Rosberg kezdett az élen, egy Renault kigyulladt
2016. szeptember 30. 03:43
Drámai pillanatokkal kezdődött az F1-es Malajziai Nagydíj első szabadedzése magyar idő szerint pénteken hajnalban. A mezőny a megszokott programot követve a tréning elején installációs körökkel kezdte a munkát, de Kevin Magnussen már az első kör végén füstölő autóval tért vissza a bokszutcába, ami a garázs előtt megállva többször lángra is kapott.
Magnussen gyorsan ki tudott ugrani a hirtelen lángokba boruló Renault-ból, miközben a szerelők nagy lélekjelenléttel, tűzálló öltözet nélkül is oltani kezdték az autót, amelynek tetején üzemanyag szivárgott. Többen is készenlétben álltak, és a lángok fellobbanásakor azonnal oltani kezdték a bajba jutott autót, miközben bátor szerelők próbálták kiszivattyúzni belőle az üzemanyagot.
Nick Chester, a Renault technikai igazgatója a Sky Sportsnak megerősítette, hogy üzemanyag szivárgott az autóból, ami szerencsére nem sérült meg komolyabban, így elképzelhető, hogy Magnussen a második szabadedzésen már részt vehet. Chester elmondta, már a Mexikói Nagydíjra készültek, kísérleti alkatrészeket szereltek Magnussen autójára, de még nem tudják, hogy pontosan mi történt, abban azonban biztos volt, hogy
az üzemanyagrendszer nyomáskiegyenlítő szelepe romlott el.
Christian Horner a Red Bull csapatfőnöke az edzés után hozzátette, hogy bár ugyanazt az erőforrást használják, mint a gyári Renault, az üzemanyagrendszerük nagyon eltér az ellenfelük megoldásától, ezért nem számít hasonló problémákra. Nem sokkal Magnussen balesete után a Renault kiküldte a pályára Jolyon Palmert, aki szintén teljesítette a szabadedzést műszaki hiba nélkül.
A látványos incidens 27 percet vett el az eredetileg 90 perces tréningből, de a Pirelli engedélyezte a csapatoknak, hogy a 30 percig használható első gumiszettek további 30 percig fent maradhassanak az autókon. Ennek is köszönhetően felgyorsultak az események az újraindítás után, hiszen a hasznos időtartam bő 60 percre mérséklődött. A mezőny nagy része azonnal pályára lépett.
Nem kellett sok ahhoz, hogy a Mercedesek az élre álljanak.
Nico Rosberg az egész edzés során gyorsabb volt Lewis Hamiltonnál, és végül csaknem fél másodperccel megelőzte csapattársát, aki szokatlan módon a lágy helyett a közepes keverékkel érte el legjobb idejét, ami jelzi, hogy jelentős tartalékok rejlenek még benne. Kiegyensúlyozott eredményeket szállítottak a Ferrarik is, bő 1 másodperccel lassabbak voltak az Ezüstnyilaknál, de a két autó között nem volt jelentős eltérés.
Ezúttal is Kimi Räikkönen volt a gyorsabb, az autó elejével azonban még elégedetlen volt, ezért egyebek mellett féktárcsát is cseréltek a Ferrarin. Hasonló problémája akadt Vettelnek is, ő az edzés elején azt mondta, annyira ráz az autója a célegyenes végén, hogy nem is lát. Az időtáblázat végén záró Pascal Wehrlein és a 13. helyezett Romain Grosjean is többször panaszkodott az autójára.
Az újraaszfaltozott szepangi pálya több pilótának is okozott kellemetlen pillanatokat.
Carlos Sainz, Lewis Hamilton, Nico Rosberg és Kimi Räikkönen is kicsúszott az edzés során, de mindannyian nagyobb probléma nélkül folytatni tudták a tréninget, mindössze némi kavicsot kellett kitakarítani az autójukból.
Meglepően jól kezdett Fernando Alonso az új Honda motorral szerelt McLaren volánja mögött: a kétszeres világbajnok a Ferrariktól alig lemaradva az 5. helyen zárt, így a hosszú egyenesek és a gyors kanyarok ellenére is elképzelhető, hogy tovább javul a wokingi istálló versenyképessége.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Ha ezt a korai kezdést egyáltalán reggelnek lehet nevezni. Köszöntjük olvasóinkat, akik kitartanak velünk a Malajziai Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Nemsokára kezdünk, addig ajánljuk figyelmükbe a hétvége előzetesét.
