Gigazuhé zavarta meg a második szabadedzést Ausztriában
2016. július 01. 13:44
Elmosta az eső az Osztrák Nagydíj első szabadedzését, a versenyzők alig néhány kört tudtak megtenni, mielőtt felhőszakadás zúdult a Red Bull Ringre. Az eső különösen a 2-es és a 3-as szektort sújtotta, a 2-es kanyar környéke szinte teljesen száraz maradt, de az utolsó két kanyarban folyóra emlékeztettek a vízátfolyások, így a mezőny kénytelen volt visszavonulni a bokszba.
A zivatar előtt Nico Rosberg gyorsan bebiztosította 1. helyét a szuperlágy gumikkal elért 1:07.967-es körével, és úgy tűnt, erre senki sem lehet veszélyes a maradék bő 70 perc során. Az eső viszont nem tartott sokáig, és a szélnek is köszönhetően utána meglepően gyorsan felszáradt a pálya, így az edzés végén ultralágy abroncsokkal már a leggyorsabb köridők is ostrom alá kerülhettek.
A hétvége ilyen korai fázisában az eső gyakran nem kívánatos, de az Osztrák Nagydíj további napjaira is jósolnak viharos időjárást, így a mezőnynek akár még jól is jöhetett volna, hogy tapasztalatokat szerezhettek, de Fernando Alonso azt mondta a rádión, hogy számára az esős pályán töltött fél óra semmi hasznot nem hajtott. Valtteri Bottas az edzés után azt mondta, az eső miatt a pálya állapota nem javul tovább, ami szintén nehézséget okoz az új aszfalt miatt.
Az eső azért is kellemetlen, mert a versenyzők nem tudják pontosan, hol is állnak valójában az erőviszonyok tekintetében, és ha mégis száraz marad a pálya, értékes időt vesztettek a beállítások tökéletesítése terén. Annak viszont örülhetnek, hogy komoly balesetet senki sem szenvedett, és lényeges műszaki hibák sem történtek a délutáni 90 perc során.
Kisebb-nagyobb incidensek azért történtek: az eső érkezésével természetesen többen is megpördültek, bármennyire óvatosak is próbáltak lenni a slick gumikkal a felázott pályán. Később Lewis Hamilton került veszélyesen közel Esteban Gutiérrezhez, aki a csapat utasítására lelassított, hogy elengedje a Mercedest, de pont rossz helyen volt a pályán. Szerencsére megúszták a bukást.
Nem sokkal az égi áldás érkezése előtt Kimi Räikkönen is látványosan megpördült, majd a bukótérből a rossz irányba indult el, és csak hosszadalmas forgolódás után talált vissza a pályára.
Az utolsó percekre szinte teljesen felszáradt a pálya, elsőként Sebastian Vettel tetette vissza az ultralágy abroncsokat, de ő volt az is, aki a kavicságyban fejezte be a tréninget. A 2-es kanyar előtt vesztette el uralmát a Ferrari fölött, és a fékerő-elosztás hibája miatt nagy sebességgel a kavicságyba csúszott, de még éppen megállt a gumifal előtt, így mindössze néhány percet vesztegetett el.
A felhőszakadás után a Red Bull versenyzői voltak a legbátrabbak, próbálták szórakoztatni az elázott közönséget, de nem sokkal később a többiek is követték őket. Az első szabadedzés balesetei után Daniel Ricciardo és Max Verstappen néhány kicsúszással megúszta a délutáni tréninget, de az ausztrál pilótának meggyűlt a baja autójának erőforrásával, ami az edzés vége felé megmakacsolta magát.
Kisebb javítás a Williamsnél is esedékes volt, ezért Felipe Massa némi időt vesztett, de ez alapvetően nem hátráltatta őt az edzésen. A legbosszúsabb valószínűleg Sergio Pérez, aki kénytelen volt átadni a helyét Alfonso Celisnek, így a második szabadedzésen alig tudott száraz pályán edzeni. 32 körével ő volt a legszorgalmasabb a délután során, de csak a 14. helyen végzett.
A sportfelügyelők három figyelmeztetést is kiosztottak a második szabadedzés időtartama alatt, de még az első tréningen történt kihágások miatt. Megrovást kapott Pascal Wehrlein, mert túl lassan ment a VSC fázis alatt, Rio Haryanto veszélyesen tért vissza a pályára, Marcus Ericsson pedig áthajtott a bokszbejáratnál lévő fehér záróvonalon. Vétkeik egyelőre nem járnak további következményekkel.
Eseménydús edzéssel kezdődött az ausztriai hétvégége. Nemsokára kezdődik a második tréning, addig ajánljuk magunkat, és az első szabadedzés összefoglalóját:
Bár Bakuban feldúltan viaskodott a mérnökével a rádión, Kimi Räikkönen csütörtökön azt mondta, neki nincs problémája azzal, hogy az idei szezontól már nem lehet segíteni a versenyzők boldogulását az autóban.
