Hamilton átvette a vezetést, gyors volt a Ferrari délután
2016. szeptember 30. 07:57
1:34.944-es idejével Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a Malajziai Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, amelyen 2 tizedmásodperccel előzte meg a csapattársát, Nico Rosberget. A Mercedes után egyértelműen a Ferrari tűnt a második legerősebb csapatnak, a 3-4. helyen Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen végzett.
Az edzésen nagyon meleg volt, a Pirelli saját mérései szerint az aszfalt hőmérséklete egy ponton a 61 fokot is elérte, ami rekordnak számít.
Ez főként annak tudható be, hogy Szepang új burkolata sötétebb a korábbinál, és egyébként nem mellesleg jól is tapad. A gumikopás sem volt annyira vészes, mint várták, még a lágy keverék is elég jól állta a strapát.
Hamilton már 20 perc után átvette a vezetést, a kemény Pirelliken is gyorsabb volt, mint mások a közepeseken. Az előnye az időmérő-szimulációk során is megmaradt, amikor már mindenki a lágy gumikat használta: a pálya mindhárom szektorában ő érte el a legjobb részidőt, és végül 2 tizedet vert Rosbergre.
Vettel 6 tizeddel, Max Verstappen pedig 1,1 másodperccel bizonyult lassabbnak Hamiltonnál,
a hosszú etapokon viszont ígéretesen kiélezettnek tűnt a küzdelem a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull között.
Különösen Verstappen diktált erős tempót, ő mind a lágy, mind a közepes gumikon rendkívül gyors volt.
A másik Red Bullt vezető Daniel Ricciardo ugyanakkor csak 7. lett a tabellán, nála Sergio Pérez és Fernando Alonso is jobb időt ért el. A spanyol versenyző egész nap a Honda új motorját használta, de ezt élesben majd csak Japánban akarják bevetni, ezért szombattól visszakapja a régit. Jenson Button későn teljesítette az időmérő-szimulációját, és a 10. helynél előrébb is végezhetett volna, ha kis híján nem gázolja le hátulról a lassan haladó Kevin Magnussen Renault-ját.
Magnussen csak az edzés félidejében hajthatott először pályára, mert az autóját addig javították a délelőtti tűzeset után.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Jó reggelt! A Malajziai Nagydíj első szabadedzésén már túl vagyunk, Kuala Lumpurban hamarosan délután 2 óra lesz. Továbbra is szép idő van, már 34 fok, az aszfalt borzasztóan meleg, 58 fokos. A szepangi pálya burkolata teljesen új, és jóval sötétebb is a réginél, úgyhogy szívja magába a hőt.
Kevin Magnussen épp csak megtett 2 ellenőrző kört, amikor a bokszban kigyulladt az autója, mert a benzin kibuggyant a tankból, és ráömlött a forró kipufogóra. A Renault technikai igazgatója, Nick Chester elmondta, hogy tele volt a tank, és Mexikóra készülve kísérleti alkatrészeket használtak. Valószínűleg eltömődött a nyomáskiegyenlítő szelep, ezért megnőtt a tartályban a nyomás. Magnussen kiugrott, de az oltópor beterítette az autóját, még mindig javítják.
Gutiérrez, Grosjean és Alonso hajtott ki először, három különböző keverékű gumin. Már délelőtt is érdekes volt látni, hogy a pilóták mindhárom keveréket - a lágyat, a közepeset és a keményet - is használták a legjobb idejük eléréséhez. Ez a verseny taktikailag érdekes lesz.
A lágy gumikon 1:38.158-as kört fut. Rosberg legjobb ideje már délelőtt is 5 másodperccel volt jobb az egy évvel korábbinál, amiben több tényező szerepet játszott: az új aszfalt, a pálya kicsit átalakított kanyarjai (főleg az oldallejtése változott némelyiknek), és persze a lágy gumik.
