Vettel nem tudott hasznot húzni a Mercedesek kicsúszásából
2015. június 20. 13:51
Furcsa befejezése lett az Osztrák Nagydíj időmérőjének, de a végeredményt tekintve a papírforma érvényesült, és a két Mercedes foglalhatja el az első sort a vasárnapi rajtrácson. Hiába csúszott ki Lewis Hamilton és Nico Rosberg is a kvalifikáció döntő szakaszában, a többiek nem tudták eléggé megközelíteni a Mercedeseket, így Sebastian Vettelnek is meg kellett elégednie a 3. hellyel.
Rosberg két szabadedzésen, sőt az időmérő első két etapjában is gyorsabb volt Hamiltonnál, a pole pozíciót mégis a brit szerezte meg. A második Q3-as mért körében 1:08.455-ös időt futott, kereken 2 tizeddel gyorsabbat, mint Rosberg. Csapattársa a harmadik próbálkozásánál gyorsabbnak tűnt nála, de Hamiltonhoz hasonlóan nem tudta befejezni a körét. A brit az első kanyar után pördült ki, a német pedig az utolsó kanyarnál csúszott ki a kavicságyba.
Az időmérő a délelőtti eső után nedves aszfalton kezdődött, és az edzés során folyamatosan javult a pálya állapota, ami Hamilton szerint nagyon megnehezítette a versenyzők dolgát. „Mindenki számára nagyon nehezek voltak a körülmények, hálás vagyok, hogy az első mért köröm jól sikerült" – mondta a 45. pole pozícióját megszerző brit, aki elmondta, egyszerűen blokkolta a kerekeit az utolsó körében. „Utána nem igazán törődtem azzal, hányadik vagyok, csak vigyázni akartam az autómra."
Vettel majdnem 4 tizeddel elmaradt Hamilton idejétől, a brit ennek ellenére arra számít, hogy a Ferrari veszélyt jelenthet rájuk a versenyen. Hasonlóan vélekedik Nico Rosberg is, aki csalódottan nyilatkozott a Q3-as hibája után, hiszen úgy érzi, a pole-t is megszerezhette volna. „Nem igazán tudom, mi történt - ráhajtottam a műfűre, ami talán még vizes volt" – mondta. „Lewis 2 tizeddel vezetett, és abban a körben én is pont 2 tizeddel voltam gyorsabb, ezért tudtam, hogy hajtanom kell."
A szabadedzések alapján úgy tűnt, a Ferrari beférhet a Mercedesek közé, ezért Vettel is némileg jobb időmérőre számított. „Azt hittem, hogy bele tudunk szólni a küzdelembe, de túl gyorsak voltak" – mondta a Mercedesről. „A Mercedes-motoros autók teljesítményét feljebb szokták kapcsolni a Q3-ban, most a Williams is közelebb volt, mint a szabadedzéseken."
A másik Ferrarival Kimi Räikkönen csúnyán elrontotta az időmérőjét: már a Q1-ben kiesett, csak a 18. helyen végzett. Egyelőre nem tudott magyarázatot adni a teljesítményére, és a Ferrari is csak annyit közölt, hogy az autóval nem volt probléma.
Felipe Massa tavaly a pole pozícióból indulhatott Ausztriában, és idén is ő volt gyorsabb a Williamsek közül, a 4. rajtkockát szerezte meg. Mégsem volt teljesen elégedett, mert a Q3-ban futott első köre után már nem tudott javítani. Csapattársa, Valtteri Bottas csak a 6. helyen végzett, meglepetésre ugyanis Nico Hülkenberg befért közéjük a Force Indiával. „Tudtuk, hogy a legjobb tíz közé kerülhetünk, de az 5. hely számunkra is meglepő. Az kisebb csoda, hogy egy Williamst is legyőztünk" – nyilatkozta a német, akinek csapattársa, Sergio Pérez már a Q1-ben kiesett.
A Toro Rossók a hűvös pályán gyorsak voltak, és Max Verstappen a 7. helyet érő Q3-as körével is elégedett lehet, Carlos Sainz viszont nem tudott előrébb kerülni a 13. pozíciónál. A Red Bullok közül a 8. helyen záró Danyiil Kvjat teljesített jobban, miután Daniel Ricciardo idén először nem jutott be az utolsó szakaszba, és csak a 14. helyen végzett. A problémákkal teli szabadedzések után Fernando Alonso bejutott a Q2-be a McLarennel, de ott senkit nem tudott megelőzni.
