A két Mercedes volt a leggyorsabb, de a Ferrari szorosan a nyomukban maradt az idénynyitó Ausztrál Nagydíj szombat délelőtti szabadedzésén, amelyen a csapatok a hétvége folyamán először teljesen száraz pályán készülhettek az időmérőre és a versenyre. Végre bepillantást kaptunk a várható erőviszonyokba, miután pénteken egész nap értékelhetetlenek voltak a körülmények az eső és az erős szél miatt.
Mindenki most próbálta ki először a szuperlágy gumikat Melbourne-ben,
az egész mezőny azon is érte el a legjobb idejét.
A közepes keveréket eddig senki nem használta, ami azt sugallja, hogy a versenyen sem szánnak szerepet neki.
A lágy Pirelliken még Nico Rosberg állt az élen, akit a jelek szerint nem billentett ki a ritmusából különösebben a pénteki, szárnytörést okozó kicsúszás. A szuperlágyakon azonban Lewis Hamilton vette át tőle a kezdeményezést, 6 perccel a leintés előtt 0,176 másodpercet verve a csapattársára. 1:25.624-es ideje a hétvége eddigi legjobbja volt.
Sebastian Vettel mindössze 0,228 másodperccel maradt le tőle, ami azért különösen biztató a Ferrari számára, mert
ő egy 12 körös etap során érte el a legjobb eredményét,
a két Mercedes viszont csak 5 kört ment a szuperlágy gumikkal. Kimi Räikkönen a lágyakon eleinte gyorsnak tűnt, de végül az 5. helyre szorult – még Carlos Sainz is beférkőzött elé a várakozásoknak megfelelően erősen kezdő Toro Rossóval.
Míg az első hat helyet a Mercedes, a Ferrari és az STR pilótái szerezték meg, a Williamsnek Valtteri Bottas révén a 7. hely jutott, ő azonban már fél másodperccel elmaradt Sainztól. A finn versenyzőt szoros közelségben Daniel Ricciardo, majd kissé leszakadva Felipe Massa, Sergio Pérez és Fernando Alonso követte. A McLaren ígéretes tempót diktált az akciódús edzésen, melynek az elején Alonso megpördült egyszer a 15-ös kanyarnál.
Ugyanott, ugyanígy járt Pérez is, de kisebb pályaelhagyásból elég sokat láttunk. Rosberg egyszer Kevin Magnussennel tandemben mérte el az egyik féktávot,
a leglátványosabb incidens azonban a bokszutcában történt:
a garázs előtt gázt adó Rio Haryanto egy pillanatra megtorpant a Manorral, és így pont összekoccant a szintén akkor elinduló Romain Grosjeannal. A Haas elővigyázatosságból kicserélte a padlólemezt a francia autóján, fél órát veszítve.
Ma mutatkozik be a Forma-1 új, folyamatos kieséses időmérője, amely 7 órakor kezdődik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Már ha nem sértünk meg senkit a hajnali 4 órát reggelnek nevezve... Hamarosan megkezdődik az idénynyitó Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésen, amelyen a csapatoknak lesz dolguk bőven, ha be akarják pótolni a tegnapi eső miatt kiesett időt. Talán most fény derülhet kicsit az erőviszonyokra.
17 fok van, de a nap néha kikandikál a felhők közül. Pénteken csak délelőtt tudták bevetni páran a száraz pályára való gumikat, az erőviszonyokról azonban nem sok derült ki, mert az eredmény főleg azon múlt, hogy ki, mikor volt kint. Időmérő- és versenyszimulációt senki nem tudott teljesíteni - mindent a most következő egy órába kell majd besűríteniük. Hogy mit tudtunk meg, és mire lesz érdemes odafigyelni, azt itt írtuk meg.
Míg Rosberg délután egyetlen rossz pedálmozdulattal megrongálta Mercedesének elejét, ezért elvesztett egy (igaz, jelentéktelen) órát. Semmiképpen nem jó egy ilyen kínos momentummal indítani a szezont - ma kiderül, hogy ez nem billentette-e ki az egyensúlyából. Az autója bal elejét újjáépítették.
Ez jól kezdődik - Grosjean és Haryanto összeütközött a bokszutcában. Mindkét autó megsérült, a Manornak összetört az első szárnya, pedig sok pótalkatrészük nem lehet. Balszerencsés mozzanat volt, Haryanto nagyon lassan indult el a garázs elől, és Grosjean is pont akkor adott gázt a szomszéd bokszból kifelé. Pech.
