Óriási előnnyel kezdett a Mercedes Bahreinben
2016. április 01. 12:51
Egy téli tesztnap menetére hasonlított a Bahreini Nagydíj első szabadedzése. A csapatokat a szokásosnál hűvösebb, 22 fokos levegő, és az erős szél miatt nehéz körülmények fogadták Szahírban, ráadásul a futamot vasárnap később, naplementében, majd koraeste rendezik majd, így ezúttal kevés reprezentatív adatot tudtak begyűjteni. Emiatt a másfél órás edzés első hatvan perce igencsak fékezett habzású volt, a végén viszont pont a forgalom nehezítette meg a csapatok dolgát.
A versenyzők többsége közepes keverékű gumikkal kezdett, majd utolsóként a Mercedes pilótái is pályára léptek, és a lágy gumikkal rögtön az élre álltak. Nico Rosberg már az első próbálkozás alkalmával is gyorsabbnak bizonyult Lewis Hamiltonnál, és egy később futott etap során tovább tudta növelni az előnyét. Végül szokatlanul nagy, 505 ezredmásodperces különbséggel utasította maga mögé a világbajnoki címvédőt, a 3. helyezett Kimi Räikkönennek pedig már 1,8 másodpercet adott. A Sky Sports szerint
a Mercedes programjába az is belefért, hogy a fékhűtő eltömődését szimulálják.
Ez Rosbergnek okozott gondot az Ausztrál Nagydíjon. Ott a német pilóta kezelni tudta a hőmérséklet emelkedését, Bahreinben viszont egy ilyen probléma sokkal súlyosabb lenne a hosszú egyenesek végén lévő erős féktávok miatt.
A fékezéssel több pilótának is meggyűlt a baja, különösen Felipe Massa csúszkált sokat, de a Sergio Pérez helyére tervezetten beugró Alfonso Celis is többször elhagyta a pályát. Komolyabb műszaki hiba nem hátráltatta a munkát, mindössze
Romain Grosjean hagyta el az autójáról a tanksapkát,
valamint Esteban Gutiérrez és Kevin Magnussen haladt lassan, de egyelőre nem tudni, hogy az autójuk makacsolta-e meg magát.
Visszafogottan kezdett a Ferrari Bahreinben: Kimi Räikkönen bő 3 másodperccel jobb volt a tavaly ilyenkor futott idejénél, a lágy gumikon így is sokat kapott Rosbergtől. Sebastian Vettel csak a közepes keveréket próbálgatta, miután Ausztráliában mellőzték ezt a változatot, és csupán 11. lett. A Scuderia minden bizonnyal a kora esti szabadedzést tekinti majd mérvadónak, erre utal az is, hogy
Vettel tette meg a legkevesebb kört az első tréningen.
Ezúttal is ígéretes volt a Red Bullok tempója. Daniel Ricciardo mindössze 3 tizedet kapott Räikkönentől, és Danyiil Kvjat is szorosan mögötte következett az 5. helyen, ráadásul jelentős távot, 30 kört tett meg. Nico Hülkenbergnek köszönhetően a Force Indiánál is van ok az optimizmusra, mivel a német pilóta a 6. helyen zárt, míg Celisnek mindössze az utolsó előtti, 21. pozícióra futotta - majdnem 5 másodperces lemaradással.
A Toro Rossónál ezúttal Carlos Sainz volt a gyorsabb, ő 7. lett, közvetlenül Max Verstappen előtt. Romain Grosjean ezúttal a 9. helyen végzett, Felipe Massa pedig tizedikként nyitott, ami egyelőre szerény kezdés a Williamstől, de még így is jobb, mint Valtteri Bottas 12. helyezése.
Nagy érdeklődés övezte a Fernando Alonso autóját átvevő Stoffel Vandoorne bemutatkozását is. A belga fiatal csak tegnap repült vissza Japánból, miután kiderült, hogy a kétszeres világbajnokot ausztráliai sérülése miatt nem hagyják versenyezni.
Vandoorne aerodinamikai méréseket végzett,
és egyike volt a négy pilótának, akik nem próbálták ki a lágy gumit. Így nem meglepő, hogy csak a 18. helyen kezdett, szűk 1 másodperccel a lágy gumival a 14. helyet elérő Jenson Button mögött. Az első szabadedzés alapján a versenyen várható helyzetről nem sokat tudtunk meg, de a mezőny gyorsulása megint lenyűgöző:
tavaly Räikkönen 1:37.827-tel kezdett a közepes keverékű gumikon, ennél még Vettel is 2,7 másodperccel gyorsabb volt
azonos keverékű abroncsokkal, Rosberg lágy gumival futott 1:32.294-es eredménye pedig szinte egy másik géposztály teljesítményét idézi.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük olvasóinkat a határon innen és túl a Bahreini Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében. Ahogy bizonyára már értesültek erről, Fernando Alonso hiányzik a mezőnyből a hétvégén sérülés miatt, a McLaren tesztpilótája, a tavalyi GP2-es bajnok Stoffel Vandoorne helyettesíti.
