Rosberg nyert, a Ferrari durván lemaradt Barcelonában
2015. május 10. 13:44
Folytatódott a rotáció a Spanyol Nagydíjon, melyen Nico Rosberg sikerével az utóbbi kilenc futamon kilenc különböző győztest avattak. A Mercedes német versenyzője magabiztosan váltotta győzelemre a pole pozíciót, így 27 pontról 20-ra csökkentette hátrányát a rajtot elrontó, de Sebastian Vettelt végül ügyes taktikázással maga mögé utasító Lewis Hamilton mögött.
"Tökéletes hétvége volt, nagyszerű, hogy az élről indultam és nyertem. Nagyon boldog vagyok. Végre a rajtom is jól sikerült, ennek itt volt már az ideje" - közölte a német. Ugyanez nem mondható el Hamiltonról - az 1. helyért vívott szoros küzdelem hiányát az ő számlájára lehet írni, mivel kipörgette a hátsó kerekeit az első métereken, és örülhetett, hogy miután Vettel lehagyta, legalább Valtteri Bottast vissza tudta verni a célegyenes végén.
A világbajnoki éllovas nem tudott erőből elmenni a Ferrari mellett, ezért stratégiai cselekhez kellett folyamodnia a Mercedesnek. Először megpróbálták egy elévágással visszavenni a 2. helyet Vetteltől, de a 12. körben megejtett bokszkiállásakor három másodpercet vesztettek a lassan lecserélt balhátsó kerék miatt, így át kellett váltaniuk a háromkiállásos taktikára.
"Ez volt az egyetlen lehetőség" - nyilatkozta az istállót irányító Toto Wolff a Sky Sportsnak. "Merész húzás volt, mert így a pályán is kellett előznie (más autókat)." De bevált: Hamilton a 31. körtől az 50.-ig a kemény gumikon teljesítette harmadik etapját, s előbb közelített riválisához, majd annak utolsó kiállása után elhúzott tőle, hogy saját végső kerékcseréjét követően simán visszatérjen elé.
Rosberg utolérésére ugyanakkor esélye sem volt, aki kényelmes előnnyel szerezte meg első idei győzelmét. Vettelt az első bokszkiállásokig több mint 7 másodpercre leszakította, aztán a különbséget különösebb megerőltetés nélkül tovább növelte a Ferrarival szemben, egészen 45 másodpercig. Vettel Hamiltontól is közel fél percet kapott.
"Sajnos nem volt meg a tempónk, hogy tartsuk vele az iramot, miután három kiállásra váltott, pedig mindent megtettünk" - mondta. A forgalomra is panaszkodott, bár nem fogta erre a 2. hely elvesztését.
Räikkönen taktikája nem jött be
A rajthoz mindenki a közepes keménységű abroncsokat rakatta fel, de a napsütéses időben menet közben 50 fok fölé is felforrósodó aszfalton több versenyző alternatív útra lépett a gumihasználattal. Közéjük tartozott a 7. rajthelyről induló Kimi Räikkönen, aki ekképp próbálta előrébb verekedni magát.
Az első körben mindkét Toro Rossót átugrotta, de Bottas már keményebb diónak bizonyult, és végül annak ellenére sem tudta levadászni, hogy az utolsó etapban a jobban tapadó közepes gumikkal támadta a kemény típuson haladó honfitársát. Bottas így a bahreini futam után ismét kivédekezte egy Ferrari támadását a 4. helyért. "Megismétlődött az előző verseny eredménye" - mondta. "Ez nagyszerű, fontos pontokat szereztünk. A tempónk jobb volt a vártnál, és kevésbé maradtunk le az élmezőnytől, mint az előző futamon."
Räikkönen az első kerékcseréje előtt 2 másodpercre közelítette meg a Williamst, amelytől 12-re szakadt le a kemény gumikon a középső etapjában. Ezt ledolgozva indított sikertelen támadást Bottas ellen a táv végén. "Jobb pozícióban értünk célba, mint ahonnan indultunk. Mindazonáltal folyamatosan küszködtem az autóval, sokat csúszkált" - panaszkodott. Felipe Massát viszont meg tudta előzni, aki a 6. helyre hozta be a másik Williamst.
Hátrébb taszították a Toro Rossót
A három élcsapat mögött a korai körökben történt a legtöbb pozíciócsere, mivel a Toro Rossók a vártnál is kisebb ellenállást tudtak kifejteni az erősebb autók ellen. Hiába számítottak rá, hogy az 5. és 6. helyről hátrébb csúsznak, valószínűleg ők sem gondolták, hogy Carlos Sainz már a 8. körre kiszorul a pontszerző helyekről, és hasonló ütemben zuhant egyre hátrébb Max Verstappen is.
