A Mercedes bugyuta hibája megfosztotta Hamiltont a győzelemtől
2015. május 24. 13:40
Nico Rosberg zsinórban harmadik monacói győzelmét aratta vasárnap, de csak a Mercedes taktikai szarvashibája miatt. A versenyt gyakorlatilag végig Lewis Hamilton uralta, és már több mint 20 másodperccel vezetett, amikor Max Verstappen és Romain Grosjean ütközése miatt a 64. körben beküldték a Safety Cart. A Mercedesnél úgy ítélték, hogy simán kihívhatják a bokszba friss szuperlágy gumikért Hamiltont, ám rosszul mérték fel az előnyét, ezért visszaesett Rosberg és Sebastian Vettel mögé.
Pár méteren múlt: a bokszkijárat végén Hamilton közvetlenül Vettel mögött szelte át a második Safety Car-vonalat, és csak a visszajátszásból derült ki, hogy a Ferrari volt előrébb. A Mercedes nyilván azért akart kereket cserélni Hamilton autóján, hogy az újraindításnál ne legyen kiszolgáltatva az üldözőinek, a döntés azonban keményen megbosszulta magát. „Ezt a versenyt elbuktam, ugye?" – kérdezte Hamilton lehangoltan még a Safety Car mögött, és igaza lett: a szuperlágy gumik sem bizonyultak elégnek ahhoz, hogy megelőzze Vettelt az utolsó 8 körben, sőt a végén még védekeznie kellett az ugyanolyan Pirelliken rohamozó Daniel Ricciardo ellen is.
Hamiltonnak, aki az összetettben már csak 10 ponttal vezet Rosberg előtt, a dobogón nem volt kedve pezsgőzni, de gratulált az ellenfeleinek, és nem kritizálta nyíltan a csapatát. „Ez nem volt a legkönnyebb verseny" – ismerte el. „Együtt nyerünk, együtt veszítünk. Biztos vagyok benne, hogy később leülünk, és kitaláljuk, a jövőben hogyan kerülhetjük el az ilyen hibákat." A kérdésre, hogy mi jár a fejében, azt felelte: „Legközelebb győzni akarok."
Hamilton azt hitte, Rosberg és Vettel is ki fog állni a bokszba, és attól tartott, ha ő nem teszi meg, a hideg, keményebb keverékű gumikon ki lesz szolgáltatva nekik. A Mercedes főnöke, Toto Wolff elismerte, hogy rossz döntést hoztak. „Nem tehetünk mást, egyszerűen bocsánatot kell kérnünk Lewistól" – mondta. „A pillanat hevében rosszul mértük fel a helyzetet. Nagyon sajnálom, hogy elkövettük ezt a baklövést. Tökéletes kettős győzelmet kellett volna aratnunk ma."
A Mercedes nem tehette meg, hogy a sorrend visszaállítása érdekében Rosberget is behívja a bokszba, hiszen azzal átpasszolták volna az 1. helyet a Ferrarinak. A német versenyző igazi ellenfele amúgy is Vettel volt, aki a hajrát leszámítva végig kb. másfél másodperces távolságból tapadt rá, és a kerékcseréik egyetlen fordulójánál majdnem elé is vágott, csak a bokszból kifelé beragadt Roberto Merhi Manorja mögé.
Rosberg a 26-27. körig 3-4 másodperccel Hamilton mögött haladt, de amikor megkezdődtek az állandó lekörözések, a csapattársa jobban manőverezett, és a különbség folyamatosan nőni kezdett közöttük. A Safety Car beküldésének pillanatában már 20 másodperc körül volt – ennek éppen elégnek kellett volna lennie, csakhogy a Mercedesnél nem számoltak vele, hogy a biztonsági autó bevárta Hamiltont, aki ezzel időt vesztett. „Azt gondoltuk, 20 másodperc az előnye, de valójában csak 16,5 volt. 3,5 másodperccel elszámoltuk magunkat" – ismerte el Wolff.