A közepes gumikon fél másodpercet vert Alonsóra, 1:37.333-mal vette át a vezetést tőle. Eddig heten tettek meg mért kört, jön Rosberg is...
Mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, 1:36.543-as ideje révén 8 tizedet vert Vettelre ugyanazzal a közepes keverékkel. Közben Wehrlein lesodródott az utolsó kanyarban, de a mérnöke megnyugtatta a rádión, hogy mindenki csúszkál.
A Honda továbbfejlesztett, könnyített blokkú belső égésű motorját délelőtt próbálta ki. A japán gyártónál azt mondták, majd utána döntik el, hogy benne hagyják-e az autójában, de a Sky-nak megerősítették, hogy egyelőre az van benne. Még nem biztos, hogy a versenyre is megtartják.
Az első szektorban még Rosbergnél is gyorsabb volt, végül 0,458 másodperccel maradt el tőle, ugyancsak a közepes gumikon. Viszont Hamilton a keményeken 79 ezredre megközelítette a csapattársát, ami nem rossz eredmény - pláne, hogy a rádión arra panaszkodott, félreáll a kormányközép.
Az első negyedóra után így állunk: Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Verstappen, Vettel, Hülkenberg, Pérez, Alonso, Button, Palmer. Sainz. Gutiérrez, Grosjean. Már csak Massának és Magnussennek nincs mért köre.
A hivatalos időmérő monitor csak 53 fokosnak mutatja, de a Pirelli 61-et mért, amiről azt írják, rekordnak számít. Ez gyorsítja a gumik hőfáradását, de amúgy délelőtt meglepően jól bírták a strapát.
Az ellenfeleknek nem túl jó hír, hogy a kemény gumikon 1:36.144-es kört futott, 4 tizedet verve egyébként Rosberge is. Verstappen kicsit elfékezte magát az immár kifelé dőlő utolsó kanyarnál - viszont sikerült megelőznie Ricciardót, úgyhogy már a 3. helyen áll.
A kemény gumikon hosszú etapot teljesít így az edzés elején, a 7. körében lement 1:36 alá, konkrétan 1:35.956-ra. Massának és Magnussennek még mindig nincs nyoma.
A Sky megtudta, hogy holnapra visszaszerelik az autójába a monzai specifikációjú hajtásláncot. A Honda tehát lényegében csak letesztelte ma, és majd otthon, Szuzukában veti be az új motort.
Korán a lágy gumikra váltott, az utolsót két szektorban abszolút legjobb részidőt ért el. De 1:35.605-ös ideje csak 0,351 másodperccel jobb, mint Hamiltoné a kemény gumikon volt, holott a két keverék között több mint egy másodpercnek kell lennie. Ez nem túl ígéretes a Ferrari szempontjából...
Eközben a Ferrari másik versenyzője már a 12. körében tart a kemény Pirelliken. A Mercedeshez hasonlóan tehát a maranellói istálló is megosztja a feladatokat a pilótái között.
Mindhárom szektorban gyorsabb volt Vettelnél, de összességében csak 0,428 másodperccel - ez kisebb különbség a vártnál. 1,4 másodpercet javított a közepes gumikon elért eredményén, bár az utolsó kanyarban veszthetett egy kis időt Ocon mögött. Ricciardo is befejezte a körét a lágyakon, de ő csak fél másodpercet faragott le az idejéből. Alonso is gyorsabb volt nála.
Igaz, rögtön a lágy gumikon. Alonso remek kört ment rajtuk egyébként, Pérez mögött az 5. helyen áll. De Ricciardo javítani készül, és már Hamilton is kint van...
Mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt futott, 1:34.944-es ideje révén 0,233 másodperccel volt gyorsabb Rosbergnél. Verstappen feljött a 4. helyre, de a Mercedesektől 1,1, Vetteltől 0,4 másodpercet kapott. Ricciardo nem javított a második körében, Räikkönen pedig, aki egy 15 körös etapot teljesített a kemény Pirelliken, arra panaszkodott, hogy valami nem stimmel az autójával.
