Vettel és a Ferrari zárta az élen a tesztszezont
2016. március 04. 08:51
Az utolsó előszezoni tesztnapig kellett várni, hogy a Mercedes megadja magát a pályán, és akkor sem kellett lényeges alkatrészt cserélni az Ezüstnyílban. Lewis Hamilton kezdte a délelőttöt, és 69 körével megint több, mint egy teljes versenytávot megtett, amikor nem sokkal az ebédszünet előtt kénytelen volt félreállni autójával a bokszutca kijáratánál. Aggodalomra viszont nem volt ok, mert bár gond adódott a sebességváltóval, azt nem kellett kicserélni.
Nico Rosberg a délután folyamán újabb 70, gondtalan kört meg tudott tenni hosszabb etapok során, így egyáltalán nem jelent semmit, hogy végül csak a köridőtáblázat utolsó helyére ért oda. Döbbenetes, hogy a Mercedes az idén 8 tesztnap alatt 6019 kilométert futott, ami csupán alig kevesebb, mint a tavaly 12 nap alatt elért 6116 kilométeres futásteljesítmény.
A bajnoki címvédő istálló a két tesztsorozat alatt 19 versenytávot futott le.
„Ez talán a legjobb délután volt, amit az autóban töltöttem a téli teszteken” – mondta Rosberg, aki Hamiltonhoz hasonlóan kiemelte, hogy a csapat milyen remek és megbízható autót készített. „A teljesítmény terén a teljes képet természetesen még nem ismerjük, és mindenki izgatottan várja, hogy Ausztráliában kiderüljön a helyzet. Azelőtt még a gyárban leszek, és a jövő hét során további részleteken dolgozom majd a szimulátorban” – foglalta össze a német.
Az abszolút legjobb köridők terén viszont az idén nem a Mercedes végzett az élen, de ez nem meglepő, hiszen ők a lágyabb keverékű gumikat ki sem próbálták. Így fordulhatott elő, hogy a mai napot is Sebastian Vettel zárta az élen a Ferrarival, még a délelőtt során, lágy gumival futott idejével. A német pilóta volt ma a legszorgalmasabb, 142 körébe ebéd után egy versenyszimuláció is belefért, miután reggel ő is kipróbálta a Kimi Räikkönen által tegnap már tesztelt bukókeret-prototípust.
„Próbáljuk csökkenteni a tavaly még elég nagy hátrányt az élen álló autókhoz képest. Szerintem az előző szezon során jó munkát végeztünk, és az új autóval még több hátrányt ledolgozhatunk, de türelmesnek kell lennünk” – mondta Vettel, aki szerint még
Räikkönen műszaki gondjaival együtt is sikeresen alakult a teszt.
„Meglátjuk, hogy ez az autó is győztes lesz-e, de az első benyomások jók, és pozitív az előrelépésünk. A megbízhatóság terén a Mercedes a mai botlástól függetlenül is nagyon erős.”
Délelőtt a mai sorrend nagyobb része eldőlt, bár ennek szokás szerint nincs sok jelentősége. Ebéd után mindössze Felipe Massa javított sokat, az ő autójára felkerültek a szuperlágy gumik is, így a 3. helyre ért oda, és meglepetésre a nap végén esős és intermediate abroncsokat is felszereltek, gyaníthatóan a kötelező kvótájukat használták el. Claire Williams elárulta, Bahreinbe egy új orrkúpot visznek, de a töréstesztet még nem teljesítették az új alkatrésszel, és győzelmet remélt a szezon során.
„Akarok nyerni egy versenyt a csapatnak” – mondta a csapatfőnök-helyettes. „Nem csak egyszeri alkalomra vágyom, és azt sem akarom, hogy mázli vagy kiugró lehetőség legyen csak azért, mert valaki másnak nem jön össze” – jelentette ki. „Remélem, elég jó munkát végeztünk, mert
az emberek több csapatot akarnak az élen látni.
Nehéz dolgunk lesz, mert mindenki tudja, hogy a Mercedes és a Ferrari többet tud fejlesztésre fordítani, mint mi, de szerintem jó munkát végeztünk.”
Pénteken 11-ből 7 autó átlépte a 100 körös határt, és Sergio Pérez volt az egyetlen, aki egy versenytávnál kevesebbet ment ma. A mexikói pilóta autója okozta a mai második piros zászlós fázist, amikor nem sokkal az ebéd után elfüstölt a 10-es kanyarnál.
A Force Indiából némi folyadék is került a pályára,
de egyelőre nem tudni, hogy mi okozta a meghibásodást. Nehéz napja volt a Haasnak és a Manornak is, de a nap végére mindkét autó összeállt.
„Nem ez volt a legkönnyebb napunk, mert már reggeltől nagyon szeles volt az időjárás” – nyilatkozta Pérez. „Jól ment a programunk, de
a délutáni hosszú etapon elvesztettem a hajtást, és az autó megállt a pályán.
Így is megtettünk ma 60 kört, és az elmúlt két hét során rengeteget tanultunk” – mondta a mexikói. Tom McCullough a Force India részéről elárulta, hogy a technikai hibától függetlenül is begyűjtötték az adatokat, amire szükségük volt.
A Haas istállónál Romain Grosjean volt szolgálatban a nap nagy része során, majd 14:40-kor átadta helyét Esteban Gutiérreznek, aki viszont csak 17 órakor lépett pályára, így az utolsó órában csupán 25 kört tudott megtenni. Szuperlágy gumival végül megelőzte az ultralágy abronccsal is igen szerény időt autózó Rio Haryantót. Küszködött a Renault is: délelőtt hidraulikus hiba lépett fel az RS16-nál, így Jolyon Palmer megint rengeteg időt vesztett, de a nap végére összehozott 90 kört.
„Kissé katasztrofális volt”
– mondta Palmer a tesztelés rá eső részéről. „Három nap alatt még a 200 kört sem értem el. Ez nem az, amiről egy újonc álmodik, ha Melbourne-ben jól akar szerepelni. Legalább az autó alapvetően jó, úgyhogy folytatjuk a munkát” – kesergett, de úgy vélte, Kevin Magnussen négy hibamentes tesztnapja alapján
legalább a fejlesztési irányvonal kikristályosodott
az enstone-i gárdánál, ő maga pedig csupán balszerencsés volt.