A héten többször esett az eső a sivatagban, most viszont már ismét süt a nap, és a hétvége hátralévő részére is jó időt jósolnak. Pedig egy éjszakai, esős verseny a sivatagban igazi kuriózum lenne.
Nem csak Fernando Alonso autója tört össze alaposan az ominózus ausztráliai balesetben, hanem Esteban Gutiérrezé is. Meglepő viszont, hogy a mexikói pilóta Haasának nem az ütközés, hanem a mentés ártott jobban, a csapat szerint ekkor repedt meg az autó váza. Gutiérrez ezért a teszten is használt autóval vág neki a Bahreini Nagydíjnak, a Melbourne-ben lenullázott kasztni pedig az Angliában elvégzett javítások után tartalékautóként funkcionál.
Honfitársa, Alfonso Celis Jr. ülhet a Force Indiába az első szabadedzésen. Tervezett váltásról van szó, a fiatal pilóta az idén többször is gyakorolhat a silverstone-i csapat színeiben.
Nincs rossz idő, de a 22 fokos levegő nem kifejezetten forró. Erős a szél, ez gondot okozhat a pilótáknak és a csapatoknak egyaránt, mivel vezetni is nehezebb, és a beállítások megtalálását sem könnyíti meg.
Rio Haryanto lelkes rajongótábora Bahreinben is megjelent, és a Manor pilótájának hazájában is nagyon sokan drukkolnak. Haryanto szurkolói majdnem megszavazták neki a verseny legjobbja címet az Ausztrál Nagydíj után, és némi elégedetlenséget is kiváltott, hogy a duplikált szavazatokat törölték, így végül Romain Grosjeané lett a dicsőség.
Esteban Gutiérrez az első a pályán, de sorban lépnek pályára a többiek, köztük Sebastian Vettel is.
...de már ő is készülődik. Stoffel Vandoorne közben megkezdte a munkát, eyelőre aerodinamikai méréseket végez a McLaren részére.
Mintha a téli tesztek meghosszabbításaként fognák fel a csapatok a Bahreini Nagydíj első szabadedzését. Ez nem csoda, hiszen a melbourne-i helyszínnel ellentétben Bahrein korábban rendezett teszteket, a pálya jellege is sokkal reprezentatívabb a többi helyszínnel összevetve.
A Renault is aero méréseket végez, Magnussen autójának bal oldalára szerelték fel az ehhez szükséges eszközt, de szokatlan módon a kábeleket az autó karosszériáján kívül vezették el, és látványosan, ragasztószalagokkal fedték be.
Csak a két Mercedes váratja a közönséget, mindenki más kint volt már a pályán legalább egy körre. Rosberg autóján egyelőre komótosan dolgoznak a szerelők, még a kerekeket sem rakták fel.
Szűk negyed órát kellett várni az első mért körre: Pascal Wehrlein, a Manor pilótája 1:39.743-mal kezd, és rögtön egy leggyorsabb szektorral folytatja.
Közben Lewis Hamilton is úgy döntött, pályára lép.
Az ausztrál pilóta 1:36.256-ra javított, 2 másodperccel gyorsabb a Manornál. Alonso rádióval a fülén, civilben figyeli az eseményeket. Vandoorne egyelőre mellett áll, Ron Dennis társaságában.
A Mercedes pilótája 1:33.592-vel letett a névjegyét lgy abronccsal, Hamilton 1:33.673-mal követte. A 3. helyen egyelőre 1:35.534-gyel Nico Hülkenberg áll.
Az orosz pilóta az 5. helyen tartózkodik a két Mercedes, Hülkenberg, és csapattársa, Ricciardo mögött.
Közben Button 1:35.440-nel beugrott a 3. helyre, Vandoorne pedig elfékezte magát lágy gumis mért körén, és kicsúszott, de folytatni tudta útját.
Lágy gumival próbált jó kört futni, de besokallt, továbbra sincs mért köre, hasonlóan a két Ferrarihoz.
Autója lelassult a pályán, kérdés, hogy vissza tud-e térni a bokszba. Már az utolsó szektorban jár.
A Sky Sports kommentátorai szerint a Haas ismét egészséges tempóban közlekedik, nemrég haladt el a célegyenesben. Előkerült Sebastian Vettel is a gyári Ferrarival. A német pilótát édesapja is elkísérte a versenyre.
Közepes keverékkel 1:35.914-et futott, ezzel a 8. helyen áll pont capattársa, Kimi Räikkönen mögött. A finn 1:35.870-et ért el.