Mivel már a két héttel ezelőtti Spanyol Nagydíjat is megnyerte, Rosberg a pályafutása során először aratott győzelmet két egymás utáni versenyen, a körülményekkel azonban tisztában volt. „Természetesen nagyon boldog vagyok, de tudom, hogy óriási mázlim volt" – mondta a dobogón. „Lewis ragyogóan vezetett, megérdemelte volna az első helyet."
Vettel elismerte, hogy a Ferrarinál meglepődtek Hamilton kiállásán, de elfogadták az ajándékot a Mercedestől. Az újraindítás után azonban igyekeznie kellett, hogy az ő autóján különösen nehezen bemelegedő, keményebb, használt gumikon maga mögött tartsa Hamiltont.
„Ezeket a gumikat egyszerűen nem arra tervezték, hogy lehűlés után újra életre keljenek" – mutatott rá Vettel, aki 28 pontos hátrányban van Hamiltonhoz képest. „Nico és én addig spóroltunk a gumikkal, mert tudtuk, hogy Lewist úgysem támadhatjuk meg. Ez segített az újraindításnál, de eleinte hihetetlenül nehéz volt vezetni velük. Beletelt pár körbe, mire felmelegedtek." Rosberg is megjegyezte, hogy amikor a mérnöke a rádión beolvasta neki a gumik hőmérsékletét, azt hitte, rosszul hall. „Még soha nem hallottam ilyen alacsony értékeket. Olyan volt, mintha jégen kellene vezetni" – mondta.
Kimi Räikkönen a másik Ferrarival ugyanott, a 6. helyen végzett, mint ahonnan indult: habár egyetlen kerékcseréjénél sikerült megelőznie Ricciardót azzal, hogy egy körrel később állt ki a bokszba, a hajrában elvesztette a pozíciót, mert a Safety Car mögött friss szuperlágy gumikra váltó ausztrál a Mirabeau féktávján az autóját meglökve beszúrt mellé.
Ricciardót ezután a Red Bull kérésére Danyiil Kvjat elengedte maga mellett, hogy Hamiltonék után eredhessen, mivel azonban nem sikerült megelőznie őket, az egyezség szerint a leintés előtt visszaadta a helyét orosz csapattársának, aki végig jó tempóban vezetett, és pályafutása eddigi legjobb eredményét érte el.
Az egyébként jórészt a szokásos monacói vonatozással telő verseny végén a zűrzavart az idézte elő, hogy Max Verstappen az első kanyarban lebombázta Romain Grosjeant, aki a használt, keményebb keverékű gumikon kétségbeesetten igyekezett védekezni ellene. Verstappen addig ügyesen kihasználta az új szuperlágy Pirellik előnyét, és a lekörözéseket végrehajtó Vettelre tapadva szemfülesen megelőzte Valtteri Bottast és Carlos Sainzot is. Grosjean Lotusán azonban fennakadt.
„Tulajdonképpen nem is akartam előzni, ugyanott fékeztem, mint egy körrel korábban, Romain viszont korábban. Ez meglepett, és már hiába próbáltam elkerülni az ütközést" – állította. „Kicsit még merevek a tagjaim, de nem vagyok rosszul. A karom fájt, ezért igyekeztem rögtön kiszállni az autóból." A sportfelügyelők viszont nem értettek egyet Verstappennel, és öt rajthellyel hátra sorolták őt a Kanadai Nagydíj rajtrácsán.
Míg a Toro Rosso a célegyenessel szembeni TECPRO falban kötött ki, Grosjean folytatni tudta a versenyt, viszont visszaesett a 12. helyre, ezzel átadva az utolsó pontot Sainznak. Felipe Nasrnak köszönhetően Kína után először gyarapította a számláját a Sauber is, Sergio Pérez pedig a 7. helyét végig megtartva a Force Indiának gyűjtött 6 értékes pontot.
