Mindenki esett-kelt az őrült Brit Nagydíjon, Hamilton nyert
2016. július 10. 13:39
Noha Lewis Hamilton első helye egyszer sem került közvetlen veszélybe a Brit Nagydíjon, unalmasnak semmiképpen nem lehet nevezni a futamot. A rajt előtt 20 perccel a pályára zúduló eső gondoskodott az eseménydús versenyről, a pilóták rengeteget hibáztak az egyre szárazabb aszfalton, és a dobogós helyezésekért is zajlottak kemény csaták. Végül a papírforma szerint a két Mercedes haladt át elsőként a célvonalon, de Nico Rosberget megbüntették egy szabálytalan rádióüzenet miatt. A 2. helyen így Max Verstappen végzett a Red Bull-lal, zsinórban másodszor állhatott dobogóra.
Silverstone-ban délelőtt is esett az eső, s bár egy ideig úgy tűnt, a verseny rajtjáig pont felszáradhat a pálya, 20 perccel a kezdés előtt újra zuhogni kezdett. Ahogy azt hasonló körülmények között megszokhattuk,
az FIA Safety Car mögötti rajtot rendelt el, és mindenki esőgumikkal vágott neki az első köröknek.
Ekkor egyébként már nem esett az eső, a pálya gyors ütemben száradt fel.
A biztonsági autó végül a 6. körben engedte el a mezőnyt, ekkor számos versenyző azonnal a bokszba hajtott intermediate gumikért, köztük a két Ferrari is. Két körön belül az egész mezőny intermediate gumikra váltott, a bokszkiállásokból pedig Sergio Pérez jött ki a legjobban, aki a 4. helyre, Daniel Ricciardo elé lépett előre. Az élen Hamilton diktálta a tempót, hamar elhúzott Rosberg és Verstappen elől.
A pálya rohamosan száradt, és a 16. körben Sebastian Vettel volt az első, aki közepes keverékű slick gumikra váltott. Ugyanebben a körben Verstappen egy remek előzéssel a Becketts kanyarban ment el Rosberg mellett, és átvette tőle a 2. helyet. A következő körökben az egész mezőny slick gumikra váltott, de a pálya helyenként még nedves volt, ezért
rengeteg megpördülést láthattunk, alig volt olyan pilóta, aki egyszer sem hibázott.
Hamilton magabiztosan haladt az élen, Verstappen viszont a hátsó gumijaival küszködött, és Rosberg felzárkózott rá. A fiatal holland körökön keresztül sikeresen védekezett, de a 38. körben Rosberg el tudott menni a Red Bull mellett. A német a csapattársa után eredt, de túl nagy volt köztük a különbség, az utolsó körökben ráadásul a váltójával is gondok voltak. A csapat a rádión keresztül segített neki: elmondták, milyen beállításokat használjon, valamint arra utasították, hogy a ne hagyja 7-es sebességi fokozatban a váltóját. Azonnal felmerült a gyanú, hogy a Mercedes a szigorú rádiókorlátozások ellenére túl sok információt közölt a némettel, és
a sportfelügyelők jelezték is, hogy a verseny után vizsgálják az esetet.
Rosberg a pályán megtartotta a 2. helyét Verstappen előtt, de órákkal a leintés előtt kiderült, hogy a sportfelügyelők nem kegyelmeztek neki: 10 másodperces időbüntetést kapott, ezzel visszaesett Verstappen mögé, a 3. helyre.
Hamilton az idei negyedik győzelmét aratta a hazai pályáján, és a világbajnokságban 1 pontra felzárkózott Rosberg mögé. Miután az osztrák közönség a múlt héten kifütyülte, a britek ezúttal örömükben tomboltak a verseny végén. „Nem hiszem, hogy most bárki boldogabb lehet nálam" – jelentette ki Hamilton. „A verseny első köreit nagyon trükkössé tették a körülmények. Amikor elengedtek minket, nekem kellett először rákapcsolnom, és nem volt könnyű megítélni, mennyire hajthatok keményen. A körülmények nagyon látványossá tették a versenyt."
Rosberg a futam után még bízott benne, hogy megtarthatja a 2. helyet, és a Mercedes Toto Wolff szerint sem szegte meg a szabályokat, mert a műszaki hiba akár kieséshez is vezethetett volna, ilyen esetekben pedig a hasonló üzenetek is megengedettek. „A versenyem nehezen indult, Max is megelőzött, de utána izgalmas csatát vívtam vele" – nyilatkozta Rosberg.