Nem lehet oka panaszra a Toro Rossónak: a múlt heti botlások után az olaszok autója is igen megbízhatóan működött, Carlos Sainz ma is megtett 133 kört, és délelőtti idejével a 2. helyre volt jó. Elégedett lehet a 123 körig jutó Daniel Ricciardo, és a 121 körös Jenson Button is, bár a McLarennél Eric Boullier elismerte, túlságosan optimisták voltak a tesztprogram összeállításakor, és nem jutottak el a végéig, így
még Ausztráliában is új alkatrészeket fognak tesztelni.
A Red Bullnak viszont nincs ilyen gondja, vezető versenymérnökük szerint rég állt ilyen jól a szénájuk a szezonkezdet előtt.
„Nem a köridőre hajtottunk, mert ilyen körülmények között ez értelmetlen lett volna. Fontosabb, hogy alapot képezzünk, amire az idén építkezni tudunk, és ezt megtettük” – magyarázta Guillaume Rocquelin, a Red Bull vezető versenymérnöke.
„Sokkal jobb helyzetben vagyunk, mint az elmúlt néhány szezon során voltunk.
A pilóták elégedettek az autó balanszával, egyelőre jó a megbízhatóságunk, és örülünk, mert a rendszereink és a folyamataink jól működnek.”
A Saubernél Marcus Ericsson „végre egy pozitív napot” teljesített az új C35-tel. A svéd pilóta szerint a megtett 132 kör „pont az, amire szükség volt”, ebbe rövid etapok és versenyszimuláció is belefért, és úgy vélte, előre tudtak lépni az autóval, de adódnak még technikai problémáik, amelyeket ki kell vizsgálniuk. Erre két hetük maradt, hiszen
az idénynyitó Ausztrál Nagydíjat március 18-20. között rendezik.
Jó reggelt! A mai nappal utolsó tesztnapjához érkezett a Forma-1 2016-os előszezonja: a csapatoknak ma estére a lehető legjobb állapotba kell hozniuk az autójukat, és a lehető legtöbb információt kell begyűjteniük róla, mert alig két hét múlva, március 18-án megkezdődik a melbourne-i idénynyitó hétvégéje. Barcelonában ismét kegyes hozzájuk az időjárás: a célegyenesre még árnyékot vet a fő tribün, de szép, napos időnek ígérkezik.
Tegnap megint nem mutatták meg, hogy mire képesek, kitartottak a közepes keverékű gumik mellett - annyira magabiztosak, hogy meg sem próbálnak a köridőkre hajtani. Vajon ma sem gyúrnak majd az időmérőre? Ezt érdekes lesz látni.
Öt csapat viszont feltette a barcelonai pályára egyébként nem kifejezetten alkalmas ultralágy gumikat, és Kimi Räikkönen az utolsó tesztnapján az előszezon eddigi legjobb körét futotta, sőt, a legjobb lágy gumis körével is ő lett volna a leggyorsabb. Az alakulatok többsége délután már lebonyolított egy versenyszimulációt, vagy legalábbis megpróbálta. A csütörtöki összefoglalónkat itt olvashatják.
Többeknek, köztük Fernando Alonsónak, a tegnapi volt az utolsó tesztnapjuk, míg Lewis Hamilton elismerően szólt a Mercedes módszeréről, amelynek köszönhetően ő és Nico Rosberg délelőtti/délutáni rendszerben váltotta egymást: így úgy érezhették, több tesztnapjuk van, és nem estek ki a ritmusból. Közben a Haas is úgy döntött, ma Romain Grosjean csak délelőtt ül autóba, délután Esteban Gutiérrez váltja, aki kedden és szerdán a műszaki problémák sorozata miatt alig tudott megtenni pár kört.
Ők vezetnek ma:
McLaren: Jenson Button
Toro Rosso: Carlos Sainz
Manor: Rio Haryanto
Renault: Jolyon Palmer
Mercedes: Lewis Hamilton, Nico Rosberg
Ferrari: Sebastian Vettel
Red Bull: Daniel Ricciardo
Force India: Sergio Pérez
Haas: Romain Grosjean, Esteban Gutiérrez
Williams: Felipe Massa
Sauber: Marcus Ericsson
Egyelőre meglehetősen hűvös van, a levegő csak 7, aszfalt 15 fokos. Palmer, Grosjean és Vettel azonnal kihajt a pályára - a Ferrarin a ma reggeli ellenőrző körén is rajta van a hírhedt "glória", a fejvédő bukókeret, amit Räikkönen tegnap próbált ki. Ez még csak ideiglenes megoldás, és egyetlen körig használják, hogy leteszteljék, mennyire akadályozza a versenyzőket a kilátásban.
Ericsson, Palmer, Button, Grosjean, Hamilton, Vettel és Massa megtette a bemelegítő körét. Palmernek, aki szerda estig a kilométerlista alján szomorkodott, tegnap a délelőtti hiba miatt (a Renault váltója beragadt 4-esbe) majdnem összejött a 100 kör, de a Haas lerobbanása miatt 5 perccel a tervezett előtt véget ért a tesztnap.
Pérez, Ricciardo és Sainz is kiment, úgyhogy már csak a Manor várat magára. A Firce Indián az esőgumik, a McLarenen viszont az ultralágyak voltak a bemelegítés során - érdekes. Most üres a pálya. És még egy pillantás a glóriára Vettel Ferrariján:
A Twitteren azt írják, egy műszaki probléma miatt nem tudnak kimenni a pályára, de remélhetőleg még az ebédszünet előtt orvosolni tudják. Jól kezdődik! Az első hét tesztnap alatt 1974 km-t tettek meg, csak az újonc Haast előzve meg 200 km-rel.
Az MP4-31-re felszerelték az első kerekek mögötti áramlásmérő kereteket; az ultralágy gumik nyilván nem újak rajta. Most csak Ricciardo van a pályán, már megtett 5 kört, de mindig a bokszutcán megy keresztül, úgyhogy ideje még nincs.
Button ezúttal a szuperlágyon tett meg 2 kört, és most csak Ericsson köröz a lágyon: 1:32.748 alatt ő teljesíti a nap első mért körét.
