Vettel körrekorddal az élen az időmérő előtt
2017. március 25. 03:44
A pénteken még a balansszal küszködő Ferrari javára fordult a kocka az idénynyitó Ausztrál Nagydíj szombati szabadedzésén, amelyet Sebastian Vettel csaknem fél másodperces előnnyel nyert meg a Mercedes párosa előtt.
A két élcsapatnak még épp volt ideje lebonyolítani az időmérő-szimulációját az ultralágy gumikon, mielőtt az edzést megszakították Lance Stroll balesete miatt.
A Ferrari és a Mercedes versenyzői azonos hosszúságú, 4 körös etapot tettek meg, de Vettel volt a leggyorsabb: 1:23.380-as ideje új körrekordnak számít az Albert Parkban.
Csak a pálya első szektorában kapott ki Hamiltontól, aki ezúttal 11 ezredmásodperccel lassabb volt csapattársánál, Valtteri Bottasnál, bár egyikük köre sem sikerült tökéletesen.
Hamilton saját pénteki eredményétől is elmaradt, és az időket még azért sem érdemes túl komolyan venni, mert a kvalifikáción az éllovasok minden bizonnyal jócskán be fognak menni 1:23 alá. A 4. helyen Kimi Räikkönen végzett, ő azonban kissé hátrányos helyzetbe került, mert az első szett ultralágy gumijával, még az edzés elején bal hátsó defektet kapott, ezért ki is sodródott az egyik szervizútra, és vesztett némi időt.
A Red Bull ismét nem mutatott sokat: Daniel Ricciardo bevetette ugyan az ultralágy gumikat, de még az edzés korábbi szakaszában, és 1,7 másodperccel elmaradt Vetteltől. Még Nico Hülkenberg is beférkőzött elé a Renault-val, mielőtt előkerültek a piros zászlók.
Stroll pár perccel a tréning vége előtt, a 11-es kanyarban csapódott a falnak, amikor a Williams fara kissé kitört a kigyorsítás közben.
A kár nem tűnt vészesnek, de kiderült, hogy a sebességváltót és az autó hátsó részét ki kell cserélni, így a kanadai újoncra rögtön vár egy 5 rajthelyes büntetés, és a csapat szerelőinek lesz dolguk bőven az időmérő előtt. A Williamsnek számára a balesettől függetlenül sem alakult simán az edzés, Felipe Massa ugyanis egyszer a beeső fékpedál miatt tért vissza a bokszba.
A tabella alján a Ferrari tesztpilótája, Antonio Giovinazzi végzett, akiről csak ma reggel derült ki, hogy be kell ugrania a Sauberhez Pascal Wehrlein helyére. A német versenyző a pénteki szabadedzések után úgy ítélte, hogy a Bajnokok Tornáján megsérült nyaka mégsem bírná végig a versenytávot, ezért kiszállt. Giovinazzinak az Ausztrál Nagydíj lesz az első F1-es futama.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Jó "reggelt" mindenkinek, aki ebben a korai órában velünk együtt fogja követni a melbourne-i fejleményeket! Bő egy óra múlva egy kicsit talán már tisztábban fogjuk látni, hogy a Mercedest bárki megszorongathatja-e a holnapi idénynyitón, miután a Ferrari és a Red Bull a pénteki szabadedzéseken csalódást okozott.
A ma reggel híre, hogy Pascal Wehrlein kiszállt az Ausztrál Nagydíjról, miután a pénteki szabadedzéseken úgy találta, a nyaka - amely még a Bajnokok Tornáján, Felipe Massával ütközve sérült meg - mégsem jött eléggé helyre, ezért nem bírná ki a teljes versenytávot. Ez lett volna az első versenye új csapatával, a Sauberrel, de most a Ferrari ígéretes tesztpilótája, Antonio Giovinazzi fog indulni helyette Melbourne-ben. Neki ez lesz az éles bemutatkozása.