Gratulálok Lewisnak, remek munkát végzett, nem tudtam utolérni őt.
Ma meg kell elégednem a 2. hellyel."
Verstappen „elképesztőnek" nevezte az újabb dobogós helyezését. „Nagyon izgalmas futam volt, az elején rendkívül nehéz körülmények között kellett vezetnünk" – mondta. „Szerintem egy körrel később álltam ki a bokszba, mint kellett volna. A saját versenyemet futottam, majd Nico sajnos megelőzött, de köszönetet kell mondanom a Red Bullnak ezért az autóért."
A 4. helyen Ricciardo zárt, aki a pályán tudta visszaelőzni Pérezt, a mexikói mellett a verseny záró szakaszában Kimi Räikkönen is elment, és elvette tőle az 5. helyet. A Ferrari a vártnál gyengébben szerepelt Silverstone-ban, főleg Vettel lehet elégedetlen, aki csak a 9. helyen végzett, és 5 másodperces időbüntetést is kapott, amikor a 38. körben úgy előzte meg Massát, hogy lekényszerítette a brazilt a pályáról.
Szerintem nem volt szükség a büntetésre, mert nem arról volt szó, hogy szándékosan ki akartam szorítani.
Nem volt elég tapadásom, nem tehettem mást" – magyarázta a német. „A verseny elején jó döntést hoztunk, amikor slickekre váltottam, de a megpördülésemmel sok időt vesztettem, utána pedig nehéz volt előzgetni."
A Force India és a Toro Rosso elégedett lehet a versenyével, mindkét csapat versenyzői pontszerző helyen zárták a Brit Nagydíjat.
A Williams és a McLaren viszont leszerepelt a hazai futamán,
egyik pilótájuk sem végzett a legjobb tíz között. Fernando Alonso ugyan sokáig pontszerző helyen haladt, de egy nagy tempónál történt kicsúszás után több pozíciót bukott, és örülhetett, hogy vissza tudott térni a pályára. Jenson Button a verseny után elmondta, a McLaren egyszerűen nem volt elég gyors ahhoz, hogy az előttük álló autókat megelőzhessék, elsősorban megint a motorerőre panaszkodott.
A versenyt öt pilótának kellett feladnia: a Manor versenyzői, Pascal Wehrlein és Rio Haryanto kicsúszás miatt estek ki, Marcus Ericsson, Romain Grosjean és Jolyon Palmer futama pedig műszaki hiba miatt ért véget. Utóbbi versenyzőt korábban meg is büntették, miután a Renault úgy engedte el a bokszkiállása után, hogy nem rögzítették a jobb hátsó kerekét.
Köszöntjük olvasóinkat a Brit Nagydíj élő közvetítésében! A teljes mezőny rajtolhat Silverstone-ban, miután Marcus Ericssont is elég fittnek tartják az orvosok ahhoz, hogy szombati balesete után ismét autóba üljön. A Sauber versenyzője a bokszutcából kezdheti a futamot.
A 6. helyen végzett az időmérőn, de sebességváltó-csere miatt öthelyes rajtbüntetést kapott. Így fest a valódi rajtrács:
A Sky Sportsnak adott tegnapi interjújában utalt arra, hogy az autóban ülve milyen jót mulatott azon, hogy a brit közönség a navigációs szoftverek stílusában emlékeztette Nico Rosberget arra, hogy ne felejtsen el kanyarodni.
Az Osztrák Nagydíjon a német pilóta elnyújtotta az első - és végül egyetlen - etapját, és hivatalosan törmelék vagy a kerékvetők miatt defektet kapott. A Pirelli példátlan módon most azt javasolta a csapatoknak, hogy a kemény gumival maximum 26 kört menjenek, a közepessel 28-at, a lágyat pedig 15 kör után cseréljék le. A Pirelli kötelezően előírja a maximális guminyomást is, így hiába lehet háromféle keverék közül választani (amiből kettőt száraz verseny esetén használni kell), az istállóknak alig marad mozgásterük a taktika terén. A mai futam 52 körös lesz.
