Körrekorddal, nagy csatában Hamiltoné a sanghaji pole
2017. április 08. 08:48
Hiába végzett az élen a Ferrari a Kínai Nagydíj harmadik szabadedzésén, a Q1-ben és a Q2-ben is, az időmérő edzés döntő szakaszában a Mercedes megint elővette a tartalékait. Lewis Hamilton Michael Schumacher 2004-es körrekordját majdnem 6 tizeddel megdöntve szerezte meg a pole pozíciót Sebastian Vettel előtt, aki rendkívül szoros csatában előzte meg Valtteri Bottast.
A végig száraz pályán futott időmérőn a Mercedes és a Ferrari végig kiemelkedett a mezőnyből, és a harmadik etap előtt nehéz volt megjósolni, melyik istálló autója indulhat az első rajtkockából vasárnap. A Ferrari ugyan gyorsabbnak tűnt az edzés első két szakaszában, de sejteni lehetett, hogy a Mercedes még nem hozta ki magából a maximumot. Hamilton egy hiba ellenére rögtön az első Q3-as próbálkozása után az élre állt, majd tovább gyorsult, és
végül 1:31.678-as idővel szerezte meg zsinórban hatodik, pályafutása során pedig összesen 67. pole pozícióját.
"Nagyon örülök ennek a pole-nak, főleg azért, mert igazi küzdelemben győztük le a Ferrarit, így sokkal izgalmasabb - lelkendezett az edzés után Hamilton, aki izgatottan, de kicsit aggódva várja a vasárnapi futamot, amelyet az előrejelzések szerint esőben fognak megrendezni. - Verseny közben, élesben kell megtapasztalnom, milyenek az idei esőgumik, hiszen csak tegnap tettem meg az intermediate-eken egy kört, a teszteken sem vezettem esőben. Biztos szórakoztató lesz."
Vettel 186 ezreddel maradt el Hamilton idejétől, és bár kicsit csalódottnak tűnt a nyilatkozata alatt, elégedett volt az utolsó körével.
Úgy tűnik, egy körön még mindig a Mercedesnél van az előny, de szerintem a holnapi futam teljesen nyitott lesz.
A versenytempónkban bízhatunk, és valószínűleg az eső is esni fog, szóval nehéz megmondani, mire számíthatunk" - magyarázta a négyszeres világbajnok, aki mindössze egy ezredmásodperccel előzte meg a 3. helyen végző Valtteri Bottast.
"Kár, hogy befért közénk egy Ferrari, de a csapat szempontjából így is nagyon jó eredmény született, büszkék lehetünk az 1. és 3. rajtkockára - mondta a finn. - Az előző időmérőn is nagyon kis különbséggel kaptam ki Sebastiantól, most már csak 1 ezreddel, a következő időmérő talán sikerül elé kerülnöm."
Räikkönen lemaradása már majdnem fél másodperc volt Hamiltonhoz képest, és be is vallotta, hogy kicsit csalódott a 4. hely miatt. "Alulkormányzottsággal küszködtem, de alapvetően gyors volt az autóm. Egy körön még nem tudjuk annyira odatenni magunkat, mint a Mercedes, de szerintem jó irányba haladunk. Holnap pedig bármi megtörténhet" - vélekedett a finn.
A mezőny Kínában is szétszakadt, a két élcsapat mögött óriási a szakadék: Daniel Ricciardo 1,3 másodperces hátránnyal végzett az 5. helyen. Mint elmondta,
a Red Bull jelenleg egyszerűen nem képes jobb teljesítményre,
mert ő úgy érezte, most is sikerült mindent kihoznia az autójából. "Arra számítottunk, hogy az 5. helynél nem kerülhetünk előrébb, de ennél azért kisebb hátrányban reménykedtem" - nyilatkozta csalódottan. Csapattársa, Max Verstappen még rosszabbul járt: már a Q1-ben gondjai akadtak a motorral, mint kiderült, a motorjában 6 hengerből csak 4 működött. Ő kifejezetten reménykedik az esőben, és csak arra koncentrál majd, hogy minél több embert megelőzzön.
Pozitív napot zárt a Williams, Felipe Massa a 6. helyen végzett, és az újonc Lance Stroll is bejutott a Q3-ba, igaz, ott már nem tudott megelőzni senkit. Nico Hülkenberg sem panaszkodhat, úgy szerezte meg a 7. rajtkockát a Renault-val, hogy csak egy gyors kört teljesített az utolsó etapban. A Q3-ba a Force India és a Toro Rosso tudott még egy-egy autót bejuttatni, a McLarennek viszont ezúttal sem sikerült ezt elérnie: Stoffel Vandoorne már a Q1-ből kiesett, Fernando Alonso pedig a 13. lett.