Többen azonnal ezeken mentek ki a pályára, köztük Rosberg és Hamilton. Ez a keverék tavaly nem volt használatban itt, az új gumiszabályok keretében tette elérhetővé a Pirelli, de tegnap senki nem tudta kipróbálni, pedig valószínűleg a versenyen is fontos szerepe lesz. A Mercedes a téli teszteken sem vetette be a szuperlágyat.
Óriási a forgalom, 19 autó van kint. Máris láthatjuk a Maurizio Arrivabene által az időmérőre megjósolt tolongást a szupermarket pénztáránál... Egyelőre Hülkenberg vezet 1:31.196-tal, már heten feliratkoztak a tabellára. A Force Indián a lágy gumik vannak.
Az idők gyorsan javulnak, a Red Bull versenyzője 1:28.510-es időt futott a szuperlágy Pirelliken. Mögötte Rosberg van, de 2,4 másodperces hátránnyal. majd Hamilton, Hülkenberg és Sainz következik. Kvjat tegnap a vizes pályán különösen jól ment. A Red Bullnak eleve jót tenne az eső.
Tegnap "kellemes meglepetésként" érte a McLaren formája - ez a piruettről, amit a 15-ös kanyarban mutatott be, valószínűleg nem mondható el. Pár másodperccel korábban el is fékezte magát egyszer. Egyelőre csak a 15. helyen áll. Upsz, most Pérez is megforgott ugyanott.
Még mindig Kvjat vezet, de már 1:28.231-gyel - mindössze 11 ezred az előnye a 2. helyezett Ricciardóval szemben. Mindketten a szuperlágyakon vannak, mögéjük Vettel zárkózott fel, aki érdekes módon a lágyakon is gyorsabb volt, mint a Mercedesek a szuperlágyakon. Igaz, ők a jelek szerint hosszabb etapon vannak.
1:27.733-mal. A Red Bull lenyűgöző tempót megy. A közepes gumikat senki nem használja - a versenyen valószínűleg be sem akarják vetni. Kvjat 5 kör után visszatért a bokszba.
Úgy tűnik, megint elkezdett szemerkélni az eső - rossz hír! Az első negyedóra után így állunk: Ricciardo, Kvjat, Vettel, Rosberg, Hamilton, Hülkenberg, Pérez, Wehrlein, Sainz, Räikkönen, Verstappen, Ericsson, Bottas, Nasr, Alonso.
Ricciardo ideje 1 tizeddel máris jobb, mint amivel Hamilton tavaly megnyerte ezt az edzést - igaz, akkor a lágy gumikon, míg most az ausztrál a szuperlágyakon vezet. 2,7 másodperc az előnye a 3. helyezett Vettellel szemben, aki ugyanúgy 5 kör után tért vissza a bokszba, mint ő és Kvjat.
Már 11 kört húztak le a szuperlágyakon, 1:31.7 körül teljesítették a legutóbbi köreiket, azaz kb. 8 tizeddel lassultak vissza az etap elejéhez képest. Ez nem sok. Hamilton most vissza is tért a bokszba, Rosberg kint maradt. Egyelőre úgy tűnik, a tegnapi malőr nem billentett ki az egyensúlyából.
A Haas elővigyázatosságból kicseréli az alkatrészt, amely megsérülhetett a Haryantóval történt bokszutcai ütközésben. Attól tartottak, hogy az első nagydíjhétvégéjükön elrontanak valamit, de ilyen bagatell dologra valószínűleg nem gondoltak... Az ütközés egyébként így nézett ki:
Haryanto azóta már megtett 10 kört.
Úgy tűnik, a 13-as kanyar féktávját a Renault-hoz mérte, az viszont elfékeztte magát, úgyhogy mindketten továbbcsúsztak a bukótérbe. Nem történt nagyobb baj, de Rosberg is visszatért a bokszba 12 kör után.
A szuperlágy gumikon 1:27.560-as időt ért el, 0,173 mp-t verve az eddig az élen álló Ricciardóra. Ez nem sok; a Ferrari valószínűleg nagyobb előnyt vár a Red Bull-lal szemben. Vettel az első szektorban gyorsabb volt a csapattársánál, de egyelőre csak 3. lett, 3 századdal Ricciardo mögött. Most újra javít...
Vettel a 2. körében 9 tizedet javított, így átvette az 1. helyet Räikkönentől - a szuperlágyakban tehát van elég szufla két gyors körhöz is. Ricciardo azonban még jobb, 1:26.768-as időt ment, 0,143 mp-vel megelőzve Vettelt. A Red Bull meglepően gyors.