A délelőttiről, merthogy kettő is volt a nap folyamán. Ezt jól elkapták:
Most épp Palmer és Grosjean van kint - az utóbbi a közepes gumikon 1:27.252-es első mért körével az élre is áll. A többiek inkább csak ki-be járkálnak a bokszutcából egyelőre.
Az ő első ideje a közepes keveréken (melyik másikon?!) 1:29.205. Közben egy hajszállal Grosjean is javított. A legtöbb kört eddig Ricciardo tette meg, de neki ideje még nincs. Most Massa ugrott fel a 2. helyre 0,412 másodperces hátránnyal.
Tegnap kétszer is a kavicságyban találta magát – egyszer a 4-es, egyszer az 1-es kanyarnál –, de a Haas főnöke, Günther Steiner utóbb megerősítette, hogy ez nem az ő hibája volt, hanem a csapatnak a brake-by-wire-ral, vagyis az elektronikus vezérlésű fékrendszerrel akadtak gondjai.
Emiatt nehéz volt vezetni, ezért csúszott ki"
– mondta Steiner Grosjeanról. Elárulta azt is, hogy noha a Ferrari brake-by-wire rendszerét használják, az autójukhoz saját maguknak kell azt behangolniuk. Érdekes módon kiderült, hogy pont a harmadik megállásban volt Grosjean a vétkes: az egyszerűen műszaki hibának tűnt, de Steiner azt állította, a motor lekapcsolt attól, hogy túl durván ment rá egy rázókőre, amely megütötte az autóját.
Ez a kép jól összefoglalja a hangulatát:
Közben 1:25.347-tel az élre repítette a Mercedest. Még mindig csak négyen tettek meg mért kört, rajta kívül Grosjean, Massa és Ericsson.
A változatosság kedvéért! Grosjean már 13-as teljesített, és most Sainz is feliratkozott a tabellára. Kezd beindulni a nap, most a Haason kívül pályán van a Williams, a Toro Rosso és a Red Bull is.
0,989 másodperces hátránnyal feljön Hamilton mögé, megelőzve Massát. A Red Bullon is a közepes gumik vannak.
Az első hét napon - micsoda meglepetés! - a Mercedes teljesítette a legtöbbet, de hihetetlenül megbízható volt a Toro Rosso is. Íme a lista csütörtök estig:
1. Mercedes 5367
2. Toro Rosso 4264
3. Williams 3384
4. Force India 3347
5. Ferrari 3310
6. Sauber 3286
7. Red Bull 3221
8. Renault 3189
9. McLaren 2737
10. Manor 1974
11. Haas 1778
Mármint körideje: 1:27.515-tel egyelőre az 5. helyen áll. A Renault ma az időmérőre is készülni akar, ami nemcsak nekik, hanem újoncként Palmernek is fontos. Jelenleg hatan vannak a pályán, Grosjean épp most fejezett be egy biztatóan hosszú, 14 körös etapot.
Eddig is ő vezetett,. de most ment egy 1:24.640-es kört, még mindig a közepes keveréken. Button pedig a lágyakon a 3. helyre tornázta fel a McLarent, igaz, 1,320 mp-s hátránnyal. Kezd melegedni az aszfalt, most 23 fokos.
Amióta az ellenőrző körében kipróbálta a fejvédő glóriát, Vettelnek nem volt nyoma, de most végre kidugta a (Ferrari) orrát a garázsból. Már nyolc versenyzőnek van mért köre.
A második mért körét már 1:27.208 alatt teljesíti, ezzel felkapaszkodik az 5. helyre, Massa mögé, aki szintén a pályán van. Most épp hatan köröznek, a legtöbbet, 16-ot, épp a Williams tette meg.
Mármint a tabellán: Vettel az imént megelőzte Massát, de a brazil a következő körben visszavette tőle a 4. helyet. Hamilton szorgosan körözget az élen, és, mint a mellékelt képből látszik, ehhez még kormánykerékre sincs szüksége!
0,546 másodpercre faragta le a hátrányát, még mindig a közepes gumikon. Már csak Péreznek és Haryantónak nincs mért köre.
Az első óra végeztével ez a tabella:
1. Hamilton (Mercedes W07), 1:24.640 (19 kör)
2. Ricciardo (Red Bull RB12), 1:25.186 (17 kör)
3. Button (McLaren MP4-31), 1:25.960 (13 kör)
4. Massa (Williams FW38), 1:26.338 (22 kör)
5. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:26.652 (9 kör)
6. Grosjean (Haas VF-16), 1:27.236 (15 kör)
7. Palmer (Renault RS16), 1:27.515 (13 kör)
8. Ericsson (Sauber C35), 1:27.787 (19 kör)
9. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:28.595 (12 kör)
10. Pérez (Force India VJM09), idő nélkül (6 kör)
11. Haryanto (Manor MRT05), idő nélkül (0 kör)
12. Rosberg (Mercedes W07), idő nélkül (0 kör)
Nem is csoda, hiszen Massa már 23 körrel vezeti a kilométerlistát, és most is a pályán van... Akárcsak Grosjean és Pérez.
A lágy gumikon 1:25.255-ös eredményt ér el. Eddig Gutiérrez múlt keddi, 1:25.524-es köre volt az újonc csapat leggyorsabbja. 1:27.013-mal Pérez is teljesítette mai első mért körét, a Ferrari pedig némi szünet után visszatért a pályára.
Érdekes módon az átmeneti esőgumikon tért vissza a pályára, alighanem aerotesztet vagy rendszerellenőrzést végez. Ja, és itt van pár kép csapattársa, Bottas idei sisakfestéséről:
Még mindig a közepes Pirelliken 1:25.648-ra javított. Ricciardo is közelebb férkőzött az élen álló Hamiltonhoz, ő ugyanezt a keveréket használja.
Azt állítják, ennyit fejlődött a tél folyamán az erőforrásuk, és még legalább ennyivel akarnak gyorsulni vele a szezon végéig. Erről bővebben itt írtunk. Palmer tegnap azt mondta, kellemesen csalódott a Renault motorjában, nem érződik különösebben gyengébbnek a Lotus által tavaly használt Mercedeshez képest.
Hamilton, Grosjean és Ericsson van kint, a műszaki hibával küzdő Haryantónak továbbra sincs nyoma. A Haas versenyzője vezeti a kilométerlistát - 27. körével megelőzte Massát, most a lágy gumikon vágott neki egy hosszabb etapnak.