Daniel Ricciardo viszonylag könnyen lett 7., miután a Red Bull-lal hasonló tempót diktáló Lotusok versenye félresiklott. Az ausztrál a 4. körben ugyan megelőzte Romain Grosjeant, de nem tudni, hogy a francia képes lett volna-e visszavágni a célig, ugyanis a második kerékcseréjére rosszul állt be, és az emelőt tartó szerelőt is majdnem elütötte. A másik Lotusszal Pastor Maldonado eleinte mindkettejüket megelőzte, amíg a hátsó szárnyának sérülése miatt nem kényszerült egy terven felüli bokszkiállásra. A kőkorszaki módszerrel (a szárny alá behajlott véglap letépésével) orvosolt probléma ellenére sokáig tovább vezetett, végül mégis idő előtt leparkolt a garázsban.
A Toro Rossók közül Sainz szerzett pontot, bár a 9. helyét egy darabig nem érezhette biztonságban: Danyiil Kvjatot koccanva, valamint a pályát is elhagyva előzte meg, de a sportfelügyelők úgy ítélték meg, hogy nem követett el szabálytalanságot. A fiatal spanyol annak köszönhette erős hajráját, hogy a középső etapjában használta a kemény gumikeveréket, és a végén újra a közepeseket kapta meg - így tudta megelőzni a 63. körben Verstappent is, aki 11. lett.
A McLaren jól kezdődő hétvégéje rosszul végződött. Fernando Alonsót utolérték a technikai problémák, és a táv harmadánál ki kellett állnia, miután egy fékproblémából eredően kis híján elgázolta az első autóemelőt tartó szerelőt. "Aggódtam az emelős emberért, amikor beesett a pedál, és láttam, hogy nem fogok tudni megállni. Egy körrel előtte kezdődtek a gondok" - magyarázta a spanyol. Érdekes lett volna látni, mire megy a stratégiájával, ugyanis későn, csupán a 20. körben ejtette meg első bokszkiállását, és ekkor a kemény keverékre váltott. Jenson Button csupán a két Manort tudta megelőzni, és úgy érezte, hogy valami nem stimmel az autójával.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Spanyol Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Hamarosan kiderül, hogy a pole pozícióból induló Nico Rosberg meg tudja-e szerezni idei első futamgyőzelmét. Szüksége lenne rá, hiszen Lewis Hamilton már háromszor tudott nyerni 2015-ben, és 27 ponttal vezeti előtte a világbajnokságot.
Barcelonában még DRS-sel is nagyon nehéz előzni, az eddigi 24 versenyből 18 alkalommal nyert az, aki a pole pozícióból indult. A rajtnál ezért nagy helyezkedésre lehet számítani, hiszen itt lehet majd a legkönnyebben előrelépni. A legjobb helyről idén először Rosberg indulhat, a második helyet Hamilton szerezte meg az időmérőn Vettel előtt.
Az előző nyolc Spanyol Nagydíjon senki nem tudott ismételni, 2007 óta mindig más versenyző nyert Barcelonában. Rosberg nincs az eddigi győztesek között, tehát ma is folytatódhat a sorozat. Tavaly Hamilton nyert.
A levegő 25, az aszfalt 44 fokos. Hasonlóak a körülmények, mint a tegnapi időmérőn, a szél ma is elég erős.
A kétkiállásos stratégia tűnik optimálisnak, de a Pirelli szerint könnyen lehet, hogy egyesek megpróbálkoznak három kerékcserével az ellenfelek elé kerülni. Barcelonában egyébként a közepes és kemény keverékű abroncsokat lehet használni.
A rajtrácsra menet nem volt elégedett az indulásával, ez nem jó előjel a versenyre nézve. Hamarosan kezdődik a 66 körös verseny, a felvezető körig már csak percek vannak hátra.
Mindenki rendben eljött a rajtrácsról, az összes versenyző a közepes gumin vág neki a versenynek.
Hamilton viszont veszített egy pozíciót, Vettel megelőzte őt. Hamiltont majdnem Bottas is megelőzte, de a birt végül a 3. helyen folytathatja. Räikkönen megelőzte a rosszul rajtoló Sainzot, majd Verstappen mellett is elment.
Ő is megelőzte Sainzt, már a 7. helyen áll. Ricciardo viszont már nincs pontszerző helyen, Maldonado elvette tőle a 10. pozíciót.