Pontosan fél órát vesztett a Haryantóval történt ütközéssel. Vettel az iménti időmérő-szimulációnak tűnő valami után visszaváltott a lágy gumikra. Räikkönen a bokszban van.
Félidőben így állunk: Ricciardo, Vettel, Räikkönen, Kvjat, Button, Grosjean, Wehrlein, Rosberg, Hamilton, Hülkenberg, Pérez.
Így jár, aki nem tudja levenni a szemét az időmérő-monitorról: korrigálták, és úgy tűnik, a két Ferrari nem a szuperlágy, hanem a lágy gumikon érte el az előző eredményeit. Így már más a leányzó fekvése, mert a Red Bullok tényleg a szuperlágyakon voltak kint.
A lágy gumikon 0,762 mp-t ver Vettelre, 1:26.149 a legjobb ideje. Hamilton autóján a futóművet állították, de most ő is megjelent a pályán, szintén a lágy Pirelliken.
"Kicsit mindenhol le kell nyugtatnunk a hátulját" - jelenti a rádión. Csak a 6. helyen áll, 6 tizeddel volt lassabb Ricciardónál.
Ő is a lágy gumikon futotta a legutóbbi körét, 3 tizeddel elmaradt a csapattársától. Így is megszerezte a 2. helyet Rosberg és Ricciardo között félúton. Közben Massa felkapaszkodott a 7. helyre, de a szuperlágy gumikon 9 tizedet kapott a gyorsabbik Red Bulltól.
Az 1-es kanyarnál elfékezte magát, továbbsodródott a bukótérbe. Ericsson pedig az előbb a DRS-szel küszködött. A Ferrarik most tényleg feltették a szuperlágy gumikat...
Mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, 1:25.852-vel egy gyors elfékezés ellenére átvette a vezetést Rosbergtől. Viszont csak 0,297 mp-t vert rá - ennél többet kellene, hogy egy szinten legyenek a Mercedesszel. Vettel 9 tizedet javított a lágy gumis idején, míg Räikkönen 6 tizeddel lassabb volt, ezzel Rosberg és Hamilton közé fért be. Az üzemanyagszinteket persze nem ismerjük.
Még 12 perc maradt, most ez a tabella eleje: Vettel, Rosberg, Räikkönen, Hamilton, Ricciardo, Sainz, Verstappen, Kvjat, Massa, Bottas, Alonso, Button, Palmer, Magnussen, Gutiérrez, Grosjean, Pérez, Ericsson.
Miután elérték az iménti jó idejüket, kint maradtak a pályán - Vettel már a 7. körét teljesíti, ami biztató, mert ezek szerint nem volt nagyon könnyű az autója, amikor az élre állt. Most jön Hamilton...
1:25.624-es kört megy a szuperlágyakon, 0,176 mp-t verve Rosbergre, aki szintén megelőzte Vettelt, bár csak 52 ezreddel. Vettel 0,228 mp-re van Hamiltontól, ez nem vészes. A Ferrarik még mindig kint vannak.
A Mercedes és a Ferrari pilótái így javítottak a lágy gumiról a szuperlágyra váltva:
VET 1:26.911 => 1:25.852
RAI 1:27.186 => 1:26.435
ROS 1:26.149 => 1:25.800
HAM 1:26.477 => 1:25.624
Az eltérés 7-8 tizednek tűnik. Csak Rosberg javított ennél sokkal kevesebbet, 3 tizedet.
A Williams a szuperlágyon 1,1 mp-vel maradt el a Mercedestől, ez elég soknak tűnik. Alonso viszont feljött a 10. helyre, alig fél másodperccel Bottas mögé. Ez nem is rossz.
Sainz a 4., Verstappen a 6. helyre tornázza fel magát, közrefogva Räikkönent, aki az imént 10 kör után befejezte az etapját. A Ferrari tehát nem volt túl könnyű, amikor a jó köreit futotta, Vettel még mindig kint van. Palmer csúnyán elfékezte magát a 6-os kanyarnál, átbucskázott a rázókövön.
Tehát eddig háromból három szabadedzés az övé. Mögötte Rosberg és Vettel végzett, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Mercedesek 5, míg Vettel 12 kört tettek meg a leggyorsabb etapjukban. Köszönjük a figyelmet! Ne menjenek messzire, mert két óra múlva bemutatkozik az új időmérő...