A csapattársát, Nico Hülkenberget a Fernando Alonsóval történt ütközés már az 1. körben a bokszba kényszerítette egy szárnycserére, és ebből a pofonból többé nem is tért magához: 11. lett. Alonso 5 másodperces stop&boksz büntetést kapott, amiért a sportfelügyelők szerint nekiterelte vetélytársát a Mirabeau korlátjának, s bár nem értett egyet az ítélettel, mivel kiesett, nem is bosszankodott miatta túlzottan.
„Nekem kicsit furcsának tűnt" – jelentette ki. „A kiállásomig nem is tudtam róla. Én haladtam a belső, ő a külső íven. Talán láthatatlanná kellett volna válnom? Mindegy, ez végül nem befolyásolta az eredményemet." Tényleg nem, a McLarenben ugyanis a 42. körben túlmelegedés miatt bedöglött és üresbe kapcsolt a sebességváltó, így Alonso leparkolta az autóját a célegyenes végén. Pedig a keményebb gumikon rajtolva sokáig kedvező helyzetben volt, és a kiesésekor is a 9. helyen állt.
Végül azonban Jenson Button szerezte meg a McLaren-Honda idei első pontjait azon a pályán, ahol a legkevésbé számít a motorteljesítmény. A brit versenyző végig kényelmesen őrizte a 8. helyét, és tartani tudta a lépést a körülötte autózókkal. „Nem fogjuk túlságosan hátba veregetni magunkat egy 8. hely után, de ez akkor is nagy nap számunkra" – mondta mosolyogva. „Ritka, hogy a 10. helyről rajtolva ennyire szabad pályán lehet versenyezni. Minden kör olyan volt, mintha az időmérőn lennénk, és a tempónk is egész tűrhető volt."
Szép napot! Monacóban az van, kellemesen süt a nap: a levegő most is csak 18 fokos, az aszfalt viszont 36, vagyis kb. 10 fokkal melegebb, mint a hétvége folyamán eddig bármikor. Ez befolyásolhatja a gumik viselkedését, és kedvezhet a Ferrarinak, bár az előzési nehézségek miatt a jó versenytempó itt önmagában keveset ír. Ráadásul a közelben felhők ólálkodnak, úgyhogy később az eső sem kizárt.
A Monacói Nagydíj soha sem szűkölködött hírességekben, és ez alól az idei verseny sem kivétel. Vasárnap a McLaren vendége Christiano Ronaldo, a Real Madrid labdarúgója, és Cara Delevingne modell is, nagy figyelem övezte a két celeb megjelenését.
George Lucas, a Star Wars univerzum atyja viszont már korábban megérkezett a hercegségbe, és a Williams csapat mellett a Red Bullhoz is ellátogatott az egyelőre utolsó Csillagok Háborúja mozifilm bemutatásának 10. évfordulóján. Emlékeznek, ekkor cseréltek kereket rohamosztagosok David Coulthard autóján.
A Force India nem bízta a véletlenre, bedobták a cukiságbombát, és az egyik szponzoruknak köszönhetően Hello Kitty is megjelent a paddockban.
A Forma-1 és a labdarúgás kapcsolatánál maradva kollégánk, Mészáros Sándor a legendás játékos, Puskás Ferenc arany lábnyomát is megtalálta Monacóban. A sportok iránt általában elkötelezett hercegségben 2003 óta minden évben, de pályafutásuk során maximum egyszer díjaznak aktív labdarúgókat az „Arany Láb” elismeréssel, valamint legendák érdemeit is elismerik. A legendák között olyan sportolók teljesítményeinek is emléket állítanak, akik a díj megalapítása előtt érték el sikereiket, itt szerepel minden idők legnagyobb magyar játékosának lábnyoma is.
