Hamilton simán szerezte meg első monacói pole-ját
2015. május 23. 13:42
Pályafutása első pole pozícióját szerezte Lewis Hamilton Monacóban, miután Nico Rosberg az edzés két kulcsfontosságú pillanatában is vezetői hibát vétett, ez viszont a világbajnoki címvédőt ezúttal nem befolyásolta, mert a tavalyi edzéssel ellentétben az idén ő haladt előrébb a Q3-ban. Hamilton akkor állt az élre, amikor igazán fontos volt, mivel a Q1-ben és a Q2-ben is Rosberg bizonyult gyorsabbnak.
Kisebb aggodalom is kialakult Hamilton térfelén a Mercedes garázsában, mert a Q2-ben a brit „nagyon rossz” kört ment, de mérnöke szerint nem a pilóta hibázott a körében, amivel így is az élmezőnyben volt. A várakozásoknak megfelelően a mezőny legjobb autójával haladó Hamiltonnak a Monacóra jellemző forgalommal is meggyűlt a baja: a Q2-ben kétszer is látványosan feltartották, de a Q3-ban végig szabad volt előtte az út, és legyőzhetetlennek bizonyult. Az időmérő után Niki Lauda „szenzációsnak” nevezte a brit teljesítményét.
Hamilton Mercedese ezúttal csaknem 8 tizedmásodperccel gyorsabbnak bizonyult Sebastian Vettel Ferrarijánál a Q3-ban, és az egész időmérőn érezhető volt, hogy a két Ezüstnyílnak ezúttal nem igazán lehet ellenfele. A brit pilóta viszont ennek ellenére az edzés után úgy érezte, futott néhány „nagyon rossz kört”, nehézsége akadt a gumikkal, a széllökésekkel és a forgalommal is, és az utolsó két kör előtt a pálya ritmusát sem érezte. Ezért is nagyon örült, hogy 2006 után ismét a pole pozícióból rajtolhat Monacóban (akkor még a GP2-ben versenyzett), de úgy vélte, a győzelem felé még félúton sem jár.
Rosberg időmérője pont ellentétesen alakult csapattársáéhoz képest. Saját elmondása szerint az alulkormányzottság ellenére ő jól kezdte az edzést, majd „kissé elvesztette a fonalat”, megpróbálta a végén felülmúlni Hamiltont, de „nem jött össze” az ismét komor arcot vágó németnek. A 3. helyezett Vettel viszont „általában elégedett” volt az eredménnyel, úgy vélte, „kissé talán túl hűvös volt” számukra, a vasárnapi futamon pedig megpróbál befurakodni a két Mercedes közé.
Nem panaszkodhat versenyzői teljesítményére a Red Bull vezérkara, miután Daniel Ricciardo és Danyiil Kvjat be tudott furakodni Vettel és az ismét alulteljesítő Kimi Räikkönen közé, és az 5-6. helyről indulhatnak. Christian Horner a Sky Sportsnak elmondta, dobogós helyről álmodik a holnapi futamra, de a pilóták rajthelyével is elégedett.
Nagyot autózott Sergio Pérez, aki a Force Indiával a 7. helyen végzett, és alaposan felülmúlta csapattársát, Nico Hülkenberget, aki csak a 13. legjobb időt futotta, miután egyszer a falhoz is csapta autóját. A Toro Rossók a várakozásoktól kissé elmaradtak, Carlos Sainz a 8., Max Verstappen pedig a 10. lett, ami újoncoktól még így is kiemelkedő teljesítmény. A két Lotus közül ezúttal Pastor Maldonado szerepelt jobban, 9. lett, Romain Grosjean csak a 11-ként zárt, és váltócsere miatt csak a 16. helyről indulhat.
