győzte le Fernando Alonsót az időmérőn, igaz, ezúttal mindössze 4 ezred volt közöttük a különbség. A Manor viszont valóban előrelépett, ezúttal mindkét autójuk a 107 százalékos határon belül maradt.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Kínai Nagydíj időmérő edzéséről élőben készülő tudósításunkban! Hamarosan eldől, ki indulhat az élről az idény harmadik futamán. A szabadedzések alapján a Mercedesnek áll a zászló, mindegyik gyakorláson Lewis Hamilton volt a leggyorsabb. Szombat délelőtt a Ferrari sem tudott közel kerülni hozzájuk.
Süt a nap, és néhány fokkal melegebb van, mint tegnap. A levegő 21, a pálya 32 fokos.
A harmadik szabadedzésen egyetlen mért kört sem tudott megtenni, mert már az első percekben gondjai akadtak a gyújtással. A McLaren nemrég közölte, hogy sikerült kijavítani a hibát, ezért nincs szükség motorcserére.
Eddig ő a Kínai Nagydíjak legeredményesebb versenyzője: háromszor aratott futamgyőzelmet, és négyszer indult az első rajtkockából, mindkettő rekord. Rosbergnek is fekszik a pálya, 2012-ben itt aratta az első futamgyőzelmét.
Az időmérő első szakaszának egyik legnagyobb kérdése lesz, hogy a McLaren idén először továbbjut-e a Q1-ből. Button és Alonso is úgy érzi, hogy ezen a hétvégén is sokat fejlődtek. "A Q3-ról még nem beszélhetünk, de a Q2-t mindenképpen meg kell céloznunk" - jelentette ki Alonso még pénteken.
Két spanyol versenyző, Merhi és Alonso hajtott először a pályára. Räikkönen is elhagyta a garázsát, a többiek egyelőre nem sietnek.
Merhié volt az első mért kör, de már Vettel vezet 1:39.912-es idővel a közepes gumikon. Räikkönen egyelőre egy teljes másodperccel elmarad tőle.
1:38.285-ös ideje 1,7 másodperccel gyorsabb Vettel korábbi próbálkozásánál, pedig ő is a közepes gumikat használta. Nasr áll a 2. helyen, de ő már a lágy keveréken hajtott a pályára.
2 tizeddel maradt el a csapattársától, de így is feljött a 2. helyre. Hülkenberg több mint egy másodperces lemaradással áll a 3. helyen, pedig a lágy gumik voltak az autóján. A két McLaren is a gyorsabb abroncsokat használja, most Button a 7., Alonso a 10. helyen áll.
Most viszont Bottas és Massa is a pályára hajtott, miközben a mezőny nagy része éppen visszatért a bokszba. A Williamseken kívül a két Manor és Kvjat áll kiesést jelentő pozícióban.
A Williamsek egyből a lágy gumikon hajtottak ki, Bottas át is vette a vezetést 1:38.014-es idejével. Massa a 3. helyre jött fel, a közepes gumikat használó Mercedesek közé ékelődött be.
Vettel és Räikkönen is megkapta a lágy gumikat, így meg tudták előzni a Mercedest. A német 1:37.502-es idővel vezet, csapattársa majdnem 3 tizeddel marad el tőle.
A McLaren megint csak a Manort tudta megelőzni, nem sikerült bejutniuk a Q2-be. Button mindössze 4 ezreddel volt gyorsabb a csapattárásnál. A kiesők sorrendje: Hülkenberg, Button, Alonso, Stevens, Merhi. A Q1 leggyorsabb versenyzői: Vettel, Räikkönen, Bottas, Grosjean, Hamilton, Verstappen, Massa, Rosberg, Nasr, Ricciardo.
Mindkét versenyzőjük megfutotta a szintidőt, ezért nem kérdés, hogy elindulhatnak-e a versenyen. Stevens különösen jól szerepelt, 8 tizeddel gyorsabb volt Merhinél.
Egyelőre csak a két Sauber hajtott a pályára, de már a Williamsek is készülődnek.
Egyre felhősebb az ég, a Mercedes szerint az utóbbi percekben 3 fokkal csökkent az aszfalt hőmérséklete. A Red Bull arra számít, hogy a Q2-ben 1:38.0-ás idő kell majd a továbbjutáshoz.
Már a Mercedesek is a lágy gumikon köröznek, Hamilton 1:36.423-as idővel állt az élre. Rosberg a 2. helyen 3 tizeddel marad el tőle. A Ferrarik még nem futottak mért kört, most hajtottak ki a pályára.
A Ferrarik valószínűleg csak egy mért kört teljesítenek a Q2-ben, de nem kell aggódniuk. Vettel 5 tizedes hátránnyal a 3. helyre jött fel, Räikkönen további másfél tizeddel lemaradva a 4.
Egyelőre kiesőhelyen áll, a másik Williamsszel Bottas épp most jött fel az 5. helyre. Ericsson és Nasr is veszélyben van, Kvjat és Pérez pedig csak most futják az első mért körüket.
Kiesett mindkét Toro Rosso és egy Red Bull is. A 11-15. helyek sorrendje: Maldonado, Kvjat, Verstappen, Sainz, Pérez. Továbbjutott Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Massa, Bottas, Ricciardo, Nasr, Grosjean, Ericsson.
Csak 7 ezreddel volt lassabb a még éppen továbbjutó Ericssonnál. Verstappen is előrébb végezhetett volna, de az utolsó körében a 6-os és a 14-es kanyarban is hibázott.
Bottas és Grosjean hajtott ki először a pályára, majd Massa is követte őket. Közben kiderült, hogy a brazil azért érzett füstszagot a pilótafülkében a harmadik szabadedzésen, mert a padlólemeze leért az aszfaltra, ezért az időmérőre egy milliméterrel megemelték.
A mért körök első fordulója után a brit vezet 1:35.782-es idővel, Rosberget is 3 tizeddel előzi meg. Massa Bottast előzi meg a 3. helyen, de a Mercedeshez képest 1,6 másodperc a lemaradása. A Ferrari egyelőre lassabb a Williamsnél.
Ők kezdik meg elsőként az utolsó etapjukat. A Mercedesek az óriási előny ellenére nem érzik magukat biztonságban, Hamilton és Rosberg is kihajt egy újabb körre vaodnatúj lágy gumikon.
Inkább spórolnak a gumikkal, az első sorokba amúgy sem lenne esélyük bekerülni. Már az egész mezőny a pályán van, a következő percekben eldől, ki indulhat az élről.
Az utolsó körében viszont nem tudott javítani a korábbi idején, ezzel megadta a lehetőséget Rosbergnek a visszavágásra. A németnek majdnem sikerült is az élre állnia, de végül 42 ezreddel kikapott Hamiltontól. A Q3 sorrendje: Hamilton, Rosberg, Vettel, Massa, Bottas, Räikkönen, Ricciardo, Grosjean, Nasr, Ericsson.
2015-ben még csak ő indulhatott az élről. Rosberg csalódottan vette tudomásul, hogy megint alulmaradt, pedig ilyen közel az egész hétvége során nem került a csapattársához.