A nemsokára kezdődő versenyre hangolódva érdemes megjegyezni, hogy az elmúlt 15 nagydíjon összesen 20 alkalommal lépett pályára a biztonsági autó. A Monacóban rendezett két GP2-es futamon összesen három alkalommal kellett bevetni a virtuális Safety Cart, így jó esély van arra, hogy a Jules Bianchi balesete után hozott szabály élesben is megjelenik egy futamon. Szomorú párhuzam, hogy a kómában fekvő francia pilóta most Nizzában, Monacótól alig néhány kilométerre fekszik egy évvel azután, hogy két pontot szerzett a Manor-Marussia csapatnak.
Érdekes statisztikáról számol be az F1 hivatalos Twitter csatornája: az idei szezon során Kimi Räikkönen összesen 19 autót előzött meg a vasárnapi futamokon, mögötte Felipe Nasr következik 13-mal, Roberto Merhi 12-vel (gyaníthatóan Will Stevensszel megy az adok-kapok az utolsó helyért, de ebből a közvetítésekben gyakorlatilag semmit sem látni), Sergio Pérez szintén 12-t előzött, Fernando Alonso pedig 9-et, de ő az első futamot kihagyta.
Ayrton Senna várhatóan még hosszú évekig Monaco legsikeresebb versenyzője marad, mert a jelenlegi mezőnyből senki nem tud még csak a közelébe sem érni a brazil 6 futamgyőzelmének. Graham Hill és Michael Schumacher ötször tudott nyerni, Alain Prost pedig négyszer. Lewis Hamilton ma pályafutása 2. monacói elsőségére hajt, Nico Rosberg harmadszor győzhet, viszont a német pilóta a pályafutása során még nem tudott két egymás utáni futamot megnyerni.
Hacsak nem történik valami váratlan fejlemény, a pilóták csak egyszer fognak kiállni kereket cserélni, és a stratégáknak nem lesz könnyű dolguk, mert az elévágást a versenyzők nehezen tudják majd megoldani, mivel még a szuperlágy gumit is körökön keresztül kellett melegíteni, hogy elérjék az üzemi hőfokot. A versenyzők ki is akadtak a szerintük túlságosan kemény abroncsok miatt.
Felboríthatja a sorrendet egy váratlanul szükségessé váló virtuális vagy valós Safety Car fázis. A Sky Sports szerint a Toro Rosso megerősítette, hogy a büntetés miatt a bokszból rajtoló Carlos Sainz biztosan egynél többször áll majd ki kerékcserére, és elképzelhető, hogy az időmérőn nagyon gyengén szereplő Williams is így dönt.
A TV-közvetítésben megérkezett a szignál, nemsokára indul a Monacói Nagydíj!
Sebastian Vettel 3. rajtpozíciója 2009 óta a legjobb eredmény, amit a maranellói istálló elért a monacói időmérőkön. Szinte hihetetlen, de utoljára Michael Schumacher tudott nyerni az olasz istálló színeiben az utcai pályán, 2001-ben. Vajon Vettel meglepheti a két Mercedest? Amikor a német a 3. helyről rajtolt Monacóban, mindig a 2. helyen ért célba.
Mindenki gond nélkül el tudta hagyni a rajtrácsot. Jenson Button vadonatúj szuperlágy gumival kezd, amit megspórolt azzal, hogy a Q3-ba nem jutott be. Mivel Carlos Sainz a bokszból kénytelen rajtolni, ő hideg gumikon kezdi majd a futamot.
A finn rádión tájékoztatta mérnökét, hogy autója balansza rendben van, viszont a kigyorsítások lehetnének jobbak is. Tegnap mindkét Williams nagyon szenvedett Monacóban.
Nincs lényeges változás az élmezőny sorrendjében, csak Kvjat tudta megelőzni Ricciardót, így most az orosz a harmadik. Nico Hülkenberg orral nekiment a falnak a Mirabeau-ban, miután Fernando Alonso meglökte, de úgy tűnik, folytatni tudja.
Már az 1. kör végén elkezdett szétszakadni a mezőny, indul a vonatozás Monacóban. Alonsót vizsgálják a sportfelügyelők.