Az Ausztráliában meggyőző teljesítményt nyújtó Antonio Giovinazzi most nem a tempója miatt került a figyelem középpontjába: a Q1 végén összetörte a Saubert az utolsó kanyarnál, ezért a továbbjutása ellenére sem tudott részt venni a Q2-ben, ráadásul többek próbálkozását is elrontotta a balesetével.
Szép napot mindenkinek! Aki lemaradt volna róla: miután pénteken esett az eső, és a mentőhelikopter bevetését akadályozó köd miatt eleve alig volt nyitva a pálya, a csapatoknak a ma délelőtti szabadedzés egyetlen órája alatt kellett felkészülniük az időmérőre és a versenyre. Végre szép idejük volt, és 445 kört töltöttek a pályán, de ha valamiben félrenyúlnak, az fájdalmas lesz. Magára a futamra pedig esőt várnak...
Ez itt a nagy kérdés! Melbourne-ben Vettel 2 tizeddel kikapott Hamiltontól, de a mai szabadedzést a Ferrari uralta. Úgy tűnt, nekik könnyebben jönnek a jó köridők, a vége azonban szorosabb is lehetett volna, ha Hamilton nem hibázik. A Ferrari 2012 óta csak egy pole-t szerzett, a 2015-ös Szingapúri Nagydíjon. Vajon most megtörik a jég?
Kínában is egyértelműen látszik, mennyit gyorsultak az idei autók: délelőtt Vettel 1:33.336-os idővel nyerte meg a szabadedzést, ez mindössze 1,1 másodperccel marad el Michael Schumacher abszolút sanghaji rekordjától, ő 2004-ben futott 1:32.238-as kört.
A versenyzők nem sietnek a pályára, még csak nyolcan merészkedtek ki a bokszból. A két Mercedes is köztük van.
Ők a lágy gumikkal teszik meg az első köreiket, a többiek rögtön a szuperlágyakat tették fel az autókra. Néhányan már mért körön vannak, hamarosan köridőket is kapunk.
Egyelőre a williamses Stroll a leggyorsabb, de ez nem sokat jelent, hiszen csak Giovinazzit és Ericssont előzi meg. 1:35.136 az ideje.
Épp Hamilton előtt haladt, amikor kitört a Haas hátulja, és megpördült a célegyenes elején. A gumijai láthatóan teljesen szétmentek, a csapat is közli vele, hogy defektje van. Hamilton így is a tabella élére állt, 1:33.333-as idővel.
1:33.078 az ideje, 255 ezreddel előzi meg Hamiltont. Räikkönen 2 tizedes hátránnyal a harmadik, Bottas lemaradása már több mint 6 tized a 4. helyen.
A Red Bull holland pilótája még nem futott mért kört, ráadásul arra panaszkodott, hogy "valami nincs rendben a motorral", furcsa zajokat hallott. Utána kötelező mérlegelésre is behívták, csak néhány perce lesz arra, hogy továbbjutást érő kört fusson.
Eddig kieső helyen állt, most az 5. helyre ugrott előre a Williamsszel, 9 tized a hátránya. A jelenlegi állás alapján kiesne Vandoorne, Ocon, Palmer, Grosjean, Verstappen.
Azt mondja, ugyanúgy problémái vannak az erőforrásával, mint az első próbálkozásánál, csak a 17. helyre volt elég az ideje. Még van egy lehetősége, a csapat biztatja, hogy próbálkozzon tovább.
A Wehrleint helyettesítő olasz nagyon összetörte a Saubert, az utolsó kanyarnál vesztette el uralmát az autója felett. A Q1-nek vége is, a többieknek a baleset után nem volt esélyük javítani. Giovinazzi pont továbbjutott volna, de a Q2-ben természetesen nem tud részt venni. Búcsúzunk továbbá Vandoorne-tól, Grosjeantól, Palmertől, Verstappentől és Ocontól.
A két élcsapat versenyzői a Q1 második felét már a garázsban töltötték, így nem változott közöttük a sorrend. A 10 leggyorsabb pilóta: Vettel, Hamilton, Räikkönen, Bottas, Stroll, Ricciardo, Massa, Kvjat, Hülkenberg, Alonso.