Felemásan alakult az időmérő a McLaren számára, hiszen Jenson Button csaknem bejutott a Q3-ba, végül a 12. legjobb időt futotta, és a 11. helyről rajtolhat. Button a rádión úgy vélte, könnyedén továbbjuthatott volna, de a visszajátszások alapján nagyon rosszul jött neki a Rosberg által előidézett sárga zászló a Q2 végén, ami ellehetetlenítette a brit utolsó gyors körét. Fernando Alonso viszont még idáig sem jutott el, mivel a spanyol autóját egyszerűen lekapcsolta az elektronika a Q2 elején, így csupán a 14. helyről indulhat a holnapi futamon.
Az időmérő és eddig az egész hétvége negatív meglepetését a Williams szolgáltatja: a grove-i istálló színeiben induló Valtteri Bottas már a Q1-ben kiesett, és csak a 17. helyről indulhat, Felipe Massa pedig a Q2-ben a 14. idővel búcsúzott, így az őket üldöző Red Bull és Toro Rosso pilótáknak jó esélyt adnak, hogy vasárnap közelebb kerüljenek hozzájuk a pontversenyben.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot! Azonnal kezdetét veszi a szezon túlzás nélkül legfontosabb időmérője Monacóban, ahol előzni gyakorlatilag nem lehet, és az elmúlt tizenegy versenyből tizet a pole birtokosa nyert meg. Hogy ki lesz az? Nem egyértelmű, mert Vettel délelőtt fantasztikus kört futva a Mercedesek előtt végzett.
A Sky Sports értesülései szerint a Ferrari úgy véli, nem sérült meg Kimi Räikkönen autójának sebességváltója, így azt nem kell kicserélni, és a finn elkerüli az öthelyes rajtbüntetést. A Toro Rossóval szintén a falnak csapódó Max Verstappen autóján is csak hátsó szárnyat és padlólemezt kellett cserélni. Romain Grosjean viszont biztosan öthelyes büntetéssel számolhat, mivel az ő autójában a Lotus már korábban váltót cserélt.
Két egykori F1-es pilótának is akad oka örömre a mai napon: Jarno Trulli napra pontosan 11 esztendővel azután, hogy megnyerte a 2004-es Monacói Nagydíjat, pole pozíciót ünnepelhet a Formula E berlini futama előtt. Korábbi ellenfele, Rubens Barrichello ma lett 43 esztendős. A brazil versenyző érte el Monacóban a legtöbb dobogós helyet úgy, hogy soha sem tudott nyerni.
A legtöbb pole pozíciót a legendás Ayrton Senna érte el Monaco utcáin. A brazil pilóta 1985-ben, 1988-ban, 1989-ben, 1990-ben és 1991-ben indulhatott az élről az utcai pályán.
A Mercedes volánja mögött Nico Rosberg szerezte meg a 2014-es pole pozíciót, miután utolsó gyorskörén hibát követett el a Mirabeau kanyarban, és a kicsúszása miatt lengetett sárga zászlók közepette Lewis Hamilton már nem tudta megjavítani a német 1:15.989-es idejét. Az FIA nem ítélte szándékosnak Rosberg kicsúszását, de Hamilton a mai napig nincs meggyőződve erről.
Rosberg tavaly 1:15.989-et ért el a Q3-ban, Sebastian Vettel az idei harmadik szabadedzésen 1:16.143-at futott, így szinte biztos, hogy az időmérőn az élmezőny tovább gyorsul majd.
A Sky Sports szerint bár az időjárás kedvezőnek tűnik, a tengerparti városban így is 20% az esély az esőre. Valószínűleg inkább a hőmérséklet-ingadozás lesz a jelentős befolyásoló tényező. A Ferrarinak előnyös a napsütés és a melegebb aszfalt.
Versenyzők egész sora hajtott rögtön a pályára Monte Carlóban. Az élen az egyik Manor halad.
A két Toro Rosso alaposan feltartja a két Williamst az alagút kijáratánál, sőt csak a célegyenes előtt hagynak egymásnak némi jelet. A tempóval vigyázni kell, feltartásért itt könnyen büntetés járhat.