A Malajziai Nagydíj helyszínét 1999-ben adták át, nem sokkal előtte a Top Gear egykori legendás alakja, Tiff Needel ment rajta egy kört egy helyben gyártott Protonnal. Ennél izgalmasabb azonban az első néhány pillanat, amikor a pálya olyan pontjai is láthatók, amelyek a közvetítésben nem szoktak felbukkanni.
Carlos Sainz és Danyiil Kvjat egy nagy fényképen szembesülhetett 6 évvel ezelőtti önmagukkal...
...Sebastian Vettel pedig egy festmény replikáját dedikálta a paddockban.
A Mercedes-AMG elismerte, hogy utcai szupersportautó fejlesztésén dolgoznak, amelyben az F1-es hajtáslánc módosított változatát használják majd. Vajon ilyen lehet majd az eredmény?
Az ünnepel mondjuk kissé kérdéses, mert Max Verstappen nem sok barátot szerzett mostanában a paddockban. Az ifjú tehetség ma még mindössze 19 esztendős, így hosszú, és látványos pályafutás áll előtte.
A Malajziai Nagydíj tavaly még a szezon 2. fordulója volt, egészen 2001 óta versenynaptár elején szerepelt. Akkoriban ez gondot is okozott, mert az 1999-es és a 2000-es futamot még a szezon végén rendezték, majd a harmadik nagydíjat mindössze csak fél évvel később tartották az előzőnél. Elég gyér volt a közönség. Mostanra visszakönyörögték magukat a szezon utolsó harmadába, ami a névadó szponzornak kedvező. A mezőnynek nem annyira, mert két hét telt el a nagyjából csupán 300 km-re lévő Szingapúri Nagydíj óta, Japánban viszont már a jövő héten versenyt rendeznek.
A Ferrari új elemekkel készült a hétvégére, most flow-vis festékkel fújták be a Ferrarit, így az első körök során az alkatrészek hatékonyságát fogják mérni. Sergio Pérez autójára a szezon során második alkalommal is felkerült a glória.
Sorra érkeznek vissza az autók a bokszutcába az első, rendszerellenőrző kör után. Verstappen még a pályán van, az ő autóján és aerodinamikai mérőműszer, "kerítés" van.
Ismét felkerült a glória Sergio Pérez autójára.
A dán pilóta épp, hogy ki tudott ugrani a lángoló Renault-ból. Szerencsére a bokszban gyulladt ki az autó, amit a szerelők gyorsan oltani kezdtek. Ezzel a délelőtti edzés biztosan véget ért Magnussen számára, de az sem biztos, hogy ma már meg tudják javítani. Folyadék, feltehetőleg benzin szivárog az autó tetejéről.
Továbbra is folyik valamilyen gyúlékony anyag az autó tetejéről, de a Renault szerelői csak oltani tudják az autót, és közben próbálják kiszivattyúzni az üzemanyagot belőle.
Előfordul olykor, hogy lángra kap egy autó, de az nem jellemző, hogy az üzemanyag szivárgását nem sikerül megállítani, és az autó azután is újra kigyullad, hogy egyszer már eloltották. Még mindig folyik valami a karosszérián.
A szivárgás mintha elállt volna, és néhány bátor szerelő már oda tud állni az autó karosszériájához csavarhúzókkal a kezükben. Korábban ez lehetetlen volt.
A tűzveszély valószínűleg elhárult, mert az autót visszatolták a garázsba. Megkezdődhet a takarítás a bokszutcában, így hamarosan várhatóan folytatódhat az edzés. 1 óra 11 perc van hátra.
Valószínűleg elővigyázatosságból átvizsgálják az ő Renault-ját is, miután Magnussen alatt lángra kapott az autó. Kérdés, hogy szigorúan az erőforrást érinti-e a meghibásodás, mert ha igen, akkor a Red Bullnál is körbe kell nézni.
"Aggódva nézzük a sárga kollégákat a garázsban. Senki nem szeret ilyet látni" - írták a Twitteren.
A visszajátszás szerint Magnussen az installációs körről érkezett vissza, de már a bokszbejáratnál füstölt az autója. Mielőtt betolták volt a garázsba - gyaníthatóan a hűtés megszűnése miatt - lángra kapott, és Magnussennek nem igazán tudtak segíteni a kiszállásban a szerelők, mert senki sem viselt tűzálló öltözetet.