A többség már túl van az időmérő-szimulációján, így néz ki a tabella: Hamilton, Rosberg, Vettel, Verstappen, Pérez, Alonso, Ricciardo, Hülkenberg, Sainz, Palmer, Bottas, Gutiérrez, Massa, Ericsson. A Red Bull ellenfele egyelőre a Force India.
Wehrlein 331 km/ó-val repesztett a célegyenesben:
A délelőtti tűz után újra összerakták az autóját, de a garázs környékén még mindig takarítják fel az oltóport.
Az első felfüggesztés körül babrálnak, miután nemrég arról számolt be, hogy az autója furcsán viselkedik. Ő még nem tett meg egy kört sem a lágy gumikon. Magnussen közben elvétette az utolsó kanyart, aztán hirtelen meggondolta magát, és a füvön átbucskázva behajtott a bokszba. Már az edzés felénél járunk.
Végre ő is teljesíthette az időmérő-szimulációját, de sok köszönet nem volt benne, lassabb volt Péreznél és Alonsónál is, Vettelnél pedig 7 tizeddel. Pérez közben csúnyán elfékezte magát egy Renault mögött az utolsó kanyarnál.
Rosberg már a 10. körét teljesíti a lágy gumikon, a rádión épp most közölték vele, hogy a bal hátsója nagyon meleg. Räikkönen a második körében 1:35.842-re javított, így már a 4. helyen áll. A Ferrari egyelőre gyorsabb a Red Bullnál.
Most Nasrt leszámítva gyakorlatilag mindenki a lágy Pirelliken gyakorol a versenyre, és Vettel kifejezetten erős tempót diktál még a Mercedesekhez viszonyítva is.
Ami a legjobb időket illeti, ez már valószínűleg a végeredmény lesz: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Verstappen, Pérez, Alonso, Ricciardo, Hülkenberg, Sainz, Palmer, Bottas, Gutiérrez, Massa.
Érdekes, hogy mindketten a lágy gumikon vannak (igaz, Ricciardo 5 körrel idősebbeken), de míg ő 1:40 elejéket megy, a csapattársa 1-1,5 másodperccel lassabb. Verstappen ideje igazából a Mercedesekénél is jobb.
Az ő McLarenjében a régi motor van, ő csak most kerített sort az időmérő-szimulációjára - és majdnem legázolta a pályán lassan kolbászoló Magnussent. "Mekkora *****!" - fakadt ki Button a rádión.
Na, ilyet sem láttunk még szabadedzésen: szóltak neki a rádión, hogy 5 másodperces büntetése van, a bokszban kell letöltenie. Le is töltötte - nyilván gyakorlásképpen, hogy megbizonyosodjanak róla, jól le tudják mérni az időt. Vicces.
Vettel mindkét keveréken tartotta a lépést a Mercikkel eddig. Közben Rosberg már hozzá hasonlóan a közepes, Hamilton viszont a kemény Pirellikre váltott, még tíz perc van hátra az edzésből. Räikkönen, aki az edzés elején megtett egy hosszú etapot a kemény gumikon, csak most vág neki egy újabbnak a lágyon.
A közepeseken is ment egy 1:39-3-as kört, ez sokkal gyorsabb a Mercedeseknél és Vettelnél is. Vajon így nem használja el túl hamar a gumikat? Hamilton viszont a keményeken diktál erős tempót, gyakorlatilag ugyanarra képes velük, mint a többiek a közepeseken, beleértve Rosberget is.
A lágy gumikon ő is 1:39.3-as kört megy, de ez egy rövidebb etap lesz, mint a többieké, mert csak pár perc van hátra - viszont ez a szett már 13 kört teljesített az autóján.
Ennyi volt, Hamilton maradt az élen, mögötte Rosberg, Räikkönen és Verstappen végzett. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval is.