Belefulladt a ködbe a Kínai Nagydíj második szabadedzése
2017. április 07. 07:47
Akció nélkül maradtak a Kínai Nagydíj második szabadedzésének nézői, az autókat ugyanis a másfél óra alatt egyáltalán nem engedték ki a pályára. Bár az eső is szemerkélt, a problémát a köd okozta:
a mentőhelikopter ugyan fel tudott volna szállni, de a 38 km-rel arrébb lévő, neurológiai sérülések ellátására alkalmas kórháznál nem landolhatott volna,
és a protokoll szerint ilyenkor nem lehetnek versenyautók a pályán.
A közönséget jobb híján csak Lewis Hamilton szórakoztatta, aki kisétált a lelátókhoz, és dedikált baseball-sapkákat dobált közéjük. A versenyzők egyébként tétlenségre voltak kárhoztatva.
„Erről érdemes beszélnünk, mert így a szurkolók járnak rosszul – ismerte el Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója. – Muszáj lesz foglalkoznunk a kérdéssel, de nem felejthetjük el, hogy
a helyzet 1980-as években gyökerezik, amikor Elio de Angelis egy teszten balesetet szenvedett, és a gyanú szerint túlélhette volna, ha mentőhelikopterrel időben kórházba szállítják."
Végül egész nap csak 14-en tettek meg mért kört, ők is még a délelőtti edzésen, amelynek több mint a fele szintén elmaradt a köd miatt. A csapatok egyáltalán nem tudtak érdemben készülni az időmérőre és a versenyre, amelyek alatt várhatóan száraz lesz az idő: csak szombat éjjelre jósolnak egy kiadós esőt. Mivel nem szerezhetik meg a szokásos mennyiségű adatokat például a gumik viselkedéséről, akár borulhat a papírforma is.
„Muszáj lesz mindent belesűrítenünk a szombat délelőtti edzésbe – mutatott rá Rob Smedley, a Williams vezető versenymérnöke. – A mai elmaradt edzések miatt kapunk egy extra szett gumit, vagyis három szettünk lesz."
Alig 15 perccel az F1-es szabadedzés vége után a Porsche Supercup mezőnyét már ki is engedték a pályára - igaz, az nem nyitott pilótafülkés autókból áll.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot mindenkinek! Hamarosan következik a Kínai Nagydíj második szabadedzése, és ez remélhetőleg érdekesebb lesz az elsőnél, amelyet tönkretett a köd. Habár esett is, valójában nem ez volt a probléma, hanem a köd: a mentőhelikopter felszálhatott volna, de nem tudott volna landolni a kijelölt sanghaji kórháznál. Amúgy Max Verstappen volt a leggyorsabb, már ha számít ez valamit, mert sokan mért kört sem tettek meg.
A Liberty Media által az F1 élére kinevezett kereskedelmi igazgató, Sean Bratches az első edzés vége óta bejelentette, hogy az idei lesz az utolsó Malajziai Nagydíj - tehát búcsút kell intenünk Hermann Tilke első, és talán legjobb kreációjának, amely még 1999-ben csatlakozott a sorozathoz. Egyébként így is 21 futamból fog állni a szezon, mert Franciaország és Németország visszatér a naptárba, ami viszont jó hír.
Az eső viszont elállt - ez is valami. Ettől függetlenül sajnos megint elhalasztották az edzés kezdetét, mert a mentőhelikopter nem tudna leszállni a kórháznál. Nagy kár, így a csapatoknak nehéz lesz felkészülniük.
A Pirelli azzal dicsekedett, hogy délelőtt 7 másodperccel jobbak voltak az idők, mint a tavalyi harmadik szabadedzésen, amikor szintén esett, de a körülmények igazság szerint nem voltak ugyanolyanok. Az intermediate gumikon többen megpördültek, köztük Nico Hülkenberg, aki a kavicságyban is ragadt, miután a Renault fara egy terhelésváltás közben önállósította magát. A versenyzők arra panaszkodtak, hogy az interek nagyon hamar lehűlnek. A rendes esőgumikkal nem volt ilyen gond.
Persze, mert annak nem kell leszállnia a kórháznál. A földi operatőrök pedig jobb híján a tócsába potyogó esőcseppeket és a helyi vadvilágot mutogatják.
