Egyelőre elkerülte a csapadék a Red Bull Ringet, így a csapatok zavartalanul készülhettek az Osztrák Nagydíjra a péntek délutáni szabadedzésen. Pontosabban szólva csak a csapatok többsége, ugyanis a McLaren menet közben problémát fedezett fel Jenson Button autójában, ezért elővigyázatosságból Fernando Alonsót sem küldték ki újra a pályára, míg a Ferrarinak Sebastian Vettel újabb váltóhibája miatt fájhat a feje. Ezen kívül Romain Grosjean is időt vesztett az edzés végén, amikor a Lotusnak ellenőrizni kellett valamit a fékeken.
Kezdetben a lágy gumiké volt a főszerep, és a tabella élmezőnyében folyamatosan cserélődtek a pozíciók a Mercedes és a Ferrari versenyzői között - általában egy-két tized választotta el őket egymástól -, mielőtt átváltottak a szuperlágy keverékre. Ezt először Kimi Räikkönen tette meg 1:09.860-as időt futva, ami végül a 3. helyre volt elég neki, miután Vettel és Nico Rosberg két és fél tizeddel jobb időt ért el nála.
Vettel később épp a hosszú etapját kezdte volna meg, amikor a Ferrari rászólt, hogy térjen vissza a garázsba, mivel megint gond van a váltójával - a német azt mondta, ez a probléma a jelek szerint nem volt összefüggésben a délelőttivel.
A másik Mercedest vezető Lewis Hamilton nem tudott javítani a lágy gumin jegyzett idején, mert mindegyik próbálkozását elrontotta vezetői hibákkal, így a lotusos Pastor Maldonado is befurakodott elé - előbb az 1-es kanyarnál kényszerült ellenkormányzásra, majd ugyanitt, illetve az utolsó fordulónál is lesodródott az aszfaltról. Mindazonáltal nem csupán ő töltött a kelleténél több időt a bukóterekben, a mezőny nagy része legalább egyszer szintén kicsúszott valahol.
Ez legtöbbször az említett 1-es kanyarnál történt meg, ahol Räikkönen például annyira elfékezte a szuperlágy gumiját, hogy később már nem is használhatta a hosszú etapján. A 3-as kanyarnál Maldonado és Roberto Merhi, az 5-ösnél Carlos Sainz tett kitérőt a kavicságyban.
Az első tízben végeztek a Lotus és a Force India pilótái is, de nem tudni, hogy mennyi tartalék maradt a mezőny második felében záró Williamsekben, illetve Daniel Ricciardo Red Bulljában, ugyanis ezek az autók a lágy gumikon, és nem a szuperlágyakon jegyezték a legjobb idejüket.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Kellemes délutánt kívánunk kedves Olvasóinknak, 14 órától folytatódik az Osztrák Nagydíj hétvégéje a Red Bull Ringen. Délelőtt a tavalyi győztes, Rosberg volt a leggyorsabb, 3 tizeddel előzte meg Hamiltont. A Mercedeseket Räikkönen és Bottas követte.
Az első edzésen váltóhiba miatt egyetlen mért kört tudott megtenni. Az pedig már nem is meglepő, hogy Alonso újabb műszaki hibát szenvedett - ő is sok időt vesztett, mire helyrehozták a McLarenjét a szerelők. A csapat tájékoztatása szerint nem az erőforrás valamelyik eleme romlott el, hanem rendszerhiba történt.
Idén már negyedszer volt kénytelen a garázsból követni az első tréninget, mert a tesztpilóta, Jolyon Palmer vezette a Lotusát, úgyhogy a francia felkészülése csak most kezdődhet el a pályán. Csapattársának, Maldonadónak nem kell ilyen nehézségekkel szembesülnie bőkerzű szponzorai révén. Palmer a Twitteren közölte, hogy nagyon élvezte a vezetést az osztrák pályán.
Amiért szabálytalanul vágott be a bokszutcába. Az FIA ugyanis utasításba adta, hogy a behajtás csak úgy szabályos, ha az autó az (utolsó előtti) 8-as kanyart a belső íven veszi be, a felfestett fehér csíkon belül. A futamra egyébként Alonso és Ricciardo is büntetést fog kapni ötödik motor használata miatt, és valószínű, hogy Kvjat is erre a sorsra jut majd.
Vagyis nem változtak a körülmények délelőtt óta, a levegő 16, az aszfalt 23 fokos perpillanat. Bármikor elkezdhet esni, ami arra sarkallhatja a csapatokat, hogy a megszokottól eltérő programot bonyolítsanak le. Lehet, hogy ideje korán láthatjuk a szuperlágy gumikat.
Monacóban és Kanadában is elmosta a felkészülés szempontjából döntő jelentőségű második edzést. A lámpa zöldre váltott, több versenyző azonnal pályára hajtott.
A pilóták az ellenőrző kört követően nem térnek vissza a garázsba, érthető okból: biztos, ami biztos, minél több időt akarnak a száraz pályán tölteni. Rosberg, Alonso, Bottas és Massa nem járt eddig kint.
1:11.259 a szintidő most, a finn 2 tizeddel lassabb egyelőre a délelőtti legjobbjánál. A sorrend azonban folyamatosan változik, és ez várható a következő percekben is.
Räikkönen 1:10.298-ra javított, miután Hamilton átmenetileg letaszította az 1. helyről. Vettel, Grosjean, Maldonado, Hülkenberg, Verstappen, Pérez, Ericcson, Nasr a sorrend mögöttük.
Mindketten kiszélesítették az 1-es kanyart, miután túl nagy lendülettel érkeztek meg. Különösebb kapkodás nélkül, lágy kormánymozdulattal engedték tovább az autót az aszfaltozott bukótérbe.
Továbbra is Räikkönené a legjobb idő, de 63 ezred hátránnyal Hamilton zárkózott fel a 2. helyre, akit további 7 ezreddel követ Rosberg. Räikkönen, valamint a 4. Vettel visszatért a bokszba. Az autókon egyelőre a lágy abroncsok vannak.
És lesz még pár a hétvégén....legutóbb Grosjeanon és Sainzon fogott ki a célegyenes végi, emelkedőn lévő jobbos. Sainz egy csinos kis füstpamacsot is eleresztett a féktávon.
1:10.137 a brittől, nemsokára bemegy valaki 1:10 alá. Rosberg egy hangyányit javított az előbb, maradt 3. Hamiltont visszatért a garázsba.
Hamiltonnak azt mondták rádión, hogy csökken az eső valószínűsége - azért ne igyunk előre a medve bőrére. A sorrend: Hamilton, Räikkönen, Rosberg, Vettel, Grosjean, Verstappen, Massa, Bottas, Maldonado, Kvjat.
Rádión fejfájásra panaszkodott a Toro Rossónak. A teljesítménye miatt egyelőre nem kell aggódnia, a 7. helyet foglalja el, miután Bottas az imént javított az idején, és előrelépett az 5. pozícióba.
Alábbhagyott a forgalom, Vettel, Hülkenberg, Pérez, Button osztozik a pályán. Verstappennek le kellett gurítania egy nagy adag italt a fejfájása ellen, egyelőre ennyiből állt a kúrája.
Bár három fokot emelkedett az aszfalt hőmérséklete az edzés kezdete óta (most 26 fokos), Buttonnak a mért körén is melegítenie kell még a gumikat. Verstappen közben visszaült az autójába.
1:09.860-tal vette vissza az 1. helyet Hamiltontól a szuperlágy gumikon. Vettel a lágyakon 1:10.298-at futott közben, pont annyit, mint amennyi csapattársa előző legjobb ideje volt.
A Sauber svéd pilótája is megkapta a szuperlágy gumikat, a segítségükkel feljött a Ferrarik és a Mercedesek mögé. Räikkönen nekivágott még egy gyors körnek, de az utolsó kanyarban meg kellett zaboláznia keresztbe induló Ferrariját, és kicsúszott a bukótérbe.
Méghozzá a jobbelsőt, amikor elfékezte magát az 1-es kanyarnál. "Ezzel a szettel nem teljesíthetjük a hosszú etapot" - figyelmeztetett. Lehet, hogy a Ferrarinak módosítani kell a programján.
Na hol? Természetesen az 1-es kanyarnál, bár nem sodródott ki annyira, mint a korábbi hibázók. Pedig már majdnem be tudott fordulni, a csúcspont előtt kellett hirtelen ellenkormányoznia. Az első körének lőttek a szuperlágy gumin, Rosberg ellenben 1:09.611-az élre állt, 2,5 tizedet verve Räikkönenre.
Mint egyenesen: az utolsó és az 1-es kanyart is elrontotta az előbb, utóbbinál kis híján megpördült. Maldonado közben feljött a 3. helyre, Rosberg és Räikkönen mögé.
11 ezreddel vágott be Rosberg elé, 1:09.600-at futott. Sainz az 5-ös kanyarnál csúszott meg, és a füvön át majdnem nekikoccant a falnak, de szerencséjére tovább tudott menni.
Az edzés felénél a sorrend: Vettel, Rosberg, Räikkönen, Maldonado, Hamilton, Hülkenberg, Grosjean, Verstappen, Nasr, Pérez. Feltűnő a Force India jó szereplése, amiben szerepet játszik a Mercedes motorja is.
Így fest a tíz leggyorsabb sorrendje a csúcssebességek tekintetében:
A Ferrarinak nem kell szégyenkeznie, bár a Sauber még nem használja a frissített erőforrásokat, szóval az ő esetükben arról lehet szó, hogy pusztán kisebb leszorítóerőt használnak.
Megkezdte a hosszú etapos munkát, ahogy várni lehetett az elfékezése után, a lágy gumikon. Tájékoztatták róla, hogy megváltozott a szélirány.
Rosberg viszont a lágyakat kapta meg, a Mercedes tehát megosztja a programot. Elképzelhető, hogy a futamon változatosabb stratégiát láthatunk, mint például Kanadában, mivel a két keverék között itt nincs vészes különbség.
Rajtuk kívül csak a Manor párosa, illetve Bottas nem tartózkodik a pályán. Amivel mág adósak vagyunk: Vettel a szuperlágy gumikkal hajtott ki a hosszú etapra.
Újabb váltóhibát szenvedett a német, a délutánjának annyi. "Semmit sem tehetsz, lassan gyere vissza a bokszba és állj meg" - felelték neki, amikor elkeseredetten arról érdeklődött, van-e megoldás a problémára.
Ami a nyers köridőket illeti, egyelőre hátul: Kvjat 12., Bottas 14., Massa 15., Ricciardo 17. Azt nem tudjuk, hogy a gyors köreikben sújtotta-e őket valamilyen akadály.
Legalábbis a versenyzőké, mert a szerelőknek még javítaniuk kell: a csapat problémát talált Button autójában, és elővigyázatosságból Alonsót sem fogják már pályára küldeni. A spanyol 16., a brit 18. a tabellán.
Merhi a 3-as kanyarnál csúszott le, Verstappen Toro Rossója pedig a 6-osban lett alulkormányzott, és ettől porolt egy kicsit a gyors 7-esben a rázókő mögött.
Még 5 perc van hátra a délutáni edzésből. A Ferrarik és a McLarenek nincsenek a pályán, és Grosjean sem, akinél a fékeket ellenőrzi a Lotus.
Az egyik lejtő végén, a 3-as kanyarnál sokallt be, és tett egy kitérőt a kavicságyban. A lágy gumik vannak a Lotusán.
A mezőny még érkezik a célegyenesbe rajtgyakorlatra, de mért kört már senki sem futhat. Köszönjük a figyelmet, hamarosan bővítjük a cikket az eredménylistával és az összefoglalóval, este pedig jelentkezünk szokásos elemzésünkkel.