Az időmérő eredményéhez képest jelentősen módosul majd az Osztrák Nagydíj rajtrácsa, hiszen a McLarenek 25, a Red Bullok pedig 10 helyes rajtbüntetést kapnak. Kvjat az egyetlen, akit hátra tudnak sorolni ennyi pozícióval, a többiek a versenyen is bűnhődnek majd.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Osztrák Nagydíj időmérő edzéséről élőben készülő tudósításunkban! Izgalmas időmérőre lehet számítani, hiszen a rövid spielbergi pályán a szokásosnál szorosabbnak tűnik a verseny az élmezőnyben, ráadásul egy kiadós zuhé után még vizes a pálya. Most éppen nem esik, de bármikor újra eleredhet.
Sebastian Vettel a péntek délutáni és a szombat délelőtti szabadedzést is megnyerte, és a Mercedesnél is elismerik, hogy ezen a pályán komoly veszélyt jelenthet rájuk a Ferrari. A Williams is abban reménykedik, hogy legalább egy autójukkal bekerülnek a második rajtsorba, de az esős időmérő nekik nem kedvezne.
A McLaren várja a legrosszabb helyzetből az időmérőt, Alonso és Button fejenként 25 rajthelyes büntetést kapott. A két Red Bullban is motort cseréltek, Ricciardót és Kvjatot 10 hellyel sorolják majd hátrébb. Akit nem tudnak elegendő hellyel hátrébb sorolni a rajtrácson, az a versenyen is számíthat áthajtásos, stop&go vagy stop&boksz büntetésre.
Az aszfalt pedig 21 fokos. Jelenleg nem esik, és gyorsan szárad a pálya, de az eget elnézve ez nem feltétlenül marad így.
Tizenegy versenyző hajtott ki a pályára, és mindannyian intermediate gumikat használtak. Az utolsó kanyar még elég vizesnek tűnik, de a Q1 végére a slickek is előkerülhetnek.
A két Mercedesnél is gyorsabban teljesítette az első körét a nedves pályán, 1:21.006-os idővel állt az élre. A Toro Rossók egyébként a délelőtti esőben is nagyon gyorsnak tűntek.
A kavicságyból kellett visszatérnie az 5-ös kanyarnál elkövetett hibája után. Nem ő az egyetlen, aki megcsúszott, rövid időre Rosberg és Pérez is elhagyta a pályát.
Folyamatosan javulnak a köridők, a Mercedes most 1:19.039-es körrel állt az élre, 179 ezreddel vezet Vettel előtt. A két Williams, Ricciardo és Nasr még nem teljesített mért kört.
A két Mercedest szuperlágy gumikon küldték ki a pályára, a Williamsek a lágy abroncsokra váltottak az intermediate-ek után. Egyelőre Bottasé a legjobb idő a száraz pályás gumikon, 1:17.297-et futott.
Valószínűleg nem sokáig marad így, hiszen rohamosan javul a pálya állapota, de most éppen Button vezet 1:15.239-es idővel. Még 4 perc van hátra a Q1-ből, a két Force India, a két Manor és Ericsson áll kieső helyen.
Már másodszor csúszott le a pályáról az első kanyarban. Hamilton az élre állt a szuperlágy gumikon, már 1:13.054-re javította a szintidőt. Räikkönennek igyekeznie kell, csak a 15. helyen áll. Olyan gyorsan javulnak a köridők, hogy senki nincs biztonságban.
A finn 1,8 másodperces lemaradással csak a 18. helyen végzett, bár a rajtrácson előrébb kerül majd a McLarenek és a Red Bullok büntetése miatt. A kiesők sorrendje: Pérez, Button, Räikkönen, Merhi, Stevens. A tíz leggyorsabb versenyző: Rosberg, Sainz, Vettel, Verstappen, Hülkenberg, Maldonado, Grosjean, Massa, Bottas, Ricciardo. Hamilton a végén visszacsúszott a 13. helyre.