A Sky Sports szerint Vettel overallja átázott az előző etap során. Annyir nincs most meleg, hogy ez indokolt lenne ilyen rövid idő alatt, úgyhogy valamit ellenőrizni kell a Ferrarinál.
Az elmúlt percekben Grosjean, Celis és Ricciardo is elfékezte magát, mindannyian dobhatták az aktuális körüket. Bahreinben mindig nehéz dolga van a mezőnynek, hiszen a por megnehezíti az életüket, és a pálya sem annyira kihasznált, mint mondjuk az európai helyszínek.
Félidőhöz közelítve több pilóta is kiszállt az autójából, és egyelőre senki sincs kint a pályán sem. Továbbra is a két Mercedes áll az élen az edzés elején megfutott lágy gumis időikkel.
A Renault pilótája egyelőre a 13. helyen áll. Leszerelték az autójáról a korábban elhelyezett mérőeszközöket. Hamilton közben a bokszban is napszemüveget viselve figyeli a pályán közlekedő ellenfelét.
A dán pilóta is megkapta a jobb időket ígérő lágy abroncsot, egyelőre a 4. helyig jutott vele, 1:35.490-nel, mindössze 0.050 másodperc hátránnyal a 3. helyezett Button mögött. A brit csapattársa, Stoffel Vandoorne szintén lágy gumival egyelőre a 14. helyen tartózkodik.
A mexikói fiatal lágy gumival is csak a két Manort tudta megelőzni legutóbbi gyors körén. Haryantóhoz hasonlóan elég sokat csúszkál, így időt veszít.
Verstappen közben kiszállt az autójából, miközben a szerelők dolgoznak rajta.
Feljöttek a 3-4. helyre a két Mercedes mögé, de a hátrányuk még mindig majdnem egy másodperc. Rosberg egyelőre fülhallgatóval a fején várja, hogy ismét autóba ülhessen.
Az orsz pilóta üldözőbe vette csapattársát, Ricciardót, és 1:34.541-gyel feljött a 4. helyre. 0.08 másodperccel volt csak lassabb az ausztrálnál. Hamiltont közben visszaszíjazzák a Mercedesbe, remélhetőleg hamarosan ismét pályára lép.
A német újonc közepes keverékkel a 15. helyre katapultálta a Manort, ráadásul az utolsó kanyart túl szélesre is vette. A brit istálló sok közepes keverékű gumit kért, mert hosszabb távokat szeretnének megtenni a mai edzéseken. Egyelőre tartják a tervet.
Verstappen sisak nélkül beszélget a bokszban, mosanában nem valószínű, hogy ismét autóba ül, és javít 9. helyén.
Romain Grosjean épp az előbb javított a 6. helyre lágy gumival, és közvetlenül mögötte következik Esteban Gutiérrez is. Lewis Hamilton ismét pályára lépett, és Sebastian Vettel is öltözni kezdett.
1:32.294-re faragta legjobb idejét, majdnem 1.3 másodperccel volt gyorsabb korábbi önmagánál lágy gumival. Hamilton csak 505 ezredmásodperccel lassabb időre volt képes.
Egyszerűen leszakadt az alkatrész a Haasról, szerencsére senki sem ment közvetlenül a francia pilóta autója mögött. Ez ellen még a tervezett glória sem védett volna, túl apró elemről van szó.
Közepes keverékkel kezdett gyors kört, de nem volt túl gyors az első szektorban, majd beragadt Button mögé, és meg is csúszott, így ideje csak a 9. helyre volt jó. Räikkönen lágy abronccsal a 3. helyre jött fel, de hátránya 1.8 másodperc Rosberg mögött.
Most éppen piros színű aero festékkel vonták be a McLarent, a belga pilóta pedig közepes keverékkel fut igen gyenge kört. Egyelőre a 18. helyen áll, de látható, hogy ezúttal a kilométerek gyűjtésével bízták meg.
A finn pilóta újabb mért kört teljesített a lágy gumikon, nem sikerült túl jól. Ebben az is közrejátszott, hogy előtte Kevin Magnussen beragadt az egyik Toro Rosso mögé, Räikkönen pedig mindkettejüket utolérte.
Mindkét Ezüstnyíl visszatért a bokszba, a versenyzők gyorsan kerekeket cseréltettek, majd betolták őket a garázsba. Nekik valószínűleg ennyi volt az első szabadedzés.
A dán pilóta a 4. fokozatnál feljebb nem váltott. Levelé működött a sebességváltó, de felfelé nem kapcsolt. Sikeresen visszaért a szerelőihez.
Rosberg és Hamilton több, mint 1 másodperccel verte a 3. helyezett Räikkönent. Ricciardo, Kvja, Hülkenberg, Sainz, Verstappen, Grosjean és Massa zárta a legjobb 10-et. Ne menjenek messzire, hamarosan jelentkezünk részletesebb összefoglalónkkal!