MIndkettejük autóját javítani kell, Massáé tovább tart és majdnem körhátránnyal jön vissza. Nincs sokkal Hamiltonék előtt.
A 2. körben Lewis Hamilton 1:20.852-vel a leggyorsabb kört futotta, majd 1:20.720-ra javított és kezd meglógni Nico Rosberg elől. A DRS hsználata engedélyezett, Carlos Sainz már a 16. helyen halad.
Senki sem veszélyes senkire, mindössze a 9. helyezett Max Verstappen támadja Pastor Maldonadót a 8. helyért. Az alagútból kihajtva neki is koccant a venezuelainak, és letört egy darabot az első szárnyából, sárga zászló a 2-es szektorban.
Szép manőverrel Max Verstappen megelőzte Maldonadót, aki a brake by wire rendszerrel küszködik a Sky Sports szerint. Alonso 5 másodperces büntetést kapott baleset okozásáért.
A Lotus szerelői betolják az autót a garázsba, a venezuelai kénytelen feladni a versenyt. A 2-es szektorban továbbra is sárga zászló érvényes Verstappen letört szárnydarabja miatt.
Eltelt a verseny 10%-a, íme az első 10 sorrendje: Hamilton, Rosberg (+2,4), Vettel (+4,9), Kvjat (+7), Ricciardo, Räikkönen, Pérez, Verstappen, Button.
Sainz az előbb átvágta a sikánt az alagút után, de továbbra is a 15. helyen halad.
A bal első fék még mindig igényel némi odafigyelést, mondja mérnöke. A brit továbbra is a leggyorsabb a pályán, legjobb köre 1:20.1 volt.
Az orosz mérnöke az autó balanszáról érdeklődött, azt mondta, minden rendben van. Ennek ellenére a legjobb hat között ő a leglassabb a 4. helyen, de egyelőre nem tartja fel a mögötte haladó Ricciardót.
Állandósult, sőt kissé csökkent a különbség Lewis Hamilton, Nico Rosberg (+2,6) és Sebastian Vettel (+4,6) között.
Átváltott a keményebb, lágy keverékre, de aligha ér célba ezzel a szettel. Legalább tiszta pályán próbálhat felzárkózni a középmezőnyhöz.
A hátsó fékek hőmérséklete megfelelő a Mercedesen, de az elsők még mindig túl forrók. Mérnöke azt javasolja, hogy tolja el a fékerő-eloszlást.
Ahogy erre számítani lehetett, a Williams is alternatív stratégiával próbálkozik, és már a 15. körben kihívták a bokszba Valtteri Bottast.
Rosberg nem tud közelebb kerülni Hamiltonhoz, a hátránya továbbra is 2,7 másodperc, Vettel viszont csak 4,1-re van a brittől, így tizedről tizedre egyre közelebb ér honfitársához.
A 17. körben 1:20.077-re javítja a legjobb köridőt, a Sky Sports szerint erre csapata ösztönözte, akiket kezdett aggasztani Vettel közeledése. Grosjean közben kereket cserél, Sainz és Bottas sokat segít az élmezőnynek, akik a korai kerékcserék után láthatják a lágy gumik teljesítményét is a köridők alapján.
Rosberg és Vettel kénytelen volt átverekedni magát a Manor két versenyzőjét, és rögtön visszalassultak az 1:21-es tartományba, míg Hamilton továbbra is 1:20.2-t tud futni. A brit előnye 4 másodpercre nőtt Rosberg előtt, Vettel 5,7-re van.
1:19.869-cel Hamilton tovább száguld, miután mérnöke tájékoztatta, hogy a fékek hőmérséklete már "ellenőrzés alatt" van. Rosberg és Vettel nagyon hasonló, 1:20.0-s tempót fut.
Tony Ross, Nico Rosberg mérnöke arról számolt be, hogy a lágy gumik sokkal gyorsabban melegednek, mint azt várták, így Vettel fenyegetést jelenthet elévágásos stratégiával. Rosbergnek meg kellene lógni a Ferrari elől.