1 óra 3 perc maradt hátra, kisebb dugó alakult ki a bokszkijáratnál, mert a fél mezőny egyszerre akar kimenni a pályára. Bottas több pilótát is feltart, miközben próbarajtra várakozik.
A bokszutca végén, miközben próbált elférni Bottas autója mellett, ami rajtgyakorlat után indult útnak. Ebből még figyelmeztetés is lehet.
Ez történik, ha a 90 perces edzésből gyakorlatilag 60 lesz: záporoznak a mért körök, egyelőre Rosberggel az élen. A Mercedes versenyzője 1:35.793-mal adta meg az alaphangot, Räikkönen 1:36.315-tel a 2. helyen áll Vettel és Pérez előtt.
A világbajnoki címvédő 5 ezredmásodpercre megközelítette csapattársát, miközben Sainz átugratott a kavicságyon, majd a füvet is megjárva tért vissza a pályára.
A célegyenes végén nagyon rossz a helyzet, mondta Vettel a rádión. "Nem tudom, hogyan tudjátok ezt kiegyensúlyozni."
Ez azért kifejezetten aggasztó a Ferrari számára, mert a pálya elvileg még a korábbiaknál is simább az új aszfaltnak köszönhetően. A visszajátszás szerint közben Hamilton is elfékezte magát a 9-es kanyarban, és ő is kicsúszott a fűre.
A Renault pilótája most kezd gyors kört, ezek szerint nem tervezési hiba áll Magnussen tűzesetének hátterében.
Wehrlein közben alulkormányzottságról számol be. A Sky Sports szerint a Renault-nál senki sem sérült meg a tűzesetben. Button a sebességváltóra panaszkodik a rádión.
1:35.227-tel áll az élen Hamilton, Räikkönen, Vettel, Verstappen, Ricciardo, Pérez, Button, Hülkenberg és Kvjat előtt. A Mercedes pilótája most váltott a közepes keverékre, ahogy Hamilton is, így a Ferrari 1 másodperces hátránya várhatóan egyelőre nem nő tovább. 41 perc van hátra.
Az F1 hivatalos weboldalán már láthatók felvételek is az edzés elején történt veszélyes, de sérülés nélküli balesetről.
Az első 17 év során az aszfalt eléggé viseltes lett, az új felület viszont megváltoztatja a pálya jellegét, ezért a Mercedes úgy kezeli a helyzetet, mintha új helyszínre érkeztek volna, mondta Paddy Lowe, a csapat technikai vezetője.
Egyelőre csak Räikkönen lépett pályára, 1,4 másodperccel volt lassabb Rosbergnél, a szintén pályán lévő Hamilton nemrég csak 6 tizedet kapott. Alonso közben még vadiúj lágy abronccsal próbálkozik. Az 5. helyen áll, de alig marad le Vetteltől.
Az egész mezőny 4 másodpercen belül áll, a két Manor viszont 5,3-5,4 másodpercet kapott Rosbergtől. Wehrlein egyelőre az utolsó, akinek mért köre van, ő többször is panaszkodott alulkormányzottságra.
1,5 másodpercre van Rosbergtől, de a leglassabb keverékű abronccsal is "csak" 1,6 másodpercet kapott a Mercedes versenyzőjétől. A hétvégén alternatív taktikára készülhetnek, mert sok kemény gumiszettet rendeltek.
Szokatlan módon a szerelők leveszik a Red Bullok hátsó kerekeit, még mielőtt betolják az autót a garázsba. Elképzelhető, hogy egyszerűen csak a hűtés miatt, de másoknak nincs erre szükségük.
Ugyanott csúszott ki, ahol korábban Sainz, a Mercedes pilótája viszont nem besokallt, hanem az autója keresztbe állt a kanyarban, és korrigálás közben sodródott a bukótérbe. Vissza tudott jönni, de jó sok kavicsot felhordott a pályára.
Ez természetesen csak egy téttelen szabadedzés, ráadásul még nincs is vége, de Fernando Alonso 5. helye az új Honda motoros McLarennel ismét figyelemre méltó. Végre a wokingi csapat is kezd eredményeket produkálni.
A finn pilóta ehelyett a Ferrarival vitézkedik. Bár sokáig állítgatták az autójának az elejét, féktárcsát is cseréltek rajta, továbbra is gyorsabb Vettelnél, és a két Mercedes mögött a 3. helyen áll.
Rosberg és Hamilton tempójára nem volt ellenszer a malajziai nyitányon, mögöttük a két Ferrari és Alonso végzett Szepangban. Ne menjenek messzire, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval!