Sainz eszméleténél van óriási balesete után
2015. október 10. 10:45
A Forma-1-es csapatok nem tudták befejezni a felkészülést az Orosz Nagydíjra a szombat délelőtti szabadedzésen sem, amelyet mindössze 36 perc után le kellett állítani Carlos Sainz óriási, de szerencsés kimenetelű balesete miatt.
A pályán hosszú percekig feszült volt a légkör, amíg a spanyol versenyző állapotáról nem érkezett pozitív hír. Sainz a 13-as kanyar féktávján vesztette el az uralmát a Toro Rosso felett, s miután az autója a bal oldali falnak csapódva összetört, nagy sebességgel a bukótér túloldalán lévő TecPro falnak ütközött. Mivel teljesen beszorult alá, a helyszínre siető orvosok hozzá sem fértek a szerencsétlenül járt pilótához, és sokan aggódtak, hogy a feje nem csapódott-e a báláknak, ami súlyos következményekkel járhatott volna.
Később azonban kiderült, hogy Sainz eszméleténél van, és beszélni is képes az orvosokkal. Miután hordágyon mentőbe tették, majd a pálya egészségügyi központjában megvizsgálták, helikopterrel tovább szállították egy közeli kórházba. A Toro Rossót irányító Franz Tost azt mondta, csak később döntenek róla, hogy Sainz részt vehet-e az időmérőn, de erre valójában mind az ő állapota, mind az autó sérülései miatt kevés az esély.
A leintés pillanatában Nico Rosberg állt az élen, a szuperlágy gumikon elért 1:38.561-es ideje révén csaknem 8 tizedmásodperccel előzve meg Valtteri Bottast, és kicsit többel saját csapattársát, Lewis Hamiltont. Mivel a pénteki edzésnapot a délelőtti olajfolyás és a délutáni eső miatt mindenki elvesztegette, a csapatok most akarták befejezni a felkészülésüket az időmérőre és a versenyre is – ez Sainz balesete miatt nem sikerült nekik.
A többségüknek egyáltalán nem volt alkalma hosszú etapot teljesíteni, többen pedig – köztük Sebastian Vettel – ki sem próbálhatták a szuperlágy gumit, míg mások eleve azzal vágtak neki az edzésnek. A legjobban a Williams kezdett: eleinte Valtteri Bottas és a váltásproblémákkal küzdő Felipe Massa uralta a pályát, a lágy (vagyis a keményebb keverékű) gumikon két másodperccel járva mindenki előtt.
A gyorsan változó pályaviszonyok és a csapatok eltérő programja miatt azonban a köridőkből szinte semmilyen következtetést nem lehet levonni, így az időmérő biztos sok meglepetést tartogat majd.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Orosz Nagydíj utolsó szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Pörgős egy órának nézünk elébe, a csapatok ugyanis tegnap délelőtt a pályára kifolyt olaj, délután pedig az eső miatt nem tudtak érdemi munkát végezni, úgyhogy - akárcsak Japánban - ismét szombat délelőtt kell bepótolniuk mindent. Jó hír, hogy az idő felhős ugyan Szocsiban, de legalább nem esik.
Tegnap reggel pont egy tisztítójármű folyatott olajat a pályára, ezért az aszfalt délelőtt is csúszós volt, amikor nem esett. Nico Hülkenberg 1:44.355-tel érte el a nap legjobb idejét, ami annak ellenére 2 másodperccel gyengébb volt az egy évvel ezelőttinél, hogy a Pirelli az idén lágyabb gumikat hozott Szocsiba. A tavalyi harmadik edzésen Lewis Hamilton 1:38.726-tal volt a leggyorsabb, most tehát ez lesz a szintidő.
A szuperlágy-lágy keverékkombináció a fáma szerint a Ferrarinak jön jól, a sima, egyáltalán nem érdes aszfalt viszont, amelyen nehéz felmelegíteni a gumikat, nem. A Mercedes ugyanezekkel a gumikkal élte át a legrosszabb rémálmát Szingapúrban - de van-e okuk tartani tőle, hogy itt megismétlődik a szenvedésük? Megpróbáltuk kibogozni.
Hhetetlen, nem? A McLaren spanyol versenyzője szép beszédet mondott a péntek este tartott jubileumi összejövetelen, ahol ott volt a paddock apraja-nagyja. A Sky Sports szerint a pilóták közül csak a Mercedes párosa, Nico Rosberg és Lewis Hamilton nem ugrott be a bulira. Alonso egyébként új specifikációjú motort próbált ki tegnap délelőtt, de utána visszaszerelték az autójába a régit - eleve az volt a terv, hogy versenyen először csak Austinban fogják bevetni az új Hondát. Button pedig valószínűleg csak eggyel később, Mexikóban kapja meg.
Közben zöldre váltott a lámpa, és egyből sokan kirobogtak a pályára, az élen Danyiil Kvjattal. Ericsson, Hamilton és Rosberg szintén rögtön kiment a pályára. Érdekes módon többen is a szuperlágy gumikat tették fel, köztük a Red Bull párosa.
Mindössze 15 fok, míg az aszfalt 21 fokos. Így még nehezebb lesz bemelegíteni a gumikat. Hamiltont a rádión arról tájékoztatták, hogy a szél változó irányú, de gyenge.
Most végre van akció: Kvjat 1:46.853-mal kezdett, de Ericsson 3 ezreddel gyorsabb volt. Ezek még 2,5 mp-vel elmaradnak Hülkenberg tegnap délelőtti idejétől.
Nem kellett rá sokáig várni - Bottas 1:42.829-es körrel kezdett a lágy (tehát a keményebb) gumikon. Máris tizenegyen iratkoztak fel a tabellára.
A Red Bullt szemből mutatták lassításban, jól látszott, hogy négy kerékkel csúszik oldalra. Már csak a két Ferrari nem járt a pályán egyáltalán, rajtuk kívül mindenki kint van! Óriási a forgalom.
Már 1:41.786-nál ját, amivel 1,9 másodpercre növelte az előnyét a 2. helyre felzárkózó Grosjeannal szemben. Többen máris egy hosszú etapba vágtak bele. Rosberg éppen lecsúszott egy kicsit a pályáról.
"A motor nem működik!" - jelenti a rádión. Azt tanácsolják neki, hogy ne használja az 1-es fokozatot, és térjen vissza a bokszba. Bottas közben 1:40.884-re javított, míg Hamilton megszerezte mögötte a 2. helyet - 2,5 másodperces hátránnyal!
Már 1:40.617-nél jár, de a célegyenesre ráfordulva besokallt kissé. Az aszfalt csak most fog rendesen felgumizódni, úgyhogy az idők gyorsan javulni fognak. A Ferrarik még mindig a garázsban ülnek. Talán pont erre várnak?
Majdnem negyedórát várt, mielőtt kidugta az orrát a bokszból - mostanra már többen, köztük Bottas is, 9 kört tettek meg. Vettel követi. Räikkönen a szuperlágy, Vettel a lágy gumikat kapta meg, míg Massa ERS-problémáját kijavította a Williams.
Az első negyedóra után: Bottas, Massa, Grosjean, Hamilton, Rosberg, Maldonado, Sainz, Hülkenberg, Ricciardo, Pérez, Verstappen, Nasr. Közülük hárman (Maldonado, Sainz és Ricciardo) autóján vannak a szuperlágy gumik.
Azt mondja, a sebességváltással nem stimmel valami - beállt a bokszba, reszetelték a váltóját, és azonnal tovább indult. Verstappen megpördült az utolsó kanyarban, de folytatni tudta.
Bottas, Grosjean és Maldonado is 10 kör után tért vissza a pályáról - Bottas keresztbe is állt a bokszbejáratnál. Úgy tűnik, Massa Williamsében kicserélték a kormányt. Räikkönen egyelőre csak a 10. helyen áll, Vettel viszont feljött a 3-adikra, de 2,1 másodperces hátránnyal.
Bottast és Massát csak 0,355 másodperc választja el, de a 3. helyezett vettel már 2 másodpercre van tőlük - illetve e pillanatban Räikkönen megelőzte a csapattársát, és 1,7 mp-re közelítette meg az élen álló honfitársát. Rob Smedley szerint a Williams azért megy jól itt, mert kis légellenállásra van szükség.
Hogy ne vágja le a 2-es kanyart. Sainz az edzés eleje óta a pályán van, és már 14 körnél jár. A Mercedesek visszatértek a bokszba, ahol átállítják őket - az első keresztstabilizátoron és hasmagasságon módosítottak.
1:40.275-re, de csak az utolsó két szektorban volt gyorsabb, mint a lágy gumikon. Egyelőre.
0,954 másodpercre megközelíti Bottast, pedig a Sauberen még a keményebb gumik vannak. A csapatok programja pillanatnyilag annyira eltér egymástól, hogy reménytelen olvasni az időkben.