Pár perccel ezelőtt 1:24.133-ra faragta le az idejét a közepes gumikon. Ez még egy másodperccel elmarad Rosberg és Räikkönen korábbi legjobbjaitól ugyanezzel a keverékkel. Pérez pedig lejjebb tolta a tabellán Vettelt, most már ő a 4. A Ferrari napja ma sem indul gyorsan: még csak 15 kört tettek meg, míg a Haas már 29-et.
Hamilton, Ricciardo, Grosjean, Pérez, Massa, Sainz és Ericsson is a pályán van. Amúgy a Circuit de Catalunyán még mindig elég hűvös van, csak 10 fok.
Sainz, Ricciardo és Massa is javított valamennyit a köridején az elmúlt percekben, de a helyezésük nem változott.
Egy kis szünet után ismét megjelent, és a lágy gumikon 1:23.595-ös kört futva azonnal át is vette a vezetést, 0,538 másodperccel megelőzve az eddig a közepes keverékkel az élen álló Hamiltont. Räikkönen tegnap tudott ennél fél másodperccel jobb időt is ezzel a gumival, de kezdetnek elmegy.
Tegnap este elismerte, hogy kicsit unja a monoton körözést a hosszú etapokon, bár tudja, hogy ha kezdettől fogva a rövidekre koncentráltak volna, az olyan lett volna, mint „a csúcsától kezdeni egy piramis építését." De most, hogy a Mercedes megbízhatónak tűnik, szeretné, ha ma délelőtt úgy istenigazából meghajthatná a W07-est. „Eddig 3-4 kört tettem meg támadó üzemmódban, alacsonyabb üzemanyagszinttel" – mondta. „Eljött az ideje, hogy megértsük az autó viselkedését a határon is – erre eddig nem volt lehetőségem. Az utolsó tesztnap délelőttjén remélhetőleg lesz. Úgy tudnám ezt a legjobban érzékeltetni, hogy
olyan, mint a hegyénél fogva egyensúlyozni egy kést
– nagyon sokféleképpen lehet elérni, hogy egyensúlyban maradjon."
Hamilton a hét elején azt mondta, a lágy gumikon még nem elégedett a Mercedes balanszával, és nem tudja, az autó határhelyzetben mire képes. Egyelőre azonban ma is csak a közepeseket használhatta, úgyhogy azokra a kiélezett körökre még várnia kell.
Aki eddig volt kint, befejezte az etapját, úgyhogy most Pérez magányosan körözget. A közepes gumikon már fel is jött az 5. helyre.
A lágy Pirelliken ment ki a pályára. Egyelőre a 7. helyen áll - az első szektorban javított a részidején, a kör végére mégis egy másodperccel lassabb lett, mint előzőleg volt. Ricciardo is megjelent.
Mindketten maradtak az előző típusú guminál, azaz a Ferrarin a lágyak, a Mercedesen a közepesek vannak. Úgy tűnik, Hamilton kívánsága egyelőre nem teljesül. Vettel pedig egyetlen kör után vissza is tért a bokszba. Itt van néhány ma reggeli kép a glóriáról, amit ő is kipróbált:
Két óra után Vettel vezet, a legtöbb kört eddig Hamilton tette meg, Sainz épp most jött fel a 3. helyre a közepes gumikon:
1. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:23.595 (22 kör)
2. Hamilton (Mercedes W07), 1:24.133 (37 kör)
3. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:24.701 (27 kör)
4. Ricciardo (Red Bull RB12), 1:24.898 (32 kör)
5. Grosjean (Haas VF-16), 1:25.255 (31 kör)
6. Pérez (Force India VJM09), 1:25.315 (21 kör)
7. Massa (Williams FW38), 1:26.696 (36 kör)
8. Button (McLaren MP4-31), 1:25.960 (21 kör)
9. Ericsson (Sauber C35), 1:26.823 (32 kör)
10. Palmer (Renault RS16), 1:27.515 (13 kör)
11. Haryanto (Manor MRT05), idő nélkül (0 kör)
12. Rosberg (Mercedes W07), idő nélkül (0 kör)
Az első két szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, végül mégis 1 tizeddel elmaradt korábbi legjobbjától. Még mindig a lágy gumik vannak a Ferrarin. Közben Hamilton, aki már 40 kört tett meg reggel óta, bement a garázsba, de gyorsan vissza is tért a pályára, ahol kint van Pérez és Massa is.
A lágy gumikon futott 1:24.533-as körével hátrébb szorította Sainzot. Ricciardo és Ericsson is felbukkant. A Saubernek eddig tűrhető napja van: már megtettek 32 kört, a Renault-nál viszont valami megint nem stimmelhet. Palmer még mindössze 13 kört töltött a pályán, pedig az előző három tesztnapja alatt is csak 824 km-t tett meg. Összehasonlításképpen Rosberg 2728 km-rel vezeti a listát.
Folytatódik a kavarás: az Autosport úgy tudja, mai ülésén az FIA Motorsport Világtanácsa jóváhagyta az új, folyamatos kieséses időmérő idei bevezetését, csakhogy az eredeti formájában, vagyis úgy, hogy nemcsak a Q1-ben és Q2-ben, hanem a Q3-ban is másfél percenként kiesik valaki. Pedig a csapatoknak volt egy alternatív ötlete.
A szuperlágyakon 1:22.852-re javít. Ez csak 9 századdal marad el Räikkönen tegnapi, és 4-gyel a saját eddigi legjobbjától, amelyet azonban mindketten az elvileg 5-8 tizeddel gyorsabb ultralágy gumikon futottak. Button is megkapta a szuperlágyakat, de ő 1:24.714-gyel csak 4. lett. Ellenben Sainz a lágyakon visszaelőzte Pérezt, 3 tizedet verve rá.
Helyesbítés: a leggyorsabb keveréken érte el az előbbi, 1:24.714-es időt. Ez így nem túl fényes. Igaz, hogy a McLaren legjobbja a tesztelés múlt heti kezdete óta, de mindössze 2 századdal jobb Alonso keddi idejét.
Az első körében úgy tűnt, javítani fog. A pálya elején abszolút legjobb részidőt futott, de aztán elvette a gázt. Vajon maradt ezekben a gumikban szufla egy második gyors körre? Nem valószínű, az ultralágy gumikat nem a barcelonaihoz hasonló pályákhoz tervezték. Sainz viszont 1,049 másodperces hátránnyal felkapaszkodott a 2. helyre - ő a lágy Pirelliket használta.
