Hamilton odavert, Vettel Ferrarija lerobbant Szocsiban
2016. április 29. 12:50
Lewis Hamilton többször kicsúszott, sőt egyszer meg is pördült az Orosz Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, ennek ellenére sikerült jelentős fölénnyel megszereznie az 1. helyet Sebastian Vettel előtt, akit ráadásul hamar kivont a forgalomból egy műszaki hiba.
A pálya továbbra sem tapadt igazán jól, rengetegen lesodródtak róla a másfél óra alatt.
Különösen a 2-es, a 4-es és a 7-es kanyar bizonyult nehéznek.
Hamilton már a 19. percben, a lágy gumikon az élre állt, majd 20 perccel később a szuperlágyakon is megerősítette a helyét. A többiek számára rossz hír, hogy egy hűtőkört követően még gyorsabb lehetett volna, de a pálya végén forgalomba került. Igaz, csapattársa, Nico Rosberg még rosszabbul járt: neki az első próbálkozását tönkretette a VSC-fázis, majd legalább négy alkalommal kellett elvenni a gázt a lassabb autók miatt, úgyhogy
ő a lágy Pirelliken érte el az idejét.
Kimi Räikkönen sem javított annyit a legjobban tapadó gumikon, mint várható lett volna, mert először csak egy melegítő kört tett meg, a következőt pedig elrontotta. Vettel egy nagyobb ellenkormányzástól eltekintve ezzel szemben már elsőre tiszta kört futott, de így is majdnem 7 tizeddel maradt le Hamiltontól. Ennél is nagyobb baj volt, hogy pár perccel később az autója egyszerűen lekapcsolt, pont, amikor elhaladt a bokszbejáratnál, majd a célegyenesben megállt. Bár a megnyitáson be tudták tolni a garázsba, a Ferrari szerelőinek nem sikerült időben kijavítaniuk a hibát.
Vettel, aki így kimaradt a versenyszimulációkból is, megerősítette, hogy
a villamossági rendszerrel volt gond,
a Ferrari tetején egy ideig még az ERS áramütés-veszélyre figyelmeztető piros lámpája is villogott. „Pontosan nem tudjuk, mi történt. Biztos meg tudjuk majd javítani az autót" – mondta. „Érzésre minden rendben ment, csak a balansz még nem volt az igazi, de a pálya egyre jobb lesz."
A Ferrari új motorral érkezett Szocsiba, de pénteken kiderült, hogy a Mercedes szintén elköltött 2 zsetont az üzemanyag-rendszer fejlesztésére.
Daniel Ricciardo a szokásos 4. helyen végzett a Red Bull-lal, megelőzve Valtteri Bottast, valamint saját csapattársát, Danyiil Kvjatot. Biztató tempót diktáltak a McLarenek is, különösen Jenson Button, aki már a lágy gumikon is az élmezőnybe került.
A tabella alján a Sauberek és a Manorok harcoltak egymással. Felipe Nasr az új kasztnival gyorsabbnak bizonyult Marcus Ericssonnál, Pascal Wehrlein autója pedig közvetlenül a leintés előtt lerobbant.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot! Tíz perc múlva kezdődik az Orosz Nagydíj péntek délutáni szabadedzése Szocsiban, ahol 39 fokos az aszfalt - jóval melegebb, mint délelőtt. A következő másfél órában sor kerül az időmérő- és a versenyszimulációkra is.
A lágy és a szuperlágy gumikon is ő volt a leggyorsabb, végül 7 tizedet vert Hamiltonra is - igaz, ő elrontotta a legjobbnak ígérkező körét. A Ferrarik úgy voltak 1 másodperccel lassabbak Rosbergnél, hogy a lágy gumikat használták, ami biztató számukra. Rengeteg volt a kicsúszás, a csúszós aszfalt sokakan kifogott; különösen a 2-es kanyar féktávját rontotta el valaki pár percenként.
A délelőtt nagy sztorija az volt, hogy Ricciardo élesben is kipróbálta a Red Bull alternatíváját a "mászókára", a szélvédőt, amely sokak szerint olyan, mint egy sisakrostély, amit az autó elejére fabrikáltak. A versenyzőket rendesen megosztotta. Így nézett ki a pályán:
A csapat megerősítette, hogy a Ferrarihoz hasonlóan ők is elhasználtak párat a hétvégére: konkrétan 2-t, amiből az üzemanyagrendszert fejlesztették. Emiatt nem kellett motort cserélniük, vagyis Rosberg és Hamilton is ugyanazt fogja használni, mint Kínában. A Ferrari a belső égésű motoron változtatott, úgyhogy Vettel és Räikkönen viszont új egységet kapott Szocsira.
Az edzés megkezdődött, öten ki is hajtottak a pályára. Wehrlein volt az első, őt Gutiérrez és Magnussen követte.
Egyelőre mindenki a lágy Pirelliken van kint, köztük Räikkönen és Vettel is. Az első mért kört Gutiérrez teljesítette 1:43.156 alatt, de Haryanto 1:43.111-gyel átvette a vezetést.
