A mérges Rosberg megint megszerezte a pole-t
2015. október 31. 19:44
A világbajnokságot a múlt héten megnyerte, de a szeptember elején rendezett Olasz Nagydíj óta továbbra is képtelen megszerezni a pole pozíciót Lewis Hamilton. A háromszoros bajnok a Q2-ben még az élen állt, de Nico Rosberg többet tudott gyorsulni nála a Q3-ban futott első mért kör során, így a német pilóta zsinórban harmadik pole pozícióját szerezte meg, és a Mexikói Nagydíj újkori történetének első futamát az élről kezdheti meg.
A Q1 és a Q2 alapján úgy tűnt, hogy Sebastian Vettel meglepheti az egyik Mercedest, mert először a közepes keverékű gumikon próbálkozó Hamiltont, majd Rosberget utasította maga mögé, de a Q3-ban Rosberg nagyot lépett előre, Vettelnek pedig erre már nem volt válasza. A német versenyző a rádión elismerte, mindent megpróbált utolsó mért körében, de túlvállalta magát, és nem a kockázatvállalása nem hozott eredményt.
A Q3-ban a mezőny nagy része gyorsan pályára lépett, mert a Q2 végén szemerkélni kezdett az eső, de ez nem gyakorolt látható hatást az eredményekre egészen az edzés utolsó etapjáig, amikor a versenyzők már nem tudtak javítani a köridőkön, bár egyikük sem panaszkodott a pálya állapotára, sőt Vettel kiemelte, hogy végre kezd gumi rakódni az aszfaltra. Ez sem segített viszont sem neki, sem Hamiltonnak, aki az utolsó körében kissé túlcsúszott az egyik rázókövön, így esélye sem volt a pole-ra.
Az első hármas alaposan elszakadt az üldözőktől: bár a Red Bullok a hétvége korábbi szakaszában veszélyes tudott lenni a Mercedesekre is, Danyiil Kvjattól és Daniel Ricciardótól ezúttal csak a 4-5. helyre futotta, fél másodperccel lemaradva Vetteltől. Ezzel viszont elégedettek lehetnek, hiszen Valtteri Bottas és Felipe Massa Williamsét is maguk mögé tudták utasítani annak ellenére, hogy Kvjat a Sky Sportsnak azt mondta, „a célegyenes egy örökkévalóságnak tűnik.”
A másik Ferrarit vezető Kimi Räikkönen már a délelőtti harmadik szabadedzésen bajba került, az olasz csapat ezért kénytelen volt egy korábban használt motort, és egy új sebességváltót beszerelni az autójába. Ezért már rögtön öthelyes rajtbüntetést kapott, de legalább részt tudott venni az időmérőn, ám csak a 15. helyig jutott. A finn versenyző fékprobléma miatt megpördült a Q2-ben, és már a második szakasz vége előtt kiszállt a bokszban az autójából. Vasárnap csak a 18. helyről rajtol.
Még nála is rosszabbul alakult Jenson Button délutánja: a McLaren brit pilótája mindenképpen az utolsó helyről rajtolt volna, mivel a hétvégén már két új Honda erőforrást is beépítettek az autójába, de lehet, hogy egy harmadikra is szükség lesz, mert a harmadik szabadedzésen nála is műszaki hiba merült fel, így elővigyázatosságból ki kellett hagynia az egész időmérőt. Így sem vesztett sokat Fernando Alonsóhoz képest, aki hiába lett 16., büntetés miatt csak a 19. kockából indulhat.
Folytatta viszont a remeklést Max Verstappen: a holland tinédzser az élen kezdte a mexikói hétvégét pénteken, majd összetörte autóját, szombat délután pedig a 8. helyet érte el, míg csapattársa, Carlos Sainz a 11. helyen végzett. Verstappen 6 ezredmásodperccel előzte meg a helyi hős Sergio Pérezt, de a legkisebb különbség nem köztük, hanem a két Red Bull között alakult ki: Kvjat mindössze egy ezredmásodperccel volt gyorsabb Ricciardónál.
Nem jött ki a lépés a két Lotusnak, hiszen Romain Grosjean és Pastor Maldonado csak a 12-13. lett, és Marcus Ericsson 14. helye is csak azért meglepetés, mert egy ponton elismerte a mérnökének, hogy nem futott túl jó kört, amire szokatlanul őszinte válasz jött: „Egyetértek.” A svéd pilóta így is felülmúlta Felipe Nasrt, aki a két Manorral együtt már a Q1-ben kiesett. Apró érdekesség a sereghajtók között, hogy Alexander Rossi megint legyőzte a Manornál Will Stevenst.
Rosberg 20. pole pozícióját szerezte meg, ezzel rekorder lett a világbajnoki címmel – egyelőre – nem rendelkező pilóták között. Holnap viszont nem lesz könnyű dolga, hiszen az 1-es kanyarig vezető út a szokásosnál jóval hosszabb Mexikóban, és Lewis Hamilton az elmúlt három győzelmét Rosberg mellől, a 2. helyről rajtolva nyerte meg. Most is erre készül, az edzés utáni sajtótájékoztatón elismerte, hogy autójának beállítása nem állt össze az időmérőre, és inkább a futamon fog működni.
A két Mercedes-pilótának viszont ezúttal hátrafelé is figyelnie kell, mert Vettel a szokásosnál jóval közelebb jár hozzájuk az edzések alapján, és a német is mindent meg fog tenni azért, hogy megpróbálja megtartani Rosberg előtt az összetettben elfoglalt 2. helyét. „A Mercedesek végül is túl gyorsak voltak, de ki tudja, mi történik holnap. Élvezetes pálya ez” – mondta a sajtótájékoztatón a szokásosnál kicsit komorabb Vettel.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük olvasóinkat a Mexikói Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Tegnappal ellentétben most csak felhős az időjárás, az eső nem esik. A levegő 20, a pálya 38 fokos.
A pénteki szabadedzések után a szombat délelőtti tréning is szoros eredménnyel zárult. Hamilton végzett az élen, de több kihívója is akadt. Vajon az időmérőn legyőzhetők lesznek az Ezüstnyilak? Ez az idén még csak egyszer fordult elő, sőt a tavalyi szezon kezdete óta is csak kétszer.
Két dologban egységes vélemény alakult ki az edzések alapján a pilóták között: a mexikói pálya lenyűgöző, különösen a rajongókkal teli stadionrész iránt lelkesedtek a versenyzők, és mindenki panaszkodott a tapadás hiányára, amit az új aszfalt, a változékony időjárás, és a példátlan tengerszint feletti magasság is súlyosbít. Még szombaton délelőtt is gyakoriak voltak az elfékezések és kicsúszások, ezek döntőnek bizonyulhatnak az időmérőn is.
Egyébként is az utolsó lett volna, mert két új erőforrást is beszereltek a hétvégén az autójába, de a délelőtt során újabb műszaki problémák merültek fel, így a Sky Sports szerint kénytelen távol maradni az időmérőtől. Az utolsó előtti helyet csapattársa, Fernando Alonso foglalja majd el, miután a spanyol versenyző szintén új motorral vágott neki a hétvégének.
A finn pilóta távolmaradt a délelőtti harmadik szabadedzés nagyrészétől, miután Ferrarija meghibásodott, és kénytelen volt félreállni. A Scuderia szerelői továbbra is javítják a 2007-es világbajnok autóját, egyelőre nem biztos, hogy időben elkészülnek.
A Mexikói Nagydíj kapcsán folyamatos beszédtéma, hogy a pálya messze a legmagasabban fekvő helyszín az F1-es naptárban. Érdekesség, hogy a Sky Sports kimutatása szerint a Hungaroring tengerszinthez viszonyított magassága az 5. legnagyobb a 19 futamot számláló versenynaptárban.
Óriási tömeg kíváncsi a helyi hősre, Sergio Pérezre, és az F1-es mezőny többi tagjára. A változékony időjárás közepette megtartott pénteki edzésekre már 89 ezer fő látogatott ki, szombaton pedig még ennél is többen lehetnek, hiszen zsúfolásig megtelt az óriási baseball stadion is. Érdekesség, hogy a tavalyi Német Nagydíj vasárnapi napján 60 ezernél is kevesebben látogattak ki a pályára.