A brit nagyon kiegyensúlyozott köröket megy, lényegében az üzemanyag-fogyasztással könnyebbé váló autó előnyét használja, és újabb, 1:19.807-es leggyorsabb kört fut. Rosberg nem tud meglépni Vetteltől, de Hamilton leszakítja őket. Kvjat a Red Bullal már 14,1 másodpercre van az élen állótól.
A 14. Ericsson mögött Sainz és Hülkenberg is feltorlódott, Lewis Hamiltonnak bő fél körre volt szüksége, mire átfűzte magát rajtuk. További autó következnek nemsokára.
Rosbergnél viszont így is 1 tizeddel gyorsabb volt, de Vettelnél már nem. Vajon a Ferrari mire lenne képes, ha a Mercedes nem lenne előtte?
Most Rosberg és Vettel érte utol a lekörözötteket, és ez egyelőre Vettelnek kedvez, DRS távolságon belülre tudott kerülni.
A 9. helyre tér vissza, közvetlenül Button mögé. A Sky Sports szerint Ricciardo gumijai is kezdik megadni magukat, Raikkönen kezdi utolérni. A visszajátszson úgy tűnik, Hamilton jobb első gumija is foszlani kezd.
A holland pilóta kiállásával gond volt, rengeteg időt veszít, mert a jobb hátsó gumit nem tudták időben cserélni. Közben Rosberget sürgeti mérnöke, 1,6 másodpercre ellép Vetteltől.
Aki közben újabb leggyorsabb kört fut 1:19.7-re javít, és 10,6 másodperccel vezet már Vettel előtt.
A spanyol letöltötte 5 másodperces büntetését is, majd visszatért a pályára. Hülkenberg már másodszor járt a bokszban, az élmezőny még egyszer sem. Tényleg túl kemények ezek a gumik.
Az ausztrál továbbra is feltartja a Ferrarit, Räikkönen láthatóan gyorsabb tudna lenni, de esélye sincs még az előzés kísérletére sem.
Rosberg gyorsulni tudott, így lerázta magáról Vettelt, a hátránya már 1,9 másodperc, de Hamiltontól nem került távolabb, továbbra is 10 másodpercen belül autózik az élen állóhoz képest.
Jenson Button is megejtette első, és várhatóan egyetlen bokszkiállását. Közben Alonso érdeklődött, hogy miért kapott büntetést, csapata valószínűleg nem értesítette korábban.
Mindketten simán túlestek a kerékcserén, Ricciardo Kvjat mögé jött vissza, aki sokat nyert a korai kerékcserével.
A Mercedes rögtön reagált Vettel kiállására, így Rosberg maradt a Ferrari előtt. Räikkönen viszont megelőzte Ricciardót a bokszban.
Rutinfeladat, a brit simán visszajött az első helyre. A sorrend: Hamilton, Rosberg, Vettel, Kvjat, Räikkönen, Ricciardo, Pérez, Button, Alonso, Nasr.
Az F1.com szerint elveszett a jel Hamilton autójáról, így nem tudni, hogy pontosan milyen tempót megy, de Rosberg az elmúlt két körben a leggyorsabb volt (1:19.504 volt legutóbb), és már csak 7,6 másodpercre van a brit mögött. Melegebbek lehetnek az abroncsai.
A Ste. Devote bukóterében állt meg, elfékezte magát, de biztos, hogy műszaki hiba történt. Hamilton közben ismét a leggyorsabb 1:19.6-tal, Räikkönen pedig meglógott Ricciardo elől.
A 10. helyezett Grosjean mögött Bottas és Verstappen is kezd feltorlódni, de Bottas tűnik különösen lassúnak, a holland őt próbálja támadni.
A Sky Sports riportere legalábbis így tudja a McLarentől. Buttonnak azt mondta a mérnöke, hogy a brit autóját nem befolyásolja a hiba.