1:39.326-os idejével 1,1 másodpercet ver a 2. helyezettre is, aki jelenleg Pérez. Még csak 7-en tettek meg mért kört, míg a Sauberek, valamint Ricciardo és Button még nem is járt a pályán.
Úgy tűnik, az aszfalt továbbra sem tapad őrült módon. Palmer egyébként délelőtt is szenvedett, még a beugró, Szergej Szirotkin is 8 tizeddel gyorsabb volt nála. Ő Magnussen autójában ült, aki tehát most lép pályára először a nap folyamán.
1:38.921-re szorította le a lécet, ez a nap eddigi legjobb ideje a lágy gumikon. Räikkönen az első szektorban gyorsabb olt nála, de 0,357 mp-vel mögötte végzett.
Mindössze 5 ezreddel maradt le Vetteltől, pedig csak az utolsó szektorban érte el őt a legjobb részidőt. A Mercedesen is a lágy gumik vannak. Palmer megint kisodródott, ezúttal a 7-es kanyarnál.
A máris baleseti gócpontnak számító 7-es kanyarnál sodródott le a rázókövön túlra. Ott elég közel van a fal a bal oldalon, de még előtte vissza tudta húzni az autóját. Egyelőre a 18. helyen áll. Ricciardo a 13-as kanyarnál csúszott ki egy pillanatra.
Vajon Rosberg edzés közben majszolja el a répát? Az előbb egyébként az övé lett a legjobb részidő a pálya elején, de aztán lecsúszott a 10-es kanyarnál. Hamilton pedig újra hibázott a 7-esben. Upsz!
Az első negyedóra után így állunk: Vettel, Rosberg, Räikkönen, Kvjat, Pérez, Bottas, Button, Sainz, Gutiérrez, Massa, Verstappen, Alonso.
Gyanúsan sok a kicsúszás. az imént Rosberg és Palmer is elrontotta a 2-es kanyart. Valószínűleg a változó intenzitású szél billenti ki az autókat az egyensúlyukból.
Megannyi próbálkozás és kisodródás után végre összerakott egy vagány kört a lágy gumikon: 1:38.311. Ez 6 tizeddel jobb az eddig az élen álló Vettel idejénél.
A 7-es kanyarnál ő is. Rosberg is javított, a középső szektorban abszolút leggyorsabb volt, de összességében 0,139 másodperccel lemaradt Hamiltontól. A Ferrarik már régen visszatértek a bokszba - amikor ők tették meg a legjobb körüket, a pálya még kicsit rosszabb állapotban volt.
Ezúttal meg is állt az autója a 4-es kanyar bukóterében, ráadásul a menetiránnyal szemben, de sikerült visszafordulnia. Az elnyújtott 3-as kanyar után a 4-es belső rázóköve megdobta kissé a Mercedest, ettől pördült meg. Közben Räikkönen megjelent a szuperlágyakon...
Jó kört ment az előbb, a lágy gumikon csak 3 tizeddel maradt el Vetteltől, aki egyébként ismét az időmérő-szimulációjának készül nekivágni.
Räikkönen elsőre nem is próbál gyors kört menni, Vettel viszont igen...
De az ideje nem túl fényes: csak 76 ezreddel megy jobb kört, mint Hamilton a lágy gumikon, Räikkönen másodszorra sem gyors, érdekes.
A harmadik mért körében végül nem hibázott nagyot, de 0,558 másodperces hátrányt szedett össze, amivel 4. lett.
A célegyenesben ragadt. "Az elektronika lekapcsolt" - jelenti a rádión, VSC van érvényben. Az előbb, a szuprlágy gumikon teljesített 2. mért körének elején javított, sőt abszolút legjobb részidőt ért el, de aztán úgy tűnt, elvette a gázt. Szerencséjére az autóját be tudták tolni a bokszba a pálya melletti megnyitáson, úgyhogy megszerelhetik.
Pont a bokszbejárat után elaludt a kormánykijelző is, ezért nem tudott bemenni a garázsba. Az ERS piros lámpája is villog a Ferrarin, ami azt jelenti, hogy áramütés veszélye fenyeget. Na jó, már kikapcsolt.
Rosbergnek pechje volt, mert egy bemelegítő kört követően pont akkor vágott volna neki az időmérő-szimulációjának, amikor a VSC-t aktiválták Vettel Ferrarija miatt. Ő és Hamilton megint egy gumimelegítő körrel kezd, míg Bottas nemrég feljött az 5. helyre, Räikkönen mögé.
A 15-os kanyarnál. Emiatt dupla sárga zászlók voltak, többeknek el is kellett venniük a gázt.
Mindhárom szektorban abszolút leggyorsabb volt, az ideje 1:37.583. Vettel komor ábrázattal ácsorog a garázsban, és figyeli a monitort. Rosbergnek megint meg kellett szakítania a körét, mert utolért pár lassabb autót.
Ez már legalább az 5. kör, amit nem tud zavartalanul befejezni. Ez az időmérő-szimuláció nem jön össze neki... Kvjat viszont javított a szuperlágyakon, megelőzte Buttont, és a 6. helyen áll.