Az első körökben történt helyezkedések után így áll a mezőny: Rosberg, Vettel, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Massa, Sainz, Grosjean, Maldonado.
Az előbb még a 9. helyen állt, de néhány kanyaron belül megelőzte Maldonado és Ricciardo is. A francia a rádión jelezte, hogy probléma lehet az autójával.
Az 5. kör végén máris 3,1 másodperc volt az előnye Vettel előtt. Massa közben Verstappen Toro Rossóján is átverekedte magát, és feljött a 6. helyre.
Hamarosan elkezdheti támadni Vettelt, 0,8 másodperc köztük a különbség. Rosberg tovább növelte az előnyét: 1:31.539-es idővel megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét, már 4,3 másodperccel vezet.
6 helyet esett vissza, már csak a 11. pozíciót foglalja el Grosjean mögött. Button versenye sem alakul jól - egy rossz rajt után csak a 18. helyen áll, és a tapadásra panaszkodik.
A Mercedes szólt neki, hogy már a "B-terven" gondolkoznak, ami valószínűleg a háromkiállásos stratégiát jelenti. Egyelőre nem tud mit kezdeni Vettellel, aki 1,3 másodperccel halad előtte. Rosberg előnye már 6,6 másodperc.
Az övé a nap első bokszkiállása, a 17. helyről állt ki. Hamilton közben megint közelebb került Vettelhez, de továbbra sem tudja támadni.
Megpróbálta elvenni a Toro Rossótól a 8. helyet, de az 1-es kanyarban elmérte a féktávot, és Verstappen visszavette a helyét.
Az élmezőnyből ő állt ki elsőként, de nem alakult problémamentesen a kerékcseréje: a balhátsó gumi felhelyezésével gondok voltak, ezért időt veszített, 5,3 másodpercig tartott a kiállása. Csak Maldonado mögé tudott visszaérni, de néhány kanyar után megelőzte, és a 6. helyen folytatja a versenyt.
3,2 másodperc alatt cserélték le a kerekeit, 3 másodperccel gyorsabban, mint Hamiltonnak. Sikerült is a brit elé visszatérnie a pályára. A kör végén Rosberget is várják a bokszban.
Ő is a bokszban járt, Hamiltonhoz és Vettelhez hasonlóan közepes gumikat kapott. Most Räikkönen vezet, ő még nem cserélt kereket.
A Ferrari eltérő taktikát alkalmaz a két versenyzőjénél. Közben a csapata szerint "C-tervre" váltó Bottas is járt már a bokszban, és jelenleg ő a leggyorsabb a mezőnyben.
A bokszkiállások első köre után így áll a mezőny: Rosberg, Vettel, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Massa, Alonso, Ricciardo, Grosjean, Verstappen. Alonso még nem járt a bokszban, azért áll ilyen előkelő helyen.
A hátsó szárnya sérült meg még korábban, ezt próbálták helyrerakni a bokszban. Végül újra a pályára küldték - a tempóján nem látszik a probléma, de csak a 18. helyen folytatja a versenyt.
A DRS-sel támadhatja Vettelt, de nem tud elmenni mellette. Kvjat viszont megelőzte Verstappent, és feljött a 9. helyre.
8,7 másodperccel autózik előtte, ami nem is csoda, hiszen a finn a kemény gumikat használja. Ahhoz képest nem fut rossz időket, és a futam végén ő fog a gyorsabb gumikon versenyezni.
Hiányzik egy darab a hátsó szárnyából, ennek ellenére épp most előzte meg Buttont. A brit küszködik, csak a két Manor autózik mögötte.
Úgy tűnik, fékhibája volt: az előző körében az első kanyart sem tudta rendesen bevenni, majd kiállt a bokszba, ahol nem tudta időben lefékezni az autóját. Szerencsére a McLarennél időben észrevették a problémát, és elugrottak az autó útjából, így nem történt sérülés. A spanyol autóját betolták a garázsba, nem tudja folytatni.
Könnyedén vezet Vettel előtt, már 9,5 másodperc az előnye. Hamilton most nem is próbálja támadni a Ferrarit, 1,6 másodperces lemaradással követi.
Ezúttal nem volt gond a bokszkiállásánál, 3,4 másodperc alatt végeztek a kerékcserével. Még nem tudni, hogy a verseny végéig fent hagyják-e az autóján a kemény gumikat, vagy a verseny végén még kiáll egyszer a lágyakért.
Az 5. helyre, a Ferrari mögé tért vissza a bokszkiállása után, de a következő körben sikerült is a finn elé kerülnie a friss gumikon. Bottas 9,8 körrel autózik előtte a 3. helyen.