A Sauber főnöke méltatlannak tartja, hogy egyesek kétségbe vonják: a fiatal német tényleg önszántából hagyta ki az első két versenyt, mert a Bajnokok Tornáján szerzett nyaksérülése miatt nem tudott edzeni. Az összeesküvés-elméletek szerint azért ültették a helyére Antonio Giovinazzit, a Ferrari tesztpilótáját, mert utána több pénzt kapnak, mint Wehrlein után, Monisha Kaltenborn azonban cáfolta ezt.
Mondjuk nem biztos, hogy a csapatok szívesen kockáztatnák az autóikat az esőben, és hozzá kell tenni, hogy a jelenlegi előrejelzések szerint sem az időmérőn, sem a versenyen nem fog esni. Viszont szombatról vasárnapra virradóra lesz egy kiadós zuhé, amit a futam előtt lemoshatja a gumit az aszfaltról.
A szabályok szerint a szabadedzések alatt a felfüggesztések idején is ketyeg az óra, és a versenyirányítás nem is ad engedményeket: közölték, hogy magyar idő szerint 9.30-kor mindenképpen vége lesz a tréningnek. Azért bízzunk benne, hogy addig még látunk autókat a pályán... A FOM TV egy stábja az előbb bement a versenyigazgatóhoz, Charlie Whitinghoz, úgyhogy remélhetőleg az ő magyarázatát is meghallgathatjuk hamarosan.
Karun Chandhok körbekalauzol minket a sanghaji irodában, ahol a mérnökök nyomon követik a pályán lévő versenyautóik minden rezdülését. Mondjuk most éppen nem túl elfoglaltak...
Miközben a Force India egyik bokszfalon ülő mérnöknője a a meteorológiai radart mutogatja Esteban Oconnak, érdemes elolvasni Alonso tegnapi nyilatkozatát, amelyben cáfolta, hogy a szezon közben bedobná a törölközőt. Azt mondta, még mindig szívesebben versenyez a középmezőnyben, semhogy az otthoni plazában lógjon.
A FOM TV-nek nyilatkozva megerősítette, hogy a pálya környékén megfelelőek a körülmények, a helikopter fel tudna szállni, de "a kórház 38 km-re van, és sajnos ott nem tudna leszállni. A reptérről 10 percenként kapunk jelentést. Ha (helyi idő szerint) 15.30-ig nem száll fel a köd, ma nem lesz edzés." Vettel optimista: még mindig bent ül a pilótafülkében. Bottas viszont a Mercedes garázsában sétálgat.
Az FIA által kiadott szokásos dokumentumból kiderül, hogy már a második futamon új turbóra van szüksége, ami elég valószínűvé teszi, hogy később befigyel neki egy büntetés, mert az idén már mindenki csak négy hajtáslánc-elemet használhat. MGU-H-ból is újat tettek az autójába, de a Ferrari szerint abból várhatóan még a régit is felhasználhatja.
Stoffel Vandoorne szintén új turbót és MGU-H-t kapott, a Honda azonban a Motorsport.com-nak azt mondta, ezek más specifikációjúak, a régiek is benne maradtak a keretében. Daniel Ricciardónak pedig új vezérlőeketronikára volt szüksége, miután az Ausztrál Nagydíjról kiesett. A Red Bull egyébként is biztosra vette, hogy az idén be kell vállalniuk egy büntetést.
Emlékeznek rá, amikor a csapatok spontán épített kishajókat úsztattak a bokszutcában a Japán Nagydíj hétvégéjén? Most ilyesmivel sem foglalhatják el magukat, mert nem esik eléggé. A versenyzők jobb híján csevegéssel ütik el az időt.
Az előbb Bottasszal beszélgetett vigyorogva, most pedig a Sky-nak adott interjút a Mercedes melbourne-i vereségéről. "Hétfőn és kedden rögtön az eligazításokra mentem, és az egyik vezető mérnökünk azzal jött oda hozzám, hogy 'hát nem izgalmas?' - mondta. - A siker néha pocsék tanár. Egy vereség után erősebben térhetünk vissza." A Kínai Nagydíjról hozzátette, hogy "Sanghajban eddig az első gumik jelölték ki a határokat, meglátjuk, az újakkal is így lesz-e."
Hát, ez nem túl biztató. Az edzés fele lement, és még nem láttunk autót a pályán. Ha így marad, rövid napunk lesz, de nem adjuk fel ilyen könnyen. Hamilton egyébként tegnap azt mondta, él-hal egy igazi kerék-kerék elleni párbajért Vettellel, amilyet eddig annak ellenére sem igazán láttunk, hogy 2007 óta versenyeznek együtt.
Lehet, hogy kínaiul másképp írják. Upsz, de várjunk csak...