Óriási ovációval fogadja a közönség a pályára hajtó autókat. Alexander Rossi az első a pályán.
A Sky Sports szerint az olasz istálló egy korábban használt erőforrást szerelt vissza a finn pilóta autójába, de egy új váltóra szükség volt, ami öthelyes rajtbüntetést eredményez.
Tavaly óta halkabbak az autók, de így is szokatlan, de remek dolog az őt éltető közönséget hallani. Fesztiválhangulat uralkodik Mexikóban.
A világbajnok 1:21.397-tel kezd az élen, mögötte Rosberg 1:21.618-cal egyelőre a 2. helyen áll, de a leggyorsabb első szektoridővel folytatja.
Hamilton nem tudott javítani, csapattársa viszont mindhárom szektorban a leggyorsabb volt, így jelenleg 1:21:140-nel az élen áll. Mögöttük Bottas, Ricciardo, Ericsson, Pérez, Hülkenberg, Massa, Nasr, Verstappen az ideiglenes sorrend.
Rádión mondott köszönetet a szerelőinek azért, mert életre keltették az autóját. Közben Hamilton 1:20.995-tel elsőként törte át az 1:21-es köridő-határt, majd 1:20.808-ra javított.
Räikkönen a 6. leggyorsabb idővel nyitott, Vettel egyelőre csak a 16., miután első mért körében még nem ért el értékelhető időt. Kint maradt egy újabb próbálkozás erejéig. Közben Kvjat feljött Hamilton mögé a 2. helyre, de még csak 1:21.127-re volt képes.
1:20.503-ra javította a legjobb köridőt, csak az első szektorban nem volt gyorsabb Hamiltonnál, sőt még egyéni legjobbját sem érte el ebben e szakasz során. A sorrend jelenleg Vettel, Hamilton, Kvjat, Rosberg, Ricciardo, Sainz, Bottas, Räikkönen, Nasr, Ericsson.
Bár jelenleg Vettel vezet, a Ferrari pilótája a lágy gumikon érte el legjobb köridejét, míg Hamilton csupán három tizeddel volt lassabb a közepes keverékkel. Várhatóan így is simán továbbjut majd, és nagy előnybe kerülhet a futamon.
A német pilóta átvette az első helyet honfitársától, 1:20.436-nál tart, mögötte továbbra is Vettel és Hamilton áll, fél perccel a Q1 vége előtt.
Így a szokásos csoport búcsúzik a Q1 végén: Alonso a 16. lett, mögötte Nasr, Rossi, Stevens és az edzéstől távol maradó Button végzett. Holnap a két McLaren rajtol az utolsó helyekről Alonso-Button sorrendben.
Legalábbis a szokásosnál szorosabb, hiszen a lágy gumikon autózó Rosberg és az 5. helyezett Kvjat között kevesebb, mint fél másodperc volt a különbség, de érdemes hozzátenni, hogy a 3. helyet megszerző Hamilton a közepes gumikon teljesítette mért körét.
A német pilóta a levezető körén utat próbált engedni egy gyorsabb ellenfelének a pálya egy szűk pontján, ezért az aszfaltozott bukótérbe hajtott, de egyszer csak elfogyott előtte az út, és kénytelen volt a füvön keresztül visszatérni a pályára. Ilyet ritkán csinálnak versenyzők, akik alkalmasnak tartják magukat a világbajnoki cím megszerzésére, még akkor is, ha mindent megtesznek egy esetleges büntetés elkerüléséért.
Indul a Q2, a közönség pedig az ország nevét skandálja. Egymás után lépnek pályára a versenyzők, és cikázva melegítik abroncsaikat.
Az ifjú holland tegnap minden idők legfiatalabb versenyzője lett, aki a leggyorsabb tudott lenni egy F1-es szabadedzésen, majd délután figyelmetlen volt, és összetörte a Toro Rossót.
A világbajnok autójára is felkerültek a lágy abroncsok, Hamilton rögtön három tizedet javított, és 1:20.129-cel átvette a vezetést. Fél másodperccel jár most Danyiil Kvjat és Daniel Ricciardo előtt.