A kiállása utáni körében megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét, és azóta is több mint 2 másodperccel gyorsabb, mint az előtte állók. A Ferrari most nem reagált azonnal Hamilton kiállására, de Vettelnek szóltak rádión, hogy Hamilton valószínűleg háromszor fog kiállni a bokszba.
Néhány kör elég volt neki ahhoz, hogy a Williams mögé érjen, akár már a következő körben megelőzheti. Räikkönennek szóltak, hogy Bottas gumijai látszólag kezdenek elhasználódni, ezért ő is megközelítheti a finnt.
Ahogy várható volt, a DRS segítségével, az 1-es kanyarban ment el a Williams mellett. Vettel mögött most 10,4 másodperc a lemaradása.
26 körrel a verseny vége előtt ő is megkapta a kemény abroncsokat. Hamilton lemaradása Rosberg mögött 25 másodperc úgy, hogy eggyel kevesebbszer állt ki a bokszba.
Ő közepes gumikat kapott, a 6. helyre áll vissza. Bottas is a bokszban járt, a gyors bokszkiállásnak köszönhetően sikerült Massa elé visszatérnie a 4. helyre.
Alonsóhoz hasonlóan nem tudta időben leállítani az autóját, pedig neki nem voltak fékproblémái. Szerencsére a Lotus szerelői is időben félre tudtak ugrani, ezért ennél az esetnél sem történt komolyabb baj.
Megkapta a kemény gumikat, és 2,8 másodperccel Hamilton mögé tért vissza a pályára. A mérnöke megnyugtatja, hogy a csapattársa eltérő stratégián van, és még egyszer ki kell állnia a bokszba.
Hősiesen küzdött a hiányos hátsó szárnnyal, de most be kellett tolni az autóját a garázsba. Ő a második kieső Alonso után, egyelőre nem tudni, hogy a szárnynak köze van-e a kieséshez.
A brit előnye már 23,2 másodperc a Ferrari előtt. Egyelőre úgy tűnik, Hamilton úgy is legyőzheti Vettelt, hogy neki még ki kell állnia a bokszba.
Ez a kiállása is jól sikerült, és könnyedén visszatért Vettel elé a pályára. A frissebb közepes gumikon máris kezd elhúzni a Ferraritól, de Rosberg mögött 20 másodperc a lemaradása.
12 kör van hátra, az állás: Rosberg, Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Massa, Ricciardo, Grosjean, Kvjat, Verstappen.
A legutóbbi körben 8 tizeddel volt gyorsabb nála, most 2,7 másodperc köztük a különbség. Hamilton gyorsabb Rosbergnél, de a német jó úton halad a győzelem felé, még mindig 17,2 másodperc az előnye.
De a Mercedes szerint nem érdemes Rosberg után rohannia, mert nem fogja tudni megelőzni. "Lehetetlen?" - kérdezett vissza Hamilton, mire a mérnöke igennel válaszolt.
Már csak 0,5 másodperc köztük a különbség, de egyelőre nem indított támadást a Williams ellen. Hamilton nem vett vissza a tempóból: körönként több mint 1 másodpercet ver Rosbergre, de valószínűleg így sem fogja utolérni, ha a német nem hibázik.
Úgy tűnik, feladta - a legutóbbi körében fél másodperccel lassabb volt, mint Rosberg. Räikkönen még mindig közelről követi Bottast, de nem tud előzni.
Sainz a DRS segítségével elvette Verstappentől a pontszerző 10. helyet. Bottas továbbra is maga mögött tartja Räikkönent, aki nem is tudja támadni a honfitársát.
A 9. helyért csatáztak, amikor összeért a kerekük, de a spanyol így is meg tudta előzni a Red Bullt. Az utolsó körben járunk, az élmezőnyben nem történt változás.
17,5 másodperces előnnyel ért célba Hamilton előtt, a Mercedes nagyon sima kettős győzelmet aratott. Vettel 45 másodperces lemaradással ért célba a 3. helyen, a további sorrend: Bottas, Räikkönen, Massa, Ricciardo, Grosjean, Sainz, Kvjat.
Idén eddig az összes versenyen abban a pozícióban ért célba, ahonnan elrajtolt. Nagyon kellett neki ez a győzelem, 20 pontra csökkentette a hátrányát a világbajnokságban.
Szerinte jó látni, hogy "Nico visszatért", és természetesen azzal is elégedett, hogy a Ferrarinak esélye sem volt ellenük Barcelonában. Vettelék hátránya nőtt a háromhetes szünetben. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a részletes eredménylistával és az összefoglalóval.