A Force India szerint Ricciardo szenved a 6. helyen a gumikkal, és Pérez ugyanolyan stratégián van. Buttonnak azt mondják, hogy mindkét előtte lévő autónak jobban kopnak az abroncsai.
Ezúttal nem volt gond a Toro Rosso kerékcseréjénél, az ifjú holland a 13. helyre jött vissza. Alonso közben visszaért a McLaren garázsába.
Hamilton 11,2 másodpercre növelte előnyét csapattársa előtt, Rosberg viszont megint csupán 1,2-vel van Vettel előtt. Előzés itt aligha lesz.
Nyilvána a lekörözések is árnyalják a képet, de a legjobb 10 pilóta aktuális körideje között nincs lényeges különbség, csapattól és autótól függetlenül.
Erre utasította mérnöke a rádión. Szokatlan üzenet, ha valahol, akkor Monacóban nem szokott gond lenni az autók fogyasztásával. A mexikói jelenleg a 7. helyen halad, 7,2 másodperccel Button előtt van.
Ők ketten a leggyorsabbak most a top 10-ben. A McLaren pilótája 7 tizedet már lefaragott a hátrányából Pérez mögött. Bottas közben arról panaszkodik, hogy a gumik nem bírják túl jól, a Williams mérnöke viszont azt mondja, hogy ha ismét megállnak, nem nyernek semmit a taktikával. Grosjeant próbálják utolérni a 10. helyen, de Bottas egyelőre lassabb.
Káromkodva morog a rádión, közben Sainz egyszerre engedte el az őt leköröző Vettelt, és a mögötte érkező csapattársát. Összebeszélhettek, Verstappen más stratégián van.
Kiállt kereket cserélni, ezzel Massa elé a 15. helyre állt vissza. Esélytelenek a pontszerzésre.
A franciát rádión tájékoztatják, hogy vigyázzon, amikor Hamilton lekörözi, mert mögötte nagyon gyorsan érkezik az új szuperlágy gumikon közlekedő Verstappen. Az utolsó pontszerző hely a tét.
Verstappen rátapadt a Grosjeant leköröző Vettelre, és megpróbálta kihasználni, hogy Grosjean kénytelen volt elengedni a Ferrarit, de a francia is észnél volt, és nem hagyta, hogy Verstappen kívülről mellé érhessen a hajtűkanyarban. A Toro Rosso tovább üldözi a Lotust, de úgy is nehéz előzni, hogy egyértelmű a tempókülönbség.
17 másodpercre növelte az előnyét a futamot vezető Lewis Hamilton csapattársa előtt.
Hatalmasat esett Verstappen a célegyenes végén, hátulról beleszaladt Grosjean autójába, majd orral a gumifalba fúródott. Jól van, de megütötte magát.
A visszajátszás szerint a délelőtti World Series by Renault balesethez hasonló, ráfutásos baleset történt. Az eredeti jelzéssel ellentétben nem VSC, hanem a valós Safety Car fázis kezdődött, többen is kiálltak a bokszba.
Meglepő húzás a Mercedestől: Hamilton új szuperlágy gumikra váltott, de csak a 3. helyre tudott visszasorolni Rosberg és Vettel mögé. A brit fej-fej mellett haladt Vettellel, de elengedte a németet. Verseny lesz.
Verstappen úgy megtorpedózta Grosjean autóját, mint ahogy amatőr videójátékosok szoktak vezetni a monitor előtt.
Lewis Hamilton nem érti, hogy miért hívta ki a csapat kerékcserére, a Sky Sports szerint kijelentette, hogy elvesztette a futamot. Az újraindítás után sokkal gyorsabb lesz, kérdés, hogy tud-e előzni.
Egyre kevesebb kör marad majd Lewis Hamilton számára, hogy megelőzze az előtte haladó két pilótát. Ebből megint cirkusz lesz a Mercedesnél.