Eső fenyegeti a Brit Nagydíjat, a kamerák képén már látni is vízcseppeket, de az esernyők még nem kerültek elő. Száraz pályán a Pirelli szerint két 12 körös etap lágy gumival, majd egy 28 körös közepes gumival futott etap lehet a leggyorsabb.
Ennyit az ideális, száraz pályás taktikáról. Lutri lesz a gumiválasztás, mert a nagy területen fekvő pálya különböző pontjain eltérő mértékben esik az eső.
Martin Brundle, a Sky Sports szakértője a rajtrácson sétálva úgy véli, az intermediate gumikhoz már túl nedves a pálya, Felipe Massa szerint Safety Car mögötti rajtra lehet szükség. Ez nagyon rossz hír lenne a 11. helyről induló Sebastian Vettelnek.
Még mindig szakad az eső a rajtrácson, de kék égbolt is felbukkant, így elképzelhető, hogy hirtelen eláll az eső. Carlos Sainz a Sky Sportsnak azt mondta, ha így történik, elrajtolhat a mezőny, de egyébként a Safety Car felvezetésére lehet szükség.
Tegnap a brit légierő vadászgépei, ma pedig a Red Arrows, a híres műrepülő-alakulat tartott bemutatót a volt II. világháborús repülőtér felett.
A tévés közvetítés szerint azért kicsit jobb a helyzet, de az alábbi képet elnézve nagy kihívás lesz a rajt, feltéve, hogy nem a Safety Car mögött indul a verseny.
A biztonsági autó vezeti fel a mezőnyt, nem engedik el a mezőnyt az eső miatt. Ez Sebastian Vettelnek nagy csapás, lemondhat arról, hogy a rajtnál megkezdi a felzárkózást.
Ez a helyzet, mégis Safety Car rajt lesz. Ezzel elesünk annak a lehetőségétől is, hogy Hamilton esetleg beragadjon, és legyen némi izgalom a két Mercedes között.
A Safety Car. Napsütésben, nedves aszfalton, kifutópálya méretű bukóterekkel körbevett pályán.
Ilyen gyorsan változnak a körülmények, máris elvonult az eső, de nem kizárt, hogy később újabb zivatar érkezik. Nincs meleg, de fúj a szél, ezért érdekes lesz látni, hogy milyen gyorsan szárad fel a pálya.
Ritkán láthatók ilyen körülmények, esőgumikon rajtol a mezőny, Ericsson is felállt a piros zászlóhoz a bokszutca végén.
A Safety Car mögött elhagyták a versenyzők a rajtrácsot, még lassú tempóban is hatalmas esőfüggönyt húznak maguk mögött az autók. Remélhetőleg néhány kör elég lesz a pálya felszárításához.
Nem tudja felmelegíteni az abroncsait, erre panaszkodott a rádión. Az élmezőny elég szoros, Hamilton nem is marad le a Mercedes-AMG GT S mögött.
A 6-os és a 8-as kanyarnál áll a víz a pályán, ezt jelentette a rádión. Továbbra is a Safety Car mögött halad a mezőny, még mindig nagy esőfüggönyt vernek fel az autók maguk mögött.
Hamilton szerint továbbra is aquaplaning van a pályán, vagyis a vízátfolyásokon felúszhat az autó. Ez a legnagyobb veszély az esőben, természetesen a látótávolság csökkenése mellett.
Nem sokkal később Hamilton azt mondta, hogy nemsokára eljön az intermediate gumik ideje, a Mercedesnél már ki is vannak készítve az abroncsok.
A Mercedes sportautó még mindig túl lassan megy előtte, szerinte nehezen tudja üzemi hőmérsékleten tartani az abroncsait. A Williamsnél közben a gumikkal babrálnak, valószínűleg az intermediate abroncsok felmelegítését ellenőrzi a szerelő.
Furcsa, kék színű elszíneződés látható Hamilton bal első fékhűtőjén, elképzelhető, hogy az aerodinamikai teszteknél használatos flow vis festékkel vonták be. Ez versenyen szokatlan.
Megnyugtatják a rádión, hogy a többi csapat is gondolkodik már ezen. A kérdés csupán az, hogy akkor miért van még mindig a pályán a Safety Car?
Hamilton szerint is jöhetnek az intermediate gumik, a Williamsnél már felsorakoztak a szerelők a gumik kipakolásához.
