Godzilla zavarta meg a harmadik szingapúri szabadedzést
2016. szeptember 17. 11:53
Bizarr szabadedzésen van túl a Forma-1 mezőnye: szombat koraeste egy óriási varánusz tévedt a szingapúri pályára. Max Verstappen a 3-as kanyarnál találkozott vele, amiről nevetve számolt be a rádión, a Red Bullnál pedig vették a lapot, és azt felelték neki,
akkor szemtől szemben találkoztál Godzillával..."
De nem ez volt az egyetlen szokatlan incidens, Valtteri Bottas ugyanis kis híján elütött a bokszutcában egy operatőrt, akit a szerelők rángattak félre az útjából.
A csapatok egyébként a magyar idő szerint délután 3-kor kezdődő időmérőre igyekeztek felkészülni a lemenő Nap fényénél, több-kevesebb sikerrel. Nico Rosbergnek zökkenőmentes órája volt, nem követett el semmilyen hibát, és magabiztosan szerezte meg a vezetést 1:44.352-es legjobbjával, amely azonban 2 tizeddel elmaradt a tegnap esti idejétől. Lewis Hamilton viszont ismét nem igazán találta a helyét az utcai pályán.
Kétszer is kicsúszott, másodszor éppen az új ultralágy gumikon teljesített, leggyorsabbnak szánt körében: bár az első szektorban 2 tizedet vert Rosbergre, utána elfékezte magát, és a bukótérben kötött ki.
A hétvégén még egyetlen időmérő-szimulációs kört sem sikerült zavartalanul befejeznie.
Hasonlóképpen szenvedett Sebastian Vettel is, aki a Ferrari kanyarbemeneti túlkormányzottságára panaszkodott, és utasnak érezte magát az autójában, így nem tudta tartani a lépést csapattársával, Kimi Räikkönennel sem. A finn simán jutott el a 3. helyig, de a hátránya Rosberghez képest tetemes, fél másodperc volt.
Daniel Ricciardo hasonló lemaradással csak 4. lett, ehhez azonban hozzájárult, hogy a pálya végén időt vesztett egy Manor mögött.
A Red Bull egyébként a pole-ra sem tűnik esélytelennek, Verstappen ugyanis csak 59 ezreddel maradt el a gyorsabbik Mercedestől.
Az ifjú holland előtte bemutatott egy látványos driftelést is az egyik kerékvetőn.
A pálya egyébként ismét sok versenyzőn kifogott, többen súrolták a falat itt-ott. A legrosszabbul ezúttal Pascal Wehrlein járt, aki ugyanúgy összetörte az autója hátulját, mint pénteken Romain Grosjean. A Manoron megsérült a hátsó szárny, a padlólemez és a diffúzor is.
A Mercedes, a Red Bull és a Ferrari mögött gyors volt még a Force India és a Toro Rosso: Nico Hülkenberg megszerezte a 6. helyet, míg Danyiil Kvjat 2 tizedet vert az STR újabb aero-csomagját használó Carlos Sainzra.
Szép napot mindenkinek! Hamarosan kezdődik a Szingapúri Nagydíj harmadik szabadedzése, a csapatok most fognak igazán felkészülni a délután 3-kor kezdődő időmérőre. Az ázsiai városállamban este 6 óra lesz, még szürkület van. És meleg: a levegő 31, az aszfalt 36 fokos. A következő pár órában hűlni fog, ami komoly kihívás elé állítja a csapatokat a beállítások terén.
Pénteken Nico Rosberg érte el a legjobb időt, míg Lewis Hamilton több okból is küszködött. A Mercedes sokkal jobban áll, mint egy évvel ezelőtt, de amint az elemzésünkből kiderül, a Red Bull és a Ferrari így is lőtávolságban van tőlük, különösen a versenytempó szempontjából. Azt is érdekes lesz látni, hogy a Mercedes most hogy boldogul: pénteken tavaly sem voltak vészesen lemaradva, szombatra azonban nem léptek előre, míg a többiek igen.
Pénteken elégedetlen volt a Ferrari balanszával, így Räikkönen jobb időt ért el nála. Viszont érdemes megjegyezni, hogy Vettel a tavalyi pénteken is ugyanebben a helyzetben volt, szombatra mégis magára talált. Már négyszer nyert Szingapúrban, és korábbi főnöke, Christian Horner azt mondta, Vettel 3 tized extrát ér ezen a pályán. Meglátjuk.
Tegnap úgy érezte, még soha nem volt ennyire rossz péntekje. Délelőtt nem tudott megtenni mért kört, mert a szívóoldalon gond volt a motorjával, délután pedig vezethetetlennek érezte az autóját, a falnak ütközött vele, és annyira megrongálta, hogy a hátsó szárnya, a padlólemeze és a hátsó futóműve is cserére szorult. A Haas új aero-csomagot hozott Szingapúrba, amellyel Esteban Gutiérrez sokkal elégedettebb volt.
Grosjean és Gutiérrez a lágy gumikon hajt a pályára, akárcsak Ericsson, míg Vettel rögtön az ultralágyon. A Ferrari ebből rendelt a legtöbbet, 9 szettet a versenyzői számára.
Tegnap Cyril Abiteboul először azt mondta, erre a hétvégére csak Max Verstappen kapja meg a Renault új fejlesztésű motorját, mert az ő autójában úgyis esedékes volt a motorcsere. Később kiderült, hogy pénteken valóban egyedül ő használta a legfrissebb specifikációt, de mától már Ricciardo, Magnussen és Palmer is azzal fog versenyezni. Ez azért oldható meg, mert az új fejlesztéseket, amelyekre 3 zsetont költöttek, a motor teljes cseréje nélkül is be tudják szerelni. Az újítások egyébként a Total szintén új üzemanyagával együtt 1-2 tizedet érnek itt körönként.
Hamilton most hajtott ki a pályára, a szuperlágy gumikat választotta. Neki be kell hoznia a tegnap elvesztegetett időt, biztos le fog zavarni pár hosszú etapot is.
Erre szüksége is van: attól tart, a monzaihoz hasonló rossz rajtokkal akár a vb-t is elvesztheti. A szingapúri hőség és páratartalom egyébként fizikailag nagyon megviseli a pilótákat, Hamilton például a bolszutcában gurulva mindkét kezét kinyújtotta maga elé a menetszélbe.
Az Anderson-híd előtt háttal a falnak ütközik, összezúzva a Manor hátsó szárnyát - hasonlóan ahhoz, ahogy Grosjean tette tegnap atz utolsó kanyarban. Piros zászló...
A megszakítás előtt Verstappen lágy gumikon 1:47.038-as, Massa az ultralágyakon 1:48.579-es idővel iratkozott fel a tabellára. A visszajátszásból látszik, hogy Wehrlein egyszerűen kifarolt a gyors jobbosban, és háttal a TecPro bálába csapódott. Tovább tudott menni, de az egyik szárnyvéglapját elhagyta, ezért volt szükség a piros zászlóra.
Egyelőre senki nem siet kifelé. Érdekes módon még mindig csak 12-en tettek meg egyáltalán ellenőrző kört. Na, most Grosjean, Räikkönen és a Toro Rossók is megjelentek.
"Egy óriási gyík van a pályán! Nem viccelek, ott van a 3-as kanyarban" - jelenti Versappen nevetve a rádión. És tényleg! Hihetetlen. "Akkor szemtől szemben találkoztál Godzillával..." - válaszolják a Red Bulltól. Hülkenberg hitetlenkedve nézi a jelenetet a garázsból.
Gutiérrezt próbálja kifékezni, de túlszalad a kanyar csúcspontján, és alig tudja elkerülni a falat. Közben kiderült, hogy Wehrlein Manorján megsérült a padló és a diffúzor is, úgyhogy hosszabb lesz a javítás.
1:46.813-mal az élre állt az ultralágy gumikon, így 0,225 mp-vel van Verstappen előtt, aki viszont a lágyakon érte el at idejét. Mindhárom keverék használatban van jelenleg.
Jelenleg így állunk: Räikkönen, Verstappen, Sainz, Bottas, Pérez, Massa, Gutiérrez, Grosjean, Palmer, Nasr, Ocon, Kvjat, Wehrlein, Rosberg.
Meg akarja előzni, de a Sauber bevág elé. A spanyol idegesen int egyet. A Sauberek ma kihúzzák a gyufát...
A szuperlágy gumikon 1:45.544-es kört fut, 1,2 mp-t verve Räikkönenre. De jön Vettel...
Bár útközben meg kellett előznie Buttont, és az első szektorban még abszolút leggyorsabb volt, Vettel az ultralágy gumikon is fél másodperccel lassabban ért körbe, mint Rosberg a szuperlágyakon. A két keverék között a Pirelli szerint 9 tized van. Hamilton a 2. helyen kezdett, szűk 3 tizeddel a csapattársa mögött.
A Williams jobb hátsó kereke szikrázva csapódik neki. Vajon megsérül? Vettel tovább javított az első két szektorban, de összességében nem. Hamilton elfékezte magát a 7-es kanyarnál, és kiengedte az autóját a bukótérbe.
Azt mondja, a kanyarok bejáratánál túlkormányzott az autója, ezért nagyon csúszkál. Nincs vele egyedül: Verstappen hihetetlen nagyot driftelt az előtt, a magas rázókő mentette meg a megforgástól. Ő egyelőre a 6. helyen áll, a lágy gumik vannak az autóján.
Az edzés felén túl így állunk: Rosberg, Hamilton, Vettel, Sainz, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Kvjat, Bottas, Alonso, Pérez, Hülkenberg, Massa, Magnussen.
A két Toro Rosso már nekivágott, lassan mindenkinek meg kell kapnia az ultralágy gumikat.
Fél másodpercre közelíti meg Sainzot, aki vele ellentétben a Toro Rosso új aero-csomagját használja. Kvjat viszont a Hockenheim előttit, és ez így is marad a hétvégén - a csapat éles összehasonlításra törekszik, mert a fejlesztések a pályán szerzett adatok szerint nem hozták meg a várt előrelépést, és meg akarják érteni, miért.
"Úgy tűnik, az a probléma, hogy az autó hátulja túl ingerlékeny. Emiatt nem igazán tudok ráérezni a gumik viselkedésére, különösen a hátsókéra. Egyszerűen nem harapnak rendesen, ha értitek, mire gondolok" - mondta a rádión. Ez nem túl ígéretes.
Meg kellett állnia a bokszban, amíg egy szerelő elrángatta az útból az előtte kolbászoló tévést. Gyíkok, operatőrök... Micsoda furcsa egy edzés ez!
Tehát kezdődnek az időmérő-szimulációk. Rosberg 1:45.544-es, Hamilton 1:45.806-os időt ment a szuperlágy gumikon. Mindjárt meglátjuk, mennyit javítanak. A körlümények később kedvezőbbek lesznek, viszont most rajtuk kívül senki nincs a pályán.
A hétvége során már nem először jegyzi meg a rádión, hogy a pilótafülke jobb oldala felől valami szokatlan forróságot érez.
Már megint nem tudta hibátlanul teljesíteni az időmérő-szimulációját: a 7-es kanyarban elfékezte magát, és kiment a bukótérbe, egyelőre ott áll. Pedig az első szektorban 2 tizeddel gyorsabb volt Rosbergnél, aki aztán 1:44.352-es idővel ért körbe, így most 1,5 mp-s előnnyel vezet. Hamilton visszatolatott a pályára.
Az ultralágyakon nem tud közelebb kerülni a Mercedeshez, de ez csalóka, mert a pályán utolérte Ocont, aki mögött legalább 3 tizedet vesztett. Hamilton nem próbálkozott újra, visszatért a bokszba. Kísérti Baku emléke?
Csak 59 ezredet kap tőle: az 1. szektorban gyorsabb volt nála, középen pedig abszolút legjobb részidőt ért el. Räikkönen is megelőzte Ricciardót, és feljött a 3. helyre, de ő fél másodperccel elmaradt Rosbergtől. Érkezik Vettel...
Továbbra sem megy meggyőzően: az első két szektorban látványosan lassabb volt Räikkönennél, összesen végül 2 tizeddel. Az 5. helyen áll, Ricciardo mögött. A 6-7. helyre Hülkenberg és Kvjat kapaszkodott fel. Bottas a 9., Sainz a 10.
Azt mondja a rádión, "ugrik" a pedál, így nem könnyű vezetni. A 20. helyen áll. Hamilton visszatért a pályára, de a már használt ultralágy szetten.
Bocsánat, az elmúlt pár percben technikai gondjaink voltak. A végeredmény: Rosberg, Verstappen, Räikkönen, Ricciardo, Vettel, Hülkenberg, Kvjat, Hamilton, Sainz, Bottas, Pérez. Köszönjük a figyelmet! Mindjárt jelentkezünk a teljes eredménylistával és az összefoglalóval.