Jelenleg Vettel halad a 2. helyen, de a visszajátszások alapján nem egyértelmű, hogy ő volt-e előrébb, amikor átlépték az úgy nevezett Safety Car vonalat. Hamilton abban biztos volt, hogy Rosberg állt az élen, de azt nem tudta, hogy Vettel előrébb volt-e. A saját fedélzeti kamerája alapján úgy tűnik, igen.
A 70. kör végén elengedték a mezőnyt, Vettel rögtön támadni kezdte Rosberget, de a Mercedes el tudott lépni, most Hamilton üldözi a Ferrarit.
Az alagút végén volt a legjobb esélye, de egyelőre nem járt sikerrel, Rosberg közben zavartalanul szakad el. A DRS-t még nem lehet használni.
Hamilton nagyon szorosan üldözi Vettelt, de a német ismét megúszta a sikán előtti féktávot.
A Mirabeau-ban megpöccintette Räikkönent, és meg tudta előzni. Räikkönen panaszkodott a rádión.
Rosberg közben 1:18.603-mal a leggyorsabb kört futja és már 3,9 másodperccel vezet Vettel előtt. Ricciardót vizsgálják Räikkönen meglökése miatt.
Kvjatot is megelőzte a Safety Car alatt szintén kereket cserélő ausztrál, möst övé a leggyorsabb kör, és utolérte Hamiltont.
A 77. kör elején kissé leszakadt Vetteltől, de Ricciardo nem tágít mögüle. Az ausztrált nem büntetik Räikkönen meglökése miatt.
Ezt a Mercedes összehozza neki, nagy előnnyel vezet Vettel előtt.
Vettel behozza a Ferrarit a 2. helyre Hamilton előtt, végül Kvjat jön be a 4. helyre, akit Ricciardo elengedett, miután nem tudta megelőzni Hamiltont. Räikkönen, Pérez, Button, Nasr és Sainz a további pontszerzők sorrendje.
Rosbergnek gratulál csapata zsinórban 3. monacói győzelméhez. Niki Lauda a Sky Sportsnak elismerte, hogy a Mercedes vesztette el Hamilton 1. helyét, de nem tudta indokolni a hibát. Hamilton közben megállt a pályán az alagút előtt, de folytatta a levezető kört. Lauda "elfogadhatatlannak" nevezte a történteket.
"Teljesen rosszul" mérték fel, hogy Hamilton előnye elég lehet-e a kerékcseréhez, mondta a Sky Sportsnak. "Elszúrtuk neki", ismerte el. A címvédő ilyen komor arcot ritkán vág.
A német a tavalyihoz hasonló mozdulattal emeli fel a trófeát, Vettel is örül a 2. helynek. Hamilton sportszerűen gratulál Rosbergnek, és méltósággal veszi át a 3. helyért járó díjat.
Rosberg is óvatos, a biztonsági őröket és a közjogi méltóságokat megkímélte. Hamilton egyszerűen elsétált a pezsgősüveggel. Az interjúra hamarosan meg kell jelennie.
"Nagyon boldog vagyok, de tudom, hogy szerencsésen jártam ma" - ismerte el Rosberg a dobogós interjú során. "Lewis ma megérdemelte volna a győzelmet" - folytatta, és elmondta, hogy nem ismeri Hamilton bokszkiállásának hátterét.
Hamiltont a közönség és a közjogi méltóságok is tapssal köszöntötték, de továbbra is elegánsan viselkedett. "A csapat az egész év során csodálatos munkát végez, együtt nyerünk és együtt veszítünk" - jelentette ki. "Visszatérek, és jövőre megnyerem" - közölte.
Vettel elmondta, hogy meglepetésként érte őket, hogy Hamilton kiállt, de biztos abban, hogy ő volt előrébb, amikor a brit visszatért a pályára. Úgy vélte, nem volt esélye elkapni Rosberget, és az elévágás sem vált be, ennek ellenére a végén ismt odaszúrt a Mercedes versenyzőinek, és közölte, hogy "ő az egyetlen boldog ember a dobogón."
Hamarosan jelentkezünk bővebb összefoglalóval!