1:19.803-at fut elsőre a pénteki szabadedzés hőse, a többiek egyelőre 24-es időkkel követik a holland tinédzsert.
Óvatos első mért kör után 1:16.884-re javítja az ideiglenes legjobb köridőt, mögötte Rosberg érkezik 1:17.463-mal, Vettel egyelőre csak 1:18-at tudott. Rosberg abszolút leggyorsabb 1-es szektorral folytatta.
Továbbra is Hamilton az élen, de Rosberg 1:17.000-ra, Vettel 1:17.907-re javított, de így is csak a 2-3. helyre jók. Ricciardo a 4., Maldonado az 5., Nasr egyelőre a 6. helyen áll.
1:16.588-ra javít a címvédő, pedig előznie is kellett a gyorskörén. Vettel is egyéni legjobb szektoridőket ér el, de elmarad a brittől.
Néhány századdal javítja meg csapattársa eredményét, így az elmúlt két monacói futam győztese állt az élre 1:16.528-cal. Vettel mögé Räikkönen is felzárkózott.
Még csak most teljesítette első, egyelőre óvatos mért körét, amivel továbbra is az utolsó helyen áll. Button a 17. helyen szerénykedik a McLarennel.
A Mirabeau kijáratánál az autó hátuljával ütközött a falnak, de látható sérülés nem keletkezett a Force Indián, ami tovább tudott haladni. A német jelenleg a 9. helyen áll, Pérez a 7. helyen tartja a silverstone-i kis csapat autóját.
Kimi Räikkönen előtt a 4. helyen áll jelenleg a Lotus színeiben versenyző Pastor Maldonado, Grosjean viszont egyelőre csak a 14. A Toro Rosso pilótái egyelőre nem túl gyorsak, Verstappen és Sainz a 12-15. helyen áll.
Elfelejtett megállni a mérlegelésen, ebből még akár baj is lehet.
A Ferrarinak újabb gyors köröket kell futniuk, mert Verstappen, Kvjat, Sainz, Pérez és Button is befért Vettel elé, aki így már csak a 8. helyen áll. Räikkönen a 11. helyre csúszott vissza.
Egyelőre csak a 17. helyen áll a Williams finn pilótája, ráadásul csapattársa miatt lassítania is kellett az előző körén. Massa is csak a 13. jelenleg.
Visszatért a bokszba, közben leintették a Q1-et. Nasr, Bottas, Ericsson, Stevens, Merhi a kiesők listája. Alonso is csak a 15. lett, de bő 3 tizeddel gyorsabb volt Nasrnél.
Rosberg és Hamilton mögött Verstappen, Kvjat, Sainz, Ricciardo, Pérez, Button, Vettel és Hülkenberg alkotta a top 10-et. Räikkönen a 12., Massa a 13. lett, Alonso csak utolsóként jutott tovább a 15. helyen.
Egy Lotus és egy Sauber mögé is beragadt, és tőle ritkán látható módon kézjelekkel is kommunikálta elégedetlenségét a helyzet miatt. A forgalom Monacóban a legnagyobb probléma az egész év során.
A Ferrari pilótája hajtott elsőként Monaco utcáira a Q2-ben, de többen, köztük csapattársa, Kimi Räikkönen is gyorsan követi a négyszeres világbajnokot.
1:18.721-es köre nem kiemelkedő, Pérez rögtön meg is előzte, de aztán 1:16.224-re javítja a legjobb időt.
A célegyenes végén lelassult a wokingiak autója, a spanyol kénytelen volt félreállni, ezzel a 15. helyről rajtolhat.
1:16.528-cal felzárkózik Vettel mögé, Verstappen 1:16.999-cel a 3., de mindjárt jönnek a Mercedesek.
Átveszi a vezetést 1:15.471-gyel, szuperlágy gumikon. Hamilton pedig Vettellel ezredre azonos időt futott, 1:16.224-gyel a 3.