Maradt szufla azokban a gumikban: egy hűtőkört követően abszolút legjobb részidőt ért el az első két szektorban, de aztán neki is el kellett vennie a gázt, úgyhogy összességében nem faragott le az idejéből. Rosberg végre befejezett egy kört, de 0,867 másodperc a hátránya, nem lépett előre a 3. helyről.
A 8-as kanyarnál. Pár perccel ezelőtt, még a garázsban arra panaszkodott a rádión, hogy Kínától kezdve valami megváltozott az autóján, nem műödik rendesen. Mondjuk még így is Gutiérrez előtt van, a 16. helyen.
Gyakorlatilag mindenki kint volt a szuperlágy gumikon, ez az eredmény: Hamilton, Vettel, Rosberg, Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Kvjat, Button, Massa, Alonso, Sainz, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Magnussen. Rosberg és Räikkönen nem ment igazán jó kört a tapadós Pirellikkel, míg Vettel autója lerobbant.
Így javítottak a versenyzők a lágyról a szuperlágy gumikra váltva:
HAM 1:38.311 => 1:37.583
VET 1:38.921 => 1:38.235
RAI 1:39.278 => 1:38.793
KVY 1:39.611 => 1:39.193
BUT 1:39.255 => 1:39.196
PER 1:40.105 => 1:39.867
A reális különbség 5-8 tized lehet a keverékek között, sokan nem futottak tiszta kört. Hamilton még tovább javíthatott volna a következő körében, de a végén forgalomba került.
Gyors egymásutánban a 10-es, majd a 2-es kanyarnál is rontott. Lassan megkezdődnek a versenyszimulációk, Pérez is egy ilyet végez éppen.
Úgy tűnik, még nem láttak hozzá a javításhoz, a problémát próbálják beazonosítani. 35 percük van, hogy visszaküldjék a pályára Vettelt, aki a garázsban üldögél. Ennyi műszaki hibával nehéz lesz a vb-ért harcolniuk.
Bár a Kínai Nagydíj után kellemesen meglepődött, hogy "csak" 36 pont a hátránya, tegnap elismerte, hogy ezt sem lesz könnyű ledolgozni, nem becsüli le az ellenfelét. Egyébként most épp javítják az autóját, a Sky Sports szerint hidraulikafolyadékkal tölthetik fel.
Ricciardo, Sainz, Verstappen, Pérez, Magnussen és Nasr a lágy, a többiek a szuperlágy Pirelliken futnak hosszú etapot most. A legutóbbi körben Sainz érte el a legjobb időt.
Ő és Räikkönen is a szuperlágy gumikat használja hozzá. Hamilton autóján befejezték a javítást, az előbb meg is tett egy ellenőrző kört, de utána visszatért a garázsba. Most megint kihajtott a pályára.
A Ferrari a szerelőbakon áll, 20 perccel a leintés előtt kicsi a valószínűsége, hogy rendbehozzák. Kimaradt a versenyszimulációkból, Räikkönennek kell elvégeznie az ő munkáját is. A Ferrarinak így nem lesz annyi adata a gumik viselkedéséről, mint egyébként.
Akárcsak Massa, ő is a szuperlágyakon kezdte a versenyszimulációját, de kereket cserélt. Pérez a fordított utat járta be. a lágyakon indított, most viszont már a szuperlágyakon köröz.
Az előző percekben Rosberg (a 2.es kanyarnál), Nasr (a 13-asnál) és Ricciardo, valamint Hamilton (a 4-esnél) is kisodródott. Ő egyébként az előbb vágott neki a hosszú etapjának végre, és jó gyors, 1:41.827-es idővel indította a szuperlágy gumikon.
A hosszú etapja ezúttal nem tűnik annyira erősnek, mint az övék, következetesen lassabb Rosbergnél pár tizeddel. Egyébként a szuperlágyak mindkét autón tűrhetően bírják.
Sűrű a forgalom, mindenki szorgosan rója a köröket. Hamilton több 1:41-es időt is ment a szuperlágy Pirelliken, valósággal szárnyal - közben Rosberg kereket cserélt, és a lágyakon futott egy brutális, 1:41.434-es nyitókört. A Mercedes a jelek szerint igencsak jól áll.
Az mindenesetre biztató számukra, hogy Button a 8., Alonso pedig a 10. helyen van, de elismerték, hogy a versenytempójuk gyengébb az egykörösnél. Hátul a Sauberek a Manorokkal birkóznak, de úgy tűnik, Nasr új kasztnija tényleg jobb a réginél, amire régóta panaszkodott: ő a 19., míg Ericsson az utolsó.
Ő végig kitartott a szuperlágy gumik mellett, de még az előbbi körét is 1:42.259 alatt tette meg. Ez sem rossz.
Füstölő kerekekkel zuhan ki az egyik bukótérbe. Utána vissza is menekül a garázsba, bár az edzés úgyis véget ért.
"Elment a hajtás" - jelenti, miután leparkolta a fűre a Manort. Ezzel az edzsésnek vége is, köszönjük a figyelmet! De ne menjenek messzire: hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval, majd este az esélylatolgató elemzéssel is.