A lényeg, hogy ő maga jól mulat ezen.
Mármint nem csak a motorjukkal van gond: Ricciardo a belső kamerás felvételekből rögtön kiszúrta, hogy a Ferrari és a Mercedes hátulja sokkal jobban tapad, mint az RB13-é. Ugyanakkor még nem tudja, hogy az autó tényleg nem állít elő elég leszorítóerőt, vagy csak a beállításokkal nyúltak félre. Verstappen viszont rámutatott, hogy Melbourne-ben tavaly sem voltak kevésbé lemaradva, legalábbis az időmérőn.
A lelátón színesebb közönség gyűlt össze, mint Mos Eisleyban, Darth Vader is ott ül a lézerkardjával, és amikor észrevette, hogy őt mutatja a kamera, távolról fojtogatni kezdte az operatőrt. Ha az erő tényleg vele van, inkább a felhőkkel csinálhatna valamit...
A Haas főnöke valóban ma ünnepli az 52. születésnapját, de a kollégái kedvesen egy 1-est is odabiggyesztettek a szám elé - a sétabotra, amit legalább ilyen kedvesen ajándékba készítettek neki valami fémhulladékból. Ilyen barátok mellett nincs szükség ellenségre, ahogy mondani szokás. Steiner jól fogja fel a dolgot, és remegő térdekkel próbálgatja a botot. Szép.
Sajnos nem halljuk, hiába mutogatja a pálya mellett csipegető népes madártársaságot az operatőr. Mintha a paddock nem lenne elég pletykás nélkülük is...
A brit versenyzőnek Melbourne-ben horrorisztikus hétvégéje volt: a végén annyira kifakadt, hogy a Renault-nak rendre kellett intenie, és ki kellett csikarnia tőle egy diplomatikusabb nyilatozatot. Viszont utóbb kiderült, hogy joggal panaszkodott az autójára, ugyanis törött volt benne a keresztstabilizátor - végül ezért is esett ki. Palmer amúgy tisztában van vele, hogy mindenki azt várja, Hülkenberg fel fogja törölni vele az aszfaltot.
Szép tőle! Átvágott a pályán, és a nézők örömére végigkocog a fő lelátó előtt. Jól teszi, ő legalább szórakoztatja a közönséget, és az ovációból ítélve sikert is arat. Még sapkákat is dedikál, hogy aztán feldobja őket a tribünre. Ez Darth Vadernek is tetszik. De mi lesz, ha a sapkákért összeverekednek a nézők, és a mentőhelikopter nem tudja őket kórházba vinni...? :-)
A technikai igazgató, Nick Chester és a főmérnök, Alan Permane a Sky Sports szerint jobb híján azzal üti el az időt, hogy a bokszfalon ülve a rivális csapatok fékrendszereiről és futóműveiről készült kémfotókat tanulmányozzák. Hiába, a Forma-1-ben minden tizedmásodpercet ki kell használni!
Íme képeken Hamilton kiruccanása a lelátókhoz:
Azóta visszatért a Mercedes garázsába, és Bottas mellett üldögél. A Ferrari mérnökei lázasan a monitorokra tapadnak. Mégis mit néznek? Valahol focimeccs van?
A versenyirányítás megerősítette, hogy nem indítják el az edzést, amiből már eleve csak 10 perc lenne hátra. "Ez nem jó. Mi is hőböröghetünk, hogy nem tölthettünk időt a pályán, de az igazi vesztes a közönség" - mondja Rob Smedley.
Ami a versenyt illeti, nem feltétlenül járunk rosszul, mert a csapatok megszokott felkészülési rutinja nélkül borulhat a papírforma. "Muszáj lesz mindent belesűrítenünk a holnap délelőtti edzésbe - mutatott rá Rob Smedley az imént. - A mai elmaradt edzések miatt kapunk egy extra szett gumit, vagyis három szettünk lesz."
Az előrejelzések szerint az időmérőn és a versenyen nem fog esni, csak szombat éjjel. De persze most sem az eső volt a gond, hanem a köd: a mentőhelikopter nem tudott volna leszállni a kórháznál. Balszerencsés, de van ilyen. Képzeljük el, mi történne, ha valaki a vizes pályán kicsúszna, és sürgős orvosi ellátásra lenne szüksége!
Hát, mára ennyi volt. Elemzést értelemszerűen nem lesz miből írnunk, de hírekkel azért jelentkezünk még. Addg is Romain Grosjean reakciójával búcsúzunk, amellyel nem nehéz azonosulni:
Szép napot!