A brit pilóta jelenleg a 8. a McLarennel, a visszajátszás alapján úgy tűnik, Alonso autóját egyszerűen lekapcsolta az elektronika a célegyenes végén.
Rosberg, Vettel, Hamilton és Räikkönen után Sainz és Verstappen a 6-7. helyen áll, míg Kvjat és Ricciardo csak a 10-11. pozíciónál tart.
"Nagyon rossznak" tartotta előző körét, amivel jelenleg a 3., de mérnöke elismerte, hogy miatta alakult így az eredmény. Az ok nem derült ki. Rosberg közben nem tudja értelmezni a kijelzőjén megjelenő köridőket.
A 8. Max Verstappen és a 9. Sergio Pérez egyaránt 1:16.999-et ért el, de a holland korábban ért körbe, így egyelőre övé az ideiglenes 8. hely.
Hatalmasat fékezve a célegyenes bukóterében kötött ki a Mercedesszel, így a mezőny a sárga zászló miatt az utolsó körét már nem tudta kihasználni. Rosberg 1:15.471-gyel az élen zárt, Hamilton javított, de a 2. lett Vettel, Räikkönen, Kvjat, Verstappen, Ricciardo, Sainz, Maldonado és Pérez előtt.
Button hosszasan szomorkodik a rádión, mert ismét kiesett a 12. helyen, de mindössze 94 ezredmásodperccel maradt el a továbbjutástól. Grosjean a 11. helyen zárt, így a 16. helyről rajtolhat majd, a 13. időt futotta Hülkenberg, kiesett Massa is, ALonso pedig már az elején feladta az időmérőt.
Bár Rosberg kicsúszott, Hamilton pedig nem nagyon tudta összerakni a körét a Q2-ben, továbbra is úgy tűnik, ha nem hibáznak, a többiek nehezen érhetik utol őket.
A Sky Sports riporterei néhány esőcsepp lehullását tapasztalják, de nem úgy tűnik, hogy ez felborítaná a Q3-at.
Nem bízza a véletlenre a brit világbajnok, ahogy korábban ígérte, a két Mercedes közül ezúttal ő halad elsőként a pályán, amikor igazán számít. Rosberg szorosan követi a bokszból kifelé.
Gumit melegítettek és gyenge idővel kezdtek, így egyelőre Pérez vezet 1:17.912-vel, mögötte Räikkönen zárt hasonlóan spórolós körrel.
1:15.304 a jelenlegi leggyorsabb idő, Rosberg 1:15.440-et tudott az első éles körében. Vettel a 3. 1:15.849-cel, utána Ricciardo érkezik már 16-on kívül.
A mért körök első hulláma után a Ferrari finn pilótája csak a 9. lett 1:17.606-tal. Mindkét olasz autót betolták a garázsba, de nemsokára újabb roham várható.
A két Mercedes és Vettel mögött Ricciardo és Kvjat következik, Pérez egyelőre jobban áll Verstappennél és Sainznál. Räikkönen és Maldonado zárja egyelőre a sort. Hamilton ismét a pályán.
Egyelőre a mért körén is visszafogott tempóban megy, a gumik majd a következőre érik el az optimális hőfokot. Van még ideje. Közben Vettel is agresszívan cikázik a Ferrarival.
Befér a két Red Bull közé, de ez még messze nem a végeredmény. Hamilton is gyorsulni tud.
Élete első pole pozícióját szerezte Lewis Hamilton Monacóban, miután Rosberg ismét óriásit fékezett a célegyenes végén, Hamilton viszont javítani tudott, így 1:15.098-cal a brit maradt az élen. Vettel zárt a 3. helyen, Ricciardo és Kvjat megelőzte Räikkönent, Pérez, Sainz, Maldonado és Verstappen kaparintotta meg a maradék helyeket a top 10-ben.
Nemsokára jelentkezünk bővebb összefoglalóval!