Tegnap máris 1 tizedre közelítette meg Vettel 2011-es pályacsúcsát, és ezzel fél másodpercet vert mindenki másra, beleértve új csapattársát, Bottast is. A 2. helyen ugyan Vettel végzett, de az ideális körök alapján csak 3. lett volna Bottas mögött, a hosszú etapokon pedig nemcsak a Ferrari, hanem a Red Bull is még jobban elmaradt a Mercedestől. A köridőket és a pénteki történéseket itt elemeztük ki részletesen.
Tegnap délutánra befelhősödött az Albert Parkban, de eddig valamivel tisztább volt az ég, így melegebb is van, mint a pénteki szabadedzéseken volt. A levegő 27, az aszfalt 34 fokos, de erős a szél, és e pillanatban szemerkélni kezdett az eső is...
A Pirelli a tegnapi edzések után elismerte, hogy az új gumijai egyelőre nem kopnak annyira gyorsan, mint tervezték: a lágyak gyakorlatilag egyáltalán nem, és az ultralágyak is legfeljebb 1 tizeddel lassulnak körről körre. A cégnél úgy vélik, ahogy az autók leszorítóereje a szezon folyamán nőni fog, ez a helyzet megváltozhat.
Megint a két Haas nyitja meg a sort, mégpedig a szuperlágy gumikon. Az eső egyelőre nem befolyásolja a tapadást. Most Bottas is kihajtott a garázsból.
A Sky szerint valamiért aggódtak a megbízhatóság miatt, ezért a motorburkolatot leszedve mindkét autójukat javították az előbb, de Ricciardo már a pályán van, és hamarosan Verstappent is kiküldik. Már nyolcan jártak a pályán.
1:25.589 alatt teljesíti a szuperlágy gumikon, Massa 7 tizeddel mögötte fejezi be az első körét. Eddig mindenki a szuperlágyakat választotta, kivéve Bottast, aki a lágyakon volt kint. Megjelentek a Ferrarik is.
Rögtön 1:24.874-es időt ért el, de ő az ultralágy gumikat vetette be. Már hatan tettek meg mért kört.
Ő is az ultralágy gumikon van, 1:24.308 az eredménye. Fél másodperccel előzte meg a csapattársát, míg a két Ferrari mögött Ricciardo, Massa és Pérez van. Giovinazzi is kihajtott a pályára.
Legalábbis a rádión erről tájékoztatják, bár ez nem látszik a képeken. A 13-as kanyarnál kisodródott a bukótér aszfaltozott részére, ezért VSC fázist rendeltek el, de azttán egy nagy gázzal megfordította az autóját, és visszagurult a bokszba.
Negyedóra után így állunk: Vettel, Räikkönen, Ricciardo, Massa, Verstappen, Kvjat, Pérez, Ocon, Palmer, Giovinazzi. A többieknek még nincs ideje, Ericsson, Alonso és Hülkenberg még egyáltalán nem járt a pályán.
Az utolsó szektorban hibázott egyet, mégis megfutotta az eddigi legjobb idejét a hétvégén: 1:23.989. Ez szűk 4 tizeddel marad el Hamilton tegnapi etalonjától, de a pole-ra még nem veszélyes. Ahhoz bőven 1:22-es idő kell majd. Persze a motorok nyilván nincsenek feltekerve még.
Tegnap a rövid és a hosszú etapokon is a Toro Rosso volt a középmezőny legerősebb csapata, és ez most is így van. Sainz és Kvjat a 4-5. helyen áll, de a két Mecedes még nem tett meg mért kört. Végre Hülkenberg is megjelent viszont.
Úgy tűnik, hiába gyorsak, a rádión azt mondja, "jelentős a különbség tegnaphoz képest." Végre Bottas is nekivág az első mért körének, míg Palmer a fékekre panaszkodik, de azt felelik neki, hogy majd az időmérőre kap új szettet.
A szuperlágyakon 7 tizeddel lassabb, mint Vettel volt az ultralágyakon. A Pirelli szerint pont ennyi a különbség a két keverék között, de Bottasnak ez csak az első mért köre volt, és az utolsó előtti kanyarban nagyot driftelt, nyilván veszítve egy kis időt. Vettel egy 6 körös etapban érte el az idejét amúgy.
Mostanra mindenki járt a pályán. A McLaren ásza tegnap a 12. helyen végzett, és most is azon a tájékon tanyázik. Hamilton is gyors körön van végre...