Az Auto Motor und Sport szerint ugyanis a a tesztelés két hetére 60 szett közepes, de össz-vissz 4 szett lágy gumit rendeltek a Pirellitől, vagyis eleve nem is tervezték, hogy egy mért körben úgy istenigazából kipróbálják magukat. Vajon nem fog visszaütni, hogy ki sem próbálták az ultralágyat és a szuperlágyat?
Hamilton (aki értelemszerűen még mindig a közepes Pirelliken körözget), Pérez, Button, Ricciardo és Massa. Egy kis étvágygerjesztő a Red Bullról, amit hanggal érdemes megnézni:
Több kört is megtett az ultralágyakon, de miután az első körét elronthatta, a továbbiakban nem sikerült 1:23 alá szorítania a köridőt. Úgyhogy még mindig a szuperlágyakon elért eredményével áll az élen. Az imént Sainz is megapta ugyanezt a keveréket, és 0,619 másodpercre faragta le a hátrányát, 4 tizedet javítva a lágy gumis idejéhez képest.
Konkrétan 60-at, míg Hamilton ezúttal csak 52-t. A Manor reggel óta küzd valamilyen technikai problémával, a Renault-ról nem tudjuk, mi lehet velük, de ők is mindössze 13 kört teljesítettek. Most Sainz, Pérez, Ricciardo, Grosjean és Massa van kint.
A szuperlágy gumikon 1:23.839-es időt ért el, megkaparintva a 3. helyet Hamiltontól. Sainz ugyanazzel a keverékkel 6, Vettel 9 tizeddel volt gyorsabb. És hurrá! A Renault hosszú szünet után végre megjelent a pályán.
Az elmúlt egy órában Vettel bevetetett a szuperlágy és az ultralágy gumikat is, de az utóbbival nem sikerült javítania. Palmer megkezdte a felfelé kapaszkodást a tabellán:
1. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:22.852 (37 kör)
2. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:23.471 (46 kör)
3. Pérez (Force India VJM09), 1:23.849 (34 kör)
4. Hamilton (Mercedes W07), 1:24.133 (52 kör)
5. Ricciardo (Red Bull RB12), 1:24.549 (47 kör)
6. Button (McLaren MP4-31), 1:24.714 (35 kör)
7. Grosjean (Haas VF-16), 1:25.255 (40 kör)
8. Palmer (Renault RS16), 1:25.505 (17 kör)
9. Massa (Williams FW38), 1:25.696 (63 kör)
10. Ericsson (Sauber C35), 1:26.823 (44 kör)
11. Haryanto (Manor MRT05), idő nélkül (0 kör)
12. Rosberg (Mercedes W07), idő nélkül (0 kör)
Nekik aztán tényleg nincs megállás a teszten:
Az F+1 Blogon a napokban megírtuk, hogy néz ki a Honda irányítóközpontja Japánban, az persze még inkább a NASA vezérlőtermére hasonlít.
Nos, 1:23.134-es kört futott velük - ez a Toro Rosso eddigi legjobbja a tesztek során, 2 tizeddel gyorsabb Verstappen tegnapi idejénél. Viszont Vettel szuperlágy gumis mai eredményétől 0,282 mp-vel elmarad, az abszolút etalontól, Räikkönen tegnapi, szintén ultralágyakon elért köridejétől pedig majdnem 4 tizeddel. Közben Ricciardo is javított egy kicsit a lágy Pirelliken, de továbbra is az 5. helyen áll.
Háromnegyed órával az ebédszünet kezdete előtt Vettel, Pérez, Hamilton, Button, Grosjean, Ericsson és Palmer van kint. Igaz, Massa sem lazított: eddig ő teljesítette a legtöbb, 63 kört.
0,12 másodpercet lefaragott az eddigi legjobbjából, még mindig a szuperlágy gumiknál maradva. A Ferrarin viszont most a kemény Pirellik vannak.
Mármint a pályán: a Ferrarin a kemény, a Mercedesen a közepes gumik vannak, úgyhogy már csak ezért sem volt kemény harc.
Ricciardo a lágy Pirelliken megint javított pár századot, de maradt 5. Most csak ők hárman vanna kint a pályán.
Most épp senki nincs kint, félórával az ebédszünet kezdete előtt csend borult a Circuit de Catalunyára.
És persze minket. Ha minden igaz, a közepes gumikon ment ki a pályára a McLarennel. Most Palmer is felbukkant.
Azt írják, minden a tervek szerint alakul. Button eddig 46 kört teljesített, és a 6. helyen áll.
Az összes száraz pályás keveréket kipróbálta ma. Most éppen a lágyak vannak a Ferrarin, de a legjobb idejét a szuperlágyakkal érte el.
Vettelhez hasonlóan neki is a szuperlágyakon elért ideje maradt a legjobb, mert az első szektorban hiába javított az egyéni legjobbján, a kör végére 1 tizeddel lassabb lett, mint előzőleg volt. Egyelőre csak Sainz és Button szerepel a tabellán az ultralágy gumikkal ma.
Mármint az egész előszezonban, délután ugyanis Rosberg ül be a Mercedesbe. Továbbra is szorgosan rója a köröket a közepes gumikon, már ő tette meg a legtöbbet ma: 67-et. Grosjean számára 13 órakor szintén véget ér a tesztelés, mert az ő helyét a Haas volánjánál Gutiérrez foglalja el, aki azért kapott plusz fél napot, mert kedden és szerdán sok időt vesztett a műszaki hibák miatt.
Ilyet sem láttunk még az idén. Hamilton a célegyenesben, közvetlenül a bokszkijáratnál leparkolta az autóját, úgyhogy előkerültek a piros zászlók. Vajon a W07 tényleg elromlott, vagy csak kifogyatták belőle a benyát?
A csapat megerősítette, hogy "hajtáshiba" miatt állt meg Hamilton autója. Lehetséges, hogy a tesztelés kezdete óta ugyanazt a motort használják? Azt mondták, 5000 km-es futásteljesítményt akarna elérni a motoroktól, és tegnap estig majdnem 5400-at mentek múlt hétfő óta. Nem kizárt, hogy megvárták, amíg elromlik.