Hamilton közben majdnem megelőzte a Mercedes sportautót. Indul a verseny, Räikkönen, Bottas, Sainz, Hülkenberg, Alonso, Vettel, Grosjean, Gutiérrez, Magnussen, Wehrlein kiállt kereket cseréltetni.
Verstappen nagyon igyekszik a Mercedes mögött, de Rosberg egyelőre tartja a 2. helyet, így Hamilton meg tud lógni. A két Mercedes és a két Red Bull nem állt ki kereket cserélni, a két Ferrari igen.
Massa, Kvjat, Button és Haryanto is követi, nagy a forgalom a bokszutcában. Már csak az első hármas nem volt kint új gumikért.
Éppen nem történt helycsere a kerékcsere után, Ricciardo megtartotta pozícióját Räikkönen előtt. Wehrlein kicsúszott, Hamilton előnye 3,7 másodperc.
Hamilton, Rosberg és Verstappen is kereket cserélt, nem változott a sorrend. Wehrlein szerint felúszott az autója az 1-es kanyarban, esélye sem volt megfogni a kicsúszás előtt.
Kicsit megnyugodtak a kedélyek, így nézzük a sorrendet:
Hamilton, Rosberg, Verstappen, Pérez, Ricciardo, Räikkönen, Sainz, Massa, Bottas, Hülkenberg, Alonso, Vettel. Az első körök nyertese Pérez és Massa, vesztese Ricciardo, Alonso és Vettel, mindhárman vesztettek 1-1 helyet. Hamilton előnye 4,5 másodperc.
Hamilton 4,7 másodperc előnyre tett szert, és Verstappen is 3,3 másodperccel lemaradt Rosberg mögött, részben egy lassú kerékcsere miatt. A Red Bull szerelői ellenőrizték a futóművet.
Sainz mögött feltorlódott a mezőny, a sor vége a 12. helyezett Vettelnél van. Közben Hamiltoné a leggyorsabb kör 1:52.310-zel, kereken 4 tizedet adott Rosbergnek.
Ez nagy segítség Hülkenbergnek, Alonsónak és Vettelnek, mert korábban beragadtak a Williams mögé. Bottas most Buttont tartja fel a 13. helyen. Verstappené a leggyorsabb kör 1:51.848-cal.
Az utóbbi körök során Rosberg kicsit közelebb, 4,2 másodpercre került Hamiltonhoz, és Verstappen is igyekszik, ő 2,4 másodpercre van Rosbergtől.
Rádión szóltak neki, hogy ezzel a gumival addig ki kell húznia, amíg fel nem szárad a pálya. Közben megint Hamiltoné a leggyorsabb kör, 1:51.474-et futott, Rosberg majdnem 1 másodpercet kapott, Verstappen viszont nem egész' 1 tizedet.
Hülkenberg láthatóan gyorsabb a 8. helyezett Massánál, de amint elhagyja a szárazabb versenyvonalat, autója csúszkálni kezd. Így szinte lehetetlen előzni.
Volt már kisebb is a különbség, de így is csak 1,8 másodpercre van a Mercedes mögött. Hamilton továbbra is 4,5 másodperccel vezet.
Okosan közlekedett a bukótérben is, így nem pördült meg, és továbbra is a 6. helyen halad. Vettel közben teljesen beragadt a 11. helyre.
Hülkenberg sokkal gyorsabb lenne nála, de nagy igyekezetében majdnem kicsúszott, így kis híján Alonso prédája lett. Nem változott a sorend, egyre nagyobb a torlódás.
A tévés közvetítést elnézve még túl vizes ehhez a pálya, főleg, ha elhagyja a száraz ívet. Az viszont igaz, hogy utolérte Rosberget.
Közepes keveréket kapott, közben Räikkönené volt a leggyorsabb kör 1:51.234-gyel, még intermediate abroncson.
Rosberg megcsúszott a Beckettsben, és Verstappen kíméletlenül lecsapott rá. Hamilton leggyorsabb körrel reagált, 1:50.649-et futott, 6,3 másodpercre növelte az előnyét.
Räikkönen, Massa, Kvjat, Bottas, Nasr, Grosjean, Palmer is kereket cserélt.
A jobb hátsó abroncsa hiányzott, vissza kellett tolni a bokszba. Ebből súlyos büntetés lesz.