Csak a két Ferrari teljesítette a körét a lágy abroncsokon, a többiek mind a szuperlágyakat használták. A Q2 közben csúszik, mert meg kell javítani a pályát övező falat Giovinazzi becsapódása után.
A gyanú szerint nem lassítottak eléggé, miután Giovinazzi balesetét követően lengették a sárga zászlókat, a sportfelügyelők kivizsgálják az esetet.
Némi késéssel végül útjára indult az időmérő második szakasza, az élcsapatok máris a pályán vannak.
A Ferrarik és a Mercedesek teljesítették az első mért körüket, ezúttal is Vettel került a tabella élére: 1:32.391 az ideje, ez már csak másfél tizedre van a 2004-es körrekordtól. Hamilton is gyors volt, csak 15 ezred a lemaradása Vettel mögött, Bottas hátránya további másfél tized.
Már a Ferrari sem a lágyakkal próbálkozik, az egész mezőny a hétvégén elérhető legpuhább abroncsokon van kint. A Ferrari és a Mercedes nagyon elszakadt a mezőny többi részétől, Ricciardo hátránya most is több mint egy másodperc az 5. helyen.
Még 5 perc van hátra a Q2-ből, az utolsó roham előtt most mindenki a bokszban várakozik. A mostani eredmények alapján kiesne Alonso, Hülkenberg, Magnussen, Ericsson és persze Giovinazzi, aki a balesete miatt nem is tud próbálkozni a Q2-ben.
Biztosan továbbjutnak, mégis újra kihajtottak a pályára, a Mercedesek viszont - Ricciardóhoz hasonlóan - már csak a garázsból figyelik az eseményeket. A többiek még küzdenek még a továbbjutásért.
13 évvel Schumacher rekordja után a Ferrari finn pilótájának sikerült megfutnia a valaha volt leggyorsabb kört Kínában, 1:32.181-es körrel zárta az élen a Q2-t. Vettel egy lassabb körrel fejezte be az etapot, így végül 2 tizeddel maradt el a csapattársától. A továbbjutók további sorrendje: Hamilton, Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Pérez, Kvjat, Stroll. Kiesett Sainz, Magnussen, Alonso, Ericsson és Giovinazzi.
Az 5. helyezett Ricciardo és a 13. pozícióban végző Alonso között mindössze 8 tized volt a különbség a Q2-ben, a pontszerző helyekért kemény csaták várhatók holnap.
Már megy a Q2 - vajon az élen tud maradni a Ferrari, vagy a Mercedesnek megint van tartalékja a Q3-ra? Nehéz megjósolni, kié lesz a pole Kínában.
Pedig a második szektorban hibázott, de így is 1:31.902-es kört futott. Vettel az első szektorban még gyorsabb volt nála, de a kör végére összeszedett másfél tizednyi hátrányt. Bottas a 3., Räikkönen a 4., az ő lemaradása már 7 tized.
Ott rendre gyorsabbak az olasz autók, de a kör vége a Mercedesé. Hamarosan megtudjuk, ki tudja a legjobban összerakni a legfontosabb körét, az autók már kihajtottak a pályára az utolsó próbálkozásukra.
Most a 6. helyen áll a két élcsapat és Ricciardo mögött, de hátracsúszhat, mert ő az egyetlen, aki nincs a pályán az utolsó percekben.
A Mercedes megint odatette magát a Q3-ban: Hamilton több mint 2 tizedes javulással, 1:31.678-as idővel szerezte meg az idei második pole-ját. Vettel is javított, de szűk 2 tizeddel elmaradt a brit mögött, Bottas Mercedesét viszont sikerült maga mögött tartania. A Q3 sorrendje: Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Ricciardo, Massa, Hülkenberg, Pérez, Kvjat, Stroll.
Bosszantó lehet a finn számára, hogy megint lemaradt az első rajtsorról, ráadásul csak egy hajszálnyival. Räikkönen 2,5 tizeddel elmaradt tőlük, Ricciardo lemaradása pedig már 1,3 másodperc az 5. helyen.
Ha szerez még kettőt, ezen az örökranglistán is utoléri a példaképét, Ayrton Sennát. Schumacher 68 pole-lal tartja a rekordot.
Köszönjük a figyelmet! Tartsanak velünk holnap is, a futam magyar idő szerint reggel 8 órakor kezdődik, az előrejelzések alapján esős versenyre van kilátás.