Már csak 2 perc maradt az ebédszünetig, de azért Button, Palmer és Grosjean még gyorsan kirobogott a pályára. Ők nyilván nem olyan éhesek...
A szuperlágy gumikon maradt ideje megtenn egy gyors mért kört, 1:24.859-es idejével feltornázta a Renault-t a 7. helyre. A délelőtti műszaknak ezzel vége - most egy óra ebédszünet következik.
Az utolsó tesztnap első felének vége, Vettel a szuperlágy gumikon elért idejével 3 tizedet vert Sainzra, aki az ultralágy Pirellikkel lett 2. A Mercedes pár perccel a leintés előtt hajtáshiba miatt megállt, de Hamilton számára egyébként is befejeződött volna az előszezon, mert délután Rosberg kerül sorra. A Manor csak a legvégén tudott megtenni egyetlen kört.
1. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:22.852 (54 kör)
2. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:23.134 (57 kör)
3. Pérez (Force India VJM09), 1:23.721 (44 kör)
4. Hamilton (Mercedes W07), 1:24.133 (69 kör)
5. Ricciardo (Red Bull RB12), 1:24.427 (61 kör)
6. Button (McLaren MP4-31), 1:24.714 (56 kör)
7. Palmer (Renault RS16), 1:24.859 (31 kör)
8. Ericsson (Sauber C35), 1:25.031 (57 kör)
9. Grosjean (Haas VF-16), 1:25.255 (53 kör)
10. Massa (Williams FW38), 1:25.696 (63 kör)
11. Haryanto (Manor MRT05), idő nélkül (1 kör)
12. Rosberg (Mercedes W07), idő nélkül (0 kör)
Vettel Ferrarijának a felső légbeömlőjén elhelyezett kamera reggel ezt a képet rögzítette. Mondjuk, hogy mászóka! :-)
Ez a kép az MP4-31 kasztnijának homlokfalát ábrázolja (azt a részt, ahol az orrkúp csatlakozik hozzá). A két ívelt, lapított cső az S-csatorna része, ezek vezetik fel a levegő az autó alól az orr-rész tetején elhelyezett, hátrafelé irányított kimeneti nyíláshoz.
Ezen a fotón pedig azt érdemes megfigyelni, hogy a hátsó szárny fő elemének kilépőélére elhelyeztek egy fogazott csíkot. Ezzel feltehetően a felső terelőlap működését tudják aerodinamikailag hatékonyabbá tenni.
Ugyanaz, mint az előbb, de nemcsak egy screenshot:
Amúgy Hamilton kiakadt tőle, szerinte ez lenne a legszörnyűbb esztétikai változás az F1 történetében.
A brit világbajnok az elmúlt napok során élesen kritizált mindent, ami az útjába került, legyen szó gumikról, a sport szabályairól vagy az új bukókeretről. Vajon ismét előrukkol valamivel?
Az Autosport információi szerint Romain Grosjean az ebéd után még egy órányi tesztlehetőséget kap, utána ismét Esteban Gutiérrez foglalhatja el a Haas ülését. Az amerikai istálló próbálja kompenzálni a mexikói pilóta időveszteségét.
A Mercedes tweetje szerint a sebességváltó adta meg magát, ezért kellett félreállnia a világbajnoknak. Tekintettel arra, hogy a Mercedes általában legalább két versenytávot megtesz, nem biztos, hogy aggódniuk kell.
Sebastian Vettel is kipróbálta az F1-es bukókeret prototípusát, és Lewis Hamiltonnal, valamint Nico Hülkenberggel ellentétben világosan kiállt az új fejlesztés létjogosultsága mellett. "Először is, rendben lehet így közlekedni. Annyit lehet látni, amennyit kell" - közölte. "Szerintem esztétikusabbá lehet még tenni a rendszert, és megoldható, hogy kevésbé legyen útban. Kipróbáltam már a szimulátorban is, és szerintem elég gyorsan fog fejlődni" - ígérte a négyszeres bajnok.
"Alapvetően egyetértek azzal, hogy nem néz ki túl jól, de közben segít javítani a biztonságot, és életeket menthet. Az elmúlt négy évben legalább két versenyzőt - Henry Surteest és Justin Wilsont - tudok említeni, akik még ma is velünk lennének, ha ez a rendszer létezett volna. Lehet, hogy nagyon csúnya, de semmi sem vetekedhet azzal, hogy ez a két srác már nincs közöttünk."
Marcus Ericsson az első, aki kihajtott a pályára, de ő is csupán egy installációs kört tett meg. A többiek még várakoznak.
Nem kell már sokat várni arra, hogy Nico Rosberg is pályára léphessen tudta meg az Auto Motor und Sport. Közben Rio Haryanto hajtott ki a feltámasztott Manorral.
Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója a Sky Sportsnak elismerte, hogy ma délután nem a végleges 2016-os autójukat futtatják, mert kicsit lemaradtak a programjukkal. "Ez azt jelenti, hogy Ausztráliában több olyan újdonsággal állunk majd elő, amelyeket itt nem tudtunk megvizsgálni, de ez van" - foglalta össze. "Nagyon jó hír, hogy a napok többsége jól alakult. A karosszériát érintő összes rendszert leellenőriztük, amit tavaly nem tudtunk megtenni, és ez jó eredmény számunkra, így mindenképpen magabiztosabbak vagyunk. Az alapok rendben vannak, és a következő hetekben sokat javul majd a teljesítményünk."
A brit pilóta érdekes, de a gyakorlatban nehezen megvalósítható ötlettel állt elő: fakultatívvá tenné a bukókeret használatát, de ebből aligha lesz valami, hiszen a súlytöbblet miatt senki sem választaná a biztonsági eszközt.
"Imádom ezt a sportot, és az F1-es autók nagyon különlegesen néznek ki, de úgy érzem, elvesztették a vagányságukat, ami az 1980-as és 1990-es években még megvolt, ráadásul nagyon drasztikusan" - idézte a BBC. Számomra ez már nem is F1." A bukókerettel kapcsolatban megjegyezte: "Ha bevezetik, remélem, dönthetünk majd arról, hogy használjuk-e vagy sem, és nem kényszerítik ránk, hiszen végül is a saját biztonságunkról van szó. Megértem, hogy a biztonság óriási ügy, és ezen mindig dolgoznunk kell, de nem ez a megoldás."