A Red Bull Ringen mindent megtesznek annak érdekében, hogy a szurkolók jól érezzék magukat a pályán. Bárki meglengetheti a kockás zászlót a helyszínen, és aki a leglátványosabban csinálja, vasárnap leintheti magát a versenyt is. Ezt korábban maximum VIP-knak engedték meg, de Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója beadta a derekát.
Csütörtökön néhány szerencsés nézőt Bernd Mäylander, a Safety Car pilótája is elvitt 1-1 körre a Red Bull Ringen, ilyen sem fordult elő korábban. Reméljük, e remek kezdeményezések más pályákon is meghonosodnak majd!
Nemsokára kezdődik a második szabadedzés, úgyhogy a VIP vendégeket udvariasan kitessékelik a bokszutcából.
A Sky Sports megtudta, hogy a Ferrari ki akarta próbálni a Glória 2-t az első szabadedzés elején, de Sebastian Vettel autója megmakacsolta magát, ezért időt vesztettek, így eltekintettek a teszteléstől. A bukókeret azóta sem került vissza a Ferrarira.
Lencsevégre kaptunk néhány F1-es első vezetőszárnyat. Igazi műremekek, alkotóik bizonyára szomorúak, amikor ripityára törik őket. A Red Bullnál kettőt is elhasználtak az első szabadedzés során.
A felhők viszont gyülekeznek a pálya fölött, vajon lesz esélye a versenyzőknek, hogy tovább javítsák a körrekordot? A levegő 24, a pálya 43 fokos.
Természetesen nem, csak a Red Bull mókázik. Dietrich Mateschitz egyik szívügye a pálya, és nagyon fontosnak tartja a környék fejlesztését is, így az Osztrák Nagydíj nem csupán a Red Bull hazai versenye, hanem a helyi kultúrát és életmódot is igyekeznek népszerűsíteni.
Tartanak a csapatok az esőtől, kisebb dugót okozva hajtanak ki a versenyzők a bokszutcából. A felhőket elnézve érthető az aggodalmuk.
Túl lassan ment a VSC fázis során az első szabadedzés alatt, ezért megrovásban részesült. Ez az idei első ilyen szankció ellene, így büntetéstől nem kell tartania.
A Mercedesek lággyal, a Ferrarik szuperlágyat választottak. Hamilton szerint már kezd szemerkélni az eső.
Rosberg vezet 1:07.967-tel, Ricciardo a 2. 1:08.761-gyel, Vettel a 3. 1:09.209-vel, Hamilton egyelőre a 4. 1:09.826-tal. Alonso majdnem kicsúszott az utolsó kanyarban.
A Ferrari versenyzője 1:08.589-et futott, és az 1-es szektorban abszolút legjobb kört ért el, Hamilton 1:09.145-öt futott, de mire leírtam a posztot, már Ricciardo és Hülkenberg is befért elé.
A Ferrari versenyzője egy kanyarcsúcsponton elvesztette uralmát az autó fölött, aztán a kavicságyon átszánkázva megpördült, pont a gumifal előtt. Szerencséjére egy aszfaltcsík volt ott, így vissza tudott jönni a pályára, de rossz irányba indult el.
Azonnal esőgumikra lesz szükség, mert megérkezett az égi áldás. Sergio Pérez meg is pördült a pályán.
A versenyzők lépésben evickéltek vissza a bokszba, a Ferrari mosolygós tweetben nyugtázta, hogy mindkét autójuk épségben visszatért. Sergio Pérez és Jolyon Palmer még araszolva is megpördült a bokszbejáratnál.
A fedélzeti kamera képe alapján őt még nem az eső tréfálta meg, de másodpercekkel később leszakadt az ég a Red Bull Ring fölött.
Mintha tojásokon autóztak volna, úgy próbáltak visszamenekülni a bokszba, mivel a slick gumik teljesen használhatatlanná váltak. Két pont között nem tudták a legrövidebb utat választani.
A tévés élőképen nem úgy tűnik. Viharos szél is száguldozik a pályán.
A Mercedesnél is próbálnak védekezni az eső ellen, több-kevesebb sikerrel.
Helyszíni fotónk a Red Bull Ringről.
Még 70 perc van hátra, de az időjárást elnézne nehéz elképzelni, hogy bárki is javítani tudna az időeredményén a mai nap során.
Jobb bele sem gondolni, hogy szegény szurkolók mit éreznek most. Eláznak, ketyeg az óra, és a versenyzők a bokszokban várakoznak arra, hogy jobb legyen egy kicsit az idő.
Miközben szakad az eső, nézzük, mi újság a zuhanyhíradóban!
A balgák nem készültek esernyővel, most meg inkább nem húzódnak ki a fedél alól. A Mercedes közben hermetikusan elzárta a bokszfalat a külvilágtól egy precízen megtervezett, sátorszerű ponyvával.
Az utolsó két kanyarban szinte patakként folyik a víz a pályán, ezen akármilyen gumival is felúsznának az autók. Közben a 2-es kanyar környékén látszólag teljesen száraz minden.
A nagy zuhénak úgy tűnik, lassan tényleg vége szakad. Érdekesség, hogy a csapatok önkéntesen vonultak le a pályáról, az edzést hivatalosan nem állították le.