A brit pilóta viszont már 1:20 alatt jár, így Rosberg hiába ért el 1:20.053-at, a háromszoros bajnok 1:19.829-e ellen ez egyelőre kevés. A két Red Bull továbbra is mögöttük van, Bottas és Pérez az 5-6. helyezett.
A finn pilóta közepes keverékű abroncsokkal egyelőre a kieső, 12. helyen áll, és az 1-es kanyarban meg is pördült. Rádión arról számolt be, hogy fékproblémái vannak, a visszajátszás alapján úgy tűnik, a hátsó kerekeknél.
Vettel a lágy gumikkal próbálkozik, de ezúttal is futott egy mért kört, amit gumimelegítésre használt. Räikkönen közben visszatért a bokszba, kiszállt az autójából, így valószínűleg kiesik.
Továbbra is Hamilton vezet, de Vettel 1:20.045-tel 8 ezredmásodpercet rávert Rosbergre. Ők már valószínűleg nem jönnek ki többet a Q2-ben, így a sorrendjük változására nincs sok esély.
Hamilton erről számolt be a rádión, és a Sky Sports kommentátorai szerint is lehet látni, ahogy megérkezett az égi áldás. Verstappen és Massa ezekben a pillanatokban küzd, hogy ne essen ki a Q2-ben.
A finn pilóta műszaki hiba miatt csak a 15. helyet érte el, így utolsóként kiesett a Q2-ben, ráadásul öthelyes rajtbüntetésre is számíthat, így a két McLaren elől a 19. rajthelyről indulhat holnap.
Verstappen és Massa az utolsó pillanatban menekült meg, így Sainz, Grosjean, Maldonado, Ericsson és a Ferrari versenyzője búcsúzott.
Sokan viselnek esőkabátot, de az esernyők egyelőre nem kerülnek elő, az eső még nem befolyásolja a pálya állapotát.
A Ferrari pilótája a Sky Sportsnak elmondta, nem tervezték, hogy részt vesz a Q3-ban, ráadásul kisebb fékhiba is felmerült a Q2-ben. A finn versenyző dicsérte a szerelőit, akik egy régi erőforrást építettek az autójába. Bizonyára spórolnának a futásteljesítménnyel.
Hamilton vezeti fel a sort Rosberg előtt, Vettel csak sokkal később hajt ki a mexikói aszfaltcsíkra. A mezőny láthatóan próbál sietni, hogy mért kört fussanak, mielőtt odaér az eső. Hamilton már el is kezdte.
A német pilóta 1:19.690-nel kezdett az élen, Hamilton ennél már tudott jobbat, de ezúttal elfékezte magát a stadionban. Kvjat és Verstappen követi a két Mercedest.
A Ferrari pilótája egyelőre csak a 7., de korábban is rászánt még egy kört abroncsai üzemi hőfokra való melegítésére. Rosberg közben 1:19.480-ra javította idejét, Hamilton még mindig csak 1:19.668-nál járt.
Mivel Rosberg a Q3-ra gyorsulni tudott, Vettel egyelőre nem tudja felvenni vele sem a versenyt. A Ferrari pilótája 1:19.850-nel az ideiglenes 3. helyet szerezte meg, fél másodpercet vert a 4. helyezett Kvjatra. Most sietnie kell, ha még egy gumimelegítős körrel kiegészített etapot akar még futni.
A sebességhatárt jelölő vonalon állóra fékezett kerékkel hajtott át, majd felborította a megállás helyét jelző bóját is a bokszban. Ha túllépte a megengedett sebességet, pénzbüntetésre számíthat.
Egyelőre viszont ő áll az élen Hamilton, Vettel, Kvjat, Bottas, Massa, Verstappen, Ricciardo, Pérez és Hülkenberg előtt.
Másodpercekkel az edzés vége előtt fogja megkezdeni utolsó mért körét az élmezőny, a jelenlegi körben senki sem siet használható időt futni.
A pálya újkori történetének első pole pozícióját Nico Rosberg szerezte meg, miután senki sem tudott javítani az utolsó mért körében. Hamilton kicsúszott, és Vettel sem ment a korábbiaknál gyorsabban, így a két Mercedes ismét megszerezte az első sort a Ferrari pilótája előtt.
Valószínűleg a pálya is lassult, mert az utolsó kör során nem történt érdemi változás.