Sokak szerint az F1 történetének egyik legjobbja volt, de Jim Clark sajnos túl fiatalon elhunyt egy balesetben. Eredményei így is önmagukért beszélnek.
Miközben rövid lapszemlét tartottunk, Pérez, Button, Ericsson, Grosjean, Massa és Haryanto is pályára lépett, de egyikük sem alkotott maradandót egyelőre. A lágy és a közepes keverékeket használják, de nem a köridőre mennek.
1:38-as köre után 1:29.249-et futott, de ezzel még mindig az utolsó helyen áll. Vettel is előkerült a lágy abronccsal, egyelőre a felvezető körénél tart.
Nem kezdett mért kört, hanem végigment a bokszutcán, de nem állt meg, hanem tovahaladt. Haryanto közben 1:29.281-re javított.
A német pilóta legutóbbi gyorsköre a lágy gumival 1:29.288 lett, míg Haryanto 1:29.163-ra javított. Apró etűd a teszten futott idők anomáliáiról.
Közben Sainz is munkához látott, egyelőre a 2. helyen áll a német pilóta mögött.
A Haas tweetje szerint behívták a francia versenyzőt, aki most átadja a helyét Esteban Gutiérreznek. Romain Grosjean ezzel befejezte a felkészülést a melbourne-i idénynyitóra.
Elfüstölt a Force India a mexikói Sergio Pérez alatt, a 10-es és a 12-es kanyar között, ahol kénytelen volt félreállni. Haryanto előtte még épp javítani tudott 1:28.060-ra.
1. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:22.852 (62 kör)
2. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:23.134 (64 kör)
3. Pérez (Force India VJM09), 1:23.721 (60 kör)
4. Hamilton (Mercedes W07), 1:24.133 (69 kör)
5. Ricciardo (Red Bull RB12), 1:24.427 (69 kör)
6. Button (McLaren MP4-31), 1:24.714 (68 kör)
7. Palmer (Renault RS16), 1:24.859 (33 kör)
8. Ericsson (Sauber C35), 1:25.031 (70 kör)
9. Grosjean (Haas VF-16), 1:25.255 (66 kör)
10. Massa (Williams FW38), 1:25.696 (80 kör)
11. Haryanto (Manor MRT05), 1:28.060 (13 kör)
12. Rosberg (Mercedes W07), idő nélkül (0 kör)
13. Gutiérrez (Haas VF-16), idő nélkül (0 kör)
Valami kifolyt a Force Indiából, de a sportbírók feltakarították. A Force India nem nagyon titkolta autóját, a szokásokkal ellentétben nem fedték be leplekkel. Ismét szabad a pálya, Vettel, Button és Palmer ki is használja az alkalmat.
Körülbelül 70 percet vesztettek Hamilton ebéd előtt felmerült váltóhibája miatt, de a Mercedes ismét falni kezdte a kilométereket.
1:32.422 az első mért köre, egyelőre ez csak az utolsó helyre elég. Közben a GP Update tudósítója szerint Haryanto alaposan elmérte a 10-es kanyart. "Olyan, mintha az autó vezetné őt" - írta Phil Horton.
"Ez hihetetlen két hét volt a csapat számára" - nyilatkozta a bajnoki címvédő. "Lenyűgöző munkát végeztek, többet mentünk, mint valaha, elég fárasztó volt!" - lelkesedett, és az autóval kapcsolatban megjegyezte: "Örülök, hogy lerobbant. Jobb, ha most történik meg, mint Melbourne-ben. Nyomtam neki, de csak Ausztráliában jön majd el az ideje, hogy igazán meghajtsam."
Tegnap már lefutották a versenyszimulációt, így ma csupán hosszabb etapokat és beállítások összehasonlítását tervezik. A német pilóta 1:29.052-re javított a közepes keverékkel. A német pilóta a sikánban ki is csúszott, nagyon erős a szél.
Az Auto Motor und Sport szerint a heppenheimi pilóta hasonló időket autózik, mint tegnap Kimi Räikkönen, és gyorsabb, mint Nico Rosberg, de az eltérő programok miatt ennek nincs sok jelentősége.
...és feljött a 6. helyre 1:24.502-vel. Haryantón viszont az ultralágy sem segít, 1:25.899-es eredménye ezzel a gumival igen szerény, és továbbra is csak a 11. helyre elég.
...jó hír, hogy a bakui futam nézői számára jelentősen leegyszerűsítik a vízumigénylést. Ehhez érvényes jeggyel vagy a jegyvásárlást igazoló számlával kell rendelkezni, és a Heydar AliyevNemzetközi Repülőtéren érkezéskor meg lehet majd szerezni az okmányt. Ezt a pálya által kiadott sajtóközleményben olvastuk, reméljük, a gyakorlatban is megvalósul a terv.
...ha most előkerülne a kockás zászló, és nem egy tesztet, hanem futamot néznénk. A brazil pilóta szuperlágy abronccsal 1:23.644-re javított, és feljött Vettel és Sainz mögé.
A pilóták még két órán át használhatják a pályát, de a szerelők már kezdik elrakni azt, ami nem fontos.
1. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:22.852 (96 kör)
2. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:23.134 (81 kör)
3. Massa (Williams FW38), 1:23.644 (94 kör)
4. Pérez (Force India VJM09), 1:23.721 (60 kör)
5. Hamilton (Mercedes W07), 1:24.133 (69 kör)
6. Ricciardo (Red Bull RB12), 1:24.427 (90 kör)
7. Button (McLaren MP4-31), 1:24.714 (88 kör)
8. Palmer (Renault RS16), 1:24.859 (54 kör)
9. Ericsson (Sauber C35), 1:25.031 (73 kör)
10. Grosjean (Haas VF-16), 1:25.255 (66 kör)
11. Haryanto (Manor MRT05), 1:28.060 (20 kör)
12. Rosberg (Mercedes W07), 1:28.165 (23 kör)
13. Gutiérrez (Haas VF-16), idő nélkül (0 kör)
Ma ő az első, és eddig egyetlen, de többség már egy versenytávnál többet ment ma. Korábban, főleg a Mercedes esetén nem volt ritka a napi 2,5 versenytáv sem, de mára lazítottak a csapatok az iramon.