Alig akart hinni a fülének, amikor a mérnöke közölte vele, hogy nem jutott tovább az időmérő második szakaszába. A Ferrari szerint az autóval minden rendben volt, a finn egyszerűen nem tudott összerakni egy jó kört.
A versenyzők többsége már ki is hajtott a pályára. Közben Button nyilatkozik a Sky-nak: élvezte, hogy egy ideig a tabella élén is állt, de a végén nem volt jó az időzítés, elsőként hajtott át a célvonalon a kockás zászló meglengetése után.
Az első mért körök után a Force India volt a leggyorsabb, 1:10.207 az ideje. Mindenki kihajtott már a garázsból, a két Mercedes használt szuperlágy gumikon köröz.
Röviden nyilatkozott a Sky Sports riporterének, de egyelőre nem tudott magyarázatot adni a kiesésére. Szerinte egyszerűen "rossz napja" volt, ami rendkívül nehéz helyzetbe hozza őt a holnapi verseny előtt.
Még 5 perc van hátra a Q2-ből, egyelőre Rosberg 1:09.588-as idővel vezet Kvjat és Hamilton előtt. Vettel még nem futott mért kört, rajta kívül Ericsson, Nasr, Ricciardo és Grosjean esne ki a jelenlegi állás alapján.
Első mért körével rögtön az élre állt, de pillanatokkal később Rosberg futott egy 1:09.309-es kört, és 83 ezreddel megelőzte a honfitársát. Hamilton 3 tizeddel lassabb Rosbergnél, a mérnöke szerint muszáj még egy kört futnia, hogy biztonságban érezhesse magát.
Ricciardo idén eddig minden időmérőn bejutott a Q3-ba, ez a sorozat most megszakadt. A kiesők sorrendje: Maldonado, Ericsson, Sainz, Ricciardo, Alonso. Az utóbbi két pilóta - Buttonnal együtt - a mezőny végéről indul, és a verseny közben is büntetést kapnak majd.
Rosberg, Hamilton, Vettel, Bottas, Hülkenberg, Verstappen,Nasr, Massa, Grosjean, Kvjat. Rosberg 4 tizeddel volt gyorsabb a csapattársánál.
Rosberg 1:08.634-es idővel végzett az élen a Q2-ben. Ez gyorsabb, mint Massa tavalyi pole pozíciós köre, és Michael Schumacher 2003-ban futott abszolút pályacsúcsától is csak 3 tizeddel marad el.
Hét versenyző már a pályán van. Grosjeannak fékproblémái vannak, ezért vissza is tér a bokszba.
1:08.850-es körrel állt az élre, Hamilton majdnem 4 tizeddel elmaradt tőle az első körében. Verstappen még nem hajtott ki a pályára, valószínűleg csak egy mért kört fog megtenni.
2 tizedet vert a szintén javító Rosbergre, 1:08.455-ös körrel állt az élre. Vettel egyelőre nem fenyegeti a Mercedeseket, Rosbergtől is majdnem fél másodperccel elmarad a 3. helyen. A Ferrarit a két Williams követi.
Két perc van hátra a Q3-ból, a fékproblémákkal küzdő Grosjean kivételével mindenki a pályán van. A Mercedesek közül Rosberg fog először áthaladni a célvonalon.
Elmaradt a nagy küzdelem a pole pozícióért, miután mindkét Mercedes hibázott a mért körén: Hamilton az első kanyar után vesztette el az uralmát az autója felett, és látványosan kipördült, Rosberg pedig az utolsó kanyarnál csúszott ki a kavicságyba. Így sem tudta őket megverni senki.
Hamilton, Rosberg, Vettel, Massa, Hülkenberg, Bottas, Verstappen, Kvjat, Nasr, Grosjean. Ne feledjük, hogy Kvjat a motorcsere miatt 10 rajthelyes büntetést fog kapni.
A második mérési pontnál még gyorsabb volt Hamiltonnál. A brit meg is lepődött, mikor a rádión közölték vele, hogy övé a pole pozíció, nem is ünnepli látványosan a 45. edzéselsőségét. Az örökranglistán most érte utol Vettelt, csak Schumachernek és Sennának van több pole-ja.