A matyómintás McLaren-overall is eléggé látványos volt, de a Red Bull versenyzőinek stájer öltözete is beleég a retinánkba egy időre.
A Red Bullra bizonyára most kezdik el felszerelni a légpárnákat a gumik helyére, a ferrarisok közben már szárítgatják az aszfaltot a bokszutcában. Ricciardo és Massa is autóba ült már, lehet, hogy az edzés második felére némi műsor is alakul még.
A bokszutcában kissé megcsúszott, de az 1-es szektorban az intermediate gumi elegendőnek tűnik, a 2-es és a 3-as viszont sokkal, sokkal nedvesebb ennél.
A két Red Bull szórakoztatja a hazai közönséget, és maguknak is jót tesznek, mert a hétvége további szakaszaiban is várható eső, így megéri tapasztalatokat gyűjteni.
Ez a referencia idő az edzésen, Ricciardo ennyi idő alatt ért körben intermediate gumival a nedves pályán. Rosberg, Bottas és Pérez is kimerészkedett.
1:21.483-at futott, az is lehet, hogy ilyen gyorsan javul a pálya állapota. Vettel szerint a 2-es kanyar teljesen száraz.
Megcsúszott az autója a célegyenes végi féktávon, ezért a Mercedes versenyzője inkább kiengedte a bukótérbe. Verstappen megpördült az utolsó kanyarban, amikor rálépett a gázpedálra.
1:19.969 Hülkenberg legfrissebb ideje, de Räikkönen még csak 1:21.461-et tudott futni a Ferrarival. Már az 1-es szektor végén 2 másodperc hátrányt szed össze a legjobb időhöz képest, pedig ott nagyrészt száraz a pálya, de természetesen az intermediate gumi sokkal lassabb ott is.
A Red Bull az 1-es, a Force India a 8-as kanyarnál sokallt be, az utolsó szektorban továbbra is nagyon szenvednek a versenyzők a nedves pálya és a domborzat miatt.
A Red Bullok kicsalogatták a bokszból az ellenfeleket, de eljött az ideje egy újabb bokszkiállásnak, ezért Verstappen visszavonult a pályáról. Előtte már visszavett a tempóból, Bottas a kicsúszás határán egyensúlyozva előzte meg.
A pálya viszont közben egyre csak javul, még az sem kizárt, hogy az edzés végére megint felkerülnek a slick gumik. Akkor lesz csak jaj annak, aki hibát követ el!
Akadnak versenyzők, akik az eső érkezése előtt még nem léptek pályára, ők természetesen csak a táblázat végére férnek be, de így legalább nem teljesen lefutott a sorrend az edzés végéig.
Alonsónak azt mondta a mérnöke, hogy bejöhet a bokszba, mert már nem tudnak meg semmit a pályáról. A kétszeres világbajnok azt felelte, hogy ő az elmúlt fél óra alatt sem tudott meg semmi hasznosat.
A célegyenesben látszólag teljesen száraz már az ideális ív, Sergio Pérez ezért a nedves szakaszon hűti az abroncsait. A 2-es szektorban is sokkal jobb már a helyzet, mint korábba, és a pálya végén is van már egy szűk száraz csík. A mexikói pilóta 1:15.902-t futott.
Ultralágy abroncsokkal lépett pályára, Räikkönen szuperlágyakkal követte. Verstappen is ultralágat választott.
Vettel 1:12.458 alatt ért körbe, csak előzéskor kellett nedves szakaszra hajtania, egyébként meg sem csúszott már a pályán. Ricciardo közben arra panaszkodik, hogy az erőforrása nem üzemel maximális teljesítményen, amikor rálép a pedálra.
Egy visszajátszás szerint nem tud rendeltetésszerűen kigyorsítani, de a pályán egyelőre nem állt meg a Red Bull. A többiek közben sorra slick gumira váltottak, és egyelőre megbízhatóan róják a kilométereket.
Nincs ma szerencséje a Haasokkal, bár mindkettővel megúszta a balesetet. A Mercedes versenyzője félreértette magát Gutiérrezzel, aki el akarta engedni, és erősen fékeznie kellett mögötte. A csapat utasította a mexikót, hogy lassuljon le, mert Hamilton van mögötte.
A pálya közben annyit javult, hogy ultralágy gumikkal már meg lehetett közelíteni a lágy gumis időket, Hamilton feljött a 2. helyre, hátránya mindössze 0,19 másodperc Rosberg mögött.
A Ferari versenyzője besokallt, miután javítani tudott, de szerencséjére még éppen elkerülte a falat, így a Ferrari nem tört össze. Kavicsot azonban bőven lehet majd gyűjteni belőle, miután kiemelik a -es kanyar bukóteréből. A fékezéskor vesztette el uralmát az autó fölött. A rádión azt mondta, nem tudja, mi történt.
Rosberg volt a leggyorsabb még az eső előtt futott körével, de Hamilton ultralágy gumival az eső után meg tudta közelíteni. Hamarosan jelentkezünk a bővebb összefoglalóval.