Csütörtökön a brake by wire rendszer okozott fejfájást az istállónak, de pilótájuk, Romain Grosjean szerint megoldást találtak a nehézségre. A francia pilóta ma 14:40-ig ült autóban, azóta elvileg átadta a helyét Esteban Gutiérreznek, de ő még nem lépett pályára a délután során.
"Sokkal jobb, biztonságosabb és versenyképesebb megoldást találtunk, sokkal jobb érzetet kelt most (az autó), mindenki nagy megkönnyebbülésére" - mondta a francia. Nehéz fék nélkül autót vezetni. A srácok egész éjjel dolgoztak, hogy kijavítsák a hibát. Még rengeteg feladatot el kell végeznünk, de alapvetően mindenki szenzációs munkát végzett."
Grosjean a holtidőt is hasznosan töltötte, az üléspozícióját tökéletesítette, és kijelentette, a csapat egyszer sem vesztette el a hitét a nehézségek idején sem. "Mindenki nehéz időket él, főleg a fiúk, akik már egy hónapja nem voltak otthon" - mondta.
Ma 15 éve, hogy Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, valamint az F1-ben már nem érdekelt Juan-Pablo Montoya, és Enrique Bernoldi bemutatkozott az F1-ben. Alonso 2005-ben és 2006-ban, Räikkönen 2007-ben lett világbajnok.
Vettel jelenleg 2 másodperccel gyorsabb körönként Massánál, és a Ferrari pilótája kezdi utolérni a Williamst, ami szintén átlépte már a 100 körös határt. Vettel 119, Massa 103 körnél tart.
A Mercedes pilótája 1:27.472-re javított, de továbbra is utolsó. Jelenleg Massa, Ricciardo, Palmer, Ericsson és Haryanto van még a pályán.
Alig egy órája marad a mexikói pilótának, a Haas 14:40 óta a bokszban vesztegel, pedig az amerikai istállónak bőven van még teendője.
A közepes keverékkel halad, igen következetes tempóban. Ezek persze a köridőtáblázat végére jók csak, de az etap egésze ígéretesen alakul számára.
1:27.6, 1:27.5, 1:27.7, 1:27.9, 1:28.2, 1:28.6, 1:28.5, 1:28.0, 1:28.1, 1:28.3 és 1:28.3.
1. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:22.852 (121 kör)
2. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:23.134 (97 kör)
3. Massa (Williams FW38), 1:23.644 (110 kör)
4. Pérez (Force India VJM09), 1:23.721 (60 kör)
5. Hamilton (Mercedes W07), 1:24.133 (69 kör)
6. Ricciardo (Red Bull RB12), 1:24.427 (110 kör)
7. Button (McLaren MP4-31), 1:24.714 (101 kör)
8. Palmer (Renault RS16), 1:24.859 (69 kör)
9. Ericsson (Sauber C35), 1:25.031 (104 kör)
10. Grosjean (Haas VF-16), 1:25.255 (66 kör)
11. Haryanto (Manor MRT05), 1:25.899 (45 kör)
12. Rosberg (Mercedes W07), 1:27.472 (43 kör)
13. Gutiérrez (Haas VF-16), idő nélkül (0 kör)
A mexikói pilótának is jut egy óra a mai tesztből, lágy gumival 1:26.899-cel kezdett, ezzel csak Rosberget tudta megelőzni. Közben Vettel, Massa, Ricciardo, Button és Ericsson is 100 kör fölé jutott.
Már Esteban Gutiérrez kezében közlekedik az autó, de a francia pilóta nem spórolt a gázzal néha.
Kicsit olyan hangulat uralkodhat Barcelonában, mint Le Mans-ban a futam vége felé. Egyre több Twitter csatorna posztolja, hogy már kevesebb, mint egy óra van hátra. Sőt, igazából, már alig több, mint fél.
...vagy nosztalgiázni. Legfrissebb tweetjéhez azt a kommentet írta, hogy "ezek a srácok mindig ott vannak az emberrel, ha lehetőség van dobogóra állni." Új csapat létére jól szerepel a Haas, de a dobogótól azért még igen messze vannak.
A hosszú etapok során néha beakad 1-1 kör, amikor jobbat megy korábbi eredményénél, most 1:27.451-nél jár, de még mindig a 13. helyezett, 51 körrel a háta mögött.
Generációs szempontból a Europe egykori slágere még passzolhatna is.
Természetesen nem esik Barcelonában, csupán arról lehet szó, hogy a Williams nem akart visszaadni a Pirellinek egy teljesen ép esőgumi szettet, amit kötelezően megvetettek velük a teszt elején. Massa megtett velük egy nagyon lassú kört, és visszatért a bokszba.
A grove-iak szabadulnak a felesleges, de kötelezően megvásárolt gumiszettektől. Massa most az intermediate gumikat koptatta el.
A spanyol pilóta ugyanazt az érvelést alkalmazta a Sky Sportsnak a bukókerettel kapcsolatban, mint Sebastian Vettel: nem örül, hogy csúnya, de ha Justin Wilson (és Henry Surtees) életét megmentette volna, akkor támogatja az ötletet.
Komolyra fordul a verseny az alsóházban: Esteban Gutiérrez a Haasszal és szuperlágy gumival lenyomta az ultralágy gumival próbálkozó Rio Haryantót. A mexikói 1:25.422-vel feljött a 11. helyre, alig 2 tizeddel lassabb Romain Grosjean mai idejénél, de a francia közepes keverékkel ment.
"Lehet, hogy 8 hosszú nap volt, de nagyon szeretjük ezt a helyet" - írja a Twitter csatorna szerkesztője. Nem csodáljuk, főleg, hogy a csapat főhadiszállásán, Enstone-ban ma hó is esett.
"Azért kezdtünk ezzel foglalkozni, hogy megpróbáljuk felrázni a rajtrácsot, és kicsit izgalmasabbá tenni a versenyeket" - nyilatkozta Claire Williams a BBC-nek.
8 napot töltöttek a csapatok a barcelonai pályán, a Ferrari futotta a legjobb időket, de a Mercedes alvó oroszlánként igen komoly távokat tett meg. Köszönjük a figyelmüket, de még ne menjenek messzire, mert összefoglalóval készülünk a mai napról is!