A szuperágy gumikon 1:38.941-es időt ér el, 1,3 másodpercet verve Bottasra, aki szintén javít, és az első két szektorban jobb részidőt is ér el a Mercedesnél, de aztán 0,346 másodperccel lemarad tőle.
A szuperlágy gumikon 0,934 másodperccel lassabb Rosbergnél, aki egy hűtőkört követően újra gyorsabb körön van...
1:38.561-re faragja le az idejét, azaz további 4 tizedet javít. Közben Hamilton elrontotta az első körét a szuperlágyakon, a célegyenes végén elfékezve magát. Már Pérez áll a 3. helyen, Bottas és Massa között.
Sainz összetörte a Toro Rossót, nagyon csúnyán beszorult a gumifal alá. Nem szép látvány...
A 13-as kanyarban fejjel ment a TecPro falnak. Megjelent az orvosi autó, reméljük, nincs baja.
Nem láttuk, mi történhetett, de már a kanyar előtt becsapódási nyomok vannak a pálya melletti falon. Verstappen érdeklődött, hogy a csapattársa jól van-e - azt felelték neki, hogy nem tudják, mert az autó minden rendszere lekapcsolt. Nem megnyugtató. Az orvosok a helyszínen vannak.
Most nem ez számít, de jelenleg így állunk: Rosberg, Bottas, Hamilton, Pérez, Massa, Hülkenberg, Button, Maldonado, Alonso, Nasr, Kvjat, Räikkönen, Grosjean, Ericsson, Sainz, Vettel, Verstappen, Ricciardo, Merhi, Stevens.
A TecPro falat megpróbálják felemelni.
A fő probléma, hogy a TecPro bálák az autó tetején vannak, így az orvosok nem férnek hozzá Sainzhoz. Ezek speciális energiaelnyelő elemek, de nem arra vannak tervezve, hogy egy autó befusson alájuk.
A versenyirányítás közölte, hogy a fennmaradó 13 percben nem nyitják meg a pályát. Így sokan vakon fognak nekivágni az idémérőnek, de most nyilván senkit nem ez foglalkoztat. A Sky szerint a falat leemelték a Toro Rossóról.
Ilyenkor nem szerencsés találgatni, de Sainz állítólag már a pályakórházban van, és a menedzsere, Borja Ortiz feltartott hüvelykujjal jött ki tőle. Reméljük, tényleg!
A Sky szerint viszont hat orvos beszállt egy járműbe a pályakórháznál, és ott várakoznak. Helmut Marko szerint Sainz magánál van, és képes válaszolni a kérdésekre. Ez jó hír!
És végre megmutatták a visszajátszást, amit vissza szoktak tartani, amíg nem világos, hogy a versenyző sérülése mennyire súlyos. Sainz az FIA szerint is magánál van. Hála istennek! Látszik, hogy a Toro Rosso nagy sebességgel már a féktávon a bal oldali falnak csapódott, letörtek a kerekei, és irányíthatatlanul a fal felé száguldott.
Franz Tost, az STR főnöke a Sky-nak azt mondta, egyelőre úgy tűnik, az autón semmi nem romlott el, mielőtt keresztbe állt a féktávon. Hozzátette, hogy csak később, az orvosi vizsgálatok fényében döntik el, hogy Sainz részt vehet-e a hétvége további részében, de nem akarnak kockáztatni.
Látszik, ahogy Sainz elvesztette az uralmát az autója felett:
"Carlos magánál van, beszélget az orvosokkal, és önerőből próbálta levenni a sisakját a baleset után" - jelenti a Sky riportere, Rachel Brooks. Jelenleg a pályakórházban vizsgálják, később döntik el, hogy át kell-e szállítani egy nagyobb kórházba. A brit csatorna legfeljebb 20%-os esélyt ad arra, hogy Sainz részt vehet az időmérőn.
Biztos újra fog indulni a vita, amely Jules Bianchi balesete nyomán is fellángolt. Közben Sainzot helikopterrel elszállították egy másik kórházba, de az FIA szóvivője, Matteo Bonciani is megerősítette, hogy "úgy tűnik, rendben lesz."
Ez kép jól érzékelteti a becsapódás erejét. Az F1-es autók mára hihetetlenül biztonságossá váltak, de ezt az autót az időmérőre még akkor is reménytelennek tűnik újraépíteni, ha Sainz beleülne.
Keményen eltalálta a bálákat, nem csoda, hogy az orvosok sokáig nem fértek hozzá.
A GP3 első versenyét le is fújták miatta. Köszönjük a figyelmet! Azonnal jelentkezünk az összefoglalóval is.