Szintén a szuperlágyakon 0,553 mp-vel Vettel mögé sorol be. Most csak 8 századot vert Bottasra - ő nem sokallt be az utolsó előtti kanyarban. Nicole Kidman közben megérkezett a paddockba, a kamera most épp őt követi, aztán átvált Alonso McLarenjére.
Szűk fél óra után így állunk: Vettel, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Ricciardo, Sainz, Kvjat, Grosjean, Massa, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Alonso, Vandoorne, Magnussen. Még csak a Ferrarik vetették be az ultralágy gumikat, de Räikkönennek defektje volt. Most Ricciardo is ezeken próbálkozik. Egyébként Bottas 4 kört tett meg az előző etapjában, míg Vettel 6-ot.
Az utolsó előtti kanyarban sokallt be. "Nagyon szenvedek a bal első gumival" - jelenti a rádión. A Haasról a tegnapi első edzés után leszedették a T-szárnyat, mert nagyon rázkódott, nem tűnt túl biztonságosnak. 4 kör után Hamilton is visszatért a bokszba, Räikkönen viszont újra a pályán van. Ricciardo csak 1:25.124-re javított az ultralágy szettjén, vagyis 1,2 mp-re van Vetteltől.
Tett egy kirándulást a kavicságyba, miközben Grosjean a Toro Rossókat megelőzve felugrott a 6. helyre. Még a szuperlágy gumik vannak az autóján.
Egyetlen ezredet vert Vettelre egy új szett ultralágyon. Kvjat látványosat driftelt a Toro Rossóval.
Azt mondja, kanyarról kanyarra egyre jobban beesik a fékpedál, ezért visszatér a bokszba. Tegnap is nehéz napja volt, a P2-ben korán lerobbant az autója egy elektromos hiba miatt, ezért nem tudott hosszú etapot menni.
Na, ez egy időmérő-szimuláció volt a Ferraritól egy új szett ultralágyon. Az ideje 1:23.380, ami új pályacsúcs: az előző 1:23.529 volt. A Q3-ban ennél legalább 1 másodperccel jobban várunk. Most a Mercedesek is megkapták az ultralágy Pirelliket...
Hm. Az utolsó szektor elején vesztett egy kis időt egy Sauber mögött, de mindháromban lassann volt Vettelnél - összességében 0,479 mp-vel. Ez sok!
Ő az első szektorban megverte Vettelt, de középen lassú volt, és a harmadikban is kikapott tőle. 11 ezreddel elmaradt Bottastól, a Ferraritól pedig 0,490-nel Az időmérőn sokkal jobb időket várunk - nem tudjuk, az egyes motorok mennyire vannak feltekerve.
De Vetteltől így is elmarad a második szektorban. Most csak a két Mercedes van a pályán, a többiek nyilván az időmérő-szimulációjukra készülnek.
Az ultralágy gumikon 1:25.063 alatt kergeti körbe a Renault-t. Nem rossz!
Stroll összetörte a Williamst. Az ultralágy gumikon akarta megtenni az időmérő-szimulációját, de ehelyett tönkretette másokét, amikor nekiment a falnak. A Williams jobb oldala kicsit leamortizálódott, bár a kár nem tűnik vészesnek. A futóművek véleményesek.
Érdekes adatok: Bottas a leggyorsabb az egyenesben, de a Ferrarik is jól állnak.
Ez utalhat arra is, hogy a Mercedes motorjai kevésbé vannak feltekerve.
A 11-es kanyar kijáratánál tört ki a Williams fara. A csapat Barcelonában is vesztett másfél napot, mert Stroll kétszer is kicsúszott.
Még mindig piros zászló van, és már csak 3 perc van hátra. A mezőny nagy része nem tudott versenyszimulációt menni Stroll balesete miatt.
Így van, nincs idő az újraindtásra. Vettel maradt az élen a Mercedesek és Räikkönen előtt. Köszönjük a figyelmet! Mindjárt jelentkezünk az összefoglalóval, aztán 7-kor az időmérővel is. Izgalmas lesz!