Verstappen még maradt, és leggyorsabb kört futott, 1:47.479-cel. Az időmérés szerint most ő vezeti a versenyt.
Hamilton is kiállt a bokszba (még Rosberg előtt), Vettel 1:46.324-gyel a leggyorsabb kört futotta, majd megpördült, és visszaesett a 12. helyre.
Verstappen kerékcseréje után Hamilton visszavette a vezetést, és növelte is az előnyét, de Verstappen megtartotta a 2. helyet Rosberg előtt. A továbbiak sorrendje Pérez, Ricciardo, Räikkönen, Sainz, Hülkenberg, Massa, Alonso, Kvjat, Vettel (12.).
1:42.559-cel az övé a leggyorsabb kör. Alonso közben elégedetlen a McLaren boksztaktikájával, mert sok pozíciót vesztett (így is a 10. helyen halad), majd a füvön (!) próbálta megelőzni Massát. Palmer 10 másodperces stop/go büntetést kapott veszélyes kiengedés miatt.
Az előző körben a leggyorsabb volt, ezúttal Hamiltoné a rekord 1:39.092-vel, de a Red Bull versenyzője is csak 5 századmásodpercet kapott tőle. Hamilton előnye kényelmes.
Egy visszajátszás szerint a Copse kanyarban besokallt, de megúszta, és halad Hamilton után, az előnye Rosberg előtt 3 másodperc, de most Rosberg is gyorsult, és a 1:38.737-tel övé a leggyorsabb kör.
Ricciardo megelőzte Pérezt, és visszaszerezte a 4. helyet.
A Copse előtt van egy nedves folt, Verstappen után Räikkönen is kicsúszott rajta, visszaesett a 7. helyre. Most Rosberg kezdett felzárkózni Verstappen mögé.
Hamiltont figyelmeztették, hogy lehetnek versenyzők, akik már nem állnak ki kereket cserélni, ő azt mondta, hogy nem akar ezzel a szettel célba érni.
Óriási szerencséje van, mert éppen elkerülte a falat, és a kavicságyon átszáguldva visszatért a 13. helyre. Visszaverte Bottas támadását, akit most Nasr próbál megelőzni.
Verstappen, Räikkönen, Alonso után Sainz is erre a sorsra jutott, de folytatni tudta a versenyt. Rosberg újabb leggyorsabb kört futott, a hátránya 8,6 másodperc Hamilton mögött, és másfél Verstappentől.
Haryanto kicsúszott, kiesett, ismét az 1-es kanyarban került bajba egy versenyző. Alonso szerint az ő autója átvészelte az előző kicsúszását.
Lassan elgondolkodhatnának a Ferrarinál, hogy érdemes lenne kiesni, így a Magyar Nagydíjra beszerelhetnének egy új sebességváltót. Az elmúlt futamok tapasztalatai alapján szükség lehet erre.
Megúszta, folytatni tudja a versenyt, és a vezetést sem vesztette el. Rosberg viszont már 1 másodpercre csökkentette a hátrányát Verstappen mögött, és már DRS-t is lehet használni.
A Ferrari versenyzője ezzel javított egy helyet a rajtpozícióján, és feljött az 1 pontot érő 10. helyre.
Az idők változtak, és Pérezt megelőzte Ricciardo, Vettel pedig már a 10. helyezett.
Nem engedték el a Hangar egyenesben, így Rosberg a nyakára esett, és Hamiltonhoz képest is vesztett 8 tizedet. Lekörözés közben ráadásul meg is csúszott, nem volt szerencséje.
A Mercedes már a Red Bull sarkában van, miközben Hamiltoné a leggyorsabb kör 1:39.891-gyel. Ilyen körülmények között nem lehet biztosra menni, de a győzelem szempontjából Verstappen nagyon jól jön Hamiltonnak Rosberg ellen.
A Hangar egyenes végén, a Stowe-nál a Mercedes megpróbált beszúrni, de még nem volt elég közel ellenfeléhez. Közben Pérez is kicsúszott a Copse-ban, de látványos mozdulattal - meg egy adag szerencsével - megfogta az autót, és folytatni tudta a futamot Räikkönen előtt.
Rosberg a DRS ellenére sem tudta igazán támadni Verstappent, közben Hamilton 1:36.659-cel ismét a leggyorsabb kört futotta. Verstappennek már nyilvánvalóan csak a 2. hely megtartása lehet a cél, de ezt nehéz lesz 18 körön keresztül bírni.
Rosberg igazán csak a Hangar egyenes végén tudja támadni a DRS segítségével, de ha Verstappen jól kijön a Beckettsből, még az állítható hátsó szárnnyal sem tud mellé érni. Egyelőre.
Már a külső íven a Red Bull mellé ért a Stowe-ban, de Verstappen tartja magát. Rosberg rádión arra panaszkodott, hogy ellenfele kétszer is irányt váltott védekezés közben.
1:36.611-re módosította a legjobb kört, ezzel már bő 6 másodperccel vezet Verstappen előtt. A holland pilóta újabb kört élt túl, de nemsokára lekörözött mögé ér.
A védekezés miatt kopnak az abroncsai, egyelőre tartja Rosberget, de kérdés, hogy bírja-e a végéig. Döntést kell hozniuk, hogy kereket cseréljenek-e, ha igen, akkor most lenne érdemes, de nem biztos, hogy megéri.
Verstappen nem adta könnyen magát, de kénytelen volt besorolni Rosberg mögé. A Mercedes kívülről kerülte meg a Stowe-ban, aztán visszaverte a Red Bull támadásait.
Szó szerint a bukótérbe csúsztak, ezért Vettelt vizsgálják is a sportfelügyelők. Egyelőre ő a 9. helyezett, Massát kihívták a bokszba.
A Mercedes pilótája 1:36.356-tal üldözőbe vette az élen álló Hamiltont, fél másodpercet vert rá, de Hamiltonnak van mit beosztania.
1:36.308-cal 8 tizedet vert Hamiltonra, de most ő is rákapcsol. Vettel kicsúszott a Copse-ban, de folytatja, és Palmer feladta a bokszban. Alonso kereket cserél.
Massa leszorítása miatt 5 másodperces időbüntetést kapott, ha nem áll ki többet a bokszba, a verseny végén hozzáírják az idejéhez. Ezzel valószínűleg kiszorul majd a pontszerzők közül.
A legutóbbi körben már Hamiltonhoz hasonlóan 1:36.2-re volt képes. A brit pilóta Massára panaszkodott, aki a kék zászlók ellenére sem engedte el.
Csata kezdődhet az 5. helyért, Hamilton pedig odacsapott a lovak közé, és 1:35.833-mal állja Rosberg ostromát.
Ugyanaz játszódik le, mint 10 körrel ezelőtt Verstappen és Rosberg között, a Ferrari még nincs elég közel. Rosberg közben 5,7 másodpercre van Hamiltontól.
A Becketts előtt nagyon közel volt Pérezhez, de az elnyújtott kanyarokban 4 tizedmásodperc fölé nőtt a különbség, ami túl sok ahhoz, hogy előzni tudjon a Stowe-ban.
Az öt másodperces büntetéssel együtt is beférhet a legjobb 10 közé, de szoros lesz a vége.
Az 1:38-39-es tartományba esett vissza a tempója, a csapat utasítást adott neki, hogy mit állítson át. Verstappen ismét megközelítette.
Feljött az 5. helyre, ami megfelel a rajtpozíciójának. Ez nem a Ferrari versenye, Vettel csak a 10. helyre számíthat.
Mérnöke arra utasította, hogy hagyja ki a 7-es fokozatot, így 6-osból rögtön 8-asba kell váltania. A tempója visszatért az 1:37-es tartományba, az előnye Verstappen előtt 1,3 másodperc, ez pont elég lehet.
Alkalmazkodott a körülményekhez, így Verstappen már nem tud közelíteni hozzá, ha a váltó kibírja, megtarthatja a 2. helyét. Rosberget közben vizsgálják a rádióüzenet miatt, erről szóltak Verstappennek is.
Addig gyorsan ki kell találni, hogy milyen büntetést kapjon, mert ilyen kihágásra még nem volt példa. Egyelőre a 2. helyen halad.
Rosberg a 2. helyen ért célba, de rádióüzenet miatt vizsgálják a sportfelügyelők, a 3. egyelőre Verstappen lett. A továbbiak sorrendje: Ricciardo, Räikkönen, Pérez, Hülkenberg